1.078 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Nostalgisk spørgsmål. Nostalgisk spørgsmål.

Ja som overskriften siger så har jeg lige et spørgsmål til jer.

Det mønter sig nok mest til dem som er født midt til sidst i 70'erne og var børn op gennem 80'erne og 90'erne. Eller som bare var barnlige sjæle og kan/kunne lide at spille videospil. Men ALLE er selvfølgelig velkommen til at byde ind med hvad de har eller har haft af konsoller.

Hvem har eller har haft hvilke spille konsoller som feks.

Nintendo NES , SNES, N64 og GameBoy (Den originale GameBoy som udkom i 1990)

Sega Master System I/II, Megadrive, Saturn, Dreamcast og GameGear.

Playstation Den originale der udkom i 95.

Jeg sidder pt. selv og har en del fornøjelse med min gamle GameBoy. Så meget faktisk at jeg har været en tur på eBay og købt et par spil som jeg aldrig havde mulighed for at købe som knægt.
Er også på jagt efter noget af det udstyr man kunne få til den original GameBoy. Der blev lavet en del sprøde ting så som skærm forstørre med eller ude lys. Opbevaring til konsollen og spil.

Jeg har selv 40+ spil.

Derudover har jeg selv også konsollerne:

Nintendo: NES og N64.

Sega: GameGear, Saturn og Dreamcast.

Den originale Playstation.

Så kom frisk med jeres nostalgiske hardware samling.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nostalgisk spørgsmål.
  • #1   22. nov 2020 Jeg har kun deres nye bip bip maskine med de 2 første super Mario. Lig udkommet den 12-13november

profilbillede
  • #3   22. nov 2020 uhh armstrad har jeg også haft og commodore 64 og 128. hoppede derefter til pc har aldrig haft de små spille konsoler og mangler dem heler ikke smiley

• #4   22. nov 2020 Hvad med Philips g 7000
    Tror jeg den hed
    Med slot spil man satte ned i
    Vintergames blandt andet
    Så har jeg haft en spektrum og selv lavede spil
    Comadore 64 og Bruce Lee spil med Turbo bånd
    Sjovt nok
    Nu gider jeg ikke heller en kryds og tværs

• #5   22. nov 2020 Har stadig flere gamle bip bip spil, og de virker sgu stadigt.
    Super Mario, Donkey Kong osv. Første i samlingen fra 81 er Gakken Trojan Horse.
    Ellers hoppede jeg direkte til en 64’er med båndstation og senere diskette.
    Så Amiga og senere PS1, PS2 .... så kom der unger til og de er mest til computer og Nintendo Switch, er selv ret stor fan af af en omgang Mario cart.

profilbillede
  • #6   22. nov 2020 Klassisk.

Der er flere konsoller jeg ikke har med fordi jeg ikke kunne huske dem da jeg oprettede emnet.

Jeg fik en Commodore Amiga 500 i julegave sidst i 80'erne, det havde de fleste drenge i min klasse og parallel klasse. Nogle få havde Commodore 64 eller 128. Senere var der et par stykker som fik en Amiga 600 eller 1200.

Jeg har både min Amiga 500 og en Amiga 1200.

Mine forældre havde ikke ret mange penge, men alligevel lykkedes det dem altid, at give min søster og jeg det meste af det vi ønskede os til jul.
    Sikkert med stor hjælp fra vores bedste forældre.

Sjovt nok ser min søster og jeg meget forskelligt på vores opvækst og barndom. Jeg mindes aldrig vi manglede noget, vi fik hvad vi kunne spise og hvad vi kunne lide, vi havde rent og pænt tøj. Vi måtte lege ude stort set så længe vi havde lyst indtil vi skulle ind i seng. Vi fik sjældent nej hvis vi spurgte om vi måtte tage i svømmehal (det kostede 4 Kr til indgang) Eller andre ting der ikke kostede så meget.

Min søster der imod husker kun, at hun ikke kunne få mærketøj fordi hun havde pony/hest, som hun faktisk fik i julegave samme år som jeg fik min Amiga 500 og sådan en pony/hest er jo ikke gratis at have opstaldet og skulle holde med foder og udstyr osv. I dag hyler hun over at hun aldrig skulle have haft valget om hun ville have haft pony/hest eller kunne få mærketøj. Hun skulle gå med aviser for at hjælpe til med betaling til at hun kunne have sin pony/hest.
    Det har hun så været til psykolog med og har fået at vide at hun aldrig skulle have haft valget mellem hest eller mærketøj. For det var hun for lille til at tage stilling til. Men men, skal vi ikke bare sige at hvis mine forældre havde sagt blankt nej, ja så ville det jo også have være forkert.

Lad os bare sige jeg giver ikke ret meget for alt det der psykolog bavl.
    Jeg tror simpelthen ikke på de gør den gavn som de selv tror de gør.
    Bevares de kan sikkert hjælpe mennesker med PTSD og alvorlige traumer, men at de fylder folk som min søster med bavl og snot det er jeg ikke tilhænger af.

Så ja vi har vidt forskellige opfattelse af vores barndom og opvækst.
    Jeg kan med ærlighed og sikkerhed sige at der ikke blev gjort forskel på hende og mig. Vi fik begge to for præcis samme beløb.

Jeg kan endda huske vi var helt i Sønderjylland efter den pony hun fik i julegave og den kostede 5000, en lille sød Welsh Pony tror jeg nok det var.

Nå med tilbage til konsoller.
    Der kan også nævnes Amiga CD32, Atari og mange andre jeg ikke kender eller husker.

• #7   22. nov 2020 hvad med atari? nu er jeg selv fra det nye århundrede, men min far fortæller altid om hans gamle Atari og river raid, som var et kongespil dengang smiley

• #8   22. nov 2020 Den første computer jeg nogen sinde fik, var en amiga 600. Mener at jeg fik den af mine forældre i 1992, da jeg var 15 år gammel, sammen med spillet "Desert Strike"..... smiley
    (-mega godt spil dengang..... smiley )

• #9   22. nov 2020 C64 med bånd og diskette, så Amiga CDTV (A500 med CD-ROM) så en masse PC. Senere en Playstation 2 og en Nintendo Wii

• #10   22. nov 2020 Traxxas yes Atari har lavet en del konsoller også.
    Der kan nævnes 2600, 5200, 7800, XE og Jaguar.

Personligt har jeg kun erfaring med Atari 7800 og i særdeleshed spillet Desert Falcon hold nu kæft jeg har spillet det spil i mange timer hos min faster som havde en Atari 7800 konsol og en del spil men kan primært huske vi sad og spillede Desert Falcon i hele og halve weekender.

Her er en tidslinje med hvornår hvad blev lanceret.
    https://www.preceden.com/timelines/191578-history-of-video-game-consoles

• #11   23. nov 2020 Er fra 1972, og nåede at have et par forskellige "bip-bip-spil", feks. Donkey Kong, GreenHouse og et par stykker mere fra Nintendo.. Havde også en lidt større konsol med Pac-Man, med lys-skærm, i stedet for LCD.. Sidenhen fik jeg en Commodore 64 (1986), og så gik spil-halløjet i stå indtil den første PlayStation-model, og nu er spilleriet gået helt i stå. smiley

• #12   23. nov 2020 Hvad kostede en sådan 64’er egentligt i 80’erne?

• #13   23. nov 2020 Da Commodore 64 blev lanceret i 1982 kostede den $595 eller omkring 3200 Kr.

Kilde:
    https://www.computerworld.dk/art/9013/25-aar-med-commodore-64#:~:text=Br%C3%B8dkassen%2C%20Commodore%2064%2C%20med%20hele,3.200%20kroner%20med%20nutidige%20kurser.

Jeg er ved at hive min Nintendo N64 frem for at se om der stadig er liv i den efter den har stået ubrugt i en kasse i snart 20 år.

Skal også ha hevet min Sega Dreamcast frem på et tidspunkt, den frygter jeg lidt er blevet misfarvet da den ikke har stået beskyttet i en kasse men bare fremme begravet under en masse papir hvor sol lys stadig har kunne trænge igennem.
    Lidt træls men ak, bare den virker som den skal så pyt med misfarvning.

• #14   23. nov 2020 Tip: Epic Panda i Aalborg har kassevis med gamle gameboy spil (alle generationer) til relativt få penge. Købte et par stykker til 30kr stykket. Og nej, spillene er IKKE at finde på deres webshop. Ind imellem har de også gamle konsoller (NES/SNES) i god stand på lager. Selv har jeg en original GB og et par GBAer. Jeg nåede ikke på konsolvognen før den første xbox. Den har jeg stadig samt en meget slidt Wii. Til gengæld havde jeg en Amiga 4000 proppet med videoudstyr, store grafikkort, SCSI controller og Syquest drev. Et dyrt bekendtskab.

• #15   23. nov 2020 Epic panda er desværre gået konkurs, så butikken i Aalborg er historie.
    Plejede være der med ungerne og kigge Pokemon kort.

• #16   24. nov 2020 Nitte en fed butik er gået ned.

I får lige et par links i kan kigge på hvis i ikke kender dem i forvejen.

https://www.nintendopusheren.dk/

https://www.playshop.dk/

Hvilke spil har du til din originale GB Pelle?

Indtil videre har Jeg disse:

Bill & Ted's Excellent GameBoy Adventure
    Choplifter 2
    Conker's Pocket Tales
    Darkman
    Disney's Darkwing Duck
    Disney's The Jungle Book
    Donkey Kong Land 1
    Donkey Kong Land 2
    Donkey Kong Land 3
    Double Dragon 2
    Dr. Mario
    Ferrari Grand Prix Challenge
    Fighting Simulator: 2-in-1 Flying Warriors
    Fortified Zone
    Hollywood Pinball
    Kid Dracula
    Kirby's Dreamland
    Kung Fu Master
    Logical
    Looney Tunes
    Mario & Yoshi
    Mickey's Dangerous Chase
    Monopoly
    Monster Truck Wars
    Pit Fighter
    Shadow Warriors
    Shadowgate Classic
    Skate Or Die - Bad 'N Rad
    Spider-Man & X-Men Arcade's Revenge
    Star Wars - A New Hope
    Street Fighter Alpha
    Super Mario Land 2 - 6 Golden Coins
    Super Mario Land 3 - Wario Land
    Super R.C. Pro-Am
    Teenage Mutant Ninja Turtles 3 - Radical Rescue
    Tetris
    The Adventures Of Rocky & Bullwinkel & Friends
    The Bugs Bunny Crazy Castle 1
    The Fidgetts
    The Jetsons - Robot Panic
    The Legend Of Zelda - Link's Awakening
    The Smurfs
    Urban Strike
    Wave Race
    Who Framed Roger Rabbit
    Zen - Intergalactic Ninja

Så har jeg disse titler på vej i posten:
    Teenage Mutant Ninja Turtles 1 - Fall Of The Foot Clan
    Teenage Mutant Ninja Turtles 2 - Back From The Sewers

Der udover har jeg en Datel Electronics Action Replay Pro og en Blaze Xploder samt lige købt en Game Genie i England.

Så har man naturligvis en ønske liste med spil og udstyr man skal have fat på hen ad vejen. En ting jeg jagter rigtig meget er nogle spil opbevarings tasker fra Nuby. De er ikke til at opdrive, jeg har 2 som jeg købte engang i 90'erne hvor Bilka havde dem til en 50'er og man ærgrer sig godt nok nu over man ikke købte nogle flere dengang. De havde stakkevis af dem.
    De ser sådan her ud https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/153933876353_/Nuby-Soft-Pak-Nintendo-Gameboy-Game-Cartridge-Storage.jpg

• #17   24. nov 2020 Findes stadig i Aarhus https://epicpanda.dk/shop/frontpage.html
    Men hvad de har ved jeg ikke smiley den i Ålleren var en rigtig hygge nørde butik.

• #18   24. nov 2020 Faldt lige over dette.

https://bozz.dk/

https://www.retrobros.dk/

• #19   24. nov 2020 Go'e links Danny. Mit GB stuff er desværre pakket meget langt ned pt, så jeg må være dig svar skyldig. Epic Panda: ÆV! hyggelig nørdebutik og en ekspeditrice med store fordele. Ærgeligt.

• #20   24. nov 2020 Pelle bare du fortæller hvad du har når du engang får pakket det frem igen.

• #21   24. nov 2020 Nåh ... det lykkedes alligevel at få knappet det gamle Franz Jäger op. Ud væltede et utal af højt skattede klenodier fra en svunden tid. Her er et snapskud af de mest relevante. Er man trist, kan titelmelodien fra Kirby's Dream Land altid muntre op! Dog er favoritten den klassiske Super Mario Bros. LSDJ trackermodulet har jeg aldrig fået skovlen helt under, det kræver en tålmodighed større end min. De to bastardmemorychips tåler i princippet ikke dagens lys, men stor lykke - det har de bragt smiley Den originale Game Boy fandt jeg på den lokale genbrugsstation for et par år siden - komplet i original emballage smiley

profilbillede
  • #22   24. nov 2020 Efter 10 minutter på maskinen med den bedste skærm, kan jeg konstatere, at jeg skal have nye briller. Satans.

profilbillede
  • #23   24. nov 2020 LOL

Fed samling Pelle.

Jeg kan se du også har Kid Dracula, de er oppe i en heftig pris hvis man kigger rundt.
    500 Kr. for spillet uden original æske eller manual.

Jeg har selv Kid Dracula spillet og det er et af mine ynglings spil til GameBoy.
    Jeg burde også have original indpakningen til de fleste af mine spil et eller andet sted.
    Det er utroligt hvad de kan have af værdi hvis de er 100% komplette.

Nåh ja, jeg fandt lige dette til dig, måske du finder noget brugbart ang. det LSDJ modul.
    https://littlesounddj.fandom.com/wiki/Little_Sound_Dj
    Det kan være du kender stedet allerede.

• #24   25. nov 2020 Thanks!

• #25   25. nov 2020 Kendte du hjemmesiden i forvejen Pelle?

• #26   26. nov 2020 Nope.

• #27   28. nov 2020 Så håber jeg du finder noget du kan bruge smiley

Det er jo rart man kan hjælpe hinanden hvis det er muligt uanset om det er med RC eller noget andet.

Fik forresten lige fyret op for min Nintendo N64 i dag efter at have været pakket ned i 20 år. Så Zelda Ocarina of Time fik lige lidt opmærksomhed. Kan godt mærke man ikke er i træning som man var da man pakkede den væk i sin tid.

• #28   29. nov 2020 Hmm spillekonsol hvad er det ? jeg havde adgang til en 15" jolle med hele 6HK på hæggen, nøj hvor vi brugte mange timer på Roskilde fjord, købte min første PC i 1990 en 80286 12MHz med 48MB disk og exstended 1MB Videoram og en 14" VGA farveskærm. Shit jeg kan husk hvor hidsig vores IT lære på teknikum var, da vi afleverede TurboPascal opgaver hvor vi havde brugt farver, han havde kun en CGI /CGA skærm.

Hmmm er vist ved at være en af de gamle gnavne mænd smiley

• #29   29. nov 2020 Gode tider Carsten.

Hvis dit spørgsmål omkring hvad en spillekonsol er så er det et stykke elektronik stort set kun beregnet til at koble til ens tv og have mange sjove og fede timer.

Nintendo's konsoller inkludere: NES, SNES, N64, GameCube og Wii.

Sega's konsoller inkludere: Mastersystem, Master System2, Mega Drive, Saturn og Dreamcast som trist nok var Sega's sidste konsol, de valgte at trække sig fra konsol krigen og fokusere på spil fremover.

Sony's konsoller inkludere: Playstation 1, 2 ,3, 4 og nu kommer den 5 i rækken.

Microsoft's konsoller inkludere: Xbox, Xbox360, Xbox One og nu Xbox X.

Der findes flere producenter som enten ikke findes mere eller også bare droppede ud af konsol krigen så som Atari. De har planer om at lancerede en ny konsol som hedder Atari VCS sidst på året men om det holder stik ved jeg ikke.

• #30   30. nov 2020 Så landede den Game Genie jeg købte i England i dag.
    Kassen var super ramponeret, men indholdet ser aldrig ud til at have være brugt, ikke et eneste slidtage mærke på hverken dimsen eller den bog med snydekoder som opbevares inde i dimsen. Totalt godt køb.

Kommentér på:
Nostalgisk spørgsmål.

Annonce