938 visninger
|
Oprettet:
hjælp til glødestarter, gløderør, moto {{forumTopicSubject}}
Hej - jeg er lige begyndt at interessere mig for RC nitro biler. Jeg overvejer at smide 3000 kr efter en Rex-x RTR - den skulle være ret populær har jeg læst mig frem til. Men nogen der vil forklare mig lidt om, hvad et gløderør er? Hvad er en glødestarter? Hvordan foregår mekanikken i sådan en nitro bil egentlig?
mvh sebastian fauerby
jul 2004
Følger: 19 Følgere: 16 RC-enheder: 8 Emner: 90 Svar: 696
sep 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 25 Svar: 105
jul 2004
Følger: 19 Følgere: 16 RC-enheder: 8 Emner: 90 Svar: 696
aug 2004
Følger: 58 Følgere: 56 RC-enheder: 7 Emner: 9 Svar: 250
jul 2004
Følger: 92 Følgere: 91 RC-enheder: 3 Emner: 49 Svar: 2.577
Det afhænger af hvornår du vil have røret til at antænde. F.eks. et varmt rør giver tidligere andtænding af brændstoffet og er ofte lettere at indstille motoren med. Som du måske kan tænke dig til skal et koldt rør have en finere indstilling.
Et varmt rør antænder motoren tidligere end et koldt rør da det som det måske angiver bliver og er varmere end det kolde.
Det mest optimale du kan opnå er at antændingen sker en brøkdel før stemplet når i top. Det kan du justere ved at skifte gløderør. Så til vinter kan du justere det på ny igen med et lidt varmere rør, så du kan holde andtændings punktet på ca. det samme. Så det kommer ikke kun an på temperaturen, da du også kan komme ud for at din motor køre bedre med et varmt rør i varmen end et koldt rør.
Det var lidt om varme og kolde rør.
Et gløderør sidder nede i kølehovedet, det er den blok som sidder oven på motoren, hvis du ser på min Kyosho Inferno er den lille. Helt enkelt set er det istedet for et tændrør, gløderør giver dog bare en glød istedet for en gnist. På en bil sidder der en tændrørshætte, for at tændrøret vil gniste, og derved få eksplosionen til at opstå i motoren. På en nitro motor er det gløderøret der antænder, dog skal det ikke bruge strøm hele tiden, så man starter kun med glødestarteren på, og når den er igang tager man den af, så kan gløderøret selv antænde.
Håber du forstår lidt af det.
sep 2005
aug 2004
Følger: 58 Følgere: 56 RC-enheder: 7 Emner: 9 Svar: 250
jul 2004
Følger: 92 Følgere: 91 RC-enheder: 3 Emner: 49 Svar: 2.577
Det er meget lettere at forstå når du har en bil i hånden, så går alt op for en.
jun 2004
Følger: 12 Følgere: 11 RC-enheder: 12 Emner: 17 Svar: 422
sep 2005
sep 2005
hjælp til glødestarter, gløderør, moto