2.292 visninger
|
Oprettet:
HELT NY PÅ RC! Nitro eller El? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Nu har jeg vist større interesse for at få en ordentlig El eller Nitro bil. Gerne offroad, Buggy helst.
Jeg har 2500-3000 kr at gøre godt med, hvad skal smide dem i, hvad får jeg mest penge for? Jeg vil gerne have noget der render små 80+ km/t, og gør ikke noget det er lidt brugt, bare den er fuld funktionel og fremstår som ny. Gider ikke have noget med knækkede kanter osv.
Håber i kan guide mig lidt ind til hvilken vej jeg skal tage.
Mvh. Nybegynderen.
nov 2010
Følger: 2 RC-enheder: 2 Emner: 4 Svar: 11
maj 2010
Følger: 44 Følgere: 39 RC-enheder: 3 Emner: 84 Svar: 327
De 80 km/t kan nåes med både el eller nitro, men vil sige at el er nok lettere til nybegynderen for hvis du køber en rtr buggy i el så er den mere eller mindre klar til brug, og du skal ikke justere og indstille på din motor...
Vælger du nitro så skal der en del indsigt til at justere/indstille motor samt tilkørselen af motoren, samt at der vil komme nogle indstillinger på motor alt efter vejret (kulde-varme), så det er mere for de personer der har teknisk snilde indenfor motorer osv....
Jeg vil sige at som nybegynder ville jeg vælge el, (hvis ikke du kender en med kendskab til nitro, der kan hjælpe dig) og jeg ville starte med at kigge rundt i markedet herinde
Håber at det var hjælp nok ellers spørger du bare igen....
PS: Vil lige sige at jeg selv kører nitro og elsker det, da det giver en rigtigt snert af motorsport med rigtig motorlyd....
okt 2004
Følger: 153 Følgere: 151 RC-enheder: 20 Emner: 186 Svar: 1.707
Jeg vil anbefale dig at finde en fornuftig elbil til en start, de kører mindst lige så hurtigt og er hundrede gange nemmere at arbejde med.
nov 2010
Er tidligere mekaniker, så er ikke helt dum på fingrene
Skulle jeg hapse en Traxxas Rustler VXL så, med større batteri og anden gearing, samt smide nogle forstærkninger på den? Kan se de render mellem 110-120 km/t fornuftigt indstillet.
jul 2006
Følger: 32 Følgere: 56 RC-enheder: 4 Emner: 8 Svar: 1.219
sikke noget pladder at komme med. Min første bil var nitro og det er (snart) 10år siden... jeg kører stadig nitro, og fortsætter med det indtil det ikke længere er muligt.. At skrue er en del af charmen, at få den lille motor til at yde sit maximale hver gange den kører er da helt klar en udfordring.
Det er muligt at nogle kører surt i det, 1 ting er 100% sikkert, for at køre nitro skal man have lysten til det, ellers går det aldrig.
Hvis dit start budget er 3000kr skal du regne med der hurtigt går 1000kr+ til lader batteri(er) hvis du skal have noget ordentligt. Skal du så have noget 1/8 brushless kommer man ikke vanvittigt langt for 2K (hvis det er nyt)
Det jeg vil anbefale dig, er at tænke godt over hvad du vil, EL eller nitro bare tænk dig godt om. Det er trist at fortryde kort tid efter et køb.
Efter du har besluttet dig,så tænk godt over hvilken type, du skriver godt nok buggy men 80+, hvad skal det bruges til.. Det er næsten lige meget hvor hurtigt den kører, hvis man ikke kan styre det, ja så går det bare hurtigere galt. Husk på at på bane kører man længere tid til højre og venstre end lige ud.
//Dan
nov 2010
Det fik en masse tanker igang.
Det jeg havde tænkt på, var at jeg gerne ville køre noget offroad og på vores nærliggende bmx baner, der er 2, som består af grus, og en af jord, og som jeg kunne læse mig til holder offroad buggy'er lidt bedre til det. Der er selvfølgelig stor forskellighed på kvaliteter, og har set mig lidt lun på en Traxxas.
Vil selvfølgelig gerne at jeg kunne køre lidt seriøs indendørs kørsel engang imellem til træf, lidt fedt at få den gejlet op og man kan vise den frem til andre.
Men som sagt i post nr. 2 så havde jeg fået tilbudt en Traxxas Rustler Nitro fra 2009, køreklar og det hele, til 1800 kr. Her kunne jeg muligvis nok få en masse dele hjem, og et ekstra skjold så jeg kunne gøre den lidt personligt, nogle andre bumpers, også var der alu støddæmpere med. Helt nye, kan fornemme de holder lidt bedre.
Men ja, synes bare ikke der er nok at rode i hvis man får en EL bil, lyden tiltrækker sku også, det kan man vel ligeså godt være ærlig og indrømme. Søger lidt en allround bil kort sagt, og det kunne en Buggy muligvis tage hånd, med et par ekstra sæt 2,8 fælge og dæk.
Mvh. Mark
jul 2008
Følger: 12 Følgere: 13 RC-enheder: 4 Emner: 62 Svar: 370
Det eneste der er forskeld er at nitro larmer.
så hvis du kan køre hvor det er ligegyldigt så er det op til dig selv.
Jeg begyndte selv med nitro og har ikke fortrudt.
du kan altid få hjælp her til nitro og ellers køb nitrobogen.
Lige et surt opstød jeg mener ikke at vi nitro/benzin folk har noget imod el men el folket har noget imod nitro
maj 2010
Jeg kan køre på asfalt med on-road hjul
Jeg kan køre off-road med mine buggy hjul
Jeg kan køre i meget meget løst sand med mine paddle hjul
og sidst men IKKE mindst den har den fedeste hidsige lyd du kan tænke dig....
maj 2010
jul 2006
Jeg ser og hører om mange som ikke "gider" mere netop fordi de ikke er opsat på at skulle skrue hele tiden så man skal bare være helt klar over hvad man går ind til med nitro.
Mange bmx baner er ideel til RC´ere så perfekt du har sådan et sted at køre (hvor er det om jeg må spørge).
Rustleren lyder OK, personligt er jeg ikke vild med traxxas, men det er min holdning. En af "ulemperne" er at den kun er 2wd, dvs. den er sværere at kører og ikke helt så terrængående. At buggyer er bedre kommer vist helt an på køreren, ofte kan truggyer følge med rundt på banerne og er det meget ujævnt har truggyen en fordel af frihøjden.
Ny nitro buggy i det omtalte prisleje kunne være en GV Hunter, der er mange flere, hvis du vil have mine bud så smid mig en PB.
//Dan
jul 2008
du var hurtigere end mig
Mark
her er lige et par link så kan du læse hvad nitro hanler om
(link fjernet)
http://www.fj-hobby.dk/RC_Nitromotor.html
jul 2006
Super links, dem tænkte jeg ikke over.
//Dan
nov 2010
Dan, vi fortsætter den lige over PB
Tusind tak for jeres hjælp, det har virkelig sat skub i den rigtige retning.
maj 2009
Følger: 42 Følgere: 41 RC-enheder: 13 Emner: 76 Svar: 611
jul 2006
//Dan
jul 2008
Dåligt agument
dec 2004
Følger: 9 Følgere: 10 RC-enheder: 9 Emner: 48 Svar: 265
Købte så en benzin bil i stedet og det er sku noget der virker hvis endelig det skal være brændstof
Jeg ville også foreslå EL, klart.. Nogle gode lipoer og evt en af traxxas vandtætte biler så er du godt kørende
Men til syvende og sidst er det dit eget valg, hvis det er nitro du vil prøve jamen så gør du det og hvis det ikke er noget så sælg den, der vil ALTID være for og imod meninger omkring tingene og mest og her inde at hovedparten af brugerne er 10år gamle og ikke har et klap forstand på hvad de udtaler sig om...
Så ind i kampen og giv den gaaas
maj 2009
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 10 Emner: 1 Svar: 1
Jeg har lidt af det hele... EL og NIRTO 1:18, 1:10 og 1:8
Med dit kendskab til teknik tror jeg du bliver glad for nitro... det er sku sjovt
Du skal bare finde den rigtige bil... Jeg har rigtig god erfaring med Traxxas biler, de er nemme at justere og køre bare... og så er de billige i dele.
Den Nitro Rustler du taler om er et godt bud...
MEN den er 1:10 og har mange plastik dele...
Hvis du skal køre på BMX baner og give den gas, skal du nok se efter en 1:8 buggy som er bygget til "rigtige" offroad baner
Hilsen Jakob
nov 2005
Følger: 168 Følgere: 170 RC-enheder: 27 Emner: 95 Svar: 3.766
Jeg startede også med nitro, og der var nada problemer overhoved!
Men havde min kammerat nu haft bl (var ikke opfundet den gang) så havde jeg grædt snot mega meget, da jeg kunne være nok så dygtig mekaniker og stadig havde været blevet tværet af BL..
Prøv at forestil dig du skal køre rigtig 1:1 bil på bane, hvad enten det er offroad eller onroad, og du så vælger en benz motor, og de andre har brushless motorer i deres biler, som gør at deres biler kører så meget bedre rundt på banen og er så meget nemmere at køre, plus meget meget hurtigere..
Personligt ville jeg vælge det bedste, som i min verden er det hurtigeste.
Havde nitro været meget hurtiger end bl så havde jeg kørt med det
Jeg håber blot at du finder nogle at køre sammen med, da det er det sjoveste at køre med andre unaset hvad type drivkraft man har..
Dog ville det glæde mit Elektriske hjerte hvis der kom nogle med fætter br biler med brushless som så kunne give din proff nitro bil baghjul
jul 2006
//Dan
dec 2006
Følger: 117 Følgere: 112 RC-enheder: 10 Emner: 109 Svar: 1.031
og hvis du nu vil begynde at køre løb, offroad, så er der mange flere muligheder i Nitro.
jeg ville gå efter en 1:8 4 hjulstrukket buggy. gerne med en motor under 3.5cc så (hvis du får lyst) kan være med i løb. og ellers så kan en 3.5cc motor sagtens trække fra sig
nov 2005
Og der er flere løbs muligheder offroad med bl biler fremfor med nitro
Der findes både 1:18-1:10-1:8
Nå ja El kørene er også meget sjovere end nitro kørene, som generalt er dummere og mere bondske
Ironi forekommer i lidt af indlægget som så igen er tegn på hvor meget sjovere el kørene har det
dec 2006
nov 2005
Man kan også lave quick release system med lipo batts på sin buggy, så man kan skifte batts hurtigere end man kan tanke bilen, og med 5c opladnings muligheder så er du kørende nonstop med blot 3 batts og 1 lader EL FTW
Men indrømmer blankt at jeg er kværulant ligenu, selvom alt i dette indlæg passer
Og selvf er det ikke motorkraft det hele kommer an på, det er også opsæt og så køreren som det afhænger, det bliver bare nemmere med el
dec 2006
nov 2005
Zing
nov 2010
nov 2005
nov 2010
maj 2007
Følger: 92 Følgere: 91 RC-enheder: 15 Emner: 145 Svar: 1.693
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.007
noget andet skal du køre lidt banekørsel så er traxxas ikke noget jeg vil anbefale. traxxas er til hygge/leg.
nov 2010
Ang. banekørsel, så kunne jeg godt forestilling mig, at jeg skulle op i noget 1:8 og lidt kraftigere del i Alu.
maj 2008
maj 2008
jul 2010
Følger: 28 Følgere: 27 RC-enheder: 4 Emner: 16 Svar: 147
og når vejret er til el.. bliver min himoto Vega onroad luftet på LFRC.dk nye indendørs baner
nov 2005
Hehe det er fis for satan da
Jeg kan næppe køre fra en pro kører, men Kim p fra sos har selv sagt at el er hurtigere
Fortsat god aften, og Mark H tilykke med din rustler, håber den giver dig nogle gode timer på banen
dec 2006
maj 2008
Og bare lige for at skære det ud i pap.. Vi køre sku ikke nitro fordi det skal være hurtiger end el, men fordi der er så meget mere i det..
Vi kunne også lave golfbaner halvt så lange og uden bunker osv så er det jo nemmer/hurtiger? men er det sjover? Næppe... Alle de ekstra ting der er i nitro er det os der køre det synes at gør det langt sjover at køre med. Så det rager os at el er hurtiger, en raket er også hurtiger...og hvad så?
Noget andet er så at el er slet ikke så meget hurtiger, på bane. En nitro bil har hvad der vil svare til at en gammel vw golf har ca 700hk om den så havde 1000hk havde den på en jordbane ikke kommet hurtiger frem, grundet manglende bid.. og når det er sagt så har en nitro faktisk flere hk end en el bil. Du kan jo selv begynde at regne på det. ihvertfald de motore man bruger til løb i el biler..
Forskellen ligger i at en EL bil er nemmer at køre grundet dens meget flade moment og at den har mega moment med det samme, her skal en nitro op i omdr, hvilket gør den svære at køre med og time hop osv så derfor er en el lidt hurtiger = nemmer. Men som jeg startede med at fortælle dig så ønsker vi det ikke nemt men sjovt... Så jeg fatter simpelthen ikke hva det er du ikke forstår siden du ihvert eneste indlæg skal kommentere at el er hurtiger som om det er eneste parameter i at købe en bil...
Ps jeg køre også el som jeg allerede har fortalt dig...
nov 2005
Kan godt forstå de aspekter du nævner kan være sjove, men nu er det jo ikke skide svært at indstille sådan en nitro motor, så det svære må stadig ligge i setup af bilen til div baner samt dækvalg osv, og det er jo det samme med el bil
Mvh k
dec 2006
nov 2005
Feks er der os en video af onroad 1:8 nitro hvor team køreren for kyosho bliver svine nakket af en amatør med en bl 1:8. så ham kysho team køreren må over og se hvad fanden det er for noget der er så hurtigt og så lige prøve selv
og alle de løb der er hvor der kører blandet el derovre fra, så vinder bl os, lad nu være med at gøre jer selv til skamme..
maj 2008
Og sikker på du ikke har set en "reklame" fra Kyosho ? Jeg er dog ikke i tvivl om at de sagtens kunne vinde med den rette chaufør og hvis bilen holdt, men forskellen er slet slet ikke så stor som du gør den til på bane...
Men ingen tvivl el kan blive hurtigt, men kun et parameter i hele denne snak.
Hvilke løb køre man mod hinanden? ihvertfald ikke løb på højt plan da forskellen er for stor så muligt vi snakker et eller andet klub løb. El køre normalt efter et andet system der hedder fek.s 3 finaler af 10 min da el simpelthen ikke kan holde til den belastning i så lang tid. Hvor nitro køre alt fra 30min til 60min.. Begge dele er sjovt. på hver sin måde..
maj 2009
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 27 Svar: 223
jeg synes det står meget fornuftigt forklaret både om el og nitro
okt 2011
Følger: 32 Følgere: 84 RC-enheder: 17 Emner: 144 Svar: 2.281
Tror du skylder hele RCG nogle kasser kvajerbajere?
God weekend!!
okt 2009
Følger: 54 Følgere: 57 RC-enheder: 12 Emner: 22 Svar: 741
nov 2005
Undskylder for min opførsel
dec 2006
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 9
maj 2012
Følger: 18 Følgere: 18 RC-enheder: 5 Emner: 65 Svar: 1.008
Jeg syntes overhovedet ikke at du skal spørge om hva der er bedst.
Der er ikke noget der bare er det bedste, men der er den bedste løsning for DIG.
Hvis du godt kan lide at ride ekstra meget med en motor, indstille, rengøre så tag en nitro.
Jeg er selv den type som startede op som nybegynder med en nitro og jeg har bestemt ikke fortrudt mit valg.
Det er op til dig og hvad du godt kan lide.
Håber det hjalp.
Skriv evt. en PM. Hvis du har spørgsmål.
Mvh. Nicolai.
HELT NY PÅ RC! Nitro eller El?