Køling af nitro motor i lukket rum? Køling af nitro motor i lukket rum?
Hej!
Jeg er igang med et projekt hvor jeg skal smide en nitro motor i en stor båd. (ja der skal nok komme billeder og forklaringer senere ;o) )
Båden er dog bygget til elmotor, så der er ikke nogen form for køling i nærheden af motoren.
Motoren er en billig model fra en bil, og der kørte den jo fint for den fik jo luft ind på køletårnet når den kørte.
Nu kommer motoren så ned i båden hvor der jo er vindstille.
De fleste nitro både jeg har set har vandkøling af motoren, men jeg ønsker ikke at investere i vandkølehoved til motoren, da der ikke skal bruges for mange penge på projektet...
Har overvejet en slags airscoop øverst på båden, men ved så ikke lige hvor meget vand der løber ind i løbet af en sejltur...
Nogen der ved hvor meget køling sådan en fætter kræver?
Mvh Christian.
jul 2006
Følger: 22 Følgere: 19 RC-enheder: 11 Emner: 136 Svar: 756
apr 2007
Følger: 1 RC-enheder: 1 Emner: 1 Svar: 4
Det med slanger kunne gå hen og blive noget rod, da det skal igennem et eller andet form for kølehoved der kan optage varmen fra motoren...
Køling med blæser er også overvejet. der skal dog stadig være noget udluftning et sted, da der nok ikke går mange minutter før hele båden er varmet op. men det er nok til at klare.
maj 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
apr 2007
Hvor stor en blæser har du brugt? og hvor længe kører den på det batteri du har valgt? (sådan ca)
jul 2004
Følger: 6 Følgere: 5 RC-enheder: 4 Emner: 5 Svar: 69
evt. suppleret med en blæser.
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
For der er en grund til man bruger vand køling.
Den blæser casper har lavet. Glem det. Virker overhovedet ikke til det du skal bruge den til.
apr 2007
Kim P, hvorfor vil det ikke virke? alt efter blæser størrelse vil der jo komme et mere konstant airflow forbi motoren, eller hvor man nu styre luften hen, i forhold til at en bil jo til tider holder stille...
Eller det ville jeg da mene
jul 2006
Følger: 32 Følgere: 56 RC-enheder: 4 Emner: 8 Svar: 1.217
Ellers finder du en maskinarbejder med en drejebænk og får man til at lave et kølehoved med kanaler i til vandkøling
//Dan
nov 2005
Følger: 168 Følgere: 170 RC-enheder: 27 Emner: 95 Svar: 3.766
held og lykke med det
apr 2007
Kender desværre heller ikke nogen der kan fræse et kølehoved for mig.
Men bliver nok noget med nogle kobberrør der suger luft ind ovenpå båden, og direkte ned til motoren, evt. gennem en blæser først...
så må jeg lodde nogle kobber stykker på motoren for extra køling.
feb 2007
Følger: 7 Følgere: 6 RC-enheder: 2 Emner: 13 Svar: 50
Køling af nitro motor i lukket rum?