Selvbyg båd hjælp {{forumTopicSubject}}
Hey står og vil bygge en båd men ikk hvilken som helst båd
Den skal være stor og skal have mange kræfter så den kan golde sig oven vande og sejle ind med en fisk pg den fisk kan jo veje alt fra 500g til 40 kg så skal lig ha lidt hjælp til motor valg samt drev og skrue regnet med at tage styringen fra en af de biler jeg har tilslag her inde ?? Men hvordan med designet skal det være en v formet bund eller en katamaran formet båd ? Hvis den skal kunne holde sig oppe ? Haves selv regnet med katamaran og så sætte snor og krog i mitten af båden så den fordeler ballasten mest og så skulle den bygges i jern ?? Nogen ideer eller ændringer i kan komme på ??
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 8 RC-enheder: 2 Emner: 12 Svar: 353
nov 2006
Følger: 107 Følgere: 200 RC-enheder: 46 Annoncer: 16 Emner: 107 Svar: 3.284
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Byg den som en bugserbåd, for det er faktisk det du skal bruge den til, og den kan også tåle at rulle rundt i vandet et par gange uden at det skulle gøre det store.
Jeg ville nok også gå efter en eller to store dysse skruer og et par langsom gående og trækkraftige motorer.
Jeg ville heller ikke bygge den i jern, men nok i glasfiber med en masse flamingo i.
Put elektronikken i en vandtæt box så den ikke kortslutter hvis den skulle blive trukket ned under vandet eller blive rullet rundt i vandet ;-).
feb 2013
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 17
feb 2013
har du evt et link til de skruer du snakker om ? og motor ?
og ved du evt om man kan finde tegninger over den båd et sted ? til selvbyg ? og ja må gøre det i glasfiber nok
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 109 RC-enheder: 18 Emner: 16 Svar: 1.459
feb 2007
Men det kunne også være en eller to vandjet også virker, men det er ikke noget jeg har prøvet
http://www.modelskibet.dk/group.asp?group=29
Nå, det er jo en gammel ide du har gang i, og der er mange der har tænkt i de baner, deriblandt mig selv
Jeg byggede min i træ med spander og alt det andet som man plejer at bruge når man bygge både.
I dag ville jeg nok lave den i glasfiber lagt over en form af flamingo.
I midten af båden og lidt bagud lavede jeg et rør som snøren kunne sænkes ned i gennem, og et kraftigt spil så du kan trække krogen op, det er vigtigt, ellers kan den hurtigt virke som anker, og så kan du ikke få fat i båden igen ;-).
Røret lod jeg stikke ca. 3 cm ud under bunden af båden, så snøren har lidt svære ved at nå skruen.
Kortdyssen vil også hindre snøren i at komme ind i skruen.
Min båd var ca 70 cm lang og ca 20 cm bred, og den vejet ca 7 kg, alt vægten lå fast nede i bunden af båden så båden selv kan rette sig op.
Og den blev bygget uden tegninger
Båden må ikke være for stor, for så er den ikke til at trække rundt med, og snøren vil nemmere kunne knække.
Trækket i snøren skal kunne give sig, lidt lige som med en fiske stang.
Jo nemmere fisken kan trække af med båden, jo mindre belastning er der på snøren, så det er om at finde en balance så du kan køre fisken træt og hive den op
feb 2013
feb 2007
I mit tilfælde var det hav, og det var torsk jeg gik efter.
Og det var om efteråret og mest om natten da fisken så gik tæt ind imod kysten, det er også derfor jeg byggede min båd så den kunne klare alt uden at gå i stå, for jeg hade ikke lyst til at svømme rundt i vandet for at hive min båd i land
.
Nu er det er også over 20 år siden jeg byggede den, så jeg brugte blyklodser som ballast (det var dengang det var nemt at få fat i) men et par jernklodser er vel lige så godt
Jeg har heller ikke prøvet i en sø, men det er vel det samme som ved alt andet fiskeri i en sø
Jeg brugte et almindeligt blik til at fiske med, og jeg skal gerne indrømme at det ikke er mange fisk jeg har hivet i land med den båd, 5 stykker i almindelig middel torske størrelse, og det var ikke hver dag/nat jeg fik fanget noget.
Det er nemlig pisse besværligt at fiske med sådan en båd, end det er med en fiske stang
feb 2013
men der mit problem er nu er hvad motor samt skrue jeg skal bruge og aksel og hvor stor den skal være men kan hører hvis jeg laver bunden i en 80-100 cm og smider lidt vægt der i og så beklæder det med glasfiber og den er 20-30 cm bred og så i noget der er en blandin mellem v g u formet båd går jeg ikk helt galt med bunden ihvertfal ? og så selvfølelig formen er i flamingo ?
feb 2007
Min kammerat byggede en båd før mig der var et stykke større end den båd jeg byggede.
Den var pram formet så den kunne bære så meget vægt som muligt,
Men det var ikke så nemt at se om der var noget på krogen da båden ikke opførte sig så voldsomt som min, og der skal faktisk en del til før du kan se det på 40 meters afstan
Han hade også problemer med at snøren knækkede fordi båden ikke gav sig, og det er lidt surt at man sejler rundt med en knækket snøre uden at opdage det
feb 2013
men ja hvad med motor ? og hvad med skrue ? og aksel ? hvad skal jeg vælge der ? og skal der en eller 2 skruer på ?
feb 2007
Det er noget du må overveje nå du er sikker på hvor stor båden er og hvor meget den vejer, men jeg vil skyde på at det er det samme som du skal bruge til en bugsere båd i samme størrelse og vægt.
Jeg satte to skruer/motorer på min båd på grund af det rør til snøren midt i båden.
Hvad motorer angår, ville jeg i dag sikket bruge to out-runnere i 36x50mm størelse, men der er sikkert nogle andre der har mere tjek på det end jeg har, det er trods alt over 20 år siden jeg byggede min.
Og det kunne jo være at der er kommet noget nyt på markedet siden da
feb 2013
feb 2007
Du behøver faktisk ikke motor, skruer og kort dysse før skroget er færdigt lavet.
Skrueakslen skal jo bare ud igennem et par huller i bunden af båden
nov 2012
Følger: 12 Følgere: 14 RC-enheder: 6 Emner: 70 Svar: 532
feb 2013
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 9 RC-enheder: 6 Emner: 29 Svar: 353
lidt hjælp til at komme i gang dmbl.dk dog er siden midlertidig lukket men åbner snart igen
og her er en anden side til at se hvilket fartøj du vil bygge efter http://fiskerforum.dk/kutterdata/default.asp når du har fundet den trawler du vil bygge efter så ringer du til værftet og spøger efter tegningerne og hvis de ikke har dem så ringer du til rederiet og hvis d ikke har dem så ring til kaptajnen
og værftstegninger ligger på en pris der er 300kr-600kr alt efter hvor langt du kan presse dem ned i pris
så når du har tegningerne så kan du se hvordan man bygger skroget op i glasfiber inde på dmbl.dk
MVH.
Filip
PS
skriv bare en besked til mig hvis du har spørgsmål
Selvbyg båd hjælp