Hjælp til en der er helt ny i rc {{forumTopicSubject}}
Hej kære forum
Jeg har gjort det som ikke anbefales til en nybegynder. Efter 1 måned med en mindre rc gik jeg all in på en stor 1/5 bil.
Den ene støddæmper lækker olie (Heavy duty fra Integy 165mm)
Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg fylder olie på korekt og armen der går ind i støddæmperen kan tages ud når jeg har demonteret støddæmperen. (det kan jeg ikke på de andre)
Jeg har generelt også nogle spørgsmål på vedligehold. Hvor ofte skal jeg skifte diff olie og støddæmper olie.
Jeg har styr på hvilken type olie jeg skal bruge men ikke helt hvilke reservedele der generelt er gode at have liggende på lager.
Bilen har før kørt et par gange, er samlet som ny men sendt fra udlandet, derfor vil jeg gerne hvis der var en venlig sjæl jeg kan besøge eller som vil komme forbi og få en sludder så jeg kan få nogle erfarne øjne og meninger på bilen.
Det er en LOSI DBXL der er ombygget til brushless.
På forhånd tak for hjælpen.
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 25 Svar: 1.881
Du har øjet nederst som sidder på en glidestang.
Glidestangen går op i olie-reservoiret.
Her tætnes der med nogle o-ringe som kan fjernes/skiftes ved at skrue den nederste omløber af reservoiret.
Den ende af glidestangen som sidder oppe i reservoiret, har påmonteret en rund plade med samme diameter som reservoiret. Der er så huller i pladen, og disse huller bestemmer hvor hurtigt olien kan passere = hvor meget den dæmper.
Toppen af reservoiret består af en gummitætning/halvkugleformet og så omløberen på toppen med det øverste øje i.
Så når du kan trække glidestangen ud, så er pladen med hullerne faldet af.
Så fjerner du den øverste omløber og gummi-tætningen, og så kan du se ned i hvad der er galt. Er du i tvivl så gør det samme på en some virker og se hvordan pladen sidder fast. Og så skru også bunden af og skift tætnings o-ringene.
Youtube har masser af videoer af hvordan man korrekt fylder olie på igen.
okt 2007
https://www.horizonhobby.com/pdf/LOS05001_Manual.pdf
Der er endda 2 pile som viser det øverste gevind på glidestangen og den møtrik som skal holde det hele på plads. Der er den møtrik der er faldet af.
sep 2017
Følger: 1 Følgere: 2 RC-enheder: 1 Emner: 7 Svar: 27
Det er slet ikke så slemt at komme i gang og rode med dyret.
Skiven der skulle holde gummitætningen på plads lå og flanderede rundt under gummitætningen. Støddæmperen har en ekstra beholder skruet på støddæmperen (hvori glidestangen sidder) Er det for at gøre det nemmere når der skal fyldes olie i igen. Jeg tænker her på luft i olien?
okt 2007
Hvis du fylder dæmperen helt med olie og presser glidestangen op så optager stangen plads. Hvis man overfylder med olie kan stangen simpelthen ikke skubbes helt op. Reservoiret gør at man kan fylde helt op med olie da overskydende olie - i takt med at glidestangen kører ind - presses over i reservoiret.
Hjælp til en der er helt ny i rc