{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.326 visninger | Oprettet:

Gearing af min nye Savage XS Flux {{forumTopicSubject}}

Hej RCgalleri

Jeg er en ny bruger der er ved at lære, hvordan al det her teknik hejs det virker. Jeg har investeret i min første RC og vil nu gerne prøve at pille lidt ved gearingen. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber i vil hjælpe med at svare på:

1. Med manualen til min Savage XS er der en tegning over hvordan bilen kan geares (se billede). Mit spørgsmål er så: Kan bilens indbyggede ESC og motor holde til alle de forskellige muligheder der er vist?

2. Hvad gør jeg hvis jeg ønsker at ændre størrelsen på bilens hjul? Skal jeg gå op eller ned? Og på hvilket af de to tandhjul?

3. Er der nogen der har erfaringer med at geare en Savage XS? Og hvis ja, hvad er så godt? Jeg kan læse rundt på nettet at Lipo 3S er unødvendigt, så det vil jeg holde mig fra.

4. Hvad kan jeg bruge det tal der hedder Gear Ratio til?

Håber i vil hjælpe en nybegynder godt igang..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearing af min nye Savage XS Flux
  • #1   21. nov 2012 Hej Jonas.
    De ESC, der er monteret std på sådan en Savage XS Flux, de kan ikke rigtigt klare presset.
    Hvis du googler lidt på nettet, så finder du hurtigt ud af, at mange af dem går op i røg.

    Derfor vil jeg personligt holde mig fra at lege med gearing, evt geare den lidt ned hvis det endelig er at du vil geare.

    Ved gearing ændrer du jo som sagt på gearingen, og det kan gå hen og ende galt, hvis man ikke ligger mærke til temperaturen på ens motor og ESC.

    Hvis den skal geares ned, så er det ligesom på en cykel.
    Altså lille tandhjul på motor (dette er kaldt for pinion), og større tandhjul på din bil (dette er kaldt for spur).
    Det er ikke nødvendigt at skifte begge tandhjul på een gang.

    Du skal huske at du skal have den rigtige afstand mellem tandhjulene (dette er kaldt for mesh),
    Du kan typisk måle den med et stykke papir man sætter imellem de 2 tandhjul.

    (Ved ikke om HPI har smidt det med i manualen, der var til min savage XL i sin tid, men det er noget man skal klippe ud af manualen)


  • #2   21. nov 2012 Jeg takker for din fine kommentar. Jeg tror jeg forstår. Men lige for at være helt sikker:

    Jeg kan godt skifte Pinion til noget mindre og Spur til noget større og derved få mere trækkraft og mindre tophastighed?? Denne lille satan jeg har kører simpelthen så stærkt, at jeg sagtens kan undvære noget af topfarten

    Der er ikke noget at klippe ud af manualen, men jeg søger lige lidt rundt og ser hvad jeg kan finde.

    - Og forresten så forstår jeg ikke hvorfor ESC'en ikke kan holde til de gearinger der er vist i deres manual. Hvis den brænder af, er det så ikke på garantien? Det må det da være...


  • #3   21. nov 2012 1. ja og nej*

    2.Hvis du går op i diameter hjul så dør baby ( esc) Så du skal ikke gå op i diameter hjul, dog kan du godt gå ned i diameter på hjul.

    3.Har ingen erfaring med den udover hvad jeg har hørt og læst på nettet. og Faktum er at esc er max presset i den lille satan, så jeg ville som minimum smide det mindste pinion på og det største spurgear på.

    4.Gear ratio kan du bruge til at få et overblik over hvad rollout din bil får ( tophastighed) Så kan du med gearing på spur og pinion samt hjul diameter se hvad bilens rollout bliver. Så når du finder et rollout der gør bilen kan køre køligt eller bare uden at smide røg ud, så kan du bruge det til at pejle med når du skifter hjul str.

    * Den lille XS er svær at få til at køre køligt som std. Så 2 celler lipo er must og så vil jeg også mene du skal smide det største spurgear på du kan samt mindste pinion, og så lette vognen i vægt feks ved at smide nogle 2cells i den med 3000mah og meget højt c tal feks 65-130c.
    C tal på lipo er hvor meget de kan aflades med, altså hvor mange A bilens motorsæt kan hive ud af lipoet. Feks kan et 5000mah med 20/30c lipo smide 100A konstant og 150A i spids. Der ville du kunne bruge et lipo på 2500mah 40/60c og kunne trække de samme A ud af det, men med mindre køretid (Mah) men med lettere vægt. Lettere vægt giver også mindre A træk af motor.

    Snak med Tass og de andre herinde med den lille bil hvis de ikke kommer på banen her smiley

    God fornøjelse med hobbyien smiley

    mvh k


  • #4   21. nov 2012 Min ESC brændte af i denne model og jeg tror at gearingen var synderen, samt de lidt kvapsede hjul. Både ESC og motor blev forbandet varme, hvilket medførte at bilen ikke ville tænde igen (død). Gear den lidt lavere og kør med de originale hjul, eller nogle som er lidt mindre.

  • #5   21. nov 2012 Tusind tak Kristian

    jeg skal have den største spur og den mindste pinion.. Tjek


  • #6   21. nov 2012 Tak 0

    Mindre hjul går an, ikke større.. Tjek


  • #7   21. nov 2012 Man vil godt give det ret i at jeg ikke fatter at de smider et motorsæt i der er max presset..

    De har fået mange ombyttere, altså af ESCérne.
    Min er f.eks. inde ved MID hobby nu, fordi ESC er stået af (i følge min vurdering, og også ekspedienten der tog i mod den)

    Jeg sælger min ESC når jeg får den igen, og har allerede bestilt en anden fra HK, så jeg kan nyde min bil, uden at tænke på hvornår den går i røg smiley

    Ja man kan få byttet esc hvis det er en fejl fra deres side, men man gider da ikke undvære sin bil hver gang smiley


  • #8   21. nov 2012 Du har fuldstændig ret Michael. HVa for en ESC har du så bestilt og er den også vandtæt?

  • #9   21. nov 2012 Den er godt nok ikke vandtæt, men det kan den blive ved at give den plasti dip.

    Det er en Turnigy Trackstar 150A, fra hobbyKing.com

    Hvis den løber igennem tolden, så koster den kun en 350 kr ca, + fragt.

    Så det er jo meget billigt for sådan en kraftig karl smiley


Kommentér på:
Gearing af min nye Savage XS Flux

Annonce