Guide til start/tilkøring af din nitro {{forumTopicSubject}}
Jeg ville have oprettet en guide, men der skal man åbenbart tilføje billeder, så smider lige en lille guide her til pro folket. Brug den på eget ansvar.
Når du første gang skal starte din motor så hæld nitro i tanken (helt op) tag derefter slangen af som sidder på udstødningen, og pust i den indtil slangen til kaburatoren er fuld af nitro.
Tjek din glødestarter er fuldt ladet op, og virker.
så tag med fingrene fat om svinghjulet og sørg for det kan løbe frit ca. en ½ omgang, for så er det nemmere at starte den første gang, hvis den sætter sig fast kan du tage en skruetrækker og sætte i klemme mellem svinghjul og bundplade og så trække den over TDC (top dead center) når den er lige over det og er på vej ned så skulle den være nemmere at trække rundt.
nu skulle din motor være startet, Du skal lade din bil stå i tomgang den første tankfuld, og evt. justere en lille smule på bundskruen hvis den er ved at gå ud i tomgang, men oftest går de ret godt i tomgang med grundstilling. når bilen går ud pga tanken er tom lader du den køler helt af inden næste start.
Anden gang du starter den skal den også stå i tomgang, det er dog en god ide lige at give den nogle små ryk i gassen, skal ikke være fuld gas eller tæt på, bare nogle små vip så den lige kommer over tomgang., samme som første tank lader du bare bilen gå ud når den har tømt tanken.
3. tank skal ske på banen, eller flad stykke vej. Skru topskruen en omgang ud, så den går rigtigt fed, og kør så stille og roligt rundt, den vil i denne fasae ikke tage gassen men burde ikke gå ud.
4. tank foregår på samme måde som 3.
5.tank skruer du en kvart omgang ind på topskruen.
6. skruer du 1/8 ind på topskruen, og sådan fortsætter du for hver tankfuld.
tilsidst skulle du gerne ende op med en motor som er kørt stille og roligt ind unden at den har været oppe at tage omdrejninger før end den er klar.
Husk hele tiden at holde øje med temperatur på bilen, hvis den kommer over 130 grader så går den for mager, og du skal skrue din topskrue 1/8 ud indtil du kommer ned i temperatur, og and anden vigtig ting er at holde øje med utætheder på motoren, hvis den bliver utæt vil den suge falsk luft, og være svær at indstille, samt temp vil sikkert stige pga. den suger falsk luft.
Håber der er nogen som kan bruge min guide, den er lavet ud fra personlige erfaringer, og der er nok mange meninger om tilkøring, men syntes selv min er ok.
feb 2005
Følger: 31 Følgere: 28 RC-enheder: 7 Emner: 20 Svar: 67
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 34 RC-enheder: 9 Emner: 195 Svar: 1.357
Den er god at have i gemmerne til mange gode gange
jul 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 44 Svar: 847
feb 2005
Følger: 31 Følgere: 28 RC-enheder: 7 Emner: 20 Svar: 67
Guide til start/tilkøring af din nitro
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside