mere drift {{forumTopicSubject}}
Hvad er drift?
Før man kan lære at drifte må man først forstå, hvad ordet "Drift" betyder, direkte oversat betyder drift, at glide eller at drive, men det er ordet glide vi skal bide mærke i. Et drift er kort sagt at glide sidelæns.
Det har vi jo alle prøvet at gøre et sekund eller 2 ved et uheld, men kunsten i drift er at holde bilen sidelæns længst muligt.
-Hvorfor drifte med rc?
Som de fleste andre discipliner indenfor RC har RC-Drift kulturen også hentet inspiration i 1:1 bil verdenen, hvor der jo også afholdes Drift "løb" de såkaldte D1 Grand Prix. Derudover er det også blevet meget populært pga følgende kriterier:
-Det er forholdsvist nemt at lære
-Det kræver ikke så meget plads
-Det er en udfordring frem for bare at køre frem og tilbage på villavejen
Og sidst men ikke mindst:
-Det ser MEGA blæret ud biggrin.gif
-Hvad skal man bruge?
-4WD RC bil
-Drift hjul
-Rimelig jævnt underlag (asfalt eller beton er at foretrække)
-Øvelse
-3 forslag til driftbiler (Fed, Federe, FEDEST)
Den fede (Klasse 1):
En billig 4WD bil, der ud af pakken kun mangler et sæt drift hjul, for at give max drift-glæde, bilen tilbyder ikke de vilde opsætningsmuligheder fra start af, men dette kan dog købes som hop-ups, så man kan opgradere lidt hen ad vejen. Denne bil vil være en rigtig god start bil og vil i mange tilfælde kunne opfylde en drifters fulde behov, dog vil den måske begynde at "falme", når man opnår en øvelsesgrad, hvor det begynder at blive interresant, at lege lidt med forskellige opsætninger på bilen, og lære på egen "krop" hvad disse justeringer gør ved bilen. Så er man nået dertil hvor man kan begynde at kigge efter en bil i "Klasse 2 eller 3".
Biler i denne klasse: HBX
Den federe (Klasse 2):
En 4WD bil i "mellemklassen", tilbyder bedre køreegenskaber end klasse 1 bilen, hvilket hovedsageligt er pga. bilens væsentligt lavere tyngdepunkt, hvilket vil sige at vægten i bilen er fordelt tættere på jorden. Derudover kan der på klasse 2 bilen, være mulighed for de mest basale indstillingsmuligheder, så som Toe-In og Camber justering, hvilket er tilfældet ved f.eks Nascada`en. Samtidigt vil en klasse 2 bil i de fleste tilfælde også være af en forbedret kvalitet i forhold til klasse 1, hvilket gør at du nu kan udfordre dig selv endnu mere, uden det nødvendigvis koster reservedele hver gang du rammer kanstenen. Denne type bil kan være for både begyndere og øvede, men det er dog kun de lettere øvede der i første omgang vil være i stand til at benytte bilens potentiale til fulde. Denne bil vil kunne opfylde langt de flestes krav, men er du alligevel gået hen og er blevet en ægte "Drift King", og har brug for en bil, hvor du virkelig kan udfordre dit potentiale, så skal du op og kigge efter en bil i "Klasse 3".
Biler i denne klasse: Nascada, Tamiya TT-01
Den FEDESTE (Klasse 3):
Dette er klassen for de ægte Drift-freaks, skal bilen køre 100% efter din næse, så er du kommet til det rette sted, her er der ingen smalle steder hvad angår opsætningsmuligheder, og ting som Oliestøddæmpere, og Kugledifferentialer er std. Samtidig er tyngdepunktet i bund, hvilket giver maksimal balance i bilen. Med en bil som denne er det UDELUKKENDE dit eget drift-talent der kan holde dig tilbage. I denne klasse kan man selv vælge om man vil have en RTR bil, der fra fabrikken er udstyret med elektronik, eller om man selv vil håndplukke elektronikken, til sin egen unikke bil, dette er f.eks muligt med Team Associated TC4, som både kan fåes i en RTR, og en Team udgave, hvor du selv skal sørge for elektronik og karrosseri. Yokomoen bliver af mange betragtet som gudebilen inden for drift, men dårlig kvalitet på skruer, og en pris på RTR versionen der er 500 kr dyrere end TC4, gør at den absolut ikke er alene om tronen i denne klasse!
Biler i denne klasse: Team Associated TC4, Yokomo Drift Package
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
mere drift
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside