{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.914 visninger | Oprettet:

Nitro-Guiden {{forumTopicSubject}}

Til alle dem der ikke har startet en nitro motor før!!!!!



Hsn (highspeed neadel, hoved dysse den store juster skrue på karburatoren. den bruges til at juster blandings forholdet over 1/3 gas ca.)Lsn(low speed neadel, den skrue der sidder i enden af gasspjældet. bund skruen. Bruges til at justere blandings forholdet under 1/3 gas ca.)Tomgangs skrue( bruges til at justere gasspjældet åbning/omdrejninger i tomgang)




1.Sørg for at der er strøm på alting båden, din glødestrøm, og eventuelt start box og sender, før du går i gang.


2.Fyld bådens tank op(med den forskrevne nitro%brændstof fabrikanten forskriver ).


3.Hold for udstødningen og træk/start båden et par sek., til at du kan se at brændstoffet er nået over til karburatoren.


4.Sæt glødenøglen på og start igen , nu skulle båden helst starte med det samme.






3.1Den starter ikke. check at der er åbning på dit gas spjæld åbning til ca. 1.5 ti l2.5mm , check gløde rør og hvis alt virker drej en halv omgang med uret på HSN ( high speed neadel.) drej yderlig en halv omgang hvis den ikke starter. fortsæt i med uret i kvarte omgange ind til at båden starter.

3.2 den starter men tager vildt mange omdrejninger. stop motoren og check åbning på gas spjæld og juster gab hvis det ikke er korrekt .hvis korrekt drej en halv omgang ud på HSN og prøv igen hvis den ikke starter igen, drej Hsn in ca. en skrue trækkers bredte til at den starter .

3.3 motoren starter men kører mange omdrejninger stabilt. juster gaspjældsåbningen til at omdrejningerne daler, og at koblingen ikke længer tager fat.Motoren skal køres/sejles til når den er ny.



4. Motoren er startet og kører i tomgang. drej Hsn ud til at motoren er lige ved at gå ud og begynder at pludre. den skal ryge og der skal sprøjte små dråber brændstof ud af udstødningen. lad båden stå 10-15 sekunder og varme lidt op. check temperaturen på motoren, den skal helst op på mellem 80 og 100 grader.



4.1 motoren står og pludre og er kun 70 grader. drej Hsn skruen trækkers bredte med uret. vent 20 sek. og mål igen ingen ændring drej den , yderlig en skruetrækkers bredte med uret, gentag ind til at temp. er oppe over 80 og under 100. det er vigtigt at motoren kommer op på en ordentlig arbejdstemperatur så tingene bliver slidt til og tilpasset hinanden.


5. motoren har nu kørt en tank i tomgang. nu skal du ud og sejle lidt nu. juster din sender så du max kan give 25 % gas (25% gasspjæld åbning ) fyld båden og start motoren igen kør 1tank med varieret gas mellem tomgang og 25% gas, når tanken er tom fyld igen og gentag turen. husk at checke temperaturen på motoren jævnligt er den for høj justere du Hsn mod uret indtil at temp. er mellem 80-100 grader er den for lav justere du Hsn med uret til temperturen er korrekt.


6.Motoren har nu kørt 3 tanke og det er tid til at åbne gasspjældet til ca. 50% men ikke over. kør motoren 2 tanke med denne indstilling på karburatoren, husk at checke temperaturen og justere mod uret hvis den er for høj og med uret hvis den er for kold. temp. skal være mellem 80-100 ca.


7. motoren har nu kørt 5 tanke. det er tid til at justere gasspjældet til 75 % kør 2tanke med varieret omdrejninger og husk at checke temperaturen tit og ofte!!!!


8. motoren 7 tanke og du kan nu åbne gasspjældet 100% fyldtanken og kør en tur hvor du variere omdrejningerne og ikke lader motoren sejtrække for meget juster temperaturen på Hsn til at være mellem 90-110 grader nu.

