{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.292 visninger | Oprettet:

HELT NY PÅ RC! Nitro eller El? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Nu har jeg vist større interesse for at få en ordentlig El eller Nitro bil. Gerne offroad, Buggy helst.

Jeg har 2500-3000 kr at gøre godt med, hvad skal smide dem i, hvad får jeg mest penge for? Jeg vil gerne have noget der render små 80+ km/t, og gør ikke noget det er lidt brugt, bare den er fuld funktionel og fremstår som ny. Gider ikke have noget med knækkede kanter osv.

Håber i kan guide mig lidt ind til hvilken vej jeg skal tage.

Mvh. Nybegynderen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HELT NY PÅ RC! Nitro eller El?
  • #1   30. nov 2010 Skal siges jeg har fået tilbudt en Traxxas Rustler 2009 model, Nitro, 2-gears, der har købt 20-25 tanke nitro. Den står helt som ny, og han skal have 1800 kr for den. Får også 5 liter nitro, og alustøddæmpere med (??)



  • #2   30. nov 2010 Hey Mark

    De 80 km/t kan nåes med både el eller nitro, men vil sige at el er nok lettere til nybegynderen for hvis du køber en rtr buggy i el så er den mere eller mindre klar til brug, og du skal ikke justere og indstille på din motor...

    Vælger du nitro så skal der en del indsigt til at justere/indstille motor samt tilkørselen af motoren, samt at der vil komme nogle indstillinger på motor alt efter vejret (kulde-varme), så det er mere for de personer der har teknisk snilde indenfor motorer osv....

    Jeg vil sige at som nybegynder ville jeg vælge el, (hvis ikke du kender en med kendskab til nitro, der kan hjælpe dig) og jeg ville starte med at kigge rundt i markedet herinde

    Håber at det var hjælp nok ellers spørger du bare igen....

    PS: Vil lige sige at jeg selv kører nitro og elsker det, da det giver en rigtigt snert af motorsport med rigtig motorlyd....



  • #4   30. nov 2010 Hold dig fra Nitro nu det er din første bil. Ja de siger noget og blahblahblah. Men du risikerer virkelig at gå sur i evig indstillen og vedligehold.
    Jeg vil anbefale dig at finde en fornuftig elbil til en start, de kører mindst lige så hurtigt og er hundrede gange nemmere at arbejde med.


  • #5   30. nov 2010 Jeg har slet ikke noget imod med at arbejde med dem, og indstille dem, er det ikke det sjove, at have noget finpudseri og nusseri?

    Er tidligere mekaniker, så er ikke helt dum på fingrene smiley

    Skulle jeg hapse en Traxxas Rustler VXL så, med større batteri og anden gearing, samt smide nogle forstærkninger på den? Kan se de render mellem 110-120 km/t fornuftigt indstillet.


  • #6   30. nov 2010 Med chancen for nogle bliver sure så:
    sikke noget pladder at komme med. Min første bil var nitro og det er (snart) 10år siden... jeg kører stadig nitro, og fortsætter med det indtil det ikke længere er muligt.. At skrue er en del af charmen, at få den lille motor til at yde sit maximale hver gange den kører er da helt klar en udfordring.
    Det er muligt at nogle kører surt i det, 1 ting er 100% sikkert, for at køre nitro skal man have lysten til det, ellers går det aldrig.

    Hvis dit start budget er 3000kr skal du regne med der hurtigt går 1000kr+ til lader batteri(er) hvis du skal have noget ordentligt. Skal du så have noget 1/8 brushless kommer man ikke vanvittigt langt for 2K (hvis det er nyt)

    Det jeg vil anbefale dig, er at tænke godt over hvad du vil, EL eller nitro bare tænk dig godt om. Det er trist at fortryde kort tid efter et køb.
    Efter du har besluttet dig,så tænk godt over hvilken type, du skriver godt nok buggy men 80+, hvad skal det bruges til.. Det er næsten lige meget hvor hurtigt den kører, hvis man ikke kan styre det, ja så går det bare hurtigere galt. Husk på at på bane kører man længere tid til højre og venstre end lige ud.

    //Dan


  • #7   30. nov 2010 Tak Dan.

    Det fik en masse tanker igang.

    Det jeg havde tænkt på, var at jeg gerne ville køre noget offroad og på vores nærliggende bmx baner, der er 2, som består af grus, og en af jord, og som jeg kunne læse mig til holder offroad buggy'er lidt bedre til det. Der er selvfølgelig stor forskellighed på kvaliteter, og har set mig lidt lun på en Traxxas.

    Vil selvfølgelig gerne at jeg kunne køre lidt seriøs indendørs kørsel engang imellem til træf, lidt fedt at få den gejlet op og man kan vise den frem til andre.

    Men som sagt i post nr. 2 så havde jeg fået tilbudt en Traxxas Rustler Nitro fra 2009, køreklar og det hele, til 1800 kr. Her kunne jeg muligvis nok få en masse dele hjem, og et ekstra skjold så jeg kunne gøre den lidt personligt, nogle andre bumpers, også var der alu støddæmpere med. Helt nye, kan fornemme de holder lidt bedre.

    Men ja, synes bare ikke der er nok at rode i hvis man får en EL bil, lyden tiltrækker sku også, det kan man vel ligeså godt være ærlig og indrømme. Søger lidt en allround bil kort sagt, og det kunne en Buggy muligvis tage hånd, med et par ekstra sæt 2,8 fælge og dæk.

    Mvh. Mark


  • #8   30. nov 2010 Hvis du søger lidt i forumet kan du finde de første ti indlæg hvor det er blevet skrevet både for og imod.
    Det eneste der er forskeld er at nitro larmer.
    så hvis du kan køre hvor det er ligegyldigt så er det op til dig selv.
    Jeg begyndte selv med nitro og har ikke fortrudt.
    du kan altid få hjælp her til nitro og ellers køb nitrobogen.

    Lige et surt opstød jeg mener ikke at vi nitro/benzin folk har noget imod el men el folket har noget imod nitro




  • #9   30. nov 2010 Jeg kan sagtens forstå dig Mark, men prøv at kigge på min Nanda, da den har alt det den skal have, og behøver for at kunne køre alle steder

    Jeg kan køre på asfalt med on-road hjul
    Jeg kan køre off-road med mine buggy hjul
    Jeg kan køre i meget meget løst sand med mine paddle hjul

    og sidst men IKKE mindst den har den fedeste hidsige lyd du kan tænke dig....


  • #10   30. nov 2010 Glemte lige at skrive at min buggy ikke er til salg men at det var ment som inpiration til dig...sorry..

  • #11   30. nov 2010 Selvtak Mark.
    Jeg ser og hører om mange som ikke "gider" mere netop fordi de ikke er opsat på at skulle skrue hele tiden så man skal bare være helt klar over hvad man går ind til med nitro.
    Mange bmx baner er ideel til RC´ere så perfekt du har sådan et sted at køre (hvor er det om jeg må spørge).
    Rustleren lyder OK, personligt er jeg ikke vild med traxxas, men det er min holdning. En af "ulemperne" er at den kun er 2wd, dvs. den er sværere at kører og ikke helt så terrængående. At buggyer er bedre kommer vist helt an på køreren, ofte kan truggyer følge med rundt på banerne og er det meget ujævnt har truggyen en fordel af frihøjden.

    Ny nitro buggy i det omtalte prisleje kunne være en GV Hunter, der er mange flere, hvis du vil have mine bud så smid mig en PB.

    //Dan


  • #12   30. nov 2010 Dan
    du var hurtigere end mig
    Mark
    her er lige et par link så kan du læse hvad nitro hanler om
    (link fjernet)

    http://www.fj-hobby.dk/RC_Nitromotor.html



  • #13   30. nov 2010 hehe Claus... utroligt for jeg omskrev det indlæg 2 gange for at få det hele med og tilmed forståeligt :.)

    Super links, dem tænkte jeg ikke over.

    //Dan


  • #14   30. nov 2010 De links du har givet mig Claus, de er da nok lige GULD værd. De bliver mine 2 nye fortrukne. Alt om indkøring osv, det er jo perfektus.

    Dan, vi fortsætter den lige over PB smiley

    Tusind tak for jeres hjælp, det har virkelig sat skub i den rigtige retning.


  • #15   1. dec 2010 Du kommer til at fortryde at købe nitro, så er det sagt smiley

  • #16   1. dec 2010 pladder...så det sagt.

    //Dan


  • #17   1. dec 2010 . .
    Dåligt agument


  • #18   1. dec 2010 Tjah jeg startede med nitro og det var bestemt IKKE hvad jeg skulle have gjort, man skal indstille alt for meget hele tiden bare for at kunne køre og det gider jeg ihvertfald ikke i længden...

    Købte så en benzin bil i stedet og det er sku noget der virker hvis endelig det skal være brændstof smiley

    Jeg ville også foreslå EL, klart.. Nogle gode lipoer og evt en af traxxas vandtætte biler så er du godt kørende smiley

    Men til syvende og sidst er det dit eget valg, hvis det er nitro du vil prøve jamen så gør du det og hvis det ikke er noget så sælg den, der vil ALTID være for og imod meninger omkring tingene og mest og her inde at hovedparten af brugerne er 10år gamle og ikke har et klap forstand på hvad de udtaler sig om...
    Så ind i kampen og giv den gaaas smiley


  • #19   1. dec 2010 jesper du kan også se jeg startede med nitro, så benzin også over til el smiley

  • #21   1. dec 2010 Hej Mark

    Jeg har lidt af det hele... EL og NIRTO 1:18, 1:10 og 1:8
    Med dit kendskab til teknik tror jeg du bliver glad for nitro... det er sku sjovt smiley

    Du skal bare finde den rigtige bil... Jeg har rigtig god erfaring med Traxxas biler, de er nemme at justere og køre bare... og så er de billige i dele.

    Den Nitro Rustler du taler om er et godt bud...
    MEN den er 1:10 og har mange plastik dele...

    Hvis du skal køre på BMX baner og give den gas, skal du nok se efter en 1:8 buggy som er bygget til "rigtige" offroad baner

    Hilsen Jakob


  • #22   1. dec 2010 smiley
    Jeg startede også med nitro, og der var nada problemer overhoved!
    Men havde min kammerat nu haft bl (var ikke opfundet den gang) så havde jeg grædt snot mega meget, da jeg kunne være nok så dygtig mekaniker og stadig havde været blevet tværet af BL..
    Prøv at forestil dig du skal køre rigtig 1:1 bil på bane, hvad enten det er offroad eller onroad, og du så vælger en benz motor, og de andre har brushless motorer i deres biler, som gør at deres biler kører så meget bedre rundt på banen og er så meget nemmere at køre, plus meget meget hurtigere..

    Personligt ville jeg vælge det bedste, som i min verden er det hurtigeste.

    Havde nitro været meget hurtiger end bl så havde jeg kørt med det smiley

    Jeg håber blot at du finder nogle at køre sammen med, da det er det sjoveste at køre med andre unaset hvad type drivkraft man har..
    Dog ville det glæde mit Elektriske hjerte hvis der kom nogle med fætter br biler med brushless som så kunne give din proff nitro bil baghjul smiley


  • #23   1. dec 2010 Kristian, du skal nok lige tilføje at ikke alle BL motore kører fra nitro biler.

    //Dan


  • #24   1. dec 2010 tilggengæld, hvis du vælger nitro, så kan du blive ved med at køre,og køre, det er bare at fylde tanken op, hvorimod når du køre EL så skal der lades batterier op hele tiden.

    og hvis du nu vil begynde at køre løb, offroad, så er der mange flere muligheder i Nitro.

    jeg ville gå efter en 1:8 4 hjulstrukket buggy. gerne med en motor under 3.5cc så (hvis du får lyst) kan være med i løb. og ellers så kan en 3.5cc motor sagtens trække fra sig smiley


  • #25   1. dec 2010 Nå ja, Alle Bl motorer kører fra nitro smiley

    Og der er flere løbs muligheder offroad med bl biler fremfor med nitro smiley
    Der findes både 1:18-1:10-1:8 smiley

    Nå ja El kørene er også meget sjovere end nitro kørene, som generalt er dummere og mere bondske

    Ironi forekommer i lidt af indlægget smiley som så igen er tegn på hvor meget sjovere el kørene har det smiley


  • #26   1. dec 2010 hvis du vil køre 1:8 buggy på en bane, så er der da klart flest muligheder i nitro, jeg synes personligt at 1:18-1:10 er for småt til offroad løb:D men jeg har slet ikke noget i mod el, jeg har selv både el touring car, og erevo vxl. og mange andre smiley det er slet ikke det smiley

  • #27   1. dec 2010 Hvis man vil have den hurtigeste 1:8 buggy på bane så er der kun EL smiley

    Man kan også lave quick release system med lipo batts på sin buggy, så man kan skifte batts hurtigere end man kan tanke bilen, og med 5c opladnings muligheder så er du kørende nonstop med blot 3 batts og 1 lader smiley EL FTW smiley

    Men indrømmer blankt at jeg er kværulant ligenu, selvom alt i dette indlæg passer smiley
    Og selvf er det ikke motorkraft det hele kommer an på, det er også opsæt og så køreren som det afhænger, det bliver bare nemmere med el smiley


  • #28   1. dec 2010 hehe, der er gode sider ved begge ting smiley men tror nu stadig ikke på at det er muligt at skifte batteriet hurtigere end at fylde tanken med en fuel gun smiley

  • #29   1. dec 2010 Summa summarum er at du på en time kan få køre langt flere omgange med en el bil end med en nitro bil smiley
    Zing


  • #30   1. dec 2010 Kristian, det kommer an på banen, køreren, osv osv osv. Det er sku' svær at kalkulere smiley

  • #31   1. dec 2010 Nope ^^ hehehe

  • #32   1. dec 2010 Nu har jeg købt en Traxxas Rustler 2.5 Nitro til 1500 kr, med 7,5 liter nitro, alu støddæmpere osv. el starter og hvad der er nu hører med , ekstra gløderør osv. Den er nok lige rimelig fed smiley

  • #33   1. dec 2010 jeg har en jato 3.3 uden motor og starter til 600, elektronik virke uden problemer

  • #34   1. dec 2010 Efter som flere af jer konstant advare mod nitro hvis det er første bil. Så kunne jeg godt tænke mig at vide om man da bliver bedre til nitro når ens første bil er el. Kan jeg så roligt købe en nitro bil som nr 2 eller skal jeg op på 3 el biler før jeg roligt kan købe en nitro bil og dermed har jeg fået 100 % styr på justering gennem min erfaring fra el ?

    noget andet skal du køre lidt banekørsel så er traxxas ikke noget jeg vil anbefale. traxxas er til hygge/leg.


  • #35   1. dec 2010 Jeg starter ud med min Rustler, også må jeg tage den derfra, har trods alt kun smidt 1500 kr i den, så det er ikke noget at tude over, hvis der sker noget med den. smiley

    Ang. banekørsel, så kunne jeg godt forestilling mig, at jeg skulle op i noget 1:8 og lidt kraftigere del i Alu.


  • #36   1. dec 2010 Og Kristian har du et eller andet mindreværds komplex over for nitro som du konstant skal føre el frem smiley kom nu på bane med den el bil. Så må vi jo se hvem af os der køre flest omgange på en time. Til jc så jeg ikke rigtig nogle el biler vinde på de 45 min vi køre i finalerne faktisk kom jan larsen kun igennem en finale uden at brænde sammen men så længe de virkede lå han nu ej heller nr et. 45 min på bane med max power er vist ikke den bedste cocktail.. men el biler kan sagtens køre godt. Men stop nu for pokker den der krig og giv manden hjælp ud fra hvad han skal og vil med det...

  • #37   1. dec 2010 Kristian.. måske mange af os faktisk synes nitro er sjoveste grundet brændstof motor ? = mere motor sport over det tank strategi og i det hele taget tatnkning under løb.... og endnu en ting som er noget fis. Man kan lave systemer der gør det hurtigere at skifte batteri end tanke.. hvorfor skrive sådan noget løgn selv med tank flaske kan du ikke gøre det og med tank pistol tager det ca 1 sek at tanke og det er fakta. Så glæder mig til at se dit system smiley og nej jeg hader ikke el, hvis du kigger på drcmu har jeg sjovt nok også en el bil smiley

  • #38   1. dec 2010 Hvorfor ikke bare køre begge dele... når vejret er til det køre jeg nitro. Losi 8eight EU byggy
    og når vejret er til el.. bliver min himoto Vega onroad luftet på LFRC.dk nye indendørs baner


  • #39   1. dec 2010 Morten K undskyld, men jeg kan ikke høre hvad du siger pga ekkoet fra din livmoder smiley

    Hehe det er fis for satan da smiley

    Jeg kan næppe køre fra en pro kører, men Kim p fra sos har selv sagt at el er hurtigere smiley

    Fortsat god aften, og Mark H tilykke med din rustler, håber den giver dig nogle gode timer på banen smiley


  • #40   1. dec 2010 Kristian, det er helt korrekt at en el-buggy kan komme hurtigere rundt på banen(omgangstider), de vejer også noget mindre :D. men at gennemføre et helt løb med en el-buggy tror jeg bliver svært at gøre ligeså hurtigt som en nitro-buggy smiley

  • #41   2. dec 2010 Fint nok at være sjov kristian men jeg kan på ingen måder se hvordan du kan vejlede en ny med dårlige jokes som kun kan misforståes?

    Og bare lige for at skære det ud i pap.. Vi køre sku ikke nitro fordi det skal være hurtiger end el, men fordi der er så meget mere i det..
    Vi kunne også lave golfbaner halvt så lange og uden bunker osv så er det jo nemmer/hurtiger? men er det sjover? Næppe... Alle de ekstra ting der er i nitro er det os der køre det synes at gør det langt sjover at køre med. Så det rager os at el er hurtiger, en raket er også hurtiger...og hvad så?

    Noget andet er så at el er slet ikke så meget hurtiger, på bane. En nitro bil har hvad der vil svare til at en gammel vw golf har ca 700hk om den så havde 1000hk havde den på en jordbane ikke kommet hurtiger frem, grundet manglende bid.. og når det er sagt så har en nitro faktisk flere hk end en el bil. Du kan jo selv begynde at regne på det. ihvertfald de motore man bruger til løb i el biler..
    Forskellen ligger i at en EL bil er nemmer at køre grundet dens meget flade moment og at den har mega moment med det samme, her skal en nitro op i omdr, hvilket gør den svære at køre med og time hop osv så derfor er en el lidt hurtiger = nemmer. Men som jeg startede med at fortælle dig så ønsker vi det ikke nemt men sjovt... Så jeg fatter simpelthen ikke hva det er du ikke forstår siden du ihvert eneste indlæg skal kommentere at el er hurtiger som om det er eneste parameter i at købe en bil...

    Ps jeg køre også el som jeg allerede har fortalt dig...


  • #42   2. dec 2010 Morten jeg kan bare godt lide at køre hurtigt smiley Så jeg tager udgangs punkt i hvad jeg selv ville føle hvis jeg havde en nitro spand og jeg så fik baghjul af en el spand. Very simple smiley

    Kan godt forstå de aspekter du nævner kan være sjove, men nu er det jo ikke skide svært at indstille sådan en nitro motor, så det svære må stadig ligge i setup af bilen til div baner samt dækvalg osv, og det er jo det samme med el bil smiley

    Mvh k


  • #43   2. dec 2010 kristian, jeg vil da glæde mig til at se en EL-buggy, kører fra en nitro buggy på bane smiley jeg er da klar på at stille op med nitro buggy smiley

  • #44   2. dec 2010 Anders prøv at søge på youtube, der findes masser af videoer over there hvor nitro biler får bank i næsten alle slags klasser og løb smiley
    Feks er der os en video af onroad 1:8 nitro hvor team køreren for kyosho bliver svine nakket af en amatør med en bl 1:8. så ham kysho team køreren må over og se hvad fanden det er for noget der er så hurtigt og så lige prøve selv smiley
    og alle de løb der er hvor der kører blandet el derovre fra, så vinder bl os, lad nu være med at gøre jer selv til skamme..


  • #45   2. dec 2010 Kristian.. Jeg har endnu ikke set et JC løb hvor en af elbilerne vandt eller retter vi kørte ikke mod men samtidigt så kan stadig sammenlignes?g fra næste år køre de slet ikke sammen mere..
    Og sikker på du ikke har set en "reklame" fra Kyosho ? Jeg er dog ikke i tvivl om at de sagtens kunne vinde med den rette chaufør og hvis bilen holdt, men forskellen er slet slet ikke så stor som du gør den til på bane...
    Men ingen tvivl el kan blive hurtigt, men kun et parameter i hele denne snak.
    Hvilke løb køre man mod hinanden? ihvertfald ikke løb på højt plan da forskellen er for stor så muligt vi snakker et eller andet klub løb. El køre normalt efter et andet system der hedder fek.s 3 finaler af 10 min da el simpelthen ikke kan holde til den belastning i så lang tid. Hvor nitro køre alt fra 30min til 60min.. Begge dele er sjovt. på hver sin måde..


  • #46   2. dec 2010 EL ftw smiley

  • #47   30. nov 2012 Du kan eventuelt kikke hos trisdan, de har en god forklaring om hvad man skal se efter når man skal have en fjernstyret bil: http://www.trisdan.dk/fjernstyret_bil-i-11.html
    jeg synes det står meget fornuftigt forklaret både om el og nitro



  • #48   30. nov 2012 Martin s - du har lige kommenteret på et indlæg næsten 2 år gammel smiley

    Tror du skylder hele RCG nogle kasser kvajerbajere? smiley

    God weekend!!


  • #49   30. nov 2012 Skål og god weekend smiley

  • #51   1. dec 2012 Fuck hvor er jeg provo i denne tråd smiley
    Undskylder for min opførsel smiley


  • #52   2. dec 2012 Hahahah smiley

  • #53   3. dec 2012 en nitro


  • #54   4. dec 2012 EDIT: FÁIL! JEG HAVDE IKKE LIGE SET AT DET VAR 2 ÅR FOR GAMMELT! -_-

    Jeg syntes overhovedet ikke at du skal spørge om hva der er bedst.
    Der er ikke noget der bare er det bedste, men der er den bedste løsning for DIG.
    Hvis du godt kan lide at ride ekstra meget med en motor, indstille, rengøre så tag en nitro.
    Jeg er selv den type som startede op som nybegynder med en nitro og jeg har bestemt ikke fortrudt mit valg.
    Det er op til dig og hvad du godt kan lide.
    Håber det hjalp.
    Skriv evt. en PM. Hvis du har spørgsmål.

    Mvh. Nicolai.


Kommentér på:
HELT NY PÅ RC! Nitro eller El?

Annonce