{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
740 visninger | Oprettet:

Jonas M
Jonas M
Tilmeldt:
2. okt 2010
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 29

Skift af Nitro mærke {{forumTopicSubject}}

Hej RCgalleri.

Hvis jeg nu har kørt min Jato 3.3 ind med 20% Hpi nitro. Kan jeg så godt skifte mærke til Morfars Merlins nitro? ved godt jeg skal indstille den igen osv. men må man godt skifte mærke?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift af Nitro mærke
  • #1   24. okt 2010 Nogle gange tanker man hos Shell, andre gange hos Q8.
    Bilen er ligeglad, men hvad der står på mærkaten på dunken


  • Jonas M
    Jonas M Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 29
    #2   24. okt 2010 Har bar hørt mange sige at man skal blive ved det mærke som man kører den ind med. smiley

  • #3   24. okt 2010 Mupersule, det også rigtigt ved benzin, men nitro er lidt mere fintfølene smiley

  • Jonas M
    Jonas M Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 29
    #4   24. okt 2010 Sååååe kan man godt skifte mærke? Traxxas siger at når man har "kørt sin motor ind" med et mærke brændstof skal man holde sig til det.. Men der kan sku da ikke ske noget ved det vel?

  • #5   25. okt 2010 Ja skift du bare.
    Der er lige så mange holdninger på det område som der er mht tilkøring.
    MEn tage juster den lidt federe ud til at starte med og lad den stå 1 tank i tomgang første gang. På den måde har du god til til at se hvordan din motor opfører sig i tomgang, og får en ide om det nye brændstof er meget eller lidt anderledes


  • #6   25. okt 2010 Ammestue historier.
    Hvad er det der skulle gøre at motoren ikke kan skifte mærke på brændstoffet??

    Sidder der en lille computer som justerer tændingstidspunktet og som ikke kan omprogrammeres?
    Sker der en kemisk forbindelse mellem olien i et mærke og metallet i motoren som gør at en anden type olie fremover vil ødelægge motoren?

    Vrøvl - selvfølgelig kan du skifte mærke (og nitro%) lige så tosset du vil.

    Dem der mener at man ikke kan skifte, venligst forklar hvorfor.....
    Ja nitro er mere fintfølende, men det drejer sig om at skrue på HSN og LSN og ikke om at man ikke kan skift mærke.

    Hvis man ikke kunne, så ville mine nitro biler være ødelagt nu. De har kørt på 4 forskellige mærker nitro.


  • #7   25. okt 2010 Hejsa
    Selvfølgelig kan man skifte mærke og for så vidt også nitro procent - der er dog et par ting man bør være opmærksom på:
    I relation til nitroprocenten, er den pågældende motorer optimeret til et givent nitro-indhold. Det er her kompressionsforholdet vi snakker om. Skifter man f.eks. fra 15 til 25 procent, skal kompressionsforholdet sænkes. Det kan man da sagtens gøre ved at indsætte X antal head shims ( toppakninger ) - men man skal få det gjort - ellers risikerer man at motoren løber varm osv.
    Med hensyn til brændstof mærke vil jeg da godt lige komme med følgende kommentarer:
    Jeg lavede for et par år siden en test med 4 forskellige mærker af 25 procent nitro - alle beregnet for bilmotorer. Fra en relativ billig til en relativ dyr.
    Olieindholdet varierede fra 11 til 16 procent, hvilket i sig selv siger noget om smøre- og køleevne. Jo mere olie betyder dog mindre aktivt indhold ( nitromethan og methanol ) og dermed alt andet lige - mindre ydelse.
    Jeg testede de 4 mærker i en CEN Matrix buggy med en helt standard SH 28 motor.
    Efter 3/4 tanks kørsel på bane med max hastighed ( altså max med mine ringe evner smiley måles temperaturen.
    Herefter kørtes tanken tom og køretid beregnet.
    Der var 31 grader C´s spænd over de 4 mærker. Fra lige lidt over 100 grader til lidt over 130. Naturligvis med helt uændrede indstilling af karburatoren. Nyt luftfilter monteret før hver kørsel. Uændredet udetemperatur og luftfugtighed.
    Der var også mærkbar ( ikke TYDELIG ) men mærkbar forskel i ydelsen. Den med det næst mindste olieindhold havde klart det bedste træk og den højeste tophastighed ( rpm på langsiden ).
    Den med næst mindst olieindhold gav også den længste køretid. Spændet i det pågældende tilfælde lå fra 6,8 min til 8,1 min. Husk 150 ml tank men en tørstig .28 SH motor :-). Men det er dog noget af en forsketl.
    Ud fra disse resultater, skiftede jeg selv brændstof og har altid fortrudt.
    Nu er dette jo på ingen måde en videnkabelig undersøgelse, men blot en test af undertegnede - jysk bonderøvs mekker - og derfor vil jeg heller ikke offentliggøre mærkerne i testen eller deres placering.
    Dette skal ses som et konstruktivt indlæg som svar på spørsmålet - og Mupersule efterlyser jo ligefrem svar smiley
    Så ja - selvfølgelig kan man skifte mærke og nitroprocent - men vær opmærksom på kompressionsforholdet hvis du skifter procent - og ellers hold dig til det mærke du synes er godt og duer til dine motorer !
    Med venlig hilsen
    Niels Vangsøe - hjemmeside kan ses i profil


  • #8   25. okt 2010 Dejligt seriøst indlæg.....

  • #9   25. okt 2010 anbefaling køb nitro hos ICCOM i Valby. dette er ingen reklame men der er det billigst 2,5L 25 % nitro med 15% olie til bare 140 kr. dette er en god blanding til din trx 3,3 traxxas motor.
    mvh. kc


  • Jonas M
    Jonas M Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 29
    #10   25. okt 2010 Har tænkt mig at købe merlins fra morfars da jeg bir i odense. smiley før brugte jeg hpi powerfuel. Tak for de gode svar. smiley forstår bar ikke det med at jeg skal ændre i kompresionen da traxxas ikke forskriver noget om hvilken % man skal bruge.

Kommentér på:
Skift af Nitro mærke

Annonce