1.392 visninger
|
Oprettet:
lipo og esc {{forumTopicSubject}}
Har en tråd kørende om ladning af nimh og delta peak, men dette er lidt noget andet, så laver lige en ny tråd, så flere måske kan få gælde af det.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
:o)
aug 2008
Følger: 87 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 30
Der kan jo ikke være "forskel" på den jævnstrøm der leveres til synstemet fra de to batteri typer?
(Det er selvf. den øgede køre tid jeg er ude efter..)
aug 2008
Følger: 87 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 30
Et spm. mere til lipo eksperterne: er der noget i vejen for at lade sine lipos, selv om man ikke har kørt dem "flade", altså hvis de stadig viser volt over de 3,7 pr. celle efter kørsel, når man tjekker med et multimeter.
(du kan jo lige snuppe dette spm., Kim, du er jo på linjen trods det er halv set... he, he)
feb 2009
Følger: 15 Følgere: 16 RC-enheder: 2 Emner: 66 Svar: 4.073
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
Hvis det er summiten, så pas på med at køre uden cutoff. tror ikke det er særligt let at mærke i lav gearing når spændingen falder.
Jeg kørte uden cutoff på slashen i starten (kul motor) intet problem at mærke når lipoet var nede i spænding, men cutoff er altid at foretrække.
Lipo batterier er ligeglade med at blive afladet eller ej, bare du holder dem indenfor for den korrekte spænding (MIN 3v pr celle, og maks 4,2)
Ved opbevaring er det faktisk bedst at have 3,7-3,8v pr. celle, og så lade dagen før eller et par timer før man skal ud at køre. Jeg kan mærke forskel på mine flightmax med denne metode, fremfor at have dem liggende fuldt opladet.
aug 2008
Følger: 87 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 30
Tilsvarende er del vel også kun et spm. om ja/nej til cut off på esc, der skulle forhindre, at man sætter lipo til et sæt esc og bl motor, der ellers har kørt med nimh før, ikke?
(har en RC18b med mamba micro esc og mamba micro bl motor, der er sat op til 7,2 v nimh med 1250 mah. Vil nemlig gerne prøve lipo på det)
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
Men castle har mig bekendt cut off på alle deres ESC'ere, det skal bare indstilles.
aug 2008
Følger: 87 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 30
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
Men alt er på eget ansvar
aug 2008
Følger: 87 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 30
Problemet er jo så bare, at man skal belaste batt. for at se spændingen, det kan et multimeter jo ikke klare. (Der er godt nok en indstilling på til at måle (mili)ampere). Hmm, strøm er ikke helt let..
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
ellers kan det godt være forvirrende ja...
Du kan godt måle dig frem til hvor meget der ca. er tilbage i batteriet. fra 4,2v til 4v pr. celle går det forholdsvis hurtigt, og herfra går det så noget langsommere. Men du har fuldstændigt ret, for at vide hvor du er med batteriet, skal der måles under belastning (det gør lipo cutoff)
Det dit multimeter kan måle i milli ampere, er ikke hvad der er tilbage, men derimod hvor meget der bliver brugt her og nu. Og for at det kan lade sig gøre skal det monteres i serie. Kort sagt, "no go" i rc verdenen. der skal en dertil egnet watt måler eller hvad de nu kaldes bruges, bl.a. fordi forbruget ligger langt højere end de fleste multimetre (som private mennesker ejer) kan håndtere.
Men tror nu ik forbruget på sådan et mamba micro er synderligt højt..
aug 2008
Følger: 87 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 30
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
Lipo dør os ud omkring 3,5 - 3,6v efter min erfaring (hvile spænding) Men det kommer selvfølgelig an på hvilket motorsystem der bruges etc.
Min egen tommelfinger regel er:
Jo større forbrug motoren har, jo mindre skal cuttoff stå (aldrig under 3v)
Spændingsfaldet vil være stort under stor belastning, selvom hvilespændingen er rimelig høj.
Har man derimod et lille forbrug, så er spændingsfaldet lille, og cuttoff skal derfor stå højere for at holde en fornuftig hvilespænding på batteriet.
Jeg har endnu ikke mistet noget lipo batteri ved brug af ovenstående "regel"
Dit 150A combo kan du f.eks roligt sætte til 3,0v i cuttoff. Hvorimod mamba micro nok skal stå på 3,2v måske endda 3,4v (har ingen erfaringer med den combo)
Det skal siges det er min egen erfaring og holdninger der fremgår. ikke sikkert andre er enige ed mig.
aug 2008
Følger: 87 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 30
Cut offs, reagerer de både på lave spænding (når den når under det indstillede, fx 3,2) OG på spændigsfald under brug? Så forstår jeg mere, hvorfor du vil have et "bredere" interval ved en kraftigt motor
feb 2009
Følger: 15 Følgere: 16 RC-enheder: 2 Emner: 66 Svar: 4.073
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
Og ja, det er derfor jeg vil have lidt større bredde ved større motor combo. Ellers går den i cuttoff alt for tidlig.
Med 3,2v cuttoff oplevede jeg at summiten gik i cuttoff, selvom hvilespændingen lå på over 3,9v pr.celle.
Det er jo ikke det kortvarige dyk i spændingen der skader batteriet, men derimod langvarige dyk, eller for lav hvilespænding. (og først under 3v det virkeligt skader)
Når 150A comboen nærmer sig 3v pr.celle, er hvilespændingen stadig oppe omkring 3,7v. (var den i det mindste da jeg havde summiten..)
Slashen kører jeg f.eks med 3,4v cuttoff, og rammer for det meste 3,6-3,7v hvilespænding.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
Jeg kørte med 3,4 i starten, men havnede på 3,8-3,9v hvilespænding, derfor sænkede jeg den, og udnytter batteriet lidt mere.
aug 2008
Følger: 87 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 30
lipo og esc