{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til alle
  • #1   22. dec 2012 Nu skal man så huske, at dette sker pga et eller andet, som er forkert. Som regel noget man selv har gjort forkert.

    Af-lade batteriet for meget og eller for kraftigt for eksempel, derfor er det ekstremt vigtigt at have 100% styr på hvor mange Amp's man trækker fra sine LiPo's, og kun bruge batt pack's der passer til sit forbrug. Hvis ikke, så kan de tage skade, og ende med at flamme op.

    Forkert opbevaring...
    Ja, LiPo's skal opbevares korrekt, dvs at de skal "storage" lades inden man opbevarer dem køligt, gerne i køleskabet.
    Så forøger man også levetiden på batterierne.

    Når man så lader dem op, så skal man ikke lade unødigt meget på LiPo'erne.
    Dvs at "bare fordi man kan", skal man ikke lade dem på 5C (5x kapasiteten i Amp.), hvergang.
    Hvis man lader dem på 1C (1x kapasitet.) eller 0,5C
    Jo langsommere man lader dem op, jo bedre.
    Det strøm, man lader på LiPo'erne, er en kemisk reaktion inden i cellerne, den kemi skal have tid til at udvikle sig rigtigt, lader man for meget, for ofte, eller aflader for meget, for ofte, så løber denne kemiske reaktion løbsk.
    Og du har disse film med LiPo'er der brænder.


  • #2   22. dec 2012 Lige præcis som jeg forsøgte at forklare i et tidligere emne x3m. Brug den sunde fornuft. Hastværk er lastværk smiley

  • #3   22. dec 2012 Netop, Kim R.
    Og disse vise ord kommer fra en som jævnligt lader 6S 5000 mAh 40-50C Lipo'er, men også har 1S'ere.
    Og Über-laderen er under konstruktion.
    2 x 1200 Watts power supply's 30 Volt 60 Amp.
    2 x 1000 Watts Lader indtil 6S 40Amp pr stk.
    Så jo, jeg kan lade et 5000 mAh op på ca 8 minutter, men har ingen grund til det.
    Så jeg ved en lille smule om hvad LiPo drejer sig om.

    Der skal nok komme lidt billeder mv om min ladekuffert.

    Go' Jul alle sammen.


  • #4   22. dec 2012 Super smiley

  • #5   22. dec 2012 Spændende projekt x3p. smiley
    Men hvad er det for nogle strømforsyninger? De må vel være 2 15V i serie eller hvordan? Synes aldrig jeg har set 15V PSU i den størrelse.
    Men de vil passe godt til et par PL 6. smiley

    Men generelt så er lipo ikke farlige. Faktisk vil jeg umiddelbart tro at de fleste fejl sker ved at folk står og sover ved tilslutning, eller ikke ved en skid om håndtering af lipoer.


  • #6   22. dec 2012 Morten B.
    De PSU'ere er IKKE 15 Volts. Det er 30 Volts, begge to.
    E-Fuel 1200 Watt
    Så der bliver power nok til at smelte et Lipo. smiley

    Ja, Lipo'er er ikke farlige. Ligesom alt andet. At køre bil og gå en tur, save med en rundsav osv, BARE man tænker sig om, og gør tingene korrekt, med det rette "værktøj"..


  • #7   23. dec 2012 Jamen Den 1200W E-Fuel går da ikke højere end 24V.

    Men ja, når man flyver heli i 550,600 og 700 så skal der nogle ladere og strømforsyning til af betydning, hvis man vil flyve uden ventetider pga. ens ladere. smiley


  • #8   23. dec 2012 Undskyld Morten B...
    Du har ret. 24 Volt.

    Ja, jeg har mulighed for "Fast charge", men har så samtidigt 6 batterier. (3 x packs.)
    Det alene giver så ca 30 minutter til at lade i, og det passer noget bedre end 9 minutter... Som den kan gøre det på.

    Samtidigt er jeg så ved at bygge en havetraktor som skal drive en 220V generator, med Heli Pad bagpå og i en Grøn farve som på en SAB Goblin med airbrush osv. Den skal så leverer strøm til min lade kuffert, og tiltrække lidt opmærksomhed.


  • #9   23. dec 2012 Fedt man det skal da være det nye røg system i min nye båd smiley

  • #10   23. dec 2012 Det lyder omfattede. smiley

    Stil eventuel op i den lokale park med dit grej og en Honda generator, det burde også give lidt opmærksomhed. smiley


  • #11   23. dec 2012 Morten B.
    Nu har jeg så selv et firma, der importerer grej til Helikoptere, og jeg har en Team pilot, og nogle sponsorer som gerne vil have MEGET opmærksomhed, så den der honda generator, den giver nok ikke nok "street Cred." smiley
    Og det er heller ikke den lokale park vi søger opmærksomheden i.


  • #12   23. dec 2012 Nå ja, kan da se at du har en hjemmeside hvor der står lidt om det. smiley
    Men ja, opmærksomhed kan sporten vel ikke for for meget af. Det er jo knapt så udbredt at flyve heli.. smiley

    Meld og lykke med projektet og post gerne billeder af det engang når du er så langt. smiley


  • #13   23. dec 2012 Muligvis "knap så udbredt"
    Men iflg Google så er Helikopter det der mest søges efter indenfor RC verdnen, derefter biler på 2 plads og batterier på 3 pladsen.
    Ved det fra en undersøgelse med henblik på SEO som er noget i nærheden af hvordan der søges på dine produkter.
    Så Helikopterne er kommet for at blive.


  • #14   23. dec 2012 Her er lidt basis viden om LiPo.
    Quote fra Hobby Kings hjeme side.
    Lithium Polymer (LiPo) Basics
    It can sometimes be difficult to know which battery is best for your application.
    For R/C aircraft there is a huge variety of batteries available and while many may suit your application your ultimate goal is to purchase a battery pack that will;
    -be within your budget
    -have a long cycle life
    -have the correct size and weight
    -give you the longest flight times
    -be able to deliver the correct voltage/amp (Power)
    We hope this simple guide helps you understand the different types of LiPoly (Lithium Polymer) batteries and which is right for your model.

    You may have noticed by now that batteries have different ratings, sizes, plugs, wire, charge rates and chemical makeup. Lets decipher;

    Capacity (mAh).
    This is usually the biggest number shown on the pack and is measured in mAh (Milliamp/hour) or Ah (Amp/hour). The capacity is the first indicator of the batteries size. To keep things simple, think of capacity (mAh) as the amount of fuel in your cars gas tank. A higher capacity tank will run your car for longer. A 4,000mAh battery will run for twice as long as a 2,000mAh battery.
    A 2,000mah battery will (in theory) run for 1hr if drained at a constant 2,000 Milliamps.

    Discharge (C)
    Discharge is the amount of power the battery can 'push' out and the number shown '20C' is an multiplication of the capacity. For example; A 20C battery can discharge at 20 x 2,000mAh which is 40,000mAh or 40Amps.
    This is an important number if you know your motor requires a certain power level.
    In addition to this, batteries have a 'Burst' rate, which is the amount of power the battery can discharge for a short period, usually 10-20 seconds. A typical battery label may show 20-30C, this would mean a 1,000mAh battery can discharge 20,000mAh constantly or give a sudden and short 10-20 second 30,000mAh (30A) burst of power.
    Tip: A higher 'C' rated battery will last longer if run at a lower 'C' rate. Example: a 30C battery run at 20C maximum will have a longer cycle life than a 20C run at 20C each flight.

    Voltage (S)
    All lithium Polymer cells in any industry have a nominal voltage of 3.7v per cell. When fully charged a LiPoly cell should be 4.2v and when discharged it should never be below 3v.
    You will notice that LiPoly RC packs are made up of layers of multiple cells. If the battery's rating is 3S this means it is 3 x 3.7v which is 11.1v. It has 3 layers of 3.7v each. In other words, its a '3 cell pack'.

    Weight/Size
    For a battery to be right for your model it must fit within the models battery compartment and also balance the plane correctly.
    It's temping to choose the biggest and most powerful battery your model can handle, but this will sacrafice flight performance and if your packs voltage is too high; destroy the ESC or Motor.
    Check with your ESC and Motor specification to ensure you have the right voltage pack then check the models CG (Center of Gravity) to decide on the right battery weight.


    LiPoly Charging
    Always use a lithium Polymer battery charger and never charge the battery above 4.2v per cell. (example: 2S, never above 8.4v)
    Never leave a charging battery unattended.
    Never allow the battery's voltage to fall below 3.2v per cell. (example: 3S, never below 9.6v)


Kommentér på:
Til alle

Annonce