4.234 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

El, nitro eller benzin? Fordele? El, nitro eller benzin? Fordele?

Ey.

Er ny i denne RC Verden, og skal til og have fat i mit første køretøj. Så er det jo lige hvilken model man skal gå efter og hvorfor.
Så hva er fordele og ulemper ved hhv benzin, nitro og EL?

Som jeg selv ser det pt, er benzin maskinerne for dyre, og el bilerne lyder for kedeligt. Så er kommet frem til Nitro må være det jeg går efter - Har tænkt lidt på HPI Bullet. Men udelukker intet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  El, nitro eller benzin? Fordele?
  • #1   15. dec 2011 Skal lige nævnes det er Offroad versioner jeg har i tankerne.

• #2   15. dec 2011 Det kommer også meget an på hvor du køre, men jeg går ud fra at det er en offroad du er på jagt efter;-) Som den første rc ville jeg klart vælge El. Nitro er for bøvlet og kræver en masse vedligeholdelse. Køb en Brushless el byggy/truggy så kan du næsten køre overalt;-)

• #3   15. dec 2011 Nitro
    - Folk synes det er svært at indstille, jeg synes det ikke
    + Lyden af sådan en lille motor der farer afsted
    - larmen hvis man kører i beboet område eller sådan
    - Man skal have en del med når man skal ud og køre (glødestarter, roto-starter, brændstof)

Benzin
    + Den er stor, tung og brutal
    - Servo er forholdsvis dyre
    - Anskaffelses prisen hvis du skal have noget godt
    + Træk og kør til den dør smiley

El
    + Ingen støj
    + Ingen service (luftfilter, tændrør, gløderør, kobling osv osv)
    + Max trækkraft altid
    - Bruger batterier (gør de andre også, men denne kører jo kun på el)

• #5   15. dec 2011 giver team larsen ret;-) Traxxas laver nogle fornuftige biler, som er nemme at skaffe dele til når de går istykker. De er også holdbare;-)

• #7   15. dec 2011 så skal man ihvertfald være meget uheldig!:-D

• #8   15. dec 2011 Synes bare det lyder lidt fesent det el der smiley Men kan godt se det nok er nemmere og knap så bøvlet.

• #10   15. dec 2011 jeg køre selv el bil. d ajeg syntes nitro larmer for meget.. brusless er godt, masser af fart og power, eneste minus er dog de skal lades op. har selv lige købt slash 4x4.

• #11   15. dec 2011 Opladning klare man bare med flere batterier smiley

El er da helt klart sjovest smiley gerne vandtæt el.
    Da vi jo bor i våde danmark.

Jeg har både benzin og el, har dog aldrig gidet mig i nitro da der er alt for meget i indstilling, vedligeholdelse, og nusseri.

Men El kan man få i alle størrelser fra 1:64 til 1:1 jo smiley og der er et hav af muligheder og vælge imellem og klart den nemmeste vej til noget varierende både fart og trækkraft smiley

• #12   15. dec 2011 Nitro er klart det billigste at komme igang med, og vælger man noget ordentlig fra start. Så er det så meget nemmer.
    Ofte køber folk billige nitro biler, hvor det jo er billige motor som er øv svære at juster optimalt. Og derfor syntes folk det er svært og kræver meget.

Men køb ordentlig fra start, og det betaler sig rigtig mange gange.
    Så er det let som en leg at have med nitro biler at gøre.
    Det kræver ikke særlig meget for at holde det kørende, men kræver da lidt brændstof i ny og næ.

El er også kommet godt frem nu. Men det er noget dyre, da man bliver nød til at købe batterier og gode lader fra start, for at holde den kørende. Næsten ingen vedligeholdelse, lige indtil røgen slipper ud af elektronikken. Og så er det halv dyrt igen at få ny elektronik i.

Benzin - Tja. De koster også en del for at komme igang. De tåler ikke lige så meget offroad som EL og nitro gør, da de vejer en del mere.
    Skal du have din benzin bil til at yde 100% hver gang, så kræver dette også justering som det gør på en nitro bil.

