840 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
35 Svar
hjælp til køb af ny rc hjælp til køb af ny rc
hey alle sammen
har kigget lidt på forummet men det hjalp ikke
jeg er i tvivl om jeg skal købe el eller nitro men kan ikke finde ud af hvad jeg skal vælge så håber i kan hjælpe
Har hørt noget om at der er en masse vedligeholdelse af nitro biler vær gang man har kørt med den hvad er det man skal gøre hvis man kan sige det på den måde
og hvad er fordele og ulemper ved el/nitro håber på nogen gode svar
Hilsen Anders Johnson
0 synes godt om
jan 2009
Følger: 176 Følgere: 124 RC-enheder: 19 Emner: 168 Svar: 1.690
dec 2005
Følger: 1 RC-enheder: 1 Emner: 4 Svar: 16
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 23 RC-enheder: 6 Emner: 12 Svar: 800
Siden du er nødt til at spørge, skal du vælge el.
Hvis du generelt havde været fortrolig med forbrændingsmotorer, havde du ikke spurgt men bare gået ud og købt en 3,5 cm3 motor som du så tævede til døde.
Herefter havde du købt en større nitromotor som du også havde ræset ihjel - for til sidst at ende med en large scale benzin bil.
Det du skal gøre, er et købe en fin brugt 1/8 brushless buggy med et nogenlunde kraftigt motor/esc sæt. Så lærer du at køre med bilen og når du er fortrolig med den, køber du et hidsigt motorsæt, nogle gode batterier og tæver alle dem med nitrobilerne.
mvh.
Dennis
dec 2005
dec 2005
okt 2010
Følger: 16 Følgere: 17 RC-enheder: 5 Emner: 21 Svar: 1.221
Fordele ved el = ingen støj, ingen justering,ingen glødestarter og flåen i trækstarter,ingen rengøring af luftfilter, ingen konstante indkøb af brændstof og gløderør,ingen sure naboer og ingen sur kone over stanken når man tager den med ind på spisebordet.
men der findes jo også large scale ..................
jul 2006
Følger: 32 Følgere: 56 RC-enheder: 4 Emner: 8 Svar: 1.217
Lige gyldigt hvad du vælger er der masser af sjove timer at hente.
Personligt er jeg til nitro, for mig er det det at få den lille motor til at yde hele tiden som jeg finder interessant. Og så er det da imponerende at en 3,5ccm kan yde over 2,5hk. Ved EL hader jeg alt det lodning, ladning osv. Man skal jo have en halv elektrikker uddannelse for bare at fatte halvdelen af det
Det er rigtigt at en nitro motor skal vedligeholdes mere end EL men begge typer biler skal rengøres. Og en nitro motor kan drillle det er der ingen der benægter, men kan en EL motor ikke også det ?
Men som sagt, kig ind ad. Køb det du føler du kommer længst med.
Jeg håber du finder det du søger for det er en alt for fed hobby.
//Dan
mar 2011
Følger: 19 Følgere: 17 RC-enheder: 5 Emner: 40 Svar: 90
dec 2005
og jo el kan godt gå galt har godt nok en el men den har der været problemer med så el kan også gå i stykker hehe
jul 2006
Sørg for at kører stemplet i bund når motoren stoppes. Giv din motor after run olie. Sørg for alting er spændt og tæt, så lever den mindst lige så længe som en EL motor.
//Dan
dec 2005
men sad lige og kiggede på nettet kan det virkelig passe at en E-Revo Brushlees koster 6292 Kr med 2 Lipo og lader til og en Nitro Revo kun koster 4668 med nitro synes det er en voldsom pris forskel troede el ville være billigere.
