{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.315 visninger | Oprettet:

Savage XS / ødelagt lipo? {{forumTopicSubject}}

Har lige købt en Savage XS og lånt sønnens Suspect Ultimate lipo 7,4v 4500mah (25/50C) indtil jeg får mit eget batteri hjem.
Batteriet har virket perfekt ca. 1/2 år i sønnens Stealth brushless, men efter 2 gange i min Savage XS så virker det som om det er dødt, laderen stopper efter kort tid med en fejlmelding.
- og ja, lipo cut-off er aktiveret.
Burde 4500mah / 25C ikke være nok til en Savage XS?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Savage XS / ødelagt lipo?
  • #1   4. aug 2013 Det korte svar:
    nope.

    Det lange svar:
    Teoretisk set jo, med en burst på 50c skulle der ik være nogen problemer. Men hvis batteriet ik er vandt til at lave noget, går det nemt galt når der pludselig skal trækkes amperre.

    En stock XS flux trækker meget nemt 110amp+ på 2s.

    Bedste råd, nyt lipo, og gear bilen så lavt som muligt, bare roligt, den er rigeligt hurtig med laveste gearing. Gør du det ikke, er det bare et spørgsmål om tid før du joiner Castle creation klubben med en brændt ESC.


  • #2   4. aug 2013 Kan tilføje, en XS flux trækker flere amp på 2s end en Flux HP gør på 4s.....

    smiley

    Det er en tørstig lille satan stock.


  • #3   4. aug 2013 Det virker som der er gået en celle...

  • #4   4. aug 2013 argh, 110amp+ er godtnok en del - troede egentlig at det var en 60A esc der sad i?Har bestilt et 5000mah 40/50C, det burde vel så være nok. Hvad angår brændt esc har jeg godtnok læst at del har haft kedelige oplevelser, især med de første modeller, men troede mest det skete når folk udfordrede skæbnen med 3s. Under alle omstændigheder har jeg af samme årsag købt bilen i en lokal butik fremfor på nettet, de lovede højt og helligt at hvis esc'en røg ville de skifte uden vrøvl på garantien.

  • #5   4. aug 2013 det burde slet ikke være et problem at smide det i din savage xs. hvor gammel er det? og hvis lipoer er for lille så trækker en esc ikke for meget ud af batteriet, den bliver bare lidt langsommere.

  • #6   4. aug 2013 Batteriet er ca. 1/2 år gammelt, vil gætte på at det har været opladet ca. 100 gange.

  • #7   4. aug 2013 tjaa altså tag til morfora og giv dem deres lort igen og køb et nyt som også er billigere på hobbyking.com

  • #8   4. aug 2013 Det er aldrig ESCen der trækker noget som helst. Det er og vil altid være motoren der trækker, og den trækker nøjagtigt det den vil ha. Kan ESCen ikke følge med, bliver den varm og futter af. Kan batteriet ik levere det motoren vil ha, sker nøjagtigt det samme. først med batteriet, så med ESCen og til sidst motoren.

    Kort sagt, din udtalelse er direkte forket Christian.
    Et svagt batteri kan i værste fald være skyld i at alt futter af i bilen, om end det er sjældent det sker, men batteri og ESC tar ganske ofte skade fordi en eller begge er underdimentioneret til opgaven,


  • #9   4. aug 2013 ved godt at det er motoren der trækker det.... men er batteriet under de Amp esc og motor trækker så bliver det hele lidt langsommere i det og lipoer er smule varmere...

  • Zed
    Zed Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Svar: 7
    #10   4. aug 2013 Hvem fan har bildt dig det ind???
    Det absolut dummeste man kan gøre er at bruge batterier der ik levere nok.....

    Du bliver slemt klogere på en meget kedelig måde en dag


  • #11   4. aug 2013 Vi vil have et RCG for voksne....

  • #12   4. aug 2013 Sådan et suspekt batteri : 4500mAh * 25C /1000 = 112,5A altså kan det give 112A så hvis den har brugt mere end det så.....

  • #13   4. aug 2013 (tror jeg)

  • #14   4. aug 2013 zed tror nu ikke jeg bilver klogere på en kedelig måde? har sq da selv kørt med et lidt for lille lipo uden problemer?

  • #15   4. aug 2013 Jeg vil gerne have svar fra en "expert" omkring om det jeg har skrevet er rigtigt?!

  • #16   4. aug 2013 det er rigtigt regnet ud men hvis det kan levere mere i kort tid så er den højere smiley

  • #17   4. aug 2013 Ja ja, I know smiley man Thomas har måske haft gassen ibund i mere end 3-4 sekunder smiley POWAR!


    (pow(e)r)


  • #18   4. aug 2013 har læst at burst er cirka 10sek men det er meeeget forskelligt smiley og man kommer dælme lang med en xs på 3-4 sek smiley

  • #19   4. aug 2013 @E-Maxx - Ivan: ja, jeg vil også mene at det burde give 112,5A konstant og 225A burst.
    Vil tro at jeg max. har haft gassen i bund de 3-4 sekunder, for bilen kommer ganske rigtigt _meget_ langt væk på den tid for fuld skrald smiley


  • #21   4. aug 2013 et batteri med 100 opladninger i en bil der ikke trækker ret meget for at havne i et amp tørstigt dyr, svarer nogenlunde til at man halvsovende på arbejdet lige pludselig skal løbe et marathon.
    Risikoen for skader (defekter) er meget stor medmindre man bliver vækket på fornuftig vis.

    Nøjagtigt det samme gælder batterier. dvs der er en ganske stor chance for at batteriet ikke har været i stand til at levere dets teoretiske evner da det jo netop er teori.
    Og i denne verden er der ganske ofte meget lang vej fra teori til praksis, netop på grund af udefra kommende faktorer så som batteriets alder og hvad det har lavet, og ikke mindst hvordan det er behandlet.

    Er det så et endegyldigt svar, nope. men det er en meget realistisk forklaring på noget vi nok aldrig får et endegyldigt svar på.

    At "man" køre med et for svagt batteri uden problemer er ikke ens betydende med det er smart....


  • #22   5. aug 2013 Alt hvad Tass skrev.
    mvh k


  • #23   5. aug 2013 Jeg holder også med Tass, Det har nok ikke kunne holde til og få et glas koldt is i hovedet midt i dens søvn...

  • #24   5. aug 2013 Takker Tass - vidste ikke at at et batteri kan blive 'dovent' af ikke at blive belastet så meget gennem længere tid. Er sikker på at XS'en nok skal holde mit kommende batteri i god form smiley


  • #25   5. aug 2013 Så lidt

    De fleste tænker på et batteri som en død genstand, hvorimod det i princippet er en kemisk fabrik der konstant arbejder, selv når det bare ligger på hylden. Derfor er der mange faktorer med i spillet når vi taler performance og holdbarhed.


  • #26   5. aug 2013 Ligesom kroppen - Jo mere den bliver brugt - Jo større kokosnødder på armene smiley

  • #27   6. aug 2013 Rent teknisk, og dette er bare en teori jeg selv er kommet frem til i mit hoved, så kan man vel sige at jo mere strøm der skal trækkes, jo nærmere kommer man hvad der kan betragtes som "kortslutning" af batteriet. Set sådan at, en kortslutning jo teknisk kan ses som den ultimative strømtrækning, kun begrænset af kablernes "ydeevne".
    Og i den forbindelse varmeudvikling.

    Man hører jo også jævnt tit om varme i forbindelse med test af ydeevne, ik?

    Christian J, Din teori i den forbindelse vil så svare til, at selv om man "kortslutter" et batteri, så går der på intet tidspunkt mere strøm gennem "set'up'et" end batteriet max kan levere. Og i den forbindelse vil det hele bare blive, lidt varmt.... Hmmm, jeg TROR ikke den holder vand smiley

    Min klare erfaring, fra relativt beskeden power bashing. Er klart det samme, at hvis ikke batterierne/ esc'en kan håndtere motor's efterspørgsel, så går det gaal!


  • #28   6. aug 2013 Nu mente jeg at hvis batterier fek.s leverede 90a og motoren trækkede 100a så ville lortet ikke bare brænde af men blot blive varm?

  • #29   6. aug 2013 Christian, når man giver råd skal man vide. Lad os nøjes med indlæg fra dem der ved hvad de taler om.

Kommentér på:
Savage XS / ødelagt lipo?

Annonce