Men ogen kan lide det ene, og andre det andet. Og respekt for dette smiley

• #13   15. dec 2011 Er motoren på en HPI Bullet svær og justere?

• #14   15. dec 2011 Brændstofbiler giver generelt meget mere skruen og mere vedligehold, der er en elbil noget nemmere at holde kørende.
    De mangler lyden, men jeg kunne næppe forestille mig at køre andet end el - ok, det skulle lige være largescale onroad, men det dur ikke på SU.

• #15   15. dec 2011 Motoren på en bullet er nem at rode med.
    Det er også sådan en der sidder på min firestorm smiley

• #16   15. dec 2011 Simon grunden til at du synes at el er fesent er at du ingen anelse har om hvad BRUSHLESS og lipo er smiley ( og jeg køre bensin)

El har 2 ulemper:

1 : de støjer ikke .................
    2: man kan ikke bare lige hælde noget mere benz i tanken og køre videre.

der udover tæver el ALT. der er så meget power i at man tror det er løgn.

Tá et smut ud i din lokale klub og få en snak inden du køber ind, de par timer vil være givet godt ud.

//Brian

• #17   15. dec 2011 Nu skal jeg bare køre selv - måske hvis jeg får lokket flere med.
    På en gård, så skal ikke køre race som sådan. Bare rundt på marken, grusvejen og sådan. Synes bare de el biler minder meget om de nikko biler min nevø har smiley Selvom jeg godt kan se de er rigtig hurtige på videoer, fanger det mig ikke rigtigt som når en nitro bil fare afsted smiley Det nok en smags sag.

• #18   15. dec 2011 I 1/8 offroad her hjemme.
    Der har EL meget power. Men ofte kan man ikke omsætte energien ned i dækkende.
    Omgangstiderne er det samme for både EL og nitro biler på 1/8 offroad banerne.

• #19   15. dec 2011 Simon - Hvor i denmark er du fra?
    Kig evt. i min profil på Losi 8ight E 2.0 EU

Præcis samme udgave i både EL og nitro.
    De er langt fra som Nikko biler.
    De tåler virkelig og blive brugt, og holder super godt.
    Og så er de fornuftige i prisen smiley

• #20   15. dec 2011 Jeg gentager lige mig selv:

Simon grunden til at du synes at el er fesent er at du ingen anelse har om hvad BRUSHLESS og lipo er smiley

Hvis vi forestiller os at din nevø´s Nikko er en Pgo hot (med tunudstødning smiley
    og en moderne BL er en BMW M3, så er vi ikke helt ved siden af :O)

• #21   15. dec 2011 Brian : Selvfølgelig er kvaliteten bedre, bilerne hurtigere osv end nikko eksemplet.
    Men det er bare hva jeg sammenligner dem med når jeg feks ser en video af en der fare afsted - Den tænder ikke rigtigt noget i mig, som en nitro/benzin gør smiley

• #22   15. dec 2011 Jamen så er dine muligheder jo nede på 2.

Bensin er bedst hvis man bare vil køre,og egentligt ikke gidder bruge ret meget tid på tekniske finurligheder.

Nitro er mindre (lettere at have med rundt) men kræver at man sætter sig rigtig godt ind i nitro teknikken ( og nej det er ikke nok at man har haft en hurtig yamaha jog :O)

læs gerne alt på denne fremragende side et par gange (link fjernet)

• #23   15. dec 2011 Ja nitro virker teknisk, hvilket os er noget der tiltaler mig lidt, da jeg godt kan lide og rode med "rigtige" motore, så man lære det nok hurtigt med hjælp fra guides som dit link der smiley

• #24   15. dec 2011 Hvis du bor på landet så det klart du skal have noget på brændstof,

Du kan jo ikke irritere naboen..

Jeg bor i det indre århus 5 min fra banegården..

Tror mine naboer ville brænde sammen hvis jeg gik ned på gaden og fyrede op under en baja eller savage..

Lige præcis derfor køre jeg el, og så prisen.
    Har dog planer om en dag at få mig noget lidt mere teknisk som en fg en dag.