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 7 RC-enheder: 1 Emner: 21 Svar: 65
dec 2005
okt 2010
og så er jeg sikker på at du ændre opfattelse af hvor stort et arbejde det er at køre nitro efter at have prøvet. hvis du lige skal fyre den af med gutterne i ½ time, og de køre el, så bliv ikke skuffet hvis deres lipoer er kørt tom for strøm før du får startet og justeret nitro brænderen efter dagens vejr
Nitro er for folk som elsker at skrue og justere og som har en voldsom lyst til at sætte sig ind i hvordan en nitro motor virker, og som konstant måler temperatur på køletårnet og skifter gløderør og nitro % alt efter årstid luftfugtighed og temperatur
Hvorfor ikke kompromisset bensin ?? den perfekte kombination mellem el og nitro. det køre når du vil ,og lige så længe du vil , skal ikke justeres hele tiden og så kan du stjæle brændstof fra din plæneklipper ( eller naboens
dec 2005
men synes det der er lidt et minus ved el er at den jeg gerne ville have hvis det skulle være el er mega dyr og det tager vel lagtid at lade sådan to Lipo op ?
benzin synes jeg måske er lidt for durt dem jeg har set ligger på 8 - 9000 kr. det synes jeg er meget for en rc
okt 2010
Alt efter hvad for en lader ( ladere) du køber tager det ca 30 -45 min at lade et lipo og. og min e-revo tømmer sine 2c på ca 20 - 25 min.
tro mig : hvis du ikke er motor nørd får du meget mere køre tid med el eller bensin frem for nitro.
okt 2010
(link fjernet)
jul 2006
Det er synd og skam at folk kommer med de udtalelser som du gør.
Jeg kender masser af nitro kørere som kommer ud og køre efter få træk i trækstarten, eller et kort tryk på startboxen. Men herregud, det er sq da bedre og kunne justere sig ud af problemet end opdage at man har glemt at lade sine 17000 LiPo batterier op for at kunne køre en enkelt dag
I stedet for at komme med skrækscenerier så giv manden/knægten ordentlige råd.
En benzin bil kan på ingen måde sammenlignes med hverken EL eller Nitro, det er en helt anden verden. Kan endda være en meget "dyr" verden.
Anders, det er ikke mere arbejde i en nitro. Når bare der er nitro i tanken, strøm på bilen og gøderøret virker så skal det køre.
//Dan
dec 2005
okt 2010
Nu virker Anders ikke som om at han er lige så alders tynget som visse af os andre ;-)) jeg har børn og deres kammerater på 16 - 20 år som selv mener at de er nogle hårde hunde til at skifte cyl på scooteren. men når deres nitro biler igen ikke kan køre er det mig de kommer rendende efter og det er absolut ikke dem alle sammen der kan køre igen efter en grund justering.
jeg vil til enhver tid påstå at en el bil er et mere fornuftigt valg hvis man ikke er tosset med at lære at skrue og hvis man ikke har den økonomi som en nitro kræver når man skruer forkert
mvh Brian
jul 2006
Det er rigtigt at de unge rødder i dag har en del problemer med de små hidsige motore, det ser jeg ofte på vores lokale bane.. Men tror mere det skyldes tålmodighed end dygtighed...
//Dan
okt 2010
jul 2006
//Dan
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 16 RC-enheder: 2 Emner: 45 Svar: 487
Jeg har kørt flere nitro biler og der er bare intet der slår en E-revo brushless i hverken accelration, topfart, hk, køreegenskaber og pålidelighed! Jeg lufter f.eks hund med min næsten hver eneste dag og den køre afsindig godt! Jeg købte min fra ny og ja, det er dyrt men hold k*ft de penge er givet godt ud! Selv på offroad grus bane følger den med de "proffe" nitro buggys!
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
Jeg har kørt både nitro og el på klub plan. og ja el er sku da nemmer, ihvertfald oftest.. men det driller sku også til tider og i 1/8 har jeg set uhyggeligt mange brænde af, de er simpelthen ikke glad for varmt vejr og meget mere end 10-15 min kørsel af gangen.
nitro kør til du falder om. Meget arbejde hvad er lige det som kræver så meget mere tid end el?? Efter brug køre man den tør og tager så sit afterrun olie frem hvis ikke den skal bruges mere den dag og giver den et skud med det, slut prut, ikke mere arbejde den dag.
Næste gang du skal køre tjek luftfilteret, har du kørt i jord/støv i længre tid skift filtret. så er der koblingen, i teorien kan man køre til lejerne ikke vil mere, dog skønnest lige at tjekke dem med mellemrum eller bare skifte dem som jeg selv gør. Dette gør jeg ca hvergang jeg har kørt mellem 2-4L andre køre længre og nogen renser dem og giver dem lidt olie.
justering svært og meget tid?? FIS og oftes kommer denne kommentar fra folk der enten ikke viste noget som helst da de købte deres første bil med en kina motor på som i sig selv var noget bras eller fra folk som har læst om en med hans kina motor som var noget bras...
Jeg bruger et par minutter på en køre dag hvor jeg træner en 4 timer med pauser. bilen havde oftes ikke behøvet at blive rørt ved hvis bare man hyggede med det, men jeg køre seriøst og alt skal rende 100% rent..
Det der skal til er en oki motor, at man lige sætter sig ind i det og meget gerne lige lære det af en seriøs person som ved hvad han laver, har man først fattet det 100% så er det næsten som at klø sig i nakken, så længe tingene er i orden og trækstart skulle forbydes det er roden til alt ondt.. Helst en startboks og ellers rorstart/ez..
Jeg prøver ikke på at overbevise dig om noget, jeg synes du selv skal sætte dig ned og tænke dig om hvad det er du ønsker, vi andre kan ikke hjælpe her.. Jeg er bare træt af folk hakker det ene ned og ofte ikke har prøvet. at jeg så selv synes at nitro er sjovest er noget andet og fordi der er meget mere i det når det heder løb, end der er til el løb. tank tider, mekker, 45minutters finaler mere rigtig motor sport osv. skulle jeg vælge til have kørsel ville jeg vælge el...
maj 2008
Og desuden vil jeg da lige høre hvad der er galt med trækstart.. Hvis man justere motoren ordentligt starter den jo med det samme, og hvis ikke ville en ez-start være løbet tør for strøm for længst. Det eneste dårlige ved trækstart er at snoren kan blive slidt.
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
Det er jo lige som det jeg fortæller ofte er årsagen til nitro dårlige ry og ikke at du fint for den til at køre. Men du vil nok ikke høre mange DASU køre med RB motore stå og sige at nitro ikke virker og er en kæmpe døje..
Og om du vil det eller ej så er en trækstarter noget lort. For det første ryger lejet ofte der næst har du en motor som ikke lige er nem at starte så er det pokkers svært at få den igang, netop fordi du kun for motoren til at rotere få omdr inden den står stille og du igen skal rive. Med start boks holder du den nede til den starter uanset om der er minus 10 grader eller plus 20.. Igen jeg er da glad for at nogen for det til at virke for dem..
Jeg køre på et serøst plan og ser mange komme i klubber med billige motore med træk start enkelte går fint. men desværre ser jeg også mange døje så meget at de giver op, enda selv om vi andre rutineret køre prøver på at hjælpe dem gang efter gang... så derfor anbefaler jeg altid folk en lidt bedre motor med startboks, simpelthen af erfaring. og ikke fordi jeg hader dem eller noget...
sep 2010
maj 2008
jul 2011
Følger: 1 RC-enheder: 1 Svar: 51
Jeg har set mange som dyrker denne hobby på "baghave" basic, som har givet op over for nitro, og havde jeg ikke kendt nogle hjælpsomme "gamle" mænd (over 30 ha ha ha ha) så havde jeg nok også kørt el idag
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 RC-enheder: 2 Emner: 9 Svar: 135
når du har brugt de 5 liter nitro som du køber med skal du bestille nyt,
hvor med lipo batteri kan du ladeflere hundrede gange. fra 100 til 500 gange alt efter hvor godt du passer på dem, og hvis du så kan køre i fx 25 minutter pr opladning så burde i princip man kunne have køreglæde i ca 200timer.
prøv at tænke på hvor meget nitro ville du skulle købe for at kunne køre i 200 timer
jul 2006
Hvis du skulle ud og købe løbesko, ville du så vælge en sko fra et anderkendt mærke eller købe et par kanvas sko i Netto fordi de var billigere ?
//Dan
maj 2008
sep 2010
maj 2008
hjælp til køb af ny rc