353 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
3 Svar
Bedre bagende på FG Marder. Bedre bagende på FG Marder.
Da Marderen er relativt smal bag, og mange nyere biler har bredere sporvidde med mere, besluttede jeg mig til, at arbejde for, at gøre Mader'en mere moderne, bedre køreegenskaber, ved at øge sporvidden, undersøge muligheden for bredere hjul og andre løsninger.
Helt som beskrevet foran, kan man også bagpå udskifte de smalle 9mm alufirkanter (mine var i stål af hensyn til trækket), til en bredere model. Igen er der flere at vælge imellem, og jeg valgte de bredeste, 18mm.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
0 synes godt om
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Der er endog flere forskellige leverandører at vælge imellem. De kommer enten som løse dæk man selv limer på sine fælge, eller som færdigsamlede køreklare hjul.
Hvis man selv limer, skal man være opmærksom på, at det er mest FG's egne fælge som kan holde til, at blevet gjort bredere med en ekstra plastikring. Jeg har set flækkede uoriginale fælge med den ekstra brede ring limet på. Jeg har prøvet både de færdiglavede, og de man selv skal samle, og begge typer virker fint.
For at give mere kontrol, kan man også sætte en krængningsstabilisator på. Specielt ved onroad kørsel, vil det give mærkbart mere kontrol, da bilen ikke krænger så meget, og derved ikke overfører så meget vægt til en side. Altså vægtskiftet bliver mærkbart minde, og derved mere greb i sving.
Ved offroadkørsel er det en smagssag, da meget ujævnt underlag kan kræver mere individuel kontrol af hvert hjulophæng, men hvis man f.eks. fræser med sin Marder på en græsplæne eller lignende ane, kan man godt drage fordel af dette. Man kan få flere tykkelser på krængningsstabilisatorer, og man bør nok vælge den tyndeste som udgangspunkt.
Her ses den nu noget bredere Marder. Forenden er nu 18mm bredere i alt, og bagenden er 18mm, plus 24mm, i alt 42mm bredere.
Endelig vil jeg gerne nævne at når man øger sporvidden på sin Marder, vil man samtidig gøre sine støddæmperes virkning en smule blødere. Derfor skal man justere disse med fjedre, forspænding, returdæmpning og olieviskositet for at kompensere for dette. Mere om dette i en støddæmpertråd.
Husk at se efter, om dine nye fine alufirkanter kan holde til det hårde træk, hvis ikke, skal man skifte dem til stål. Men min mening er, at hvis man kan undgå, at gøre sin Marder alt for tung, specielt i bagenden, er det bedst.
En lille detalje er, at på den nye bredere bagende, kan jeg justere skruer til øverste punkter på balljoints, uden at skulle tage hjul af. Nemmere, når man er ude at køre
På billedet har jeg endnu ikke justeret hjulopsætning med vinkler m.m.
Så er det bare ud at køre med sin firkantede kube-Marder!
Nu har man altså fået en Marder, som er mere stabil, står bedre fast, og altså også en Marder, som er blevet smarter' !
Mere senere, når jeg har lavet andre ændringer.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
apr 2007
Følger: 53 Følgere: 25 RC-enheder: 2 Emner: 9 Svar: 100
Så skal den bare ud og straffes. he he...
Bedre bagende på FG Marder.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside