Brushless motor til en turbo {{forumTopicSubject}}
Hej med jer kloge mennsker.
Er der nogen af jer der har brugt brushless motorer til andet end rc. Jeg tænker at ville sætte en motor på en turbo til en 1:1 bil. Men kan sådan "tåle" at køre kontinuerligt?
Online Tilmeldt:
feb 2006
Følger: 13 Følgere: 186 RC-enheder: 42 Emner: 93 Svar: 3.946
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 17 RC-enheder: 5 Svar: 87
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 41 RC-enheder: 4 Emner: 21 Svar: 405
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 359
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 359
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 17 RC-enheder: 5 Svar: 87
dec 2005
Følger: 47 Følgere: 126 RC-enheder: 10 Emner: 127 Svar: 5.157
Som de andre siger så kan en børsteløs motor stort set køre uendeligt. Der kan jo komme generel vedligehold så som udskiftning af lejer.
Men bliver magneterne for varme, så mister de deres magnetisme og så vender den ikke tilbage og motoren vil blive ringere og er så godt som ødelagt i det den ikke længere vil kunne afgive den effekt som den kunne da magneterne var i top stand.
Der er nok andre der mener du kan gå længere op i temperatur og debatten er jo åben.
De 65 grader celsius er bare det tal jeg har fundet ret mange gange når jeg har søgt på maksimal sikker temperatur på børsteløse motorer og jeg er så også en af dem som går med livrem og seler. Så "better safe than sorry"
mar 2013
Følgere: 10 RC-enheder: 15 Emner: 9 Svar: 20
mon ikke folk klogere end dig havde gjort det så på alverdens biler...
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 359
Øh ikke forstået?
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 41 RC-enheder: 4 Emner: 21 Svar: 405
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 359
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 41 RC-enheder: 4 Emner: 21 Svar: 405
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 359
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 41 RC-enheder: 4 Emner: 21 Svar: 405
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 359
Nu kan det være man ikke er igang med at opfinde den dybe tallerken.
Og hvis jeg har lyst til at lave en kompressor af en turbo, hvad betyder det.
Kan i hjælpe med spørgsmålene så svar tak.
Men lad være med at dømme om det er et smart projekt før i kender hele historien. Jeg er jo ikke igang med at revolutionere bil industrien.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 41 RC-enheder: 4 Emner: 21 Svar: 405
Der findes 2 metoder pt. Turbo og kompressor.
Når motoren accelerere får den mere luft. Der er kilden til dette enten udstødnings luften, eller krumptappens omdrejninger.
Hvorfor introducere en tredje kilde? Hvordan vil du styre det? Hvordan ved du hvornår motoren har brug for den ekstra luft? Hvordan vil du styre luft/brændstof forhold som jo bliver ændret af den øger luft. Hvad skal motoren med den ekstra når den ikke er under acceleration?
dec 2005
Følger: 47 Følgere: 126 RC-enheder: 10 Emner: 127 Svar: 5.157
Så det jeg syntes du skal gøre er, at ignorer dem som ikke kommer med noget du mener er brugbart for dit projekt og fokusere på dem som kommer med konstruktive ideer og forslag.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 359
På min bsa motorcykel fra 1957 sidder der en lille skrue i karburatoren man stiller på.
På den Kawasaki z900 med en 1100 motor med kompressor bruger vi en mega squirt. Den styrer alt fra luft, benzin, timing you name it.
Der ud over er turboens svaghed at den skal op i omdrejninger før du får glæde af den, mens kompressoren levere mere luft hele tiden.
Men det er i virkeligheden fuldstændig ligegyldigt fordi jeg skal lave en luftpumpe til en gærings tank et sted hvor der er langt til 230v, så vi tænkte at man kunne lave en pumpe af en turbo.
Jeg fik vidst nok formuleret mig lidt forkert øverst oppe i spørgsmålet.
Jeg mente en turbo fra en 1:1 bil. Ikke at jeg skal bruge den til en 1:1 bil
Men du kan jo bruge en turbo som kompressor ved at holde omdrejningerne oppe ved hjælp af en el motor istedet for at bruge bilens motor.
Brushless motor til en turbo