511 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
1 Svar
temperatur på diverse nitro moter? temperatur på diverse nitro moter?
som jeg har forstår er der flere slags nitro 16-20% 25% og 30% måske flere. jo mere % = mere køling?
hvad skulle sådan en tomgangs måling vise?
efter man lige har kørt lidt rundt.
men efter jeg har lida den stå i 1min hvad skulle den så ca ligge på.
efter hvad jeg har læst mig til skulle den gerne ligge mellem 110 og 130? men der er da når jeg køre?
hjælp mvh jonas
0 synes godt om
apr 2008
Følger: 39 Følgere: 40 RC-enheder: 4 Emner: 8 Svar: 303
Det er en forkert opfattelse af jo højere nitroprocent jo bedre køling. Det er lige præcis tvært imod ( alt andet lige ). Jo højere nitroprocent, jo mere nitromethan er der i brændstoffet og jo mere power er der i brændstoffet. MEN motorens kompressionsforhold SKAL være afpasset efter nitro procenten...
Hvis du tager en motor som er beregnet til 25 % og kører på 30, vil den alt andet lige blive varmere.
Tilbage til temperaturen: Det er helt rigtigt at den sådan ca. optimale driftstemperatur for en nitromotor ligger på omkring de 110 grader. Det er når motoren er HELT varm ( altså bilen har kørt et par tanke ) og vel at mærke når den er ude at køre med max gas.
Temperaturen ændrer sig jo ikke vildt meget på få sekunder - så ud at køre - stop og mål temperaturen.
Hvis du bare ligger og triller lidt rundt, skal temperaturen ikke helt derop. Så ligger den måske på 80 grader.
På min hjemmeside ( du kan se link i profil - jeg må sandelig ikke vise den her selvom det er artikler som kan hjælpe ), kan du under "information om nitromotorer" læse en række artikler omkring indstilling, temperatur, valg af nitro procent osv.
Med venlig hilsen
Niels Nitromekanikeren Vangsøe
temperatur på diverse nitro moter?