nybegynder, drift, valg af bil, elektronik mm. {{forumTopicSubject}}
Hej alle driftere og andre rc interesserede!
Jeg har læst en del af de indlæg der er her på siden, og er allerede blevet en del klogere. Det skal siges jeg ikke har arbejdet med rc biler før, men er yderst betaget af drifting og er sikker på det er noget for mig. Jeg søger hjælp til at vælge den rigtig drifting-bil (skal kun bruges til dette formål), de biler jeg har kunnet læse mig frem til skulle være "bedst":
HPI sprint 2 drift
TA05-VDF Drift
TAMIYA TB-03
Ta-06-pro
xray t3
Tamiya TRF
Dog synes jeg ikke rigtig jeg kunne finde argumenter indfor disse modeller hvilke fordele og ulemper de har?
Jeg skal ikke bruge den til konkurrence kørsel, men den må gerne have en hvis kvalitet, da jeg ikke har taget en ph d indenfor elektronik eller rc biler generelt.
Da jeg heller ikke havde regner med at bruge vildt mange penge på den, havde jeg tænkt jeg ville købe en brugt? nogle der har erfaringer med det, eller hvad man skal kigge efter ved sådan et køb?
Valg af elektronik og batteri:
Så vidt jeg er kommet frem til skulle det være en god investering at købe en Brushless motor + fartregulator?
angående batteri har jeg læst man skal købe et lipo, for at få mere acc og hastighed?
håber der er nogle der kan/vil svare på mine mange spørgsmål?
og som de nye input's kommer ind, dukker der sikker flere op
på forhånd tak, christian
feb 2012
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 1 Emner: 3 Svar: 40
Velkommen til. Prøv at gå ind og søg efter nmracing under bruger.
Det er Niklas, og han har, om nogen, fuldstændig styr på alt vedrørende drift.
Jeg er sikker på han gerne vil hjælpe.
okt 2010
Følger: 50 Følgere: 42 RC-enheder: 7 Emner: 11 Svar: 135
- Hvis jeg dog skal sige noget så ville jeg tage en Ta-06 Pro. Har selv en og har både kørt em i drift, hvor jeg blev nr. 16 ud af 85 og så har den vundet 2 runder i dot1drift uden nogen særlige upgrades - fantastisk god begynder bil, som man kan bruge langtid ude i fremtiden også.
mar 2005
Følger: 11 Følgere: 105 RC-enheder: 38 Emner: 341 Svar: 4.885
<b>HPI sprint 2 drift</b>
Anstændig bil. Men der findes ikke rigtigt opgraderinger til den. Samt den har det med at æde den bagerste rem pga. småsten der sidder sig fast. Dette kan løses ved at lave et hul (mener jeg det var. SkipSkovhugger ved hvordan)
<b>TA05-VDF Drift</b>
Kender ikke rigtigt noget til bilen da jeg aldrig har kørt med en. Men dens placering af motor gør at den har meget vægt i snuden. Dette er selvfølgelig en rimelig god ting til drift. Og samt batteriet som ligger på tværs, så burde denne bil have rigtig god balance. Nok derfor de tit bliver brugt til Countersteer drift.
<b>TAMIYA TB-03</b>
Denne bil har vores kære Helge købt i sin tid. Det er i bund og grund en TA05 med kardanaksel. Dette er absolut ikke en dårlig ting. For den kører fantastisk. Jeg har ikke rigtigt noget negativt at sige om den. Selv ud af boksen kører den godt. Dog har dens batteri-placering en tendens til for meget vægt i den ene side. Men dette kan jo forhindres ved at montere lidt vægtklodser
<b>Tamiya TA-06 pro</b>
Så er vi igen henne i en bil med rigtig god vægtfordeling. Denne har jeg selv prøvet. Og det er klart en bil jeg vil anbefale. Bilen er rimelig ny. udkom vist i efteråret 2011. Så derfor er der rigtigt mange muligheder for opgraderingsmuligheder. Og dele til den er lette at få. Jeg købte min kort før D1RC's finale i 2011. Faktisk så blev den samlet færdig fredag aften af undertegnede, Brian Lage og SkipSkovhugger. Lørdag kørte den mig så ind på en samlet 4. plads. Og det var med totalt standard setup. Intet var ændret i forhold til manualen. Eneste negative ting om denne bil er, at hvis man vil placere motor og ESC som manualen foreskriver, så kommer der til at ligge ledninger på tværs af bilen hvilket ikke er så kønt.
xray t3 og TRF-serien vil jeg ikke udtale mig om da jeg har alt for lidt kendskab til dem.
Og mht. at købe en brugt bil. Så pas på. Du kan være heldig at finde en som er velholdt og kun har kørt på indendørs bane. Men til gengæld kan du også finde en som har kørt i regn og generelt er blevet misbrugt. Også vil det hurtigt blive dyrt hvis du skal have nye kuglelejer, differentiale osv. Så hvis du vil købe brugt, så sørg for at afhente bilen og tjek den igennem først.
Og mht. brushless. Så ville det være dumt ikke at købe sådan et sæt. De har bedre ydelse, kører længere på et batteri. Og er ved at være en standard i alle biler.
Og du har ret i at lipo giver højere fart og accelleration. Et normalt NIMH batteri er på 7.2V, et lipo er på 7.4V. Det er ikke meget, men lidt. Samt et lipo giver fuld power til det når en grænse. Også stopper det bare. Et NIMH kører bare langsommere og langsommere.
Dog kræver LIPO at man har sat ESCens lipo cutoff. Dette gør at den stopper når en vis grænse er nået og man ikke ødelægger batteriet. Dette kan næsten alle brushless ESCere. Alternativt er at få en LIPO buzzer.
Jeg håber det er svar nok. Jeg har ikke så meget indsigt i drift-vendenen lige for tiden som NMRacing. Men nu har du jo fået min mening og erfaring inden for det jeg ved lidt om
sep 2012
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13
sep 2012
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13
tusind tak for det lang og gode svar, det hjalp meget!
okt 2004
Følger: 153 Følgere: 151 RC-enheder: 20 Emner: 186 Svar: 1.705
Jeg gider ikke skrive det herude da en masse folk absolut skal kloge i det - og så har vi en kæmpe diskussion frem for en vejledning.
Dette går også ud til alle andre nybegyndere - skriv endelig en besked for meget end en for lidt!
aug 2012
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 1 Emner: 24 Svar: 320
okt 2004
Følger: 153 Følgere: 151 RC-enheder: 20 Emner: 186 Svar: 1.705
aug 2012
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 1 Emner: 24 Svar: 320
mar 2005
Følger: 11 Følgere: 105 RC-enheder: 38 Emner: 341 Svar: 4.885
nov 2012
Følger: 1 Svar: 1
nybegynder, drift, valg af bil, elektronik mm.