Mere præcision på bagbremsen på FG Marder. {{forumTopicSubject}}
Nå, min Marder er jo som de fleste andre Mardere, født med én bremse - en bagbremse. Den er lille, den tager ikke godt fat, og den er ret upræcis.
Der er flere problemer som melder sig:
- standard servo'en fra HiTec er ret svag, og kan ikke trække hårdt.
- standard servoen er også upræcis, så man ikke får særlig meget føling med bagbremsen.
- der opstår slup i bagbremsens ophæng i den del af gearplaten, som er den integrerede bagbremsecaliper.
- bagbremseskiven er lille og uden ventilation og uden støvafledning.
- bagbremseklodserne er ret svage.
- gearplaten er af plastik, men skal bære 3 lejer, og får derfor relativt hurtigt noget slup - mindre føling med bagbremsen.
Det kan man jo heldigvis gøre noget ved. Der er flere ting man kan gøre:
- man kan opgradere sin gearplate i plastik til en model, som man skuer en anden caliper på, frem for en integreret. Den har så to bøsninger i plastik, som man kan skifte, når der er slup. Den er så lidt mere præcis.
- man kan skifte denne løse single bagbremsecaliper til én i aluminium, som er stivere, og har to plastikbøsninger. Den er så endnu mere præcis.
- man kan købe de to bøsninger til bagcaliperen i stål, som ikke slides så hurtigt, og som er mere præcist lavet. Mere føling med bagbremsen.
- man kan skifte hele gearplaten til én i aluminium, som er stivere og ikke slides ved varme ved lejefladerne. Dette giver bedre føling med bagbremsen, og mindre ryk i bagbremsen, som igen giver mindre chance for blokade på bagbremsen.
- man kan sætte et hærdet stål akselstop på, som slides mindre, og derved undgår man slup i bagskiven, hver gang den aktiveres.
- man kan sætte en ordentlig servo på. F.eks. en Savöx vandtæt metalgear hi-resolution digital servo på. Den eliminerer alle ulemperne ved standardservoen. Mere præcision og bedre føling, samt bedre holdbarhed. Kræver en sender og modtager, som kan indfri disse tekniske specifikationer på servo'en.
- man kan sætte en tunbagbremse på (et kit). Denne indeholder en større, bedre ventileret og støvafledende skive, et hærdet akselstop, to metalbøsninger til caliperen og bedre bremseklodser.
Dette kit sammen med en alucaliper, samt en alugearplate og en god servo, giver den bedste bagbremse, uden at sætte asfaltbremser eller hydrauliske bremser på. Disse vil efter min mening være overkill til offroadbrug, og jeg vil heller ikke risikere luft i mine bremser. Endelig er der noget med følingen, som er lidt mindre eller i al fald anderledes. Nogle vil sikkert mene noget andet
En anden fordel er, at alt er servicerbart og stadigvæk let. Dobbelte bagbremser ude ved hjulene giver en tungere bil, og en anden vægtfordeling, som jeg ikke vil have.
Man kan få carbonskive til bagbremsen, men denne har jeg ikke prøvet endnu.
Man kan godt lege lidt med andre skruer i bagcaliperens lodrette aktiveringsaksel, d.v.s. deres længde. Så kan man justere "aftrækket" på denne.
Alt i alt fjerner man med denne løsning mange fejlkilder, og giver bedre føling og bedre præcision på mange punkter til bagbremsen.
Billeder følger.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at øre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
I øvrigt er det vigtigt, at tjekke tilstanden på de to små metalplader, som holder motorslagene. Disse kan ikke blot knække, men også blot revne. Specielt på en offroader.
Bemærk også, at denne aksel er skiftet til en hærdet. Den bliver varm, og holder ikke så længe i standardversion.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Pas på, ikke at stramme skruerne til at holde bremseklodserne for meget, da den knækker! Bremseklodserne skal kunne glide frem og tilbage over et relativt stort stykke af boltene. Men dette bliver selvfølgelig ophævet af de to aktiveringsskruers justering, som skal være liiiiige før de rør.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
apr 2007
Følger: 53 Følgere: 25 RC-enheder: 2 Emner: 9 Svar: 100
Ja de skruer knækker nemt, og det er takket være det blå tykke locktite der sidder på de skruer. frem med en kniv og væk med det og på med noget nyt flydende.
HP
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Er hermed gjort
Skal samle bil i dag. Så må vi se, om det passer
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
ps: hvad med liiiige at få skrevet dit gamle ordsprog ind her?
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Nå, ned i garagen og hente bilen, så skal der skrues. Off for now.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
apr 2007
Følger: 53 Følgere: 25 RC-enheder: 2 Emner: 9 Svar: 100
Mere præcision på bagbremsen på FG Marder.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside