FG Marder

FG Marder

Medlemmer: 4
Forside Forum Medlemmer Annoncer RC-enheder
715 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Større Differentiale på Marder Større Differentiale på Marder

Jeg er gået i gang med lidt opgradering på Marderen, og faldt over et Modelsport justerbart differentiale herinde for billige penge.

Problemet er at det har siddet på en FG Evo (banemodel), og er en del større end det som standard sidder på Marderen. Evo'en har et kæmpe hul bagerst på bundpladen, der hvor Marderen har et mindre hul til differntialtandhjulet.
Det resulterer i at når man prøver at montere det store differntiale på Marderen støder diff-huset på Marderens bundpladen.

Efter jeg bladrede lidt i FG-tegninger på de forskellige modeller, så jeg at Leoparden (den almindelige) bruger de samme tårn til differntialet som Marderen, men på Leoparden er der monteret en lille bundplade under tårnene hvilket hæver differentialet fra bunden.

Det passer fint i hullerne på Marderens bundplade, og differntialet har nu frit mellemrum til bundpladen.

Oveni giver det vist bedre kontakt i gearingen kan jeg læse mig frem til. Så plus plus!


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Større Differentiale på Marder
  • #1   2. sep 2016 Det er denne plade jeg købte til det.

    (7068 FG Reservedel Differentiale underplade)


    profilbillede
  • #2   3. sep 2016 Glimrende info! Takker. Det vil jeg bestemt også se på, hvis mit renoverede diff springer i luften smiley Men lad os høre lidt om, hvordan det virker; altså om hvordan det spærrer, når du kører. Lidt? Meget? Eller noget.
    Nå, men off for at skrue nogle flere dimser på Marder'en smiley
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #3   3. sep 2016 Det er justerbart så bestemmer selv hvor meget det skal spærre. Man kan ikke se det på billedet (i mit "Der var engang en Marder" fotoalbum kan man vist nok se det), men der er to skruer i huset til det. Helt i bund med dem og der er fuld spær. smiley


  • #4   4. sep 2016 Hej Steve.

    Den plade du har købt til dit diff. sidder på alle sportline modellerne fra FG.

    Det vil sige alle onroad bilerne fra FG.

    Og den findes skam også i bling bling model. se her.
    Der har den FG nummer 4478

    http://rc-car-online.de/shop/en/products/fg_4478-4478-fg-alloy-riser-plates-for-rear-axle.html

    Det er et super fint diff. du har fået dig der. det spiller.

    Skulle du en dag blive træt af at justere det. Så findes der et magnetisk diff fra HARM racing. som selv justere hvor meget den skal spærre.
    Dette diff har en ekstra bonus og det er at det ikke er tykkere end std. diffet fra FG.

    Ser frem i mod flere projekter. smiley

    Henning


  • #5   4. sep 2016 Hej Henning,

    Tak for tippet. Det ser godt nok lækkert ud sådan et HARM diff.. og peberet, men sikker alle 2000+ værd!
    Har bare brugt aaaaaaalt for mange danske $ på de biler i min første sæson, så det må være et fremtidsønske. Købte det her da jeg fik lov at købe det fordet for et par hundrede. smiley

    Ville dog ønske at jeg havde råd, for det ender s'følig ikke med de mounts under diff'et. Der skal jo tilpasses lidt mere for at få det til at spille, da det kniber lidt med at få motoren på plads.
    Det kunne jeg godt have regnet ud før... men det er første gang jeg har skilt bilen helt ad så er meget grøn til det her, men man lærer jo hen ad vejen.

    Har tænkt på et par løsninger, skal bare lige prøve mig lidt frem først og skal nok skrive hvad jeg fandt på. smiley

    Hvis der er andre der har prøvet at råde med samme problem tager jeg mere end gerne imod tips.. også fra dem der ikke har prøvet det men har en eller flere gode idéer!

    På billederne (nedunder) kan man se at den bundplade har hævet mit balljoint til bærarmen, som er i vejen for motoren ved den ene bolt til svinghjulspladen. Samt skal den lille plade mellem diff tårnet og gearpladen også tilpasses.. men det er nok det mindste problem.


  • #6   4. sep 2016 Man kan lige se på ridserne (i bilens bundplade), at motor ophænget rykkes min. 3mm frem.

    profilbillede
  • #7   4. sep 2016

    profilbillede
  • #8   4. sep 2016 Den lille plade mellem diff tårnet og gearpladen, som s'følig også har et niveau forskel der svarer til det hævet diff tårn.

    profilbillede
  • #9   4. sep 2016 Hej Steve,
    Jeg mener, at Henning og jeg har snakket om en onroad plade, som har en anden facon, som paser på, men jeg er sikker på, at Henning snart er online og kan fortælle det.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #10   4. sep 2016 hej Steve

    ser fint ud. men.....

    1. det er op ad bakke med det projekt du har gang i. Det er det af den simple grund at det diff ikke passer til en marder.

    så det der er vejen frem er et andet type af spær diff... eller diff spær fedt... men diff spær fedt. er umuligt at arbejde med. jeg kørte med std. diff på min marder. og den gik bare godt.

    men hvis du vil lege med spær så er det et harm diff eller et fg spær diff... se link.

    http://rc-car-online.de/shop/en/products/fg_8604-8604-fg-viscous-differential-new-version.html

    Det koster også lidt... smiley

    Det er ikke en billig hobby vi har... dog er jeg glad for min onroad lastbil... jeg har ikke byttet så meget som en skrue i de to år jeg har haft den.

    Hilsen

    Henning

    p.s. Steve hvor i landet er du fra.? mere om man måske kunne lave et "træf" eller hygge aften så vi kan sparke lidt dæk. smiley


  • #11   4. sep 2016 Hej Henning,

    Ja det er op ad bakken har jeg fundet ud af, men det sidder på nu, så må vi se om det fungerer som det skal.

    Så vidt jeg kan se, kan det spærres på skruerne i ringen på huset.

    Men ja det er stort.. har måtte afkorte de forhøjninger til differentialet, så balljoints kunne komme ned under motorbolten igen.. det hjalp en del på motor befæstigelsen. Ved dog ikke helt om det sidder godt nok - det får vi at se, hjulerne drejer i hvert fald som de skal. smiley

    Jeg bor i Haslev på Midtsjælland, men kommer på banen på Amager (RC København) af og til, og var der faktisk igår.. måske igen på fredag hvis vejret holder. Vi er et par stykker der halvt har aftalt at hygge lidt der. Vi aftaler altid over Facebook gruppen af RC København.
    Jeg kommer også i Kalundborg på KRCRs alt for fede bane. smiley


    profilbillede
  • #12   4. sep 2016 Efter affkortelse af bundstykkerne til diff tårnet er balljoint sænket igen, og sidder ikke længere i vejen for motoren.

    profilbillede
  • #13   4. sep 2016 Der er plads til at nogle ret store sten kan passer der!!!
    Laver Elcon ikke nogle raised motor eller diff mounts?
    http://www.powerslideracing.com.au/raised-differential-mount-right-18501.html
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #14   4. sep 2016 Prøver at sætte net op i til sten smiley

    Ja har tænkt mig at investere i Elcons Drivetrain, hvor der er raised diff mount på og gearplade i et.. de har bare ikke flere mounts til den anden side, så må se om jeg kan bruge FGs egen i højre side.

    http://www.elcon-models.com/en/achterzijde/425-aandrijftrein.html


  • #15   4. sep 2016 Jeg arbejder på en god løsning der. (altså net). Den skal bare lige modddes først.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #16   4. sep 2016 Spændende.. bruger den rest jeg har fra vinduerne.. noget jeg købte i Biltema i sin tid. smiley

  • #17   4. sep 2016 Ah, det bruger Claus også. Vi har snakket om at lave et mere omfattende net af det. Lav en tråd, hvis du finder ud af noget.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #18   4. sep 2016 Har bar tænkt mig det sådan her de mest udsatte steder. Har bare lig hurtigt sat lidt op her. smiley

    profilbillede
  • #19   4. sep 2016 Ser godt ud. Det Claus bruger, er mere finmasket. Nå, men lav en tråd med hvad I finder,
    Bortset fra det, så ser det ud som om, at du også har dobbelte skivebremser bagpå! ?
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #20   4. sep 2016 Ja fik jo 2 sæt til bagpå billigt forleden dag, så kunne de lige så godt komme på hele vejen rundt! smiley

    Skal nok lave en tråd når jeg er færdig med nettet. Har også noget med meget finere masker som jeg overvejer at montere på trækstarter.. enten inde eller ude. Man gør jo også alt for at motoren ikke bliver for varmt, og derfor prøver jeg med net i stedet for outwear i første omgang.


  • #21   5. sep 2016 Hej Steve og JK

    Det ser fint ud. men til Steve. jeg bor i Sverige 20 km udenfor Helsingborg. men er i dk ca. en gang i måneden. Kunne være fedt at vi tog ud, og kørte lidt race en gang. jeg har ikke selv nogen offroad, men det gør ikke så meget.

    Det diff du har købt kan du KUN spænde så det spærre, hvis du har et komplet! diff. det kan du kun se hvis du åbner det op. smiley

    Jeg købte også et diff som dit. men det var ikke komplet så måtte ud, og købe dele. smiley

    Derefter spillede det. Dog er det diff. ikke variabelt som et viskose eller magnet diff. men har et fast spær. De to andre diff´s er variable, hvilket vil sige at de kun spærre når der er behov for det.

    Alle de der forhøjet diff. mounts er også lidt op ad bakke, fordi du ændre dit tyngdepunkt da du flytter alting opad. og så har du problemer med at din motor ikke kan skrues fast på trekant pladen. Derudover så kommer der en forskydning af dine tandhjul. dvs. at det lille som skal sidde op ad diff´et ikke sidder "lige på" mod det store, men også bliver rykket opad.. = skævt træk på tandhjulene.

    Ser fint ud med de der sten guards. jeg har noget diamant net på den ene marder jeg er ved at lave i stand. det virker. Det er fint masket og i stål. så tåler tæsk.

    HP


  • #22   5. sep 2016 Har godt tænkt på alle de ting, men vil bare lige prøve. Det er mit første "projekt"og man lærer bedst af erfaring..det mangler jeg noget af smiley

    Så vi må se hvordan det går.
    Hvis det bliver helt skidt, et det ikke værre end at jeg skal skifte diff'et ud.. men ikke før jeg har prøvet lidt af hvert.
    Har været ind og lure lidt på nogle fora, og det er lykkes for nogle.. så smider ikke håndklædet i ringen endnu smiley

    Men tak for tippet!

    Ang. servo pladen tænker jeg at man kan forbinde de afstandsmøtrikker med hinanden og servosaveren, så styrken til bundpladen foran måske kan genskabes den vej?

    Som sagt er det et projekt og er langt fra færdig.. har jo en til jeg kan bashe med imens, så har ikke travlt. smiley





  • #23   5. sep 2016 Har lige bladret lidt i FG tegninger igen, og lagde mærke til at det store motorophæng fra en sportsline måske passer bedre sammen med de forhøjede diff tårn.
    Tror at jeg giver det et forsøg i stedet for at rode med diverse tilpasninger, så vidt jeg kan se kræver det kun et andet leje til layshaft.. eller ser det kun sådan ud?

    Har også været inde på lidt forskellige fora igen, og det kan lade sig gøre.. dem det lykkedes for er tilfredse og nævner også at de har en del mindre skader på diff huset pga sten. Så giver ikke op endnu smiley


    profilbillede
  • #24   5. sep 2016 Den kan du ikke bruge. Fordi en marder motor står op og en sportsline ligger ned.

    Lejerne er det samme. Det er kun diff. Holder lejerne der er forskellige.


