840 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

R W
R W
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Hjælp med lidt spørgsmål - føler mig ny indenfor RC (EL) Hjælp med lidt spørgsmål - føler mig ny indenfor RC (EL)

Hej med jer,

I gamle dage har jeg rodet meget med RC biler. Har stadig en samling på en 10-12 forskellige 1/10 biler, bl.a min modified Kyosho Lazer ZX-R mk 2, som jeg vandt en masse løb med.

Det er +20 år siden efterhånden. Nu har jeg lyst til at vise min søn hvordan det virker (ja det er en undskyldning for at komme ud og lege igen smiley ).

Batterier: Der er sket meget siden dengang. Dengang kørte man 7,2V - Nu kan jeg se det meste er 7,4v, og så er der noget der hedder Lippo. Kan I forklare hvad Lippo er? og kræver det yderligere elektronik (board) at bruge lippo batteri?

Sender og modtager: I gamle dage kørte jeg med Acoms og Futaba 2-kanals. Nu kan jeg se, de fleste er 3-kanals, og nogle mærker jeg aldrig har hørt om? Hvad rykker, og hvad er bedst til prisen?

Fartregulator: Der kan jeg læse noget om brushless. Hvad betyder det? Hvad skal man vælge?

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp med lidt spørgsmål - føler mig ny indenfor RC (EL)
  • #1   22. aug 2017 brushless: stærkere motor/ESC

lipo: stærker batt der giver mere kraft og topfart og der er 3,7 7,4 11,1 og 14,8 volts version (MEN de er også mere brandbar så man skal vide hvordan man bruger dem)

• #2   22. aug 2017 lipo batt= (LI)thium (PO)lymer batt
    nimh= (NI)ckel (M)etal (H)ybrid batt

• #3   22. aug 2017 Brushless = børsteløs/kulfri motor og som Ali skriver så er de meget mere energi effektive i forhold til kul motorer.

Nogle små huske regler er at en BL (børsteløs) motor kræver en ESC som kan håndtere den. Mange ESC'er til BL kan godt arbejder med kulmotorer men en ESC som kun er beregnet til kul motorer kan ikke bruges til bl motorer fordi kulmotorer kun har + og - poler men BL motorer har tre poler om det er 2 + poler og 1 - pol eller omvendt ved jeg ikke.

Hvad angår LiPo så er der også nogle huske regler. Som Ali også skriver der så kan LiPo opføre sig yderst arrigt og bryde i brand hvis ikke de behandles med respekt og det gælder både ved brug, opladning og afladning med lader.
    Vil du til at bruge LiPo bør du gøre dig selv den tjeneste at investere i en god digital lader så du kan styre hvad der skal ske under opladning samt have diagnosticering under opladning/afladning, det er så man kan følge med i hvor mange volt der er på hver (S) celle som de forskellige LiPo batterier/pakker består af.
    1S eller 1 celle = 3,7V Nominel spænding, fuldt opladt 4,2V
    2S eller 2 celler = 7,4V Nominel spænding, fuldt opladt 8,4V
    3S eller 3 celler = 11,1V Nominel spænding, fuldt opladt 12,6V
    4S eller 4 celler = 14,8V Nominel spænding, fuldt opladt 16,8V
    Osv, osv.

Det var en stor verden da du forlod den for 20 år siden, der er sket en masse i mellemtiden kan du tro. Så velkommen tilbage til en endnu større verden.

Der er nok en masse jeg har glemt men mon ikke der kommer mange gode tips og tricks fra de mange andre brugere.

• #4   22. aug 2017 Angående sender og modtager køre man idag med 2,4Ghz så ikke noget med krystaller smiley det er bare at tænde og køre uden signal forstyrrelser og andet man skulle tage højde for dengang smiley

Som Danny skriver er der sket rigtig meget.. jeg er selv lige begyndt at køre med EL efter mange år med Nitro.

• #5   22. aug 2017 Som lidt ekstra til Ralf's indlæg, el er bare nemmere end nitro. og med de mange fremskridt der er sket så har man også god køretid med LiPo batterierne i forhold til hvad man havde med NiMh. Plus at ladetiden på LiPo er drastisk reduceret i forhold til NiMh og NiCd batterierne.

Som du nok husker fra den gang. var man god ved sine NiMh/NiCd batterier dengang så ladede man ikke på dem med mere end 10% af deres kapacitet.
    Feks. havde man et 4500 mAh batteri så blev det ladet med 450 mAh og det tog jo en 12- 13 timer.
    Idag kan du lade LiPo med minimum det samme som er batteriets kapacitet.
    Igen hvis man har et 4500 mAh så kan man lade det med 4500 mAh/ 4,5A. hvis man vil.

• R W
    R W Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #6   22. aug 2017 I er en håndfuld stjerner!!! Tak for hjælpen gutter smiley

Så er jeg lidt på vej. Vender tilbage med et galleri, når jeg kommer i gang.
    Jeg forventer at bygge en rallybil. Vi har fede grusarealer her i nærheden:-)

• #7   22. aug 2017 Hvis du vil have konkrete tips til batterier, sender, modtager og modeller så spørg. Jeg kan starte med sender/modtager.

Hvis I bare vil have kontrol over én bil, kan I stort set købe et hvilket som helst 2.4gHz sendersæt på markedet. De fleste af dem rækker rask væk 200m væk uden støj.

Hvis I vil have smartere detaljer f.eks et display, profiler så man kan skifte bil inkl. indstillinger af servovandring, midtpunkt, og alt det andet gode på senderen med et tryk på en knap, eller individuel end point justering med videre, så er der gode modeller derude.

End point justerings fordele: forestil dig en gammel Tamiya model med servoen forskudt til den ene side, og uens længde på styrestængerne til hjulene. I gamle dage drejede f.eks en Lunch Box ikke lige godt til begge sider, af den grund. Hvis man kan justere servoens yderpunkter individuelt, kan man kompensere for meget af den slags.

I dag er der et par mærker der er populære. Jeg er selv til Sanwa, og nogen kan lide Spektrum. En Sanwa MT-4 eller en af dens efterkommere, er en rigtig god sender. Jeg har dog også en kineser som faktisk er rigtig god. Den har desuden den fordel, at modtagere koster 70-80 kr leveret fra Asien, hvor Sanwas koster fra 300kr. Du kan se modellen her:
    http://hobbykarl.dk/flysky/3922-fly-sky-fs-it4s-24ghz.html

• #8   23. aug 2017 du skriver selv du har haft futaba
    futaba er stadig med helt fremme i kvalitet og funktioner
    så der går du ikke fejl .
    bare mere hvilken prisklasse du skal holde dig i for idag kan du få fjernbetjeninger i mange pris leje .
    og idag er stort set alle kontroller pistol kontroller .

Kommentér på:
Hjælp med lidt spørgsmål - føler mig ny indenfor RC (EL)

Annonce