{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.888 visninger | Oprettet:

hjælp til støbeform {{forumTopicSubject}}

hej rcgalleri, har virklig meget brug for jers hjælp? jeg står og skal ha lavet en støbeform til en model båd.og hvad kan man bruge til det jeg har tænkt på en flamingo blok men det an man jo ikke slibe i jo men hvad kan man ellors bruge ps det skal være en blok på L130 H45 B50

ps vil blive meget glad hvis i kan hjælpe mig

M:V:H: ricky


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til støbeform
  • #1   6. nov 2009 Du kan bruge voks (ler) eller byggeskum (pu-skum) som du så former og ruller glasfiber ned i, hvis du mangler polyester/glasfiber/spartel ell. kan du sende mig en PB.

    Hilsen Bo!


  • #2   6. nov 2009 Hej Ricky.
    Du kan godt slibe i en flamingo blok. Det skal bare være med en båndsliber eller en slibeplade på en broermaskine.
    Du kan også nemt skære i flamingo med en varme tråd, der er mange muliheder smiley

    Men det ville være nemmere at råde dig hvis jeg viste hvilken type båd du vil lave.


  • #3   6. nov 2009 Saigon: flamingo har bare den egenskab at den smelter når fiberen står af.

  • #4   6. nov 2009 Ætser op om man vil

  • #5   6. nov 2009 Bo K
    Det må du gerne uddybe lidt, jeg har lavet en del af den slags både og har ikke haft nogen form for problemer smiley


  • #6   6. nov 2009 bo har set¨folk lige spartler flamingoen op med alm spartel masse så smelter det ingen steder (:

  • #7   7. nov 2009 Det eneste man ikke skal komme på flamingoen er cellulosefortynder og acetone så forsvinder flamingoen.
    Jeg bruger ren epoxy til at støbe med, der er igen opløsnings mider i og påvirker derfor ikke flamingoen.

    Epoxyen og glasfiberen køber jeg her
    http://www.lkr-epoxy.dk/


  • #8   7. nov 2009 Kasper: det er korrekt, Men besværligt. Istedet kan man bruge en alu-folie og give den slip-middel.

    Sauron: må man spørge hvor mange gange du kan støbe/afforme på din polystyren form?


  • #9   7. nov 2009 Det ved jeg faktisk ikke, men de er jo ikke ligefrem holdbare smiley
    Men jeg bruger flamingo formene på to måder.

    Den først måde er at jeg former bådens skrog i flamingoen, spartler den ud med epoxy/tix og slibe det til det er helt blankt.
    Så giver jeg det en gang slipmiddel og laver den endelige støbeform, dvs et negativ af bådes skrog smiley
    På den måde bruger jeg kun flamingo formen en gang, for så har jeg jo noget der er bedre og langt mere solidt smiley

    Den anden måde, og det er den måde jeg bruger mest, er at jeg skærer båden skrog ud i flere stykker som hver især bliver støbt ind i epoxy/glasfiber eller papir, og til sidst limet sammen med epoxy.
    Efter at båden er blevet slibet og ser ud som den skal, hælder jeg lidt cellulosefortynder ned i de dele af skroget hvor der skal være plads til motoren og andet RC udstyr.

    Jeg ved godt at det ikke kan kaldes en støbeform, men skal man kun lave en båd er det den mest effektive måde at lave den på smiley

    Er det kun forsøgs både man skal lave, her tænker jeg på speedbåde og dens form.
    Kan man lave skroget af træpap som er meget billigt, og så pensle det med epoxy.
    Det bliver næsten som plastik og er skræmmende hurtig at lave, en af mine venner og jeg selv lavede to både hver om dagen indtil vi fandt den rigtige form, det blev til omkring 70 forsøg på ganske få uger.
    Et par af dem holdt faktisk i flere år før de ikke kunne mere smiley


  • #10   7. nov 2009 Sauron: Ok så er jeg dybest set enig med dig. Jeg laver bare altid en master når jeg støber noget, det sker jo at ting går i stykker, eller man lige skal lave noget til en anden. Jeg har dog adgang til en spec gel-coat man sprøjter på beregnet til at lave forme af så man får en helt glat overflade der slipper nemt (bruger dog slipmiddel alligevel så holder formen længere)

  • #11   7. nov 2009 gel-coat???? Hvad bruger du til selve støbningen.

  • #12   7. nov 2009 Glasfiber og polyester

  • #13   7. nov 2009 Polyester smiley jeg anede ikke at man stadig brugte det, jeg brugte det for snart 20 år siden, sikke noget lort at arbejde med.
    Jeg bruger epoxy så jeg behøver ikke gel-coat. Man kan fortynde det med sprit og der er ikke nogen indåndings risiko udover spritten hvis man fortynder det, så udluftning er ikke nødvendigt.
    Nemt at arbejde med og stærkere i brug.


  • #14   7. nov 2009 Sauron: Tror ikke helt du har forstået hvad gel-coaten gør - Det er jo ikke nødvendig at bruge. Om du bruger harpiks, epoxy eller polyester er sagen uvedkommende jeg bruger stadig "form-coat" på min "master"

    Hvis du forestiller dig at formen er færdiglavet i glasfiber, men med et glat lag på toppen der slipper nemt og er slidstærk (coaten jeg snakker om) Så påfører du formen slipmiddel og som på en rigtig båd kan du nu sprøjte eller pensle et lag coat (i den farve som båden skal have) ned i din form. Når coaten så er hærdet ruller du glasfiber på i de ønskede lag.

    Når du så afformer siger det bare "svup" og du står med et færdigt skrog i hånden der ikke skal spartles eller males smiley og du kan bruge formen mellem 50 og 100 gange alt efter hvor omhyggelig du er med slipmiddel.

    Og den der med at du bruger epoxy uden udluftning må du jo selv ligge og rode rundt med (fortyndet eller ej) Men vil kraftigt anbefale andre at bruge maske og et godt udluftet rum, hvadenten i arbejder med polyester, epoxy, polyesterspartel eller lignende.

    Det du nævner med holdbarheden for fortyndet epoxy kontra polyester er der vidst ikke noget sagligt belæg for.


  • #15   7. nov 2009 Bo K
    Du kan tror der er saglig belæg for styrken af det epoxy jeg bruger, det er nemlig det eneste her i EU der er godkendt til nye dele og reparation af F-16 fly netop på grund af styrken.

    Hvad udluftning angår, kan du selvfølgelig anbefale hvad du vil, sikkerheds koden er 0-6 dvs at der er ikke noget der forlader epoxyen under hærdningen, 0% skrump der er også en af de grunde at det er godkendt til reparation af F-16 fly.
    MEN man må ikke få det på hænderne når man arbejder med det, det er det 6 tallet i sikkerheds koden står for.

    Det var så de sagligt belæg.

    Ja, jeg ved godt hvad gel-coat, top-coat bruges til smiley og det er ikke nødvendigt med epoxy.
    Epoxyen farver du bare i den farve du vil ha´ den i, og Epoxyen påvirker ikke slipmiddelet som polyester gør, så der er ikke nogle problemer med slip i formen, og slid af formen er praktisk talt minimal på grund af Epoxyens styrke smiley

    Når du er færdig med dit båds skrog skal den heler ikke males, den kan heller ikke ridses da den er gennemfarvet smiley


  • #16   7. nov 2009 Sauron: Hvad koster den epoxy og hvor kan den købes? Hvilken hærder skal der bruges?

    Kunne godt tænke mig at se hvad det er for noget.


  • #17   7. nov 2009 Undskyld jeg lige har været fraværende, var lige ude se lidt test kørsel med Kristian L´s biler, der var rimelig smæk på smiley

    Jeg har faktisk givet linket før her på denne tråd, med giver det gerne igen smiley
    LKR Epoxy
    http://www.lkr-epoxy.dk/

    Det er et familie fabrik, og de er meget venlige.
    De har nogle begynder sæt på 1,5kg, 3,0kg og 7,5kg prisen ligger vist nok omkring 110kr kg alt efter hvor meget man køber, men hæng mig ikke op på prisen, for det er et stykke tid siden jeg har købt noget, jeg plejer at købe 7,5kg af gangen smiley

    Bo K
    Hvis du prøver dette her, vil du først syndes at det er noget mærkeligt noget at arbejde med, men der er bare til man vener sig til det, så er det virkelig hårde stoffer, ikke til at undvære smiley
    Jeg har været på den i snart 10 år nu.


  • #18   7. nov 2009 Undskyld jeg har vist stukket jer en løgn smiley
    Malkode var ikke 00-6 som jeg skrev men 00-5 som er meget bedre smiley

    Miljørigtige produkter

    Ingen let flygtige reaktive fortyndere
    Ingen behov for udsugning ved brug
    Ingen behov for ADR koder ved transport af fugemasser
    Alle produkter har Malkode 00-5
    Brug af masker unødvendig
    Vinder af Sydkystens Miljøpris 2000



  • #19   12. nov 2009 Sauron:

    Nu var jeg lige fraværende, men har i mellemtiden lejet lidt med LKR epoxy og synes desværre at den er for tynd og umedgørlig jeg synes også geltiden er ret høj. Fandt så en anden Epoxy vi havde stående og den var nemmere at arbejde med (også lugtfri pånær hærder der har lidt spor-stof i) den var dog 45 min om at stå af hvilket jeg også synes er for meget.
    Så mit alternativ er den "dyre" (koster det samme som epoxy) polyester vi bruger til forme normalt , men det stinker og kræver ventilation. Og så er der den resin i min salgsannonce jeg også synes er god.


  • #20   12. nov 2009 Hæ Hæ, jeg advaret dig jo at man skulle lærer det at kende, hvis epoxyen er for tyndt kan det blandes med noget der hedder Tix der er beregnet til at fortykke epoxyen uden at epoxyen mister sin lim evne smiley
    Faktisk kan epoxyen gøres så tyk at du kan spartle op til 15mm tykt lag på en væg uden at det begynder at løbe.

    Geltiden er som du siger ret høj under normale omstændigheder, men varme kan gøre underværker, og støber man småting kan de koges eller smides i en ovn på 100 grader i en halv time, så er det færdigt hærdet smiley

    Resinen er jeg også ret glad for, men jeg bruger det kun til småting da det har en brugbar tid på ca 60 sek, og en geltid på endnu 30 sek og det var så det.
    Men jeg er heller ikke sikker på at det er det samme resin som du har.


  • #21   12. nov 2009 Sauron: Jeg har også en ovn til rådighed (dog kun op til 85 grader) Men tør jo ikke gå fra det lkr og så LØBER det bare. Og den tykke her skal ikke stå inde i ovnen og svede!
    Men nu vil jeg leje lidt med noget af det jeg har til salg (har købt en kasse med 6x750 Epoxy plus 6 x hærder smiley



  • #22   12. nov 2009 *lege lidt med

Kommentér på:
hjælp til støbeform

Annonce