{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

Hej rcg... {{forumTopicSubject}}

Hej rcg,..
Er totalt noob i rc verden, og har en losi strike, med et ezrun 9t, 35a combo, og et par stykker lipo 7,4 5000mah og 11,1 3600mah.

og nu div spørgsmål, hvad skal der til for at få den bil til at køre optimalt (udover turen ned af møns klint)

Som den køre nu, kan den køre i 5-10 min med det 2cels før esc blinker og bilen stopper på grund af varme, og 3cels køre den max med i 5 min,

er det på grund af den lille esc??,

eller er det bare gearne der er helt hen i vejert??

der er lige nu 86t spur og 27pinion, som smider den afsted med ca 70km/t med det 2cels

eller ville det være meget bedre at smide et vxl combo i den ???

Preben

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hej rcg...
  • #1   31. aug 2011 hvis ikke det hjælper at køle ESC´en ved at montere en blæser, så prøv dig frem med en ny gearing, hvis heller ikke det løser problemet, kan du være nød til at skifte til fx en 60a ESC

• #2   31. aug 2011 Hej Preben.
    Det er dybt godnat at sætte en Ezrun 9T i en Short Course Truck.
    Short Course Truck er alt for store og tunge til sådan en lille motor som Ezrun 9T, Motoren vil bruge alt for meget strøm fordi den er konstant overbelastet og det kan ESC´en slet ikke holde til.
    Ezrun 9T er bygget til meget lette biler og er faktisk ikke god til nogen form for off-road.

Vxl er noget bedre, men det er ikke et sæt jeg vil råde dig til at købe, da det er et ”billig sæt” og ikke specielt solidt.
    Se efter motor/ESC sæt til Short Course Truck.
    De er noget stører end normale motor sæt og noget dyre, til gengæld holder de til noget smiley

• #4   31. aug 2011 Ja den kunne bruges, bare ærgerligt at den kun kan klare 2 celler LiPo

• #5   31. aug 2011 Måske dette system
    (link fjernet)
    eller
    http://www.morfars.dk/rc/brushless-system-ezrun-p-4072.html

Tror også din esc er overbelaste, det er jo kun en 380 motor.

• #6   31. aug 2011 martin h de sæt er ikke bedre det er til onroad biler, ikke offroad. køb hellere et 1:8 sæt til og kør på 2 eller 3 celler med det smiley

• #7   31. aug 2011 syn's det lyder lidt overkill, at køre med 1/8 combo....
    jeg kører med (ja det er måske også overkill) tekin rs pro og 13.5t tekin i min sc10 gearet til 50-55 km/t hvis jeg ikke husker helt galt. den kører vel 20-25 min med fulde pulle på 5400mah lipo UDEN at slå fra.
    knægten kører med en billig 13.5t lrp motor og ezrun 25A i sin og den kommer sq også fint rundt på banen (rigeligt til en knægt på 7 ihvertfald)
    ville egentlig ha puttet en 8.5t tekin i min, men den røg sq i biken i stedet for smiley

• #8   31. aug 2011 -v2rumble –
    Den slags biler køre faktisk ret godt med et 1/8 motor sæt.
    Køre man kun med 2 eller 3 cellers LiPo, køre vognen ikke stærkt men meget økonomisk pågrund af den store motor.
    Det er først når man giver sættet 4 eller 6 cellers LiPo der kommer spark i vognen smiley

• #9   31. aug 2011 min kørte med mmm og den kørte som en drøm på 4 celler lipo men det var også lidt større en 1:10

• #10   31. aug 2011 ehmmm losi strike er en 1/10 2wd, ikke? -jeg kan simpelthen ikke se hvorofr man skulle putte en 1/8 combo i og køre med 3,4 eller 6 celler.... sry, men jeg er bestemt ikke overbevist!

• #11   31. aug 2011 jooo måske til vanvids bashing et sted hvor der er rigtig meget plads...

• #12   31. aug 2011 jo det er den men han kunne også tage en rigtig stor 1:10 motor sammen med en 1:8 esc

• #13   31. aug 2011 -v2rumble –
    En Slash er jo også bare en 2wd, men den er sku´ lige så stor som en 1/8 smiley
    Og en 1/8 motor er lige så tyk som en 1/10 motor, og er kun 15mm længere end en 1/10 motor, det er alt.

Men det giver den ekstra trækkraft som så stor en bil har brug for, så den alt i alt vil bruge mindre strøm end vad en Ezrun 9T gør.

• #14   31. aug 2011 den motor der sidder i min SC8e måler Ø41mm X 75mm
    og den der sidder i min SC10 måler Ø35mm X 55mm
    så 1/8'eren er altså 6mm større i diameter og 20mm længere.
    har sq også lidt svært ved at forestille mig hvordan min SC10 skulle kunne håndtere kræfterne fra den combo der sidder i min SC8....

• #15   31. aug 2011 men hva.... det er jo bare min mening smiley

• #16   31. aug 2011 sc8e var også den jeg havde og den havde et mamba monster sæt i godt nok er den 1:8 men har set en slash og noget med samme motor sæt så det kan godt lade sig gøre smiley

• #17   31. aug 2011 ja ja, jeg siger heller ikke, at det ikke kan lade sig gøre at smide det i bilen, men har meget svært ved at se feks min sc10 skulle køre bedre på bane med 1/8 combo.... nok om det!

• #18   31. aug 2011 -v2rumble –
    De fleste 1/8 motorer til buggyer ligger imellem 65 – 75mm i længden og 36mm i tykkelsen, som f,eks Ezrun 1/8 eller dem jeg har i min Hong nor og min gamle Nanda smiley
    Jeg har faktisk 8 stykker af den slags motorer smiley
    Men det er da helt rigtigt at der også er større 1/8 motorer som for det meste bruges til monster trucks (dem har jeg også en del af smiley

• #19   31. aug 2011 smiley du ved tydeligvis mere om 1/8 motorer end mig! -men kan stadig ikke se fordelen ved proppe sådanne motorer/comboer i en 1/10 2wd.... 4wd kunne jeg godt gå med til, men sq ikke 2wd...

• #20   31. aug 2011 Fordi en 1/10 Short Course Truck er på størrelse med en 1/8 buggy, med samme størrelse hjul og samme størrelse karrosseri smiley
    Men i de fleste tilfælde er 1/10 Short Course Truck lidt lettere end en almindelig 1/8 buggy, men ikke altid.
    Nanda´en er en 1/8 buggy med Short Course Truck karrosseri og kofangere smiley

• #21   31. aug 2011 Aha... se det var jo ikke helt uvæsentlige detaljer! jeg kan så oplyse, at min SC10 vejer 1855g (knap 700g mere end min b4.1) og min SC8 vejer 4132g.
    Mit kendskab til Losi strike er ret begrænset, men det ser da umiddelbart ud til, at det er en let plasticmodel, lige som Asso SC10 og IKKE en 'tung' 1/8 buggy med sc karosse...
    I de tilfælde hvor en sc er bygget direkte på en 1/8 buggy kan jeg godt se et formål med 1/8 comboer, i modsat tilfælde, især 2wd.... næ... smiley

• #22   31. aug 2011 Den mest økonomiske motor jeg har kørt med i min Slash 2wd er Ezrun 1/8 motoren 36x70mm.
    Det var først da jeg satte 4 celler LiPo til et overgearet system, at det begyndte at bruge strøm og bagdæk i stor stil smiley

I virkeligheden syndes jeg ikke at man skal skelne i mellem 1/10 og 1/8 motorer, men mere se på vægt og størrelse på vognen, og ikke mindst den luftmodstand vognen giver.
    og så bestemme motor størrelsen efter det, og ESC´en efter hvor mange celler man vil køre med.
    Og der er ikke nogen tvivl om at en /10 Short Course Truck er noget stører end en 1/10 buggy, og skal derfor også ha´ en stører motor for at kunne fungere optimalt.

• #23   1. sep 2011 erhmm.... er den motor så ikke, at sammenligne med de såkaldte 'sc motorer' mere end 1/8 motorer?
    Som nævnt længere oppe, så kører jeg med en 1/10 tekin combo og kan bestemt ikke se, at min 2wd sc skulle ha gavn af en stærkere/kraftigere motor, da jeg ikke kan se hvordan den skulle kunne overføre krafterne til noget brugbart. Jeg kan køre 20-25 minutter, med fuld skrald på bane, på et batteri, så det er heller ingen strømsluger. -jeg er ikke overbevist-

• #24   1. sep 2011 hold da op man det blev jeg ikke så meget klogere af, tror jeg starter fra toppen og prøver den med en større blæser og et mindre pinion, så må vi se om det gør noget, og hvis det ikke hjælper så må jeg jo igang med at kikke efter noget andet motor/esc vil bare ikke offer det vilde på det, for det er kun "for sjov" at jeg har den (det vil sige lidt bash og hastighed noget)

har også sådan en hpi firebolt 15t motor liggende men den er ikke sjov,

Preben

• #25   1. sep 2011 Det kan man godt sige smiley
    Det er jo ret nemt at tage en lille 1/8 motor sammen med en 1/10 ESC på en 100A, og vupti så har man et Short Course motor sæt som man kan sælge for en pæn mere pris smiley

Det er også derfor at jeg syndes det er lidt dumt at dele motorerne op i 1/10 og 1/8 i stedet for at kalde dem 36x55mm eller 36x70mm.
    Og så skal man også lige tage hensyn til hvor mange poler motoren har, for er det en 6 polet 36x60mm motor, kan den nemt trække en 4wd Short Course op på 70kmt med 3 celler LiPo uden at blive varm (det er sådan en jeg har i min Hong Nor).
    Er det derimod en 2 polet 36x60mm motor vil den være tæt på at brænde af hvis du gear den så højt smiley

Jeg kender ikke noget til din 1/10 tekin combo, men kan du køre med den uden den bliver varm er den fin nok.
    Men hvis den bliver for varm eller du bliver nød til at køre med motor køler for den ikke brænder af, er motoren for lille.
    Skifter man den så til en flere polet motor eller bare en af samme type der er en lille smule større, vil hele systemet køre koldere og mere effektivt.
    På den måde vil du kunne sætte hastigheden op eller strømforbruget ned uden at tabe fart eller trækkraft.

Det med flere polet motorer er noget vi skamløst benytter os af i crawlerne, bare omvendt smiley
    Da vi ikke kan bruge høje hastigheder, kan vi i stedet gå ned i motor størrelse så vognen ikke bliver for toptung.
    Jeg har skiftet en normal 2 polet crawler kul motor 36x55mm som vejer 175g, ud med en 12 polet BL fly motor 28x20 som vejer 28g uden nogen form for effekt tab.
    Derimod satte jeg køretiden op fra 45minutter, til 3 timer på et 2200mah batteri smiley
    Det hele drejer sig om af finde den rigtige motor til den bil man har så den strøm du har, bliver brugt til fremdrift og ikke varme smiley

• #26   1. sep 2011 http://www.teamtekin.com/rs.html
    det er en TT2132 combo der sidder i min (uden nogen form for køling) og nej, den bliver ikke skiftet smiley

se så nåede vi frem til noget brugbart, så Preben og andre kan blive lidt klogere. Vi gik fra beskeden om bare, at kyle en 1/8 combo i bilen, til en god forklaring på motorstr. og formål!

Tak for dialogen.

• #27   1. sep 2011 Dit link er kun om ESC´en smiley
    Er det combo´en med Redline 13.5T motoren du har?

Jeg selv kan godt li´ denne motor til f.eks slash´en.
    Vi er ret sikker på at det er en flere pols motor, men det er ikke noget der står noget om, så vi ved ikke hvor mange poler den har.
    Men den trækker rigtigt godt og bruger ikke meget strøm smiley
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6527__Turnigy_B36_56_04_2600kv_Inrunner.html

• #28   1. sep 2011 klik på link og kig i højre side, det er combo TT2132 jeg har, ja det er den med 13.5 redline motor. næsten samme sæt jeg har i min B4.1 og i min TT-SB5 dog med hhv. 9.5t og 8.5t redline motorer. Jeg syntes ikke selv jeg mangler trækkraft i nogen af de tre, modsat skal jeg passe på det hele ikke bli'r hjulspin og wheelies... 'tak slipper-clutch'! smiley

Jeg er iøvrigt selv blevet fanget lidt af den der 'mere-mere-mere'... 5900kv er i overkanten i min dirtbike... lol -hjulspin, gå bagover og varme, dét kan den!

Jo, ser ud til at kræfteren bliver brugt til moment i stedet for omdr. i den turnigy, med 4T og 2600kv.

• #29   1. sep 2011 Ja 4T og 2600kv tyder på at der er flere poler i den motor.
    Går vi ud fra at der er 6 poler i den motor vil den svare til en 12T redline motorer, bare med mere moment og lavere omdrejninger.
    Det vil også passe meget godt med den køretid den har.
    Og det er netop momentet der gør den god i en Short Course
    smiley

Det lyde sjovt, hvilken dirtbike er det du har?

• #30   1. sep 2011 det er en ARX-540 pro med el gyro, ski'e sjov iøvrigt! -men fulde pulle i perlesten og knopperne er revet halvt af på bagdækket XD -i græs bliver den hurtig varm, så den egner sig nok bedst til grus eller jord med den combo der sidder i.... eller motard med et sæt andre dæk var nok det bedste...

• #31   1. sep 2011 ARX-540 pro skulle være ret vild at køre med smiley
    Jeg har selv en Ansmann Mx-5 BL som jeg har modificeret til 3 cellers LiPo.
    Men jeg har ikke fået taget mig sammen til at komme ud at køre med den i nu (For dårligt smiley
    Men den skulle være ret ustyrlig på Kun 2 celler, men det gør nok ikke så meget, jeg når nok alligevel ikke at gøre noget når det går galt smiley

• #32   1. sep 2011 Sauron L

Bare se, at komme ud, det er ski'e sjovt, at køre RC bikes smiley

Kommentér på:
Hej rcg...

Annonce