  • #25   5. sep 2016 Mader store ophæng..

    profilbillede
  • #26   5. sep 2016 ... og den til Sportsline.

    Det ser ud til at det er til oprejst motor..


    profilbillede
  • #27   6. sep 2016 hmmm??? hvor har du fundet den??? har du et link til en side eller et reservedels nummer?

    smiley

    Det ligner ikke en originalt Fg del.? jeg kan ikke genkende den. smiley


  • #28   6. sep 2016 http://www.iccom.dk/shop/product_info.php?cPath=137_48_96&products_id=3006&osCsid=a483ss2bn0ebeog25847g4ec25

    Fandt det i tegningen af sportsline 08 smiley


  • #29   6. sep 2016 nååå ja he he. mig der ikke er vågen mere... mærkeligt nok..

    det ER rigtigt. det er fordi du har den der ekstra plade som du har lagt under dit diff.. så køb den så skal det passe...

    Det er fordi der findes så vidt jeg ved 3 forskellige... da motorene hælder forskelligt fra model til model.

    HP


  • #30   6. sep 2016 spændende om det kommer til at spille. Det er fedt, at få et lækkert differentiale. Så må vi se, om hvordan det kører. M.h.t. det med tyngdepunktet, kunne jeg selv godt tænke mig, at lægge motoren ned på minMarder. Det er vist en vinteropgave. Så kan man lege med differentialer, uden at få nogle potentielle sideeffekter.
    Bare det, at det er et stærkt differentiale, er godt, da det jo konstant får gas bremse, gas brems o.s.v. Og at det er tykkere, er bortset fra vægten, (mit er også tungere) kun godt, med alle de sten, som ryger igennem der... smiley
    Claus holdt i al fald kun 5 minutter, så var den skal smadret, og oilen sev ud. Jeg kunne godt tænke mig et i rustfrit stål.
    God tråd, så man (jeg) kan lære af andre.
    M.v.h.
    Jacques.


  • #31   6. sep 2016 Det føles også meget mere robust end det standard pap differentiale der sad på.

    Vi må se hvordan det går.. indtil videre ser det ud til at det kan lade sig gøre med masser af billige tilpasninger. Hvis det viser dig at det ikke kan lade sig gør, må jeg finde et andet diff.
    De der HARM diff ser også lækre ud men koster også derefter smiley

    Med lidt held bliver den samlet færdig i weekenden.. så er det ude at prøve!

    Spændt er en undermålig her.. kan dårligt nok vente smiley


  • #32   6. sep 2016 he he kender det alt for godt..

    jaaaa jeg fortryder at jeg solgte det diff med min evo. det jeg havde kan ikke købes mere. smiley

    Jeg havde også alu diff hus på min marder og så en rustfri diff. cover. det spiller.

    Men jeg har aldrig ser en marder eller en offroad med spærdiff. så det skal blive fedt at se en dag.

    Fortsæt det gode arbejde... man bliver dybt afhængig. smiley

    Og husk
    "man er smarte med en marder, på den gode måde, ikke på show off måden."


  • #33   6. sep 2016 RC er værre end heroin hvad afhængighed angår.. hvis ikke jeg dagligt skruer på mindst 1 skrue ligger jeg at ralle i sengen ??

    Marder er til smarter kørsel - den mini karosse jeg har til den bliver til show (hvis det lykkes!) smiley


  • #34   6. sep 2016

    profilbillede
  • #35   7. sep 2016 ser super nice ud.... giv max gas....!

  • #36   10. sep 2016 Den vej kommer der ikke store sten smiley Der kommer også bagpå hvis jeg kan få det til at sidde pænt.

    profilbillede
  • #37   10. sep 2016 det der det er vejen frem... godt fundet på.. bare fortsæt... smiley

  • #38   17. sep 2016 Det sidste blev samlet og så var det ude at prøve.. og til dem der mente at det diff slet ikke kan være på en Marder... HA.. det kunne det vist nok. Kørte fint og lød godt!! smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Større Differentiale på Marder

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce