Mere præcision på forbremsen på FG Marder - med update. {{forumTopicSubject}}
Efter at jeg satte skivebremser på foran på min Marder, kan den bremse. Men de kabeltrukne bremser, er selv om de bremser ret godt, svære at justere ordentligt. Det bliver man hurtigt træt af, så jeg kiggede mig om, og fandt nogle små dimser, så man kan justere hvert enkelt kabel individuelt, og uden at røre de collets, som holder kablerne. Passer lige over på forbroen på min Marder. Passer både på plastikbroen og metalbroen.
Tager 20 minutter at montere.
Der er også en anden fin detalje på den nye alubro, som er stivere, og giver mindre Flex, og det er, at der er indsat en lille plastikbøsning i det hul, som trækstangen går igennem, for at mindske drag og inerti. Så en smule mere præcision på forbremsen, og den er nu rigtig let og hurtig at justere, uden værktøj, og kan nemt klares, medens man er ude at køre med sin Marder
Her ses standard opsætningen.
Næste skridt er en sænkning af dette arrangement, for at mindske vinklerne som kablerne tager, sænke vægten, sænke tyngdepunktet og øge præcisionen. Mere senere.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Der er ikke kontralås som for eksempel møtrikker på de to justeringsskruer, men det er efter min mening ikke nødvendigt. Man kan bruge for eksempel en smule teflontape.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
SÅ nemt at justere, og kan klart anbefales. Og så slipper man for luft i de hydrauliske bremser på sin off-roader
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Med skivebremserne foran på min Marder, og de par ændringer jeg tidligere har beskrevet, f.eks. individuel kabeljustering og mindre kabelfleks med lange aluholdere til kablerne, er der dog stadig et par ting, jeg vil lave om på bremserne.
Et af de ting der sker er, at den sorte plastikplade som støtter selve "stemplet" er af... plastik. Den flexer og har en vis træghed, når "stemplets" aksel skal dreje ved bremseaktivering og på retur. Det giver mindre præcision og en mængde drag.
Her ses det nuværende setup på forcaliperne:
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Her er kittet under montering:
M.v.h.
Jacques.
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
fg laver et lille kit til ændring af dette ved, at lave to små aluarme, som i den lange version, basser på min Marders forbremsekit.
Eb anden gid ting ved denne ændring er, at den pinolskrue som fikserer aluarmen på "stempel"-akslen, er noget større, og bedre tåler belastningen på bremserne.
Denne arm er også justerbar i planet mellem kabelholder og kabelenden (kuglen), men kan ikke miste sin længde ved belastning. Mere præcision og bedre holdbarhed.
Endelig har det samlede kit den fordel, at det bedre kan aflede varme, under hård belastning, hvor imod de tidligere plastikplader, når de bliver varme, deformerer lettere, og så flekser "stemplerne", hvilket igen giver dårligere føling med bremserne.
Alt i alt et par gode ændringer.
Mere senere.
Her ses kittet monteret på min Marder:
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Jeg vil her i vinter forsøge mig med kulfiberskiver. Lette og skulle bremse godt. På min mountainbike har jeg sat rene kulfiberskiver på, og de bremser svinegodt. Og slides stort set ikke, så jeg tænker, at det må afprøves på min Marder tillige.
Jeg tror, at HP kan komme ind med en kommentar her, da han har kørt bane i mange år.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder.
Mere præcision på forbremsen på FG Marder - med update.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside