{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.591 visninger | Oprettet:

Hjælp til køb af lader {{forumTopicSubject}}

Hej

Da jeg købte min E-Revo købte jeg en Blitz Pro lader fra Morfars som kan lade Lipo med op til 5A

Denne her: http://www.morfars.dk/rc/blitz-batterioplader-p-3383.html

Da jeg ikke har havde noget erfaring med Elbiler har jeg opdaget at jeg er utroligt handicappet fordi skal jeg køre sammen med andre og mine 2x2s Zippy Fightmax 5800 mAh batterier skal lades op efter en 20 min kørsel tager det jo hurtigt små 2 timer før jeg kan køre igen, jeg kan købe 2 extra batterier men når jeg så har kørt de 40 min på 2 sæt batterier skal jeg så bruge meget tid på når jeg kommer hjem med at være i nærheden når man skal lade 4 batterier op, og huske at få taget dem fra og sat nyt til, det kommer ikke til at holde.

Så fandt jeg jo dette her svin af en lader dog uden 220 volt strømforsyning: http://www.holte-modelhobby.dk/shop/product_info.php?cPath=117_331&products_id=19263

MEN, da jeg kan bruge den i min bil direkte på batteriet på 12V vil den så kunne lade med 20Ampere?? Kan se de skriver: Kræver strømforsyning med minimum 15Volt for at lade med 400Watt, så for at lade med 20 Ampere skal den så have strøm for en 15 Volt strømforsyning for at kunne lade med 20 Ampere?? Har det også noget at gøre om det er et 2s lipo eller 5s lipo batteri jeg skal oplade fordi det er jo forskellige volt den skal lade med? Mine batterier er jo kun 7,2 volt stk. Fordi ellers er der jo denne her:

http://www.holte-modelhobby.dk/shop/product_info.php?cPath=117_331&products_id=19332

Jeg går ud fra den indbygget strømforsyning er lavet til den kan lade med de 10 Ampere, Fordi jeg skal kun lade 2s lipo alså 7.2 volt batteri, og måske i fremtiden 3s 11.1 volt?

Er der nogle der kan give mig en hjælpende hånd på alle disse spørgsmål?? smiley

Tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til køb af lader
  • #1   25. aug 2012 1. Lipo 2S er 7.4V smiley

    2. Du skal lige holde øje med hvad dine batterier kan holde til at blive ladet med, ellers ser du nok noget ild på et tidspunkt.

    3. Hvordan vil du koble den til via din bil, for hvis det er gennem cigarettænderen, så kan du kun trække 10A

    Ville nok hellere finde mig et seriel lade board.
    Så kan du lade 2x2S på en gang, som et 4S, på samme tid som det vil tage dig at lade 1 stk.

    Eller mit board kan også tage 2x3S på en gang, som så skal lades som et 6S


  • #2   25. aug 2012 Hej Michael, tak for svar, det rigtig det er 7.4 volt! Dooh!

    Mine batterier kan lades med 2C jeg kan ikke huske hvor mange ampere det nu var jeg regnede mig frem til men de burde kunne klare noget deroppe af, jeg ville trække strømmen dirkete fra Batteriet på bilen, alså åbne motorrummet, på med klips på + pol og - pol også ellers bare lade. Når jeg skal have nye batterier ville jeg sørge for at købe nogle der kunne lades hurtigere og derfor skulle laderen helst klare så meget som muligt, du beskriver noget med et seriel lade board, hvad er det?? Jeg kan ikke finde noget på google, kan du beskrive lidt mere hvad det er, lyder smart! Og hvordan klare man balancering af batterier med sådanne et seriel lade board


  • #3   25. aug 2012 Hej Benjamin,

    Jeg har Maxxam 10000 laderen og er sgu ked af den. Jeg har fået den byttet pga. en fejl, men den nye laver også bøvl. Selvom du sætter den til at lade med 10 amerer, lader den typisk kun med 6 - 6,5 amperer og nogle gange slår den fra pga. overophedning.

    Een af dem jeg kører med har netop købt den anden lader og får strøm fra en 600 watts Hobby King strømforsyning. Nu kan han lade med 20 amperer og oplader et 4 s på 5000 mah. på ca. 17 min. og kan således nøjes med 2 batterier.
    Mvh. Mads


  • #4   25. aug 2012 http://www.modelsport.co.uk/logic-rc-dual-pack-balance-board-xh-tp-/rc-car-products/32573

    Altså du laver selv et seriel kabel til batterierne, til at lade med..

    Og så køber du boardet fra mit link, og smider dine balance stik i der.
    Så tror din lader at det er et 4S batteri, men du har snydt den og derved lader du 2 pakker, på 1 pakkes tid smiley

    (Husk kabel fra lader til board)

    Man kan også købe en parallelboard, men så får du halv ladestyrke og det vil vi jo ikke


  • #5   25. aug 2012 Michael:

    Indtil videre lyder din løsning smart fordi jeg slipper for at skulle købe nyt igen, jeg har seriekabel til batterierne fordi det bruger jeg i min E-Revo allerede for at fordoble volt. Skal man selv lave kabel fra lader til board?? Er der ingen steder man kan få disse Board i danmark, jeg hader det rod at skulle bestille hjem fra udlandet.!

    Mads k: Tak for din erfaring om denne lader, det fedt at vide inden man går ud at bruger penge på sådanne en, det lyder til at strømforsyningen er for svag i laderen, siden den lader på lidt over halv kraft nogle gange og bliver overvarm.! Det bliver også dyrt hvis jeg skal have den anden lader også en strømforsyning oven i, det var kun hvis mit Bilbatteri ville være kraftigt nok som forsyning til laderen at det ville være fantastisk med den anden lader. Også med den metode som Michael nævner på den anden lader. BANG! 2 batterier opladet på lad os så bare sige 25 min! Så er der undskyldning for en ølpause i ny og næ på en dag smiley


  • #6   25. aug 2012 http://www.modelsport.co.uk/fusion-balance-adaptor-board-lead-6-cell/rc-car-products/38062

    Det der kabel, mellem board og din lader...

    Men har ikke fundet i DK endnu, har selv købt mit fra modelsport smiley
    Meget kendt butik


  • #8   25. aug 2012 Du kan godt sæte laderen til at lade via dit bil batteri.

    Og ellers en god ide at lave et kabel så du kan lade dine 2 batterier på en gang.
    Det er faktisk simpelt og lave sådan et kabel.

    Send mig din mail, og jeg kan sende dig billed af hvordan du laver kabelt selv.


  • #9   25. aug 2012 Batteri + til batteri -

    Derefter tager du bare resterende + og - til esc


  • #10   25. aug 2012 Michael: Jeg har gjort som du har sagt, jeg var forbi Iccom i valby og frank dernede havde en ginial løsning så jeg slap for at købe noget i udlandet og alt det mas der nu følger med, jeg Seriel forbinder batterierne også lavede frank en tegning og jeg fik matrialer til at kunne lodde sådanne en dims sammen smiley

    Kim p: Det sikkert samme måde du havde tænkt og 1000 tak for hjælp ellers, du kan se i mit galleri om det er den samme måde frank viste mig jeg kunne gøre det på som du ville? Man laver en omformer som samler de 2 balance stik til et 4s balancestik, jeg har lagt et billed op i mit galleri så andre der læser dette her indlæg kan lave samme løsning som jeg, tegningen har Iccom lavet så den står jeg ikke til ansvar for smiley Jeg har ikke prøvet om det virker da mit Seriel kabel ligger nede i bilen. Så med den store hjælp for jer har jeg nu Teoretisk en lader på 10 ampere i stedet for 5 når jeg seriel forbinder, det er da godt nok smart! Er det noget alle gør eller er det bare mig der er bagud??


  • #11   25. aug 2012 Alle tiders smiley

    Men du har jo ikke 10A..

    Du lader bare 2 batterier med 5 ampere, fordi du er i serie..
    Kører man så parallel så har du kun 2.5 til hvert batteri smiley


  • #12   25. aug 2012 Ja ja det ved jeg, men skulle invistere en lader på 10A for at lade lige så hurtigt på den gamle måde. smiley

  • #13   25. aug 2012 Jep det er sådan jeg også laver stikkene.

    Der er rigtig mange der bruger denne måde, for at udnytte at laderne kan lade flere celler.


  • #14   25. aug 2012 Tænkte da ikke lige over at jeg kunne oprette et foto album med billed.
    http://www.rcgalleri.dk/fotoalbum/teknik_projekter/19875-balance_stik?status=2
    Der kan det ses hvordan man nemt laver sådan stik smiley


  • #15   25. aug 2012 Benjamin - ps. Du havde nu ikke behøvet at lode "minus" og "plus" fra hver sit balance stik sammen i det 5 polet stik.
    For "plus" og "minus" på hver sit balance stik er fakisk forbundet sammen via selve lade kablet smiley
    Tjek evt. mit link hvor man nemt kan se det smiley


  • #16   26. aug 2012 Næ det da også rigtigt, jeg fulgte også bare slavisk tegningen igår, men når man ser din tegning og forklaring giver det jo mening. Jeg havde tænkt mig at lave et nyt stik for at gøre det lidt pænere end det første her, tak for info, der burde næsten følge sådanne omformere med ladere så folk i alt almindelighed kunne gøre det derhjemme, det en kæmpe fordel på denne her måde.

  • #17   27. aug 2012 Øvbøv træerne vokser ikke ind i himlen, når den lader begge mine batterier nu lader den kun med 3,1 ampere i stedet for 5 Ampere før, det samme gør den også på bilbatteriet, er det så en extern strømforsyning man er ude i for at få den til at lade 2 batterier på 5 Ampere??

  • #19   28. aug 2012 Det var da utroligt en jungle at finde ud af..!! Så står jeg jo så lidt som før og mangler en lader som ren faktisk kan lade hurtigt op, er det muligt for et budget på ca en 1200 kr og kan nogle af dem jeg linkede til klare opgaven? Den behøver ikke klare 220 volt da jeg bare sætter den til batteriet på bilen, eller vil den strømkilde være for svag hvis jeg gerne vil lade en 14-16 ampere på et 4s batteri??

  • #20   28. aug 2012 Det var sku da træls..



  • #22   28. aug 2012 Hvis laderen kun kan trække 50 watt, så trækker den kun 50 watt smiley
    Desværre


  • #23   28. aug 2012 Og der er effektloven der kommer på tale i dette tilfælde

    P
    U I

    P = effekt, (watt)
    U = Spænding (volt)
    I = Strøm (Ampere)


  • #25   28. aug 2012 Ahh smiley

    Undskyld, havde ikke lige set det smiley


    Men ja de fleste bil batterier ligger mindst på 40 A idag smiley


  • #26   28. aug 2012 Mit bilbatteri ligger på 63 ampere i en fiat 500C, lidt overdrevet, men den har start & stop så det er nok derfor. Hvad bruger i af lader så??

  • #29   28. aug 2012 Dan O
    Det er da også noget af en svin af lader du har dig der smiley kan se med den rette strømforsyning kan man lade et 4s batteri på 15-20 min. Så der noget ved at køre bil med El. Hmm men jeg kan godt se med strømforsyning osv nå er vi over 2000kr smiley Der er jo lige til en ølpause mellem opladningerne, ud over man ikke har råd til øl efter sådanne en oplader smiley Piv piv

    Tak for hjælpen til jer alle sammen..


  • #31   29. aug 2012 De Psuer der er i pcer i dag kan jo købes til Hmm. 4-500 kr ? Og de kan typisk levere 40A På en rail !

  • #33   29. aug 2012 Lyder fedt med din lader og man kan se grafer, en smart måde at tjekke sine batterier er okay. Kunne man ikke serieforbinde 2 pc strømforsyninger også få 24 volt som batterier, men det er self lige overdrevet nok til en lipolader.


  • #35   29. aug 2012 Nåår ja det skrev du jo godt! Men er 24 volt ikke for meget? de fleste ladere skal have mellem 12 og 18 volt, men det finder den måske selv ud af at bruge det den skal bruge?? Ja undskyld alle de spørgsmål, men man lærer jo ikke noget af ikke at spørge, og du virker til at have tjek på tingene smiley

  • #38   29. aug 2012 Jeg kan godt se jeg skal spare sammen til en god lader smiley Tak for hjælpen Dan O og alle jer andre..!!!!

  • #39   29. aug 2012 Det jo på en måde spild af penge at købe en 6-700 kr´s lader hos Morfars osv når man får så meget mere muligheder for det dobbelte!! Hmmm, skulle have undersøgt lidt mere inden jeg købte for 2 måneder siden, er det bare mig eller er det et meget overset enme på en måde?? Eller bruger mange bare tusinde vis af penge på batterier også bruge en dag på at lade dem alle op på en langsom lader??

  • #40   29. aug 2012 Tjah..

    Jeg har også en Ansmann Xbase deluxe lader.
    Jeg er sku meget glad for den, og den lader fint med 5A på 4S.
    Jeg har ikke haft større behov indtil videre, så jeg har ikke fortrudt købet.

    Måske kommer der en dag, hvor jeg skal bruge en vild lader, men har ikke haft brug for det endnu smiley


Kommentér på:
Hjælp til køb af lader

Annonce