Blandede spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Jeg er ny indenfor RC og har derfor nogle forskellige udtryk jeg godt kunne tænke mig at få uddybet.
Jeg har for kort tid siden købt mig en offroad nitro bil, som det er lykkedes mig at få i gang og køre med.
Hermed en liste over udtryk/forkortelser som jeg gerne vil have en forklaring på
1: ARTR = ?
2: Roller = ?
3: Uden el = ? (Hvilke dele mangler man så for at komme i gang?)
Hvad er forskellen på om sender og modtager køre på henholdsvis 2,4 Ghz, 27 mhz, 30 mhz, eller 40 mhz?
Hvad kan de forskellige typer biler bruges til.
Truggy: Hvad egner den sig til? (el, nitro, benzin)
Buggy: Hvad egner den sig til? (el, nitro, benzin)
Nitro spørgsmål:
Min bil er opgivet til at kunne køre på 7-30% nitro, hvad er forskellen på om jeg køre på 16 eller 30% ?
Hvor ofte skifter man typisk gløderør?
Hvad skal afterrun olie bruges til og hvordan bruger man det?
Er det muligt at drosle en nitrobil ned på nogen måde, sådan så man f.eks. kan låne den ud til mindre børn, der gerne vil prøve at køre med den?
Andet jeg bør vide om nitrobiler før jeg rigtig går i gang? Jeg har styr på indstilling af motor osv.
Ved godt det er mange spørgsmål, håber jeg kan få svar på de fleste af dem
nov 2006
Følger: 82 Følgere: 79 RC-enheder: 25 Emner: 132 Svar: 2.355
2: Roller = Rullende chassis (samme som uden el)
3: Uden el = Rullende chassis - mangler servo modtager & sender, batteri på nitro.
på el: Esc, servo, modtager & sender, batteri .. Og så ved begge er der self lader?
jun 2011
Følger: 1 RC-enheder: 4 Emner: 5 Svar: 13
nov 2006
After run dryppes ned i cylinder efter kørsel for at sikre den ikke irer eller ruster. dryp et par dråber i og kør stemplet lidt op og ned. Så den klar til