1.913 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 52 Svar

Købelov i Privat handel. Købelov i Privat handel.

Hej.

Er der nogle der har styr på det emne?

Jeg har lige solgt min Traxxas E-revo som var opgraderet med mamba monster kit, og med 4 LiPo Batterier, lader osv.

Nå, nu klager køber over at der ikke følger sender og modtager med. Jeg nævner ingen steder i min annonce at dette medfølger, men jeg skriver "Original kasse, faktura, osv medfølger", dette har køber opfattet som om at det er en RTR bil. Altså som om at den var køreklar.

Hvem har retten på sin side? Jeg har ingen steder nævnt at Sender og Modtager følger med eller at bilen er RTR...

Køber hentede ikke selv bilen da han er i udlandet, men fik en bekendt til at hente den. Håber nogle kan svare på dette.

Mvh Patrick.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskift af jord med muld i bede 3.000 kr.
  • Starthjælp til en benzinbil 220 kr.
  • inst af opvaskemaskine 500 kr.
  • Køleskabsreparation 1.380 kr.
  • Reparation af Samsung vaskemaskine 800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købelov i Privat handel.
  • #1   17. apr 2011 Der er ikke noget at komme efter, at du så ikke oplyser om det, er måske lidt ringe..
    Men rent juridisk er han på røven smiley

• #2   17. apr 2011 Han begår den fejl ved ikke at spørge ind til det.
    Hvis sender/modtager har været vist på billederne i annoncen, kan jeg godt følge ham, ellers ikke.

• #3   17. apr 2011 Hej Patrik.

Ville ikke mene at dette er din skyld. Køber har ikke læst din annonce ordentligt igennem eller spurgt ind til om den var RTR, Derfor er det købers egen fejl.

• #4   17. apr 2011 Da der ikke står RTR eller at sender/modtager medfølger, ville jeg personligt ikke forvente det var med.

Jeg skriver dog altid i mine annoncer, hvad der mangler for at være køreklar, eller udspecificerer hvad der følger med.

Købeloven kan du ikke bruge til noget i dette tilfælde, da det er et tolkningsspørgsmål, hvor du mener et, og han forventer noget andet.

Personligt vil jeg dog mene du har ret.

• #5   17. apr 2011 Og efter som at det ikke er ham selv der afhenter bilen, syntes jeg ikke du bør gøre mere i denne sag, du kan eventuelt be' ham henvende sig til politiet, hvis der er mere smiley

• #6   17. apr 2011 jeg er helt enig med de andre og ikke nok med det så henter han ikke selv bilen men får en til det det holder ikke det er hans fejl

• #7   17. apr 2011 Der har ikke været billeder af sender og modtager i annoncen, og det har ikke været nævnt i teksten.

Køber har sendt følgende mail til mig:
    "
    Nej det gjorde du nemlig ikke, det ville jeg selvfølgelig have lagt mærke til. Jeg har en kopi af annoncen og du nævner det ingen steder. Du skriver at der er kasse til alt osv. og giver i mine øjne klart indtrykket af at det er en komplet pakke du sælger. Min lillebror, som du formentlig så da de hentede bilen, er advokat og bliver sat på sagen i dag. Jeg forventer afslag i pris, alternativt en annulering af handlen på baggrund af væsentlig mangel.

Selvom købeloven ikke gælder for private er man som sælger forpligtet til at der ikke er væsentlige mangler ved det man sælger. Det mener jeg absolut der er tale om i denne sag, da bilen ikke fungerer uden fjernbetjening. Og jeg ved at der ved køb af bil fra ny medfølger en sådan. Jeg vil gå med til et nedslag i prisen, men ellers bliver det formenligt "the hard way" med en total annulering af handlen. Det er op til dig.

xxxxx
    "

Men jeg mener da også at alt er som det skal være fra min side, da han fik alt det som der var nævnt i annoncen som han også selv skriver.

• #8   17. apr 2011 Har også kun dårlige erfaringer med at bliver hentet af en helt anden. Grunden til tingene skal afhentes vil jeg mene er så sådanne situationer her ikke dannes smiley

• #9   17. apr 2011 Den mail der du fik, lyder meget som en bekendt.
    Kan du evt sende en PM med hans navn/bruger herinde? smiley

På forhånd tak!

• #10   17. apr 2011 Du skal bare holde på din ret.
    Du skal hverken give afslag i handlen eller noget som helst andet!

Helt ærligt, hvad vil han gøre?
    Det er købers fejl at han ikke sprøg til hvad der mangler, og hvad der er med smiley

• #11   17. apr 2011 Enig, lad du ham bare true med advokat. Hvis hans bror ikke pt. er arbejdsløs advokat, bruger han nok ikke 5 minutter på en sag, der i bedste tilfælde kunne give ham 300 kr. retur.

Bilen er dog købt som beset, så den er ikke længere.

• #12   17. apr 2011 sender du ikke lige en pm til mig med hans navn, han virker meget som en jeg har handlet med
    men du har ikke gjort noget forkert, det er ham der har lavet fejlen ...

• #13   17. apr 2011 Vil ikke give hans navn, da jeg ikke har nogen grund til at hænge ham ud. Han har kun oprettet en bruger for at byde på min bil, der er ingen information i hans profil, kun navn.

• #14   17. apr 2011 jeg kunne også godt bruge pm:)

• #15   17. apr 2011 En advokat, han tager 10 gange beløbet bilen har kostet, for at behandle sådan en sag, og han vil afligevel ikke kunne vinde sagen smiley

Så bare grin af tossen, hvis du ikke har nævnt der er sender modtager, en rc bane og køre hat, køre briller og en kat ved navn Sonya osv videre med, som så ikke er med, så så kan han på ingen måde forvente det.

• #16   17. apr 2011 Sikke dog noget vrøvl.... HAHA... Det svarer jo til, at den privat bil jeg lige har handlet, den handel skulle jeg lade gå retur fordi der ikke var vinderhjul med? Hehe..

Købers problem ! Du kan være ganske rolig.

Venligst

• #17   17. apr 2011 Altså hvis der inten steder står bilen er lige til at køre med og intet mangler eller andet der kan misforståes i den salgsannonce. Så har du retten på din side. Købeloven gælder både privat handel og handel hos firmaer. Så den skal man altid rette sig efter. Man er bare meget dårligere stillet ved privathandel.

• #18   17. apr 2011 Jubidition *Kalundborg RC Racing *
    Man skal rette sig efter købeloven som du skriver, hvis det er begrundet, jeg kan f.eks ikke købe en ny Audi hos en forhandler, og så 14 dage senere kræve pengene tilbage, med forklarringen at jeg troede at der var en henger med.

• #19   17. apr 2011 Søren helt enig, ved en handel mellem private hvor der er fejl og mangler kan man ofre 500 kr og overdrage sagen. Dette skal man kun gøre hvis man har holdbare og direkte konktrate beviser. I dette tilfælde vil det være at sælger har lovet bilen skal være RTR eller sender og modtager var med ved salget.

• #20   17. apr 2011 Lidt flere mails fra Køber, som bliver ved med at sende...

"
    Som jeg skrev har jeg selv en kopi af annoncen og det fremgår ingen steder. Men tjek det endelig selv.

Med den ordlyd der er i annoncen hvor du lægger vægt på at bilen står som næsten ny (kørt ca 5 opladninger), at der er original kasse til alt og du skriver diverse dele og endda "Osv." i bunden er der lagt op til at jeg køber et komplet sæt svarende til hvad man ville få ved køb af en ny bil. Derfor er jeg i god tro omkring at der selvfølgelig medfølger en fjernkontrol og det er ikke et krav at jeg spørger specifikt ind til alle dele. Til gengæld er du klar over at du ikke sælger en komplet pakke, du undlader bevidst at nævne det og opfører dig derfor svigagtigt.

Som jeg ser det er der ingen tvivl om hvis side loven er på - men det kan man jo lade komme an på en prøve. Jeg har ikke i sinde at acceptere at blive snydt på den måde.

xxxxx
    "
    "
    Jeg har intet imod at føre en retssag på det. Som jeg ser det er der ingen tvivl om at jeg er blevet bevidst ført bag lyset af dig, idet du undlader at nævne at handlen er uden en så vigtig del som fjernbetjeningen. Jeg mener at prisen er for høj i forhold til hvad jeg har fået, hvilket yderligere styrker min sag. Normalt sælges biler til den pris inkl. fjernbetjening.

Hvad angår "købt om beset" er det sælgers opgave at gøre opmærksom på dette. Det har du ikke gjort. Men selv hvis du havde er der stadig juridisk grundlag for hævelse af handlen når du som sælger opfører dig svigagtigt.

Jeg vil have 500 kroners nedslag i pris, ellers vil jeg som sagt uden videre overlade sagen til advokat.

xxxxx
    "

• #21   17. apr 2011 Som andre har skrevet, da du hverken nævner at den RTR eller at der medfølher sender og modtager, så er det købers fejl og kan burde spørge til det.
    Det er op til køber at bevise at du har gjørt noget forkert.
    Men kig her http://www.forbrug.dk/

• #22   17. apr 2011 hvilken bil er det og hvad var prisen ?

syntes godt nok han er lidt dumt at hører på

• #23   17. apr 2011 Ignorer den brokkasse...

