Ny med LiPo, LVC indstilling. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Så er der kommet en LiPO Newbie på RCG.....
Jeg har for ganske nylig investeret i en brugt Savage Flux med et
Monster Mamba sæt.
2 Nye 2S "Zippy" 3300mAh
Jeg ville for en sikkerheds skyld lige kontrollere batt. spændingen efter LVC var trådt i kraft.
En enkelt celle var desværre nede på 2.85V
Så har jeg efterfølgende både læst MM manualen og sat ESC op med fjernbetjeningen, så jeg er sikker på at LVC = Auto-Lipo
(4x Bippelyde = 4 celler)
Så kørte jeg endnu en tur, med samme resultat, en enkelt celle, alt for lavt.
Så vidt jeg kan læse, kan jeg ikke sætte cellespændingen vhja. fj.bet. metoden ? Så der skal jeg bruge en Casle Link ?
Min teori er ESC er sat op til 3.0V og det resulterer i, at en celle bliver afladt for meget, når man er helt nede på min. grænsen.
Ja, jeg ved godt at batteriet sikkert har taget skade, men det er jo for sent nu...
Har googlet intensivt på LVC og noget tyder på at 3.3-3.4 er det "Bashere" kører med ?
Er jeg på rette vej ?
Mvh. Bo.
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 23 Annoncer: 2 Emner: 3 Svar: 56
sæt cut off til 3,2v pr celle,det er det normale.
feb 2014
Følger: 3 Følgere: 3 RC-enheder: 1 Emner: 26 Svar: 78
Ja, der er ladet med 1C balanceret. En kontrolmåling viser ca. 4,17 V
På alle celler.
Jeg må ha fat i en castle link og prøve mig lidt frem, kan jo starte med 3.4 og arbejde mig ned.
Mvh. Bo.
feb 2014
Hvilken en har du ?
Jeg har et godt øje til de Junsi iCharger 206B, eller 4010duo
Nogen der har erfaring med dem ?
Mvh. Bo Andersen.
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
feb 2014
De målte celleværdier er:
4,19 4,19 4,18 4,19
Det er lige taget fra laderen.
Mvh Bo.
nov 2012
Følger: 12 Følgere: 14 RC-enheder: 6 Emner: 70 Svar: 528
Lige en anden tilføjelse. Eet af mine "LiPo sæt" har det ene batteri været opbevaret siddende monteret i bilen forbundet til esc'en. Dog var der ikke tændt, men nok til en lille konstant afladning.
Da jeg fandt ud af det var spændingen på begge celler lige omkring 1V. Jeg har ingen ide om det er et par uger eller måneder spændingen har været dernede.
- Pointen med historien er dog, at jeg ladede det op og det fejler INTET. Det er ikke hverken pustet op eller noget, lader til maks spænding og har fuld kapacitet. Faktisk synes jeg det er en anelse bedre end det andet batteri som er identisk.
Siger ikke det er sundt at opbevare sine batterier under 3V/cell og da slet ikke ved 1V/cell - MEN at der normalt ikke sker noget ved at du hurtigt dykker ned på 2-2,5V/cell. Hvis du ellers sørger for at lade, aflade, opbevare dine LiPo'er hensigtsmæssigt og balanceret
feb 2014
Tak for alle svar.
Mvh. Bo.
Ny med LiPo, LVC indstilling.