9. motoren er nu kørt til og nu kan du sejle med fuld gas.reagere gassen ikke hurtigt nok i bunden ( motoren pludre og tager ikke gassen hurtigt nok) skal du dreje din LSN en kvart omgang med uret indtil at du kan høre at tomgangs omdrejningerne begynder at stige. sejl en tur og check om den reagere på gassen, juster din tomgang til normalt niveau. drej en kvart omgang med uret på Hsn. tomgangen stiger igen . juster tomgang ned til normal og check igen. hvis båden er holdt op med at pludre nu er lHsn. ca. justeret korrekt . sejl med båden og huske at checke temperaturen jævnligt. den må nu gerne ligge mellem 90-120 grader .

10. Vigtig og huske temperaturen…. Check den Ofte, og husk altid og brug after run olie når i har sejlet med båden og til sidst hvis man skal justere mere og længere tid end beskrevet få sek. Så kan man montere en slange på en flaske med vand i sådan en højde at vandet selv kan rende frit igennem slangerne til motoren, da modsat biler er kølerripper på cylinderen er der på både ik ripper men vandkøling............................................................god vind i sejlene…


OBS: endten om det er trækstart eller mekanisk-start så skal man være varsom når der startes så plejstangen ik bliver beskadiget ved kompretion og lign.....

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Hvis der er nogle der sidder med mere viden eller rettelser så er i meget velkomne til og sige det så vi kan få så brugbar en guide som det er muligt smiley



de venligste hilsner ................
"Ghost"


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nitro-Guiden
  • #1   17. feb 2009 Tilføjelser D 17/2-09

    1. efter brug af nitromotorer tøm da tanken for nitro og start motoren op et par gange for at få brugt det allersidste der er tilbage.

    2. tag luftfilteret af og så skrue gløderør ud og sprøjt med WD40 i et sek. ned i cylindreren og i karburatoren med åbent spjæld, på den måde undgår man at motoren sætter sig da nitro suger fugt til sig og WD40 har den egenskab at den nedbryder fugt.
    træk evt. i snoren eller lign så WD40 kommer rigtigt rundt i lejerne.

    3.man kan bruge en billig opvaskemiddel til og vaske sit luftfilter i da det er olie og fedt opløseligt,derefter tager man ca. 30 dråber olie og drypper ned i filteret og ælter det godt rundt,så er den klar til opbevaring og bør gøres efter hvert race med en nitromotor.

    4.når man skal sejle igen kommer man bare nitro i tanken og WD40 bliver brændt af hurtigt ved opstart, brug derefter race after run oil.................


    "Ghost"


  • #2   18. feb 2009 Tilføjelser D 18/2-09

    bare giv gas, og start forfra med WD40 proceduren.. WD40 gør at man ikke behøver købe i dyredomme af afterun oile osv...................


    takker en god bruger for hjælp til info i nitro-guiden, tusinde tak du ved selv hvem du er smiley



    "Ghost"


  • #3   25. feb 2009 tilføjelser D 25/2-09

    De forskellige vejrtyper og "efter justering" pga. dette.

    Fugtigt vejr betyder at luften indeholder en større mængde af vandmolekyler. Disse bliver, modsat hvad de fleste tror, suget med ind i forbrændingskammeret. Det betyder et fald af iltmolekyler og derfor bør blandingen justeres lidt til den mager side.

    Tørt vejr er så omvendt og derfor farligt, hvis man går direkte fra en meget fugtig dag, til sahara omgivelser. Her skal du fede motoren til, så de mange iltmolekyler, der nu er til stede, også bliver brugt fornuftigt, nemlig ved at tilsætte mere brændstof til forbrændingen.

    Høje og lave temperaturer har også meget at sige, omkring justering af karburatoren. Mange tror, desværre, at når det er varmt, så skal den fedes til, for at sænke temperaturen og når det er koldt, så kan man sagten mager den til, for at hæve temperaturen. Dette er noget sludder og lad mig forklare hvorfor.
    Kold vejr indeholder flere iltmolekyler i et givent rum end varmt vejr. Når der er flere iltmolekyler skal motoren have mere brændstof for ikke at være alt for mager. Så derfor husk - varmt vejr = mager indstilling og koldt vejr = fed indstilling.......................


    "Ghost"


Kommentér på:
Nitro-Guiden

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce