{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.313 visninger | Oprettet:

DASU SOVER DE PRØV at læse {{forumTopicSubject}}



Skrevet: 15-02-2010 20:18:18 Slet hele emnet

Hej Alle
Har i læst hvad dasu skriver om 1;10 el

PS se kilde :(link fjernet)

REGL :
79.022

Der må som strømforsyning benyttes:
1:12 – 1 celle LiPo eller 4 celler NiMh.
1:10 – LiFe 6,6 volt.
Kun sub-c størrelse NiCd elle NiMh er tilladt. Den nominelle størrelse
på den individuelle celle er 1,2 Volt, 23 mm diameter, 43 mm længde,
+/- leverandørens tolerancer. Såfremt leverandørens tolerancer ikke kan
fremlægges max. +/- 1 mm.
Max, 5 stk. batterier (celler)
Cellerne må ikke lades eller udskiftes under et heat eller finale.
Alle nye celler skal fra producenterne tilsendes EFRA senest 31.
december for godkendelse. De af EFRA godkendte celler, vil være
tilladte til brug i løb fra 1. april det efterfølgende år, og gælder 1 år
frem.
Det er kun disse godkendte celler, der er tilladt til løb i Danmark, såvel.
Ved ladning af LiPo og LiFe celler skal der bruges LiPobag. HVAD MED LIPO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! og de gamle 5 cell


Læs så at man i super stock ikke skal køre med brussles motor men med kul Læs selv :79.407

I klasse Modified er enhver el-motor med min. 1 turns tilladt.
Minimum stack diameter 3,5 mm uden lak eller epoxy. Ankeret skal
være mærket af producenten, med producent navn, samt antal af
viklinger.
Ingen cobolt magneter.
Brushless motorer, bonded og sintered magneter er tilladte. Delta og Y
viklede statorer er tilladte.
I klasse Stock er kun ROAR-godkendte 27 turns motorer tilladte.
Der kan efter forudgående godkendelse tillades brushless motorer i
henhold til EFRA´s reglement. (Tillægsregler).
Originalt mærke skal forefindes på ankeret.



samt :I Klasse 19 Turns Super Stock.
Motoren må være udstyret med kuglelejer eller bøsninger.
Motoren skal være lavet således at motorhus og endbell fysisk er låst
med en timing på maksimalt 24 grader. Typisk er dette udført med en
tap på endbell og en slids i motorhuset.
Motorhuset må være udstyret med 2 eller 4 magneter, dog skal disse
være fast monteret i motorhuset.
Endebellen må kunne bruge alle typer kul (Stand up, laydown, runde,
skrå)
Ankeret skal være lavet med tråd på minimum 1170mm’s længde, rund
19 AWG (American Wire Gauge) tråd med en maksimum diameter
(inklusiv isolerings lak) på 0,914 mm. Hvilket resulterer i minimum 19
kontinuerlige viklinger på hver pol på ankeret. Der er ingen tolerance på
minimumslængde eller maksimums tykkelse på tråden.
Fastgørelse af tråd til commutator må kun ske med ”punkt svejsning”,
der må ikke være foretaget lodning af fastgørelsen.
Mellemrummet i mellem de enkelte plader på commutator skal være ud
for de enkelte poler på ankeret, dog tillades en tolerance på 2 grader her,
men ikke på den samlede 24 grader timing.
Der må kun benyttes ankre med fuld pol, dvs. der må ikke benyttes
ankre med 2 eller 3 opdelinger af ankerpoler.
Der må i ankerpoler ikke være langsgående udfræsninger, med mindre
ankeret er leveret med disse, og de derved er godkendt af ROAR.
Der må ikke være foretaget andre modifikationer af poler end mindre
huller/fræsninger til afbalancering.
Ankeret skal være mærket således at det er let at identificere, dette skal
være gjort med mærke permanent mellem 2 poler, og mærket påtrykt
producent og 19 (F.eks. epic19,cp19 osv.)
Der må ikke være fortaget afbalancering med epoxy eller andre faste
stoffer, al afbalancering skal være foretaget med borede/fræsede huller,
der må maksimalt være 2 afbalanceringshuller på 2 poler og 1 på den
sidste.
Der må ikke være foretaget fysiske ændringer på dele af motoren (f.eks.
fjernelse af materiale fra anker, ændring fra stand up til laydown kul.,
Timing af commutator i forhold enker poler, ændring af kulfjeders
montering ). En sådan fysisk ændring der opdages vil medføre
udelukkelse fra pågældende heat/finale.
Motoren skal være opbygget af dele fra samme fabrikant, og må kun
indeholde dele fra den samme model af motor, dvs. ingen hybrider, eller
kombination af dele fra forskellige modeller er tilladt. En sådan hybrid
der opdages vil medføre udelukkelse fra pågældende heat/finale.
Der kan efter forudgående godkendelse tillades brushless motorer i
henhold til EFRA´s reglement. (Tillægsregler).

DET SIDSTE GAB

MVH Thomas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DASU SOVER DE PRØV at læse
  • #1   15. feb 2010 hvad er det du prøver at sige med dette indlæg?

  • #2   15. feb 2010 ja prøver at sige

    må vi ikke køre med Lipo og ad med bl motor


  • #3   16. feb 2010 Det med kulmotorerne er nok en fejl - det stod der også sidste sæson, hvor vi altså kørte med brushless.

    Men de skyder sig selv stort i foden ved at vælge LiFe. Vi vil have LiPo!


  • #4   16. feb 2010 Nysgerrig, Niklas

    Hvorfor vil vi have LiPo i stedet for LiFe?
    LiFe skulle være bedre og mere sikkert og kan lades af de fleste LiPo ladere der allerede er på markedet.


  • #5   16. feb 2010 Fordi at nu har halvdelen af Danmark været ude og købe Lipo så nu skal de ha Life, jeg vil da til hver en tid vælge DRCMU hvor de køre lipo!

  • #6   16. feb 2010 Der er ingen tvivl om at teksten kraftigt trænger til at blive omskrevet og rettet til.

    Men jeg kan heller ikke se problemerne i at gå fra Sub C celler til LiFe - som jo er den eneste deciderede ændring i reglerne (det med 19T kulmotorer er jo bare en fejl i teksten der skal fjernes ved redigeringen af dokumentet).

    Hilsen
    Peter


  • #7   16. feb 2010 Lige en kommentar til Frederik.

    Så fordi en organisation vælger noget først, så skal man bare følge efter, selvom det måske ikke er det bedste/optimale/mest fremtidssikre?

    Jeg er helt enig i at man burde have ens overordnede regler i et så lille land som DK, men jeg er ikke enig i at man bare skal følge efter "first-moverne".

    Hvad mon den internationale RC union har af planer - mon det kunne være LiFe ?? (jeg ved det ikke - gætter bare)

    Hilsen
    Peter


  • #8   16. feb 2010 vi må da håbe det er skrive fejl med de bl motor men det er jo lige kommet i går på dasu net så tror sku de mener det. DRCMU har de rigtige regler som vi alle bør køre efter

    Mvh Thomas


  • #9   16. feb 2010 LiFe kommer sikkert senere - men tiden for LiFe er ikke nu. Resten af verden kører med LiPo og DRCMU kører med LiPo. Hvis vi vil have en ordentlig DM serie (og ikke som i år, hvor vi kun har været 4 mod kørere og 12 superstock kørere ved hvert løb) så skal der LiPo på bordet!

    Desuden er der en del LiPo ladere der ikke kan lade LiFe. Deriblandt min egen.


  • #10   16. feb 2010 Det er jo svært at vide hvornår tiden er rigtig. Hvis DASU nu sagde at vi skal køre med LiPo her i sommer, men så allerede skal ændre det til LiFe til vinter (fordi at så er det sådan "man" kører), så vil folk også være sure over det. Det har været surt nok at skulle købe nye motorer til hver halvsæson....

    Jeg vil lige sige at jeg ikke er imponeret over DASU overhovedet, så det er ikke et forsvar af dem jeg har gang i. Det virker på mig som El-RC sporten lider for tiden (på sjælland i det mindste), ikke mindst fordi de forskellige foreninger og klubber ikke har kunnet finde ud af at samarbejde, og det er superærgeligt synes jeg.

    Men man kan jo håbe på at vi inden længe for fælles spilleregler, og får gang i tiltag der kan få nye kørere tilbage til klubber og løb.

    Hilsen
    Peter


  • #11   16. feb 2010 hmm
    det er ikke kun her der er problemer med dasu... LS har haft deres pproblemer og 1:8 har også haft lidt problemer med dasu...
    så skulle folk der benytter dasu tag sig sammen og sige enten laver vi regler for kørerne eller også finder vi et andet union at køre under..
    dasu kan jo tydligvis ikke rigtig selv finde ud af det.. smiley


  • #12   16. feb 2010 kune de ikke bare ha godkendt lipo og life batterier mener en forskel på 0,6 volt er måske 1200 omrd/m
    og hvad tænker de på med motor folk gidder sku da ikke køre med kul motor

    jeg mener sku hvis vi skal ha gang i det skal super stock klassen som er størst skal dasu og dmrcu da ha samme regler


Kommentér på:
DASU SOVER DE PRØV at læse

Annonce