Som en start ville jeg prøve med el, bider det sig fast kan man jo opgradere..

Plus har en ide om at el er nemmere at komme af med da prisen på brugt grej er så lavt.

• #25   15. dec 2011 Ja det sådan et grus miljø jeg skal køre i, samt en mark med hvor der er en masse naturlige høje og sådan.
    Her er mit store legetøj som er kommet i vinter hi, som nitro bilen skal erstatte lidt af morskaben her over vinteren:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=8793

• #26   15. dec 2011 Jonas P: hvad baserer du dette på : nitro da der er alt for meget i indstilling, vedligeholdelse, og nusseri.
    Du siger selv du ikke har prøvet, så dine ligegyldige konklutioner er jo ubrugelige.
    Og til Traxxas fanatikkerne, der findes andre biler som MEGET bedre, OG billigere.

For at holde mig til emnet så er plusser og minus noget hver i sær skal kigge på. Personligt nyder jeg hvert et øjeblik mine motore bare spiller max og der races dagen lang, ja der er noget skruen med nitro, men tænk så på at sådan en lille motor har den ydelse, det jo vildt. Svarer jo til at vores personbiler skulle have 1500+hk

Der kan være mange sjove timer i alle 3 typer drivkraft. jeg har selv alle former men 99% af tiden jeg kører er det med nitro.

Simon, du skal være velkommen til at sende mig en PB hvis du vil vide mere detaljeret om hvad jeg syntes om de forskellige typer biler.

//Dan

• #27   15. dec 2011 Ja det vildt der kan hives så mange hk ud af så lille en motor. De har jo flere heste end en maxi puch smiley

• #28   15. dec 2011 3,5 hk / 5,9 cc = 0,59 hk pr cc

Eks 2 liters motor 4 benet
    0,59 * 2000 = 1.186,44 hk
    295 hk pr cylinder

Den bil ville jeg gerne have smiley
    Og så med 35000 rpm smiley

• #29   15. dec 2011 Michael så lav udregningen på en Axe Rossi X2.. 3,5cc 3,45hk smiley

//Dan

• #30   15. dec 2011 3,45 hk / 3,5 = 0,99 hk pr cc

Eks 2 liters motor 4 benet
    0,99 * 2000 = 1980 Hk
    495 hk pr cylinder
    Jo jo smiley

• #31   15. dec 2011 Mon ikke sådan en kunne trække campingvognen uden at miste pusten når den ser en lille bakke smiley

//Dan

• #32   16. dec 2011 Ja bilen har nok ikke noget moment, men HK

Det vi vil have er moment, om i vil det eller ej, det er der det sjove er smiley

• #33   16. dec 2011 Nitro all the way! Specielt hvis man får købt ordentlig ind fra starten af, så er det en fryd at køre med hver eneste gang...

Du kan roligt lytte til Dan, han har hjulpet mig (meget) da jeg havde problemer med en dårlig motor, og det er jeg ham meget taknemmelig for idag smiley

• #34   16. dec 2011 Jeg køre både el og nitro på bane skal det lige siges. Og el er da nemmere men ikke så meget som folk gør det til. Der er som sådan 2 skruer man skruer på og den ene meget sjældent.. så det er ikke raket videnskab. Men som kim siger så kommer rygtet fra folk som ikke lige satte sig ind i det og samtidigt købte en billig bil som var lidt svære at holde stabil... Jeg har rb motore som jeg nærmest aldrig røre ved..
    El er da nemmere ingen kobling osv. Men så er der andre problemer. Så køb det der siger dig mest og hyg dig med det.. største minus ved el i hvertfald de 1/10 hårdpumpet løbs biler jeg køre med er at men ikke må køre meget over 5 min hvis man er glad for sin motor og så sider man og venter en halv time på den køler ned. Nitro start og kør i timer ud i træk...

• #35   16. dec 2011 Lige inden folk begynder at brokke sig. Så snakker jeg om biler på bane hvor man timer det hele hårdt. Hygge biler kan temmelig sikkert køre lang tid uden at blive varme..

Kommentér på:
El, nitro eller benzin? Fordele?

Annonce