{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.436 visninger | Oprettet:

Test af batterier {{forumTopicSubject}}

Jeg har købs sådan en fætter, der kommer hjem i næste uge:

(link fjernet)

Jeg finder en masse skrøner og ammestuehistorier her og på andre fora.

De der kører 1:10 el har en ide om at deres batterier holder mere ladning hvis de aflader dem helt inden genladning.

Der florerer masser af historier om Lipo. De må ikke gemmes med fuld ladning så tager de skade, de må ikke gemmes uden ladning så tager de skade osv. osv.

Men nu til sagens kerne, hvilke tests vil være af relevans?

Med hvilken strømstyrke aflader de 1:10 biler batterierne og hvor mange gange forventer de at de holder før de skal udskiftes?

Er der nogen der har forslag til Lipo test?

Jeg udfører gerne hvis der er nogle sponsorer af batterier ellers bliver de omstændigheder mine egne batterier bliver udsat for der er bestemmende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Test af batterier
  • #1   4. okt 2008 Det var da en seriøs tester

    Jeg har da en hel del gamle nica batterier du må lege med

    c",)


  • #2   4. okt 2008 De fleste onroad trækker 20-40amp ved normal last, og 40-80 amp. ved acceleration.

    Men hvad vil du helt precist få ud af testen?
    Den kan jo ikke fortælle noget om leve tiden på batterier, med mindre du vil købe nogle ens pakker og simulere hele deres liv på den.


  • #3   4. okt 2008 Morten hvis jeg sender dig en bid Alucobond kan jeg så ikke slippe med en advarsel smiley

    Har selv masser af gamle NiCd celler som bør smides ud.

    Jeg havde tænkt mig 2 friske sub-C racing celler.
    De bliver afladet sammen i testeren med 5A i 10 sek og så 40A i 5 sek, indtil de har afladet til 1,1V. Derefter vil jeg aflade den ene til 0,9V før den lades op. Den anden vil jeg bare lade op efter brug.
    Meningen er nu at se om der bliver en målbar forskel cellerne imellem med tiden.

    Jeg har vandvittigt svært ved at acceptere den doktrin der siger at cellerne får mere power hvis de aflades helt før ladning. Det strider mod den information som fabrikanterne er fremkommet med. Memoryeffekt var noget der hører NiCd celler til.

    Og nu skal der konkrete beviser på bordet.

    Jeg kan også lave effektplots af folks Lipo batterier så en reel kapacitet kan fastslås.

    Her havde jeg tænkt mig at lave målinger på 2 stk 3C 900mA Lipo'er der er indkøbt til et nyt bilprojekt.
    1 bliver passet og plejet efter alle foreskrifterne og det andet vil gå for lud og koldt vand (og i ved alle hvor koldt ludderkoldt vand er!!!!!), dvs. lagt på hylden som det er og først ladet igen når det skal køre.
    Så får tiden vise om der opstår en større forskel.

    Men som sagt jeg er åben for indput hvis andre har noget de vil have bevist/afkræftet.


  • #4   4. okt 2008 Skrøner og ammestuehistorier, nej, nej, nej.
    Du er vist ikke klar over hvor farligt sådan et apparat du lige har købt er.
    Hvis du sætter et Lipo på, vil den i bedste fald save sig op igennem loftet, eller i værste fald eksplodere og lægge huset ødet.
    Dette kan afhjælpes ved at man tager et kondom på imens man røre venstre om i en kop kamille the samtidig inden man bruger den.

    Men relevante tests kunne jo være om batterierne nu også holder hvad de lover med hensyn til kapacitet, og hvornår spændingen falder når de afladedes.
    Her tænker jeg på Ni-mh i forhold til LiPo, jeg kan nemlig ikke få køretiden imellem disse to typer batterier til at passe med batteriernes kapacitet.
    LiPo´et køre længere tid.


  • #5   4. okt 2008 Der er 8 sæt gamle 2000 Nica batterier i din postkasse i morgen HÆHÆHÆH

    Nå men de LiPo / Nimh test vil jeg gerne høre mere om

    c",)


  • #6   4. okt 2008 Oh du onde troldmand i det med Nimh versus Lipo har jeg en teori.

    Lipo er mere strømstærke, altså en fladere afladekurve og vil virke som om de er "kraftigere" lige indtil de er 100% flade.
    Nimh har mere rutshebane kurve og spændingsfaldet gør dem "dødere" (findes det ord overhovedet?) selv om de stadig har kapacitet.

    Målt i tilbagelagt afstand tror jeg ikke Lipo vinder, givet effekten er den samme.
    Men jeg måler gerne.


