950 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Køling af nitro motor i lukket rum? Køling af nitro motor i lukket rum?

Hej!
Jeg er igang med et projekt hvor jeg skal smide en nitro motor i en stor båd. (ja der skal nok komme billeder og forklaringer senere ;o) )
Båden er dog bygget til elmotor, så der er ikke nogen form for køling i nærheden af motoren.

Motoren er en billig model fra en bil, og der kørte den jo fint for den fik jo luft ind på køletårnet når den kørte.
Nu kommer motoren så ned i båden hvor der jo er vindstille.

De fleste nitro både jeg har set har vandkøling af motoren, men jeg ønsker ikke at investere i vandkølehoved til motoren, da der ikke skal bruges for mange penge på projektet...

Har overvejet en slags airscoop øverst på båden, men ved så ikke lige hvor meget vand der løber ind i løbet af en sejltur...

Nogen der ved hvor meget køling sådan en fætter kræver?

Mvh Christian.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle lounge sæt 270 kr.
  • Montere et skab 500 kr.
  • Handyman til små opgave 500 kr.
  • Ophægning af 11 billeder 1.250 kr.
  • Deep Cleaning of Two Bathrooms (Including Mold & Limescale Removal) 1.500 kr.
  • Ophængning af to lamper 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køling af nitro motor i lukket rum?
  • #2   30. maj 2007 køb nogle micro blæser til en pc og sæt dem til et 9V batteri

• #3   30. maj 2007 Ja det er 2 gode bud jeg har overvejet.
    Det med slanger kunne gå hen og blive noget rod, da det skal igennem et eller andet form for kølehoved der kan optage varmen fra motoren...

Køling med blæser er også overvejet. der skal dog stadig være noget udluftning et sted, da der nok ikke går mange minutter før hele båden er varmet op. men det er nok til at klare.

• casper v
    casper v Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #4   30. maj 2007 Jeg har lige lavet netop sådan en blæser med tænd og sluk knap

• #5   30. maj 2007 Hej Casper V.
    Hvor stor en blæser har du brugt? og hvor længe kører den på det batteri du har valgt? (sådan ca)

• #6   30. maj 2007 Brug et kober rør i passende str. vikl det ind i mellem køle ribberne og ned omkring lidt af cylinderen, også ellers lave det som el vandkøling.

evt. suppleret med en blæser.

• #7   30. maj 2007 Undskyld. Men tror sku ikke det løkkes.

For der er en grund til man bruger vand køling.

Den blæser casper har lavet. Glem det. Virker overhovedet ikke til det du skal bruge den til.

• #8   30. maj 2007 ja, der er jo godt nok ikke meget plads mellem køleribberne, så det kommer nok til at knibe, medmindre man fjerner nogle af dem.

Kim P, hvorfor vil det ikke virke? alt efter blæser størrelse vil der jo komme et mere konstant airflow forbi motoren, eller hvor man nu styre luften hen, i forhold til at en bil jo til tider holder stille...
    Eller det ville jeg da mene smiley

• #9   30. maj 2007 Kan du ikke lave det så køletårn står frit ud af båden ?
    Ellers finder du en maskinarbejder med en drejebænk og får man til at lave et kølehoved med kanaler i til vandkøling smiley
    //Dan

• #10   31. maj 2007 tror joakim har fat i noget med at lave vandkøling som på el båd via kobberrør.. men den nemmeste løsning er at placere motoren så cylinderen stikker op.. så må du evt modde låget så der kører en luftkanal i midten af båden henover toppen af motoren. ellers så brug blæser trick plus vandkøling som på el med kobberrørvilket rundt i/omkring kølehoved.
    held og lykke med det smiley

• #11   31. maj 2007 ja båden er desværre ret høj indvendig, så motoren skal placeres meget højt i forhold til tyngdepunktet for at stikke op af båden, og det vil nok gøre den meget ustabil, og vippe når man drejer, så det kan jeg desværre ikke.

Kender desværre heller ikke nogen der kan fræse et kølehoved for mig.

Men bliver nok noget med nogle kobberrør der suger luft ind ovenpå båden, og direkte ned til motoren, evt. gennem en blæser først...

så må jeg lodde nogle kobber stykker på motoren for extra køling.

• #12   4. jul 2007 Joachim R ved hvad han snakker om!! det er den eneste måde at gøre det på hvis det skal virke, kobber leder forøvrigt varme utroligt hurtigt. et scoop virker ikke da du jo også skal ha luften ud igen.

Kommentér på:
Køling af nitro motor i lukket rum?

Annonce