961 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Garanti på dele til RC-enheder Garanti på dele til RC-enheder

Er godt klar over at det er et lidt prekært område, da der er så mange ting man selv kan gøre galt og så få skidtet til at brænde af eller gå i stykker.

Men en REVO købt for 5 mdr. siden og kørt 6 timer fungerer pludselig ikke og egne undersøgelser viser at det er EZ-starteren på bilen der ikke virker længere.

Holte nægter så at det er en garantisag, da mekaniske dele ikke er dækket af garantien(men hvad er så - et flækket chassis???). Jeg kan forstå at en motor kan være tunet forkert, så den brænder af, men en EZ-starter rører man aldrig ved og kan ikke indstilles el.lign.
Og den sidder totalt beskyttet af skjoldet for slag m.v.

Ved godt den kun koster 125,- men forhandlerne kan vel ikke dække sig ind under at det er en "RC-sport" i alle reklamationer.
Ligeledes har vi en Servo der er gået efter 10mdr. i en anden REVO - den sidder endnu bedre beskyttet. Det er trods alt 250,- spir.

Hvad er Jeres oplevelser/kommentarer/meninger m.v.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Garanti på dele til RC-enheder
  • #1   30. aug 2007 Skal lige for god ordens skyld sige at det drejer sig im en Traxxas REVo 3,3

• #2   30. aug 2007 tja. jeg vil sige din EZ måske skulle byttes men på den anden side så kan du jo ha tabt den, og der ved er den gået i stykker.

en servo der er 10 mdr. gammel er i min øjne en gammel servo. og især når det er en så billig en. så der ville jeg ikke en gang tænke på at bytte den, men bare købe en ny.
    mine 5 :o)

• #3   30. aug 2007 tjek at stikkene ikke er trykket ned i bilen eller opi stateren det samme skete på min jato..

• #4   30. aug 2007 Ja, ved godt at delene ikke er dyre, men der er noget der hedder 2 års reklamationsret, hvad enten det er en Porsche eller et vækkeur til 10 kr.
    I yderste konsekvens kan man klage til forbrugerådet - vente 3 mdr. på en afgørelse - og så få en ny starter eller servo. Men det gider man jo ikke.
    Men tænker mere på om det er rimeligt at butikkerne fraskriver sig ansvaret fordi det er en voldsom sport.
    Hvis man rykker dækket af fælgen, brænder motoren af eller smadrer en bærearm, så er det OK, men beskyttede dele der står af - hmmm. Køber man en ny rigtig bil og servostyringen går efter 10 mdr., så tror jeg de fleste kommer op af sofaen. Blev bare lidt tosset, da de sagde at købeloven var trådt ud af kraft.

• #5   30. aug 2007 Alexander-

Nej, det er servoen. Har tjekket iflg. Traxxas anvisninger med at bytte rundt på stikkene og se om de andre servoer virker på styringens udgang.

• #6   30. aug 2007 2 års reklamationsret er jo noget andet. dvs at der skal være en fejl på den vare du har købt da åbnede pakken. og det får du lidt svært ved at påbevise når den er min 5 mdr.

søg reklamationsret på google..

• #7   30. aug 2007 når okay

• #8   30. aug 2007 tja, kan et eller andet sted godt forstå dem... du kan jo have sat 230v til den i den tro at den ville starte din bil hurtigere ( ja nogle kunne godt finde på det)

de havde nok byttet den hvis den overhovedet ikke havde virket.. men sådan er det jo bare i denne hobby...

• #9   30. aug 2007 Servostyring på bil

Ja flot.. kører du på samme måde i din 1:1 bil som din RC bil bliver tævet rundt med ??

jeg forstår udemærket godt de ikke vil dække noget som helst. Det er da latterligt og naivt og tro der er garanti på noget så gennemtævet og udsat som en RC bil.. Come on, hvad ville du selv dække hvis du havde en butik..

Karsten

• #10   30. aug 2007 JP -

Narhh, Forbrugerstyrelsen har helt klare retningslinier for reklamationsretten.
    De første 6mdr. er kunden i sin gode ret til at formode at fejlen var til stede på købstidspunktet - sælger skal bevise at det er kunden der har ødelagt varen.
    De sidste 18 mdr. skal kunden bevise at han ikke har ødelagt den og det gøres ved at påvise at der ikke er synlige skader, vandskader el.lign. Så i princippet er varen dækket i 2 år, medmindre der er synlige skader alt efter varens type. Der kan være noget rystet løs inde i en vare, men det formodes en RC-bil at kunne holde til, mens en DVDafspiller ikke kan holde til det.
    Ved godt at I ikke kan komme med en løsning på problemet, men efterlyser lidt erfaringer og holdninger - evt. fra nogle der handler med RC-stuff.

• #11   30. aug 2007 Jacob L -

Hmmm-jo, men ikke iflg. forbrugerstyrelsen. Jeg er nok bare lidt ny i branchen.

• #12   30. aug 2007 Torben,

Det er mig virkelig en gåde, du kan blive forarvet over at der ikke er garanti på din Rc enhed..

Karsten

• #13   30. aug 2007 Karsten K -

Her på siden taler vi pænt til hinanden. Det er muligt jeg ikke har 20 flyvere og er ny i branchen - men det har du også været en gang min ven. Det er muligt jeg ikke har ret i mine anskuelser, men jeg sviner ikke nogen til, men beder om kommentarer til butikkernes påstande.

• #14   30. aug 2007 Snakker pænt om hinanden ???

Hvor pokker ser du jeg ikke tiltaler dig pænt henne ????

Det har da absolut INTET med at være nybegynder og gøre.. Du bedte om vores holdninger osv.. Den fik du, Også brokker du dig over den ??

Karsten

• #15   30. aug 2007 så ro på nu.

torben: du kan jo prøve at gå ned i holte med en udskrift fra Forbrugerstyrelsen. og så må de jo bytte varen hvis det er sådan reglerne er skruet sammen.

personligt tror jeg bare ikke du får noget ud af det. da det er dele du har brugt. og det er jo somregl en hårt milijø de her dele er i. med sten, grus, sand osv.

• #16   30. aug 2007 Jacob L -

Ja, det er rigtigt der er forskel - du har ret. Pinner man det helt ud i lovens bogstav, så tror jeg de første 6 mdr. er man ret godt dækket ind, men det er aldrig rigtigt blevet ordentligt styret med den nye lov. Men skide være med loven - ville bare høre lidt meninger. Kunne sikkert bruge en masse tid på at klage osv.
    Det er nok lidt ligesom hvis man køber et snowboard. Hvor højt må man hoppe - og hvordan skal man lande.

Tak for dine og de fleste andres gode saglige kommentarer.

• #17   30. aug 2007 Hey ro på... i skal ikke fare i toterne på hinanen, vel!!

• #18   30. aug 2007 JP

Jaaarh, tror sgu bare de sejler deres sø og jeg sejler min.

Se min kommentar til Jacob L.
    Tak for dine og de fleste andres saglige kommentarer.

• #19   30. aug 2007 Jeg er også RET sikker på at der overhovedet ikke kan blive tale om nogen form for udbytning af dele.. KUN hvis det ikke virkede da du fik den med hjem..

Netop ting som nu en EZ-start er MEGET udsatte dele, som nok må forventes at have en forholdsvis kort levetid. Den arbejder meget hårdt med sine små tandhjul, og særligt på en 3,3 med større slagvolumen end den 2,5 som den vel oprindeligt er udviklet til, og hvis bilen har kørt i 6 timer, så vil jeg nu bestemt også mene at den lille starterbørge har gjort sit.. Ja, det er da irriterende, men det ER en sliddel.. Ganske som de rimeligt dårlige servoer, der sidder i en bil fra ny er det..

men de forsøger jo at holde prisen nede på en ny bil, og så fylder de "hong-bong"servoer osv i fra nye..

Men den med EZ-fætteren vil jeg sammenligne lidt med at man klager fordi ens cylindersæt og stempel er blevet slidt efter 6 timers kørsel, eller at man klager over cykelsmedens lapning, fordi man punkterer igen dagen efter..

Altså, en død sild.. smiley

• #20   30. aug 2007 Skødstrup -

Vil det sige at man skal skifte starter og servoer for hver 6 timer? Og meget andet?
    Eller fåes der bedre kvalitet som man kan eftermontere?

Troede sgu jeg havde købt en stærk bil og ikke noget fra BR!

• #21   30. aug 2007 Torben E

Tror du har skruet dine forventninger for højt i vejret..

En RC bil skal justeres, repareres, og tjekkes meget tit...

Uansat hvor dyr eller god en RC bil du køber, så går de tit i stykker (Desværre)

Når man tænker på hvor store kræfter der er i de små djævle, så er der vel ikke noget og sige til de ikke holder så længe som man gerne vil..

Så vidt jeg ved, skal man regne med og skifte foring og stempel efter ca 20 liter brændstof på de fleste biler.., Ellers husker jeg total forkert.. ( Det er sket før) smiley

Og dem kan man jo hurtig futte af. hehe

Karsten

• #22   30. aug 2007 Det er da en stærk bil, men den får jo tæsk sådan én. smiley

Man får nok ikke ret meget andet, der kan køre 70 km/t (ca), udover jordmarker og lign, og da slet ikke i BR

Jeg har flere gange dræbt servoer efter 1 times kørsel, endda i el-biler.. Starterene vil jo kunne belastes enormt meget alt afhængigt af om nu feks, der er lidt for meget brændstof i cylinderen, så stemplet bliver hårdt i toppen, eller om der er kommert støv ind i selve drevet, eller igen, om man bare bliver ved at holde startknappen i bund, indtil den starter, også selvom det måske tager alt for længe, pga feks en halvflad glødestarter..

Mht startbørgen ved jeg at der er et firma, der laver noget de kalder for "Sullivan Tigerdrive" som er et startsystem til nitrobiler. Om det holder bedre aner jeg ikke.. Har aldrig prøvet det. Jeg har nøjedes med Traxxas´eget EZ-startsystem, og taget det som en helt naturlig ting at det bliver slidt op på et tidspunkt..

Servoer får jo i mange afskygnnger og priser, og oftest, så ja, så hænger pris og kvalitet sammen..

jeg brugte 2 stk KoPropo PDS 2363 ICS i min Hyper7 buggy jeg havde for et par år siden, og havde aldrig problemer.. Dengang var de så det nyeste skud på stammen, og kostede 1300 kr stykket...

• #23   30. aug 2007 Skødstrup -

MHT andre servoer - måske et dumt spørgsmål: passer servoerne størrelse mellem de forskellige biler - eller er de der KoPropo(og andre) -en slags multireservedele som BOSCH f.eks. er det til alm.biler.
    Og - ja - ikke kun servoer, men mange af de andre reservedele - er det på samme måde?
    Havde en idé om at når man købte originale Toyota(læs TRAXXAS) dele, så fik man det bedste i forhold til uoriginalt.

Tror vi skal meldes i en eller anden klub, hvor vi ser og hører hvad der foregår i branchen for at se hvad vi har rodet os ud i.

• #24   30. aug 2007 Servoer har en slags standardstørrelse, og ihvertfald kan langt de fleste "tilpasses" til de fleste modeller.. Der findes selvfølgelig "micro" og "mega" servoer.. Disse er jo så beregnet til små og store modeller, men de fleste "almindelige" servoer har samme størrelse, og ofte følger der servohorn osv med i servo-æskerne, så man kan sætte det i på forskellige måder..

Jeg vil også mene at EZ-start er den bedste løsning til en Traxxas-motor.. Min Revo 3,3 har en RB TM 523 motor i, der fungerer fint sammenkoblet med EZ-starteren.. men jeg skiller den også ad og renser den ind imellem..

Der er MEGET mere rengøring og vedligeholdelse ved nitrobiler end mange går og tror. smiley

Og ja, en klub vil være en rigtig god idé. smiley Der vi det altid være muligt at trække på assistance fra nogle, der måske har været lidt længere i "gamet" end én selv..

Mvh. Michael

• #25   31. aug 2007 de første 3 mdr af de kendte 2 år, er GARANTI.

Der skal forhandleren bevise at det er din fejl det ikke virker mere.

den restrende 1 3/4 år, er REKLAMATIONSRET.

Der skal du besvise at det er forhandlerens/producentens fejl.

Det er ganske almindelig købelov, og RC sport har ingen untagelse.

• #26   31. aug 2007 lige for at få noget på det klare.. hvad var gået i stykker i EZ'eren ? en lodning eller?

• #27   31. aug 2007 som det står på forbrug.dk så er garanti kun en service de enkelte butikker yder. Det er ikke et krav at de skal yde den service, men en del gør det pga. god kundeservice

<b>Reklamationsret:</b> I op til 2 år kan forbrugeren ifølge købeloven klage til forhandleren, hvis varen går i stykker. I den gamle købelov havde forbrugerne kun 1 års reklamationsret. <b>Hvis varen havde en fejl, da den blev solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få fejlen repareret.</b>

<B<Garanti</b> er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det et løfte, hvor den, der giver garantien, står inde for, at varen holder så og så længe. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at butikken skal bevise at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at reparere/ombytte den.

Det kan gøre underværker at læse på forbrug.dk og www.forbrugerraadet.dk

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/reklamationsret/

• #28   31. aug 2007 hey desværre koster det hvis du skal klage til forbruger styrelsen 160kr. det med rc der skal man ikke regne med at få noget byttet lige så snart det er taget i brug har selv haft en lille snak med rudi fra holte og deres holdning er at hvis det virker så virker det og så er det ligegyldigt om det går i stykker en halv time efter man har taget det i brug, fordi det virkede jo ;)..

• #29   31. aug 2007 Ja, der er jo den der formodningsregel, som forbrugerstyrelsen handler ud fra:
    Formodningsregel: I den nye købelov er der indført en såkaldt "formodningsregel". Den betyder, at hvis forbrugeren opdager en mangel ved en vare inden for de første seks måneder efter købet, formodes det, at manglen også var til stede ved købet. Det gør det nemmere at få ombyttet varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første halve år. Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og hvor hurtigt den kan repareres.

Men som Mulle skriver, så kan en servo være forkert indstillet i EPA(har ikke den fjerneste idé om hvad det er), og så er man måske selv skyld i det. Derfor er det nok svært som alm. nybegynder at klage, da der kan være så mange indstillingsmuligheder m.m.
    Det er jo heller ikke meget ved at de under pres giver dig ret - giver dig en ny komponent - og så siger at de ikke fremover gider at se dig i deres butik. For hvor skal man så handle - RCbutikker ligger ikke på alle hjørner.

Min kammerat talte lige med Frobrugerstyrelsen i formiddags og de var helt oppe i det røde felt, da de fik at vide hvad Holte havde sagt til ham. Iflg. dem skulle butikken bare makke ret de første 2 år medmindre der var skrammer, vandskader el.andet. Slidte tandhjul, EPA-indstillinger, sjælden brug af funktionen, et hårdt sandmiljø og alle andre kommentarer kunne butikken bare diske op med sagde de - Når butikken sælger en sådan vare, så må de forvente at den behandles hårdt. At beskrive i brugervejledningen at den ikke må vælte eller lign. gælder ikke, da maskinen er bygget til det og forhandlerne blærer sig med at de kan holde til det . og der i Traxxas's videoer vises hop m.m.
    Vi skulle bare klage og ville få gebyret tilbage hvis vi fik ret.
    Dette er FS's ord - ikke mine. refererer bare hvad de sagde. Ved ikke om jeg gider bøvle med det.

• #30   31. aug 2007 Min kammerat talte lige med Frobrugerstyrelsen i formiddags og de var helt oppe i det røde felt, da de fik at vide hvad Holte havde sagt til ham. Iflg. dem skulle butikken bare makke ret de første 2 år medmindre der var skrammer, vandskader el.andet. Slidte tandhjul, EPA-indstillinger, sjælden brug af funktionen, et hårdt sandmiljø og alle andre kommentarer kunne butikken bare diske op med sagde de - Når butikken sælger en sådan vare, så må de forvente at den behandles hårdt. At beskrive i brugervejledningen at den ikke må vælte eller lign. gælder ikke, da maskinen er bygget til det og forhandlerne blærer sig med at de kan holde til det . og der i Traxxas's videoer vises hop m.m.
    Vi skulle bare klage og ville få gebyret tilbage hvis vi fik ret.
    Dette er FS's ord - ikke mine. refererer bare hvad de sagde. Ved ikke om jeg gider bøvle med det.

Ja det er sikkert osse rigtigt.. Men vil du have den slags service så skal du nok regne med prisen på din bil bliver 20.000 kr eller mere..

De kan jo ikke lave noget der skal kunne holde til alt det de biler bliver udsat for..

Folk der kører proff Cross, Rally eller lign.. Tror i osse de kommer rendede til deres sælgere fordi deres bil, motor, gearkasse og lign ikke kunne holde ??..

Jeg tvivler meget

Karsten

• #31   31. aug 2007 Der er en "lille" forskel.

Hvis du kører Prof. Race, så betragtes du oftest som en virksomhed, og lovgivningen om garanti/reklamationsret er beskyttelse af Forbrugeren.
    Der er INGEN Garanti i lovgivningen der gælder for Firma/Firma handel.
    At de fleste forhandlere/leverandører så alligevel giver Garanti på firmakøb, det er noget helt andet.

Men hvis du har en Rallybil, og starteren står af efter 3 måneder, så vil jeg godt væde med at producenten/leverandøren fikser dette, under Garantien.
    Til gengæld, så tvivler jeg på at de giver Garanti på gearkasser og hjulophæng, eller andre dele der virkelig får Tæsk....

Jeg har en Kammerat, der har kørt motocross, han fik en ny motor til sin Husquarna, på garantien, for der knækkede en stempelring, og det bør ikke ske på en ny motor, heller ikke under cross kørsel.

Og vedr. Garanti på RC Dele, så har jeg hørt om en del sager, i det store udland, hvor folk har fået repareret eller byttet Servoer på Garantien(Bla. a. Multiplex Rhino med brændt elektronik), bare ved at forhandleren har sendt den defekte servo til fabrikken.

Jeg har selv fået byttet en billig Blue-Bird BMS-660MG servo på garantien, da MosFET'en exploderede. Ok, jeg skulle sende den til Taiwan, da forhandleren i USA ikke svarede.

At nogle danske RC forhandlere tror de kan slippe for besværet, det viser bare hvor seriøse de er....... smiley

Kommentér på:
Garanti på dele til RC-enheder

Annonce