{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.486 visninger | Oprettet:

Hurtig guide til maling af bodys.. {{forumTopicSubject}}

Da der ret ofte bliver spurgt til hvordan man maler bodys med bedst muligt resultat, har jeg lige prøvet at lave en udførlig guide, der forklarer hvordan jeg personligt gør det..

Mange ringer og skriver for at spørge om jeg vil male et body, men det ER nu engang sjovest at have lavet det selv, og det ER ikke ret svært, hvis man bare prøver.

Så start med at lave en selv, og tag dig GOD tid, for det er den eneste måde at få et godt resultat på, tid og tålmodighed.
Og til skærmene er det bedre med en neglesaks fra Matas, fremfor de der "lexan-sakse" man kan købe, fordi lexansaksene oftest har nogle langt mere klumpede håndtag, hvor neglesaksen er lille og fin.
Og ld være med at klippe præcist efter linierne i første klip, men tag en "grov-klipper" et par mm eller 3 fra selve linien i første omgang..

Her er lige den bedste måde at gøre det på:

Klip først de nederste kanter efter skærelinierne.

Klip herefter forskærmene ud efter linierne.

Find positionen på chassiset, udfra forskærmene.

Mærk op med en sprittusch på bodyen, hvor dine støtter er, og vær sikker på at det sidder midt på chassiset, ikke til den ene eller den anden side.

Bor hullerne i bodyen..

Find den rigtige afstand fra bodyen til gulvet, ved at hæve eller sænke dine bodymounts.

Brug evt. bunden af en spraydåse til at tegne bagskærmen op på bodyen med tusch.. (Små spraydåser har ofte den rigtige diameter, eller find noget, med LIDT større diameter end hjulet).

Endelig kan man også vælge at bruge en cirkelskærer, (passerkniv), som kan fås mange steder..

Klip bagskærmen ud efter din optegning. Ikke for meget ad gangen, for du kan altid klippe mere AF, men du kan ikke klippe mere PÅ. smiley

Husk at runde alle hjørnerne en SMULE, så der ikke er skarpe hjørner..

Så sliber du ALLE de klippede kanter med fint slibepapir, så der INGEN grater er overhovedet. Pas på ikke at slibe for meget af. smiley

Til sidst vasker du bodyen i varmt vand med opvaskemiddel, og tørrer det HELT tørt.

Herefter monterer du afdækningerne til vinduerne, og tegner dit design på ydersiden af karosen med en sprittusch, hvorefter du sætter malertape indeni bodyen.

Så lægger du bodyen på et stykke hvidt papir, og har en lampe pegende ned mod papiret. På denne måde kan du se tuschstregerne igennem tapen, og så skærer du dit design ud. PAS PÅ ikke at skære ned i selve lexanen, da det så bliver svagt, og vil knække i de riller, du har skåret..

Dette punkt kræver en del øvelse at gøre perfekt, men man må øve sig, og være forsigtig..

Det mest optimale til at skære tapen ud med, er en hobbyskalpel med HELT NYT blad i...

Når tapen er skåret, trykker du ALLE kanterne godt ned med spidsen af en negl, så malingen ikke kan komme ind under.

Man kan se fra ydersiden, om der stadig er luft under tapen, for det er let at se at det ændrer udseende samtidig med at man trykker tapen ned med neglen, og når det ikke ændrer udseende mere, er det på plads.

Så er du klar til at male, og man maler den mørkeste farve først..
Flere tynde lag, med fin tørretid imellem giver langt det bedste resultat.
Specielt er det vigtigt at det allerførste lag er meget tyndt, for det skal bare forsegle tapekanterne, og det betyder ikke så meget om det dækker overfladen helt tæt..

Husk, at hvis du bruger en "farvet" farve, altså ikke feks sølv, sort og hvid, men feks. rød, grøn eller blå, skal du bruge en anden farve bagpå selve farven, for at give farven bund, og forhindre at den næste farve i dit design skinner igennem..

Sølv til metallic-farve, og hvid til "almindelige" farver.. (Sjove effekter kan opnås ved feks. at sprøjte sort direkte bagpå en met. lilla, da man så for en sort, med lilla genskin)..

Når den første farve er færdig, dvs. både malet med backing-farve, (grunder), og tørret op, fjerner man tapen til den anden farve, og fortsætter så bare med den..
Igen, husk at bruge en backing-farve til den afsluttende farve, for bedre udseende tilsidst, så man undgår de der halvgennemsigtige karosser, der ser trælse ud..

Har man tid, lyst og mod på det, kan en god detalje være at lave vinduesrammer på vinduerne..
Dette er også meget nemt..

Man skærer simpelthen bare lidt af afdækningen på vinduerne væk, til allersidst, lige sådan et par millimeter rundt i kanten, og sprøjter det i sin ønskede farve..
feks kan et rødt body se ekstra godt ud med gule vinduesrammer. smiley

Når man så er helt færdig med sit sprøjteri, fjerner man det sidste af vinduesafdækningerne, tager folien af ydersiden, monterer vingen på bodyen, og så klistermærker efter eget ønske...

God fornøjelse.. smiley

Mvh. Michael

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hurtig guide til maling af bodys..
  • #1   19. dec 2006 Top dollar!

OK guide.

• #2   19. dec 2006 Hej Michael.

Det, er da supergodt at du gider tage dig tid, til at skrive sådan noget, thumps up!. Det er lige hvad jeg kunne bruge ;-).

MVH Johan E.

• #3   19. dec 2006 Nice guide smiley står lige og skal have nyt karos for første gang smiley

Hvor langt tid skal man vente mellem de forskellige lag, og forskellige farver?

Hvis jeg vil et karos sort, men flammer på, hvordan gøres det så lettes?

Er ikke så god til at tegne og slet ikke lave det ens i begge sider :|

Til sidst, hvor er det godt at købe karoser og maling henne?

Kasper

• #4   19. dec 2006 top nice guide. men vil anbefale at man i stedet for tape til afdækning bruger fascolor flydende afdækning.
    da man ikke får problemer med under løbere som man ricikere med maler tape hvis man ikke er omhyggelig.

• #5   19. dec 2006 Fed guide =)
    virkelig god idé og lave en så man føler sig lidt tryg imens man maler =) min første gang sprayede jeg bare løs og var i det hele taget lidt bange for om jeg var i gang med noget virkelig dumt =)

nice!

Mvh jacob

• #6   19. dec 2006 Skægt der er nogle der klipper først, maler bagefter, for ved at male først og skære bagefter giver man sig selv plads i bunden til at maske bedre af ved kanter etc.

Men bestemt en god guide, kunne godt bruge lidt "opdeling" så det ikke bliver så lang en smøre at læse igennem.

Glæder mig til at se flere fede hjemmelavede karosser derude.

Og husk nu, -mal på indersiden.

• #7   19. dec 2006 Håber lidt på der kommer en "rigtig" guide, med billeder og det hele, samt links til de forskellige dele og tid mellem lagne.. :]

Men god guide ^^

• #8   19. dec 2006 Ja Casper, jeg fatter så ikke dem, der IKKE skærer ud først, da man netop på denne måde kan få alt til at passe 100% ved at man kan se igennem karossen, og få hjulkasser etc. til at passe helt fra starten, og undgå mange af de "ups´er" man ofte ser ved at male først, og lave huller, klippe ud osv. bagefter. smiley

Kant76> jeg hr endnu ikke prøvet den er flydende afdækning, men har da planer om det, så derfor var det ikke med i denne beskrivelse, da jeg ikke vil udtale mig om noget, jeg ikke kender til. smiley

Tape er nok også billigere, og nemmere at få fat i for mange.. Og gør man sig umage, som der også er nævnt, sker der intet som helst med maling, der løber under.. smiley

Kasper A> Tørretiden imellem lagene når jeg maler her, er højest på 3 minutter, men jeg bruger så en olieradiator til at lave varme med, hvor karossen så bliver holdt henover.. IKKE for tæt på, for så opstår der luftbobler under malertapen..

Og et sort body med flammer.. Mal det sorte først, og så det lysere bagefter.. Når det skal være flammer, betyder det ikke det helt store om de nu er 100% ens på begge sider.. bare nogenlunde.. smiley

Ofte kan man også købe færdig afdækning i forskellige faconer, man så bare sætter på.. Dette er dog at betegne lidt som "snyd" syntes jeg.. Det er sjovere at lave det hele fra bunden..

Og kan man ikke tegne flammer, kan man enten øve sig på et stykke papir først, eller finde på noget andet. smiley

Mvh. Michael

• #9   19. dec 2006 Tak for svaret smiley

Hvor længe skal man så vente mellem de forskellige farver?

• #10   19. dec 2006 Dejlig guide

• #11   19. dec 2006 Fed guide. Den kan man helt sikkert bruge til noget smiley

• #12   21. dec 2006 Kanon gude, min ven . selvom du ikke engang vil bruge dit talent til at male for mig.

Jeg kunne godt tænke mig en beskrivelse af hvordan du laver pæne lygter og kølergrill - det er det jeg er mest nervøs for at skulle i gang med!

VH Poul Steen

• #13   11. nov 2010 Er den backing farve en speciel farve eller noget specielt materiale?

Kommentér på:
Hurtig guide til maling af bodys..

Annonce