1.315 visninger
|
Oprettet:
Savage XS / ødelagt lipo? {{forumTopicSubject}}
Har lige købt en Savage XS og lånt sønnens Suspect Ultimate lipo 7,4v 4500mah (25/50C) indtil jeg får mit eget batteri hjem.
Batteriet har virket perfekt ca. 1/2 år i sønnens Stealth brushless, men efter 2 gange i min Savage XS så virker det som om det er dødt, laderen stopper efter kort tid med en fejlmelding.
- og ja, lipo cut-off er aktiveret.
Burde 4500mah / 25C ikke være nok til en Savage XS?
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
nope.
Det lange svar:
Teoretisk set jo, med en burst på 50c skulle der ik være nogen problemer. Men hvis batteriet ik er vandt til at lave noget, går det nemt galt når der pludselig skal trækkes amperre.
En stock XS flux trækker meget nemt 110amp+ på 2s.
Bedste råd, nyt lipo, og gear bilen så lavt som muligt, bare roligt, den er rigeligt hurtig med laveste gearing. Gør du det ikke, er det bare et spørgsmål om tid før du joiner Castle creation klubben med en brændt ESC.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
Det er en tørstig lille satan stock.
maj 2011
Følger: 3 Følgere: 64 RC-enheder: 30 Emner: 13 Svar: 213
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 7 RC-enheder: 4 Emner: 40 Svar: 363
maj 2013
Følger: 15 Følgere: 13 RC-enheder: 2 Emner: 7 Svar: 110
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 7 RC-enheder: 4 Emner: 40 Svar: 363
maj 2013
Følger: 15 Følgere: 13 RC-enheder: 2 Emner: 7 Svar: 110
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
Kort sagt, din udtalelse er direkte forket Christian.
Et svagt batteri kan i værste fald være skyld i at alt futter af i bilen, om end det er sjældent det sker, men batteri og ESC tar ganske ofte skade fordi en eller begge er underdimentioneret til opgaven,
maj 2013
Følger: 15 Følgere: 13 RC-enheder: 2 Emner: 7 Svar: 110
aug 2010
Følger: 1 Svar: 7
Det absolut dummeste man kan gøre er at bruge batterier der ik levere nok.....
Du bliver slemt klogere på en meget kedelig måde en dag
aug 2011
Følger: 44 Følgere: 73 RC-enheder: 35 Emner: 20 Svar: 414
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 7 RC-enheder: 2 Emner: 3 Svar: 571
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 7 RC-enheder: 2 Emner: 3 Svar: 571
maj 2013
Følger: 15 Følgere: 13 RC-enheder: 2 Emner: 7 Svar: 110
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 7 RC-enheder: 2 Emner: 3 Svar: 571
maj 2013
Følger: 15 Følgere: 13 RC-enheder: 2 Emner: 7 Svar: 110
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 7 RC-enheder: 2 Emner: 3 Svar: 571
(pow(e)r)
maj 2013
Følger: 15 Følgere: 13 RC-enheder: 2 Emner: 7 Svar: 110
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 7 RC-enheder: 4 Emner: 40 Svar: 363
Vil tro at jeg max. har haft gassen i bund de 3-4 sekunder, for bilen kommer ganske rigtigt _meget_ langt væk på den tid for fuld skrald
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
Risikoen for skader (defekter) er meget stor medmindre man bliver vækket på fornuftig vis.
Nøjagtigt det samme gælder batterier. dvs der er en ganske stor chance for at batteriet ikke har været i stand til at levere dets teoretiske evner da det jo netop er teori.
Og i denne verden er der ganske ofte meget lang vej fra teori til praksis, netop på grund af udefra kommende faktorer så som batteriets alder og hvad det har lavet, og ikke mindst hvordan det er behandlet.
Er det så et endegyldigt svar, nope. men det er en meget realistisk forklaring på noget vi nok aldrig får et endegyldigt svar på.
At "man" køre med et for svagt batteri uden problemer er ikke ens betydende med det er smart....
nov 2005
Følger: 168 Følgere: 170 RC-enheder: 27 Emner: 95 Svar: 3.766
mvh k
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 7 RC-enheder: 2 Emner: 3 Svar: 571
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 7 RC-enheder: 4 Emner: 40 Svar: 363
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
De fleste tænker på et batteri som en død genstand, hvorimod det i princippet er en kemisk fabrik der konstant arbejder, selv når det bare ligger på hylden. Derfor er der mange faktorer med i spillet når vi taler performance og holdbarhed.
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 7 RC-enheder: 2 Emner: 3 Svar: 571
jan 2011
Følger: 21 Følgere: 28 RC-enheder: 24 Emner: 88 Svar: 685
Og i den forbindelse varmeudvikling.
Man hører jo også jævnt tit om varme i forbindelse med test af ydeevne, ik?
Christian J, Din teori i den forbindelse vil så svare til, at selv om man "kortslutter" et batteri, så går der på intet tidspunkt mere strøm gennem "set'up'et" end batteriet max kan levere. Og i den forbindelse vil det hele bare blive, lidt varmt.... Hmmm, jeg TROR ikke den holder vand
Min klare erfaring, fra relativt beskeden power bashing. Er klart det samme, at hvis ikke batterierne/ esc'en kan håndtere motor's efterspørgsel, så går det gaal!
maj 2013
Følger: 15 Følgere: 13 RC-enheder: 2 Emner: 7 Svar: 110
aug 2011
Følger: 44 Følgere: 73 RC-enheder: 35 Emner: 20 Svar: 414
Savage XS / ødelagt lipo?