  • #7   4. okt 2008 Det er en seriøs aflader har den selv på værkstedet smiley
    Bruger den til at sammenligne batterier fra producenter op mod dem vi finder rundt om i verden. og du vil blive overrasket hvis du får en del batterier til test.
    Din teori omkring LiPo er OK og du vil finde mange fede ting, som vil konverterer dig til LiPo bagefter smiley
    Eks, vil du finde ud af at man ikke kan hive 4500mAh ud af et 4500mAh NiMh batteri men du vil kunne hive 5400mAh ud af et 5400mAh LiPo og Middelspændingne på LiPo er højere,,, alt sammen "OLD NEWS"

    Men pas på!
    Prøv ikke at påstå at, det er fis at påstå at jo flere mAh man kan putte i et racebatteri jo bedre er det smiley


  • #8   4. okt 2008 PS. glemte at sige du skal jo self have 500W addon til den ellers kan du ikke aflade med mere end ca 20A og det er for "TØSER" smiley


  • #9   4. okt 2008 Det prøver jeg heller ikke Lars, det jeg opponerer mod er at de ender med en bedre ladning/højere cellespænding fordi de er blevet afladet helt i stedet for delvist før de bliver ladet.
    Nu vil jeg udføre testen og så vil tiden jo vise om der er en målbar forskel.


  • #10   4. okt 2008 Lars jeg har tænkt mig at bruge enkeltceller og så kan jeg aflade med 40A og det må være godt nok.
    Der er indhandlet andet snold i denne måned så en 500W booster må nok vente til der er "brug" for den.


  • #11   4. okt 2008 ok nu vi er ved SNOLD
    har jeg lige fået : http://www.teamnovak.com/products/data_logger/2000_sentry/index.html


  • #12   4. okt 2008 Skidt ide Lars.
    Nu har du ingen mulighed for at skyde skylden på udstyret, nu er det kun fejl 40 der er årsag til dårlige omgangstider.


  • #13   4. okt 2008 HA HA ja det har du ret i. eller også kan jeg sige at det var alt det logudstyr der var skylden.... og så gode har mine omgangstider heller ikke været. men det kunne jo være sjovt at se hvor meget de forskellige biler bruger.
    Jeg savner nemlig en del fokus på TURNS og AMPERE forholdene da de er i en gråsone også.


  • #14   4. okt 2008 Jeg har en af disse her Watts Up ting og det er jo noget groftskåret hvad den giver af oplysninger. En reel log er optimal.

    Interessant er jo også samspillet mellem spænding og strøm, hvad er 80A hvis spændingen på batteriet falder 1 volt mens det yder.

    Det er også en af de ting jeg vil kloge lidt i, hvad kan Nimh celler egentlig yde uden at spændingen lider for hårdt kontra Lipo


  • #15   4. okt 2008 Ja der blir du skuffet hvis det er alm NiMh celler... de dropper til langt under 1,2V ved 10A

  • #16   4. okt 2008 Batteri ikke celle!

    Det jeg mener er om de 5 celler dratter fra 6V til under 5V ved grov belastning.
    Den indre modstand af cellerne er negerbar her, ved grove strømforbrug er det cellens kemisk/mekaniske opbygning der tager over.

    En simpel sammenligning er en 2500mA AA celle og en 2500mA Sub-C racing celle. Kapaciteten er den samme men den mekaniske opbygning er forskellig og derfor er strømafgivelsen også forskellig.

    Det der er interessant er hvad kan f.eks. en Team Orion 5300mA celle afgive før den må bide i græsset.

    Der kommer din log ind og vil give nogle interessante data.

    Hvor groft kan en Nimh celle aflades før den begynder at tage skade?
    Lipo'er rates af fabrikanten for en sikkerheds skyld men hvad med Nimh?


  • #17   4. okt 2008 Team orion kan klare 35A og en middel spænding på ca 1,2 - 1,25V afladt ned til 0.8V på enkelt celle basis.
    En alm NiMh kan måske klare 5A uden at droppe

    Mon ikke LiPo er rated da de er følsommere for overbelastning end NiMh et Nimh blir bare varmt og så lukker den ventilen op. LiPo blir tyk og det der er værer bagefter (lidt som konen)

    lidt input til din test
    1:
    Oplad m XA og med XmV DP
    Aflad til xV
    2:
    Oplad m XA og med XmV DP (men med kølning på batterier eks. en blæser)
    Aflad til xV

    Noter:
    opladet Peak Spænding
    mAh som er hældt i bat.
    afladt mAh
    Afladt middelspænding.

    Gør det samme med batteriet afladet til 1,1V og 0.8V og måske 0.2V hvis du tør og kan smiley


Kommentér på:
Test af batterier

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce