Et godt pift til fælgene! Et godt pift til fælgene!
Jeg har nu i temmelig lang tid haft en ide om at male mine fælge selv, og en dag prøvede jeg med noget, vandtæt lakfarve der hedder Humbrol Enamel, og resultatet blev rigtig godt, da det holder kanon godt, og ikke går af når man har været ude, at køre offroad, i mudder eller andre fugtige ting. Alt i alt er det i hvert fald en god ide (synes jeg selv). Jeg har selv testet det, på min nitro bil (fire cracker), og malingen/lakfarven gik ikke af efter bilen havde stået i et døgns tid, ( og den er self. ikke gået af endnu, men nu er vandet jo også fordampet :)). Så derfor, synes jeg bare lige, i skulle ha' opskriften/metoden til hvordan man gør, hvis i gerne vil prøve det selv.
1. Tag dækkende af fælgene. Man kan også la vær', men, så risikerer man bare at spilde på dækkende, og der kan lakken ikke tørre, hvis det sker, kan man tørre det af med en tør klud.
2. Tag en klud eller en svamp (en svamp er nok bedst, og husk, at det skal være en lidt grov en) hæld derefter noget nitro på, tag derefter at gnid på fælgen, og du vil se at det begynder at gå af (husk også at bruge et par opvaskehandsker, da nitro jo ikke er helt ufarligt, for huden), Gnid så indtil der ikke er mere maling, tilbage på hele fælgen. (hvis du har fælge, der ikke er malet på overfladen, men som har en inderlig farve, inde i plastikket, så kan du bare begynde at male.)
3. Tag derefter en ren/tør klud og gnid fælgene af med, da der jo er olie tilbage fra nitroen.
4. Nu kan du bengynde at male fælgene, skaf dig en pensel i den rette størrelse, mal med blide strøg hen over fælgen, ind til der ikke kan ses at der mangler mere maling nogen steder, mal endelig ikke med for meget maling, altså ikke så meget, så det svømmer rundt derinde, for når de så er tørre, ligger der måske, en stor klat i den ene side af fælgene, og det ville da være sønd, når man har gjort sig så umage. (en god ide er at male både foran og inde fælgen, Eller man kan også sige, at det er en god ide, at male hele fælgen, da det ser lidt mærkeligt ud, med Feks. en hvid farve inde i fælgen og en Feks. sort farve uden på/foran (det synes jeg i hvert fald), men det er self. helt op til en selv.
5. lad fælgene tørre med ydersiden op ad, et døgns tid, inde i en papkasse, eller en anden lille boks, hvor de er pakket ind, da de bliver temmelig grimme, hvis der kommer for meget støv på dem. ( hvis der er nogen steder, hvor fælgen/fælgene ikke har fået maling på, så kan man bare male oven på det, andet maling omkring stedet, det self. bedst, hvis det hele er malet, når det er tørt.)
6. fælgene er nu klar til brug, og dækkende kan sittes på igen.
7. Humbrol Enamel, kan næsten findes hos en hver, hobbyforhandler, der findes RIGTIG mange, forskellige farver at vælge imellem, så der kan man virkelig få brugt fantasien..
Dette er emne er ikke oprettet som reklame for Humbrol Enamel, men kun som et godt tip, hvor produktet indgår i.
Jeg håber, der er nogen der har lydst til at prøve dette tip/pift, på nogen af jeres nye/gamle fælge, for jeg er ikke blevet skuffet endnu, og det tror jeg heller ikke i blir.
MVH Johan E.
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 40 RC-enheder: 2 Emner: 150 Svar: 1.255
maj 2005
Følger: 18 Følgere: 17 RC-enheder: 3 Emner: 27 Svar: 441
mar 2005
Følger: 11 Følgere: 18 Emner: 29 Svar: 92
maj 2005
Følger: 18 Følgere: 17 RC-enheder: 3 Emner: 27 Svar: 441
mar 2005
Følger: 11 Følgere: 18 Emner: 29 Svar: 92
Et godt pift til fælgene!