• #25   17. apr 2011 Solgte en E-Revo for 4000kr. Den havde kørt ca 5 opladninger, og var som ny. Brushless er det store sæt fra Castle Creations, og 4 af de dyre "Carbon LiPo 11.1V" batterier, som koster 850Kr stykket, og så en Fusion LX60B Elysium Pro Intelligent Balance Lader. Alt det han fik med havde en nypris på godt 8000kr.

Og jeg gav ham 500kr i afslag fra den pris jeg endelig havde sat den til.

• #26   17. apr 2011 Det lyder godt nok meget formelt, men jeg ville stadigvæk lade ham gå til en advokat.

Ellers skal du bede ham om at lade dig være, ellers vil du anmelde ham for cikane smiley

• #27   17. apr 2011 Det er satme godt nok billigt, så han skal vist ikke brokke sig smiley

• #29   17. apr 2011 at han kan være det bekendt, det er jo den fedeste bil, lad handlen gå tilbage, du kan sagtens få mere end de 4 hvis du venter lidt med at sælge den.

• #30   17. apr 2011 Jeg har søgt rcg igennem og fundet et nyt sæt traxxas, samme som fulgte med bilen standart til 100kr. Men han vil stadigvæk have 500kr tilbage eller i retten smiley

• #31   17. apr 2011 ja det er det jeg siger han er jo dybt åndsvag.... men lad handlen gå tilbage han fortjener den ikk

• #32   17. apr 2011 hold fast i det du har gjort fra starten.

• #33   17. apr 2011 Det der er hjernedødt..

• #35   17. apr 2011 Send ham eventuelt linket her, så han kan se.

• #36   17. apr 2011 Hold på din ret, og lad ham brokke sig, jeg er helt enig med de andre at du ikke har handlet i ond tro...

Karsten

• #37   17. apr 2011 Jeg kan desværre ikke se din gamle annonce fordi du selv har slettet den..

Karsten

• #38   17. apr 2011 Tænk han gider bruge alt den tid og energi på noget til en værdi af 400,- ?
    Skulle ikke undre mig han har fortrudt eller fundet noget andet og derfor kræver pengene tilbage...

• #39   17. apr 2011 Karsten K: Okay bare iorden. Jamen jeg holder på at jeg har solgt det til ham i en god tro at han vidste hvad han købte.
    Han kunne jo også få manden der hentede bilen til at prøve den eller se den køre inden han tog den med. Men han smed den bare bag i bilen, sagde tak og kørte.

• #40   17. apr 2011 Nå sidste besked fra ham kommer her. Jeg ignorer den og lader vær med at svarer. Så ser vi hvad der sker smiley

"
    Sammenlignet med hvad andre biler går for på rcgalleri er det ikke synderligt billigt. Under ingen omstændigheder så billigt at jeg skulle have grund til at tro det var uden fjernstyringen. Jeg mener jeg står godt i en retssag, jeg vil anbefale dig at undersøge sagen med en advokat inden du bestemmer dig for at nægte mig afslaget i prisen. Selvom du mener mit krav på 500 kroners afslag er for meget er der ingen tvivl om at en tabt retssag vil koste uforholdsmæssigt mere end det.

xxxxx
    "

• #42   17. apr 2011 Til info solgte jeg minbrushless Revo til 5.500 kr. incl. et 5s Hyperion lipo, så i nypriser var det nok på niveau. Her var der heller ikke radio med.

Så 4.000 kr. for en der har kørt 5 opladninger er en god pris, og hvis han er utilfreds, kan han jo bare sætte den til salg, og formentlig tjene på det...

Men ja jeg ville sende ham link til denne tråd, og ignorere ham fra nu.

• #43   17. apr 2011 Jeg har da også undskyldt overfor ham, og sagt at, ja det kunne måske være skrevet bedre at der mangler sender til den for at den kan køre og jeg har tilbudt ham at hjælpe med at finde en til en god pris. Men det var han ikke interaseret i, han ville have 500kr afslag eller en tur i retten.

• #44   17. apr 2011 Jimmy, samtidig hvis det ikke står nogen steder kan man ikke forvente det. Hvis du ser en forhandler der vil sælge en bil der er køreklar så står der højt og tydeligt RTR.

En sag med en advokat for 500 kr... haha! undskyld, men bare hans første møde med advokaten kommer til at koste manden mere. Oven i det skal han lægge ud af egen lomme for advokaten så han må da have penge nok.

• #45   17. apr 2011 er enig med jimmy, jeg ville også tolke det som køreklar. men det er det samme som nogle af de folk jeg har handlet med, som tror der er 14 dages fortrydelsesret når man køber brugt.

men lad ham gå til en advokat, og pas på du ikke kommer til at dumme dig i de mails du skriver med ham smiley

• #46   17. apr 2011 Under alle omstændigheder tal/skriv pænt til ham, og gem alle hans mails. Hvis du går med til at tage den tilbage, så er det altid køber der skal betale for returporto / kørsel.

• #47   17. apr 2011 Jimmy, det vil jo også fremgå på både slutseddel og købskontrakt. Så det var da en lidt fjollet sammenligning. Hvis der ikke står bilen er køreklar er den ikke køreklar. Folk forventer simpelthen at de får i hoved og røv uden at spørge om det.

• #48   17. apr 2011 Vil mene at han har en dårlig sag.
    Han har afhentet varen, og har derfor haft mulighed for at undersøge den inden handlen (...du burde måske have skrevet det, men det er ligegyldigt da den afhentes...)
    Og man kan ikke kalde den en skjult fejl. Det er oplagt ved afhentningen at der ikke er modtager med. Det kan man se.
    At han så bruger en stedfortræder til at afhente er fuldstændig ligegyldigt for dig - det er hans problem.

• #49   17. apr 2011 Der er absolut intet at komme efter for ham. Jeg læser det ikke som om at den er køreklar, det er noget aben selv konkluderer. Alt hans formelle pladder, er sgu kun noget han skriver i håb om at du selv giver dig. Sådan en sag vil han under ingen omstændigheder kunne vinde, og ingen advokat, ville tage den op.

Iøvrigt er det på trods af at skulle lyde formelt, ufatteligt dårlig dansk, og ret skidt formuleret.

• #50   17. apr 2011 Jeg er også helt enig i at din annonce kunne have været formuleret bedre, men han skulle nok selv havde spurgt ind til det..

Du virker heller ikke som en der bevist har forsøgt og snyde ham..

Karsten

• #51   17. apr 2011 Ignorer ham smiley

• #52   17. apr 2011
    Købers undersøgelsespligt: Køber kan ikke påberåbe sig en mangel, som han har eller burde have opdaget ved undersøgelse af varen. … det har køber forsømt i denne sag. Glem ham og bare lad ham true med advokat osv. Der bliver aldrig nogen sag - grundlaget er simpelt hen for spinkel. Ignorer hans mails, opkald men gem alt. Svar ham evt. at der ikke er mere at tale om - og at du anser yderligere henvendelser som chikane. Køber er til grin - advokat eller 500 kr. Ha ha lad bare barnet.

• #53   17. apr 2011 Smid ham på din blok liste.
    Det er tydeligvis en mindre begavet person.
    Der skal mindst 12 mennesker til at få en retsag til at køre, det vil sige at alle de personer skal have løn, heriblandt højtbetalt advokater, og deres sekratærer som heller ikke har en lav løn, de ville skrige af grin over en som blir sagsøgt pga en legetøjsbil.

Tænk over det på den her måde, hvis du tjænte nok til at købe 2 af den slags biler hver dag, og skulle bruge parpirsdage, dage i retten, og din sekratær skulle det samme, og så modsatte side enda osse skal det samme, så kan man sgu kun grine.

Så bare hold fast i dit, du bliver ikke sagsøgt, du får højest et par spam mails fra den tossede køber, og hans mor.

• #54   18. apr 2011 Søren, 9 er nok, og da sådan en sag her aldrig vil komme for en domstol er det faktisk kun 4 mennesker der skal i gang smiley men til en hyrre på 2500 kr i timen er de 500 kr hurtigt væk smiley

• #55   18. apr 2011 Her er hvad forbrugerrådet skriver:
    http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/handel-mellem-private

Det er rigtigt at du har retten på din side, men det er lidt dårligt, at du ikke har oplyst at radioudstyr IKKE medfølger.

• #56   18. apr 2011 han kan true, men får intet ud af det.
    tag du blot en dyb indånding og lad ham kæfte op omkring advokater osv ... tror han det er USA det her eller hvad ?!?

Jeg vil så også sige at bruge "osv" i en annonce sat i sammenhæng med original kasse, som ny og i den stil er ekstrem misvisende og kan nemt opfattes forkert, lad det være sagt. MEEEN det er jo KØBERS problem han/hun ikke spørger helt specifikt hvad det indbærer - SAMT ved selvsyn (som så ikke sker af ham selv "tosse") kunne konstatere det mangler og derved spørge ind til det.

Ignorer, tal pænt og ordenligt hvis det er nødvendigt - og lad ham true alt det han vil smiley

Kommentér på:
Købelov i Privat handel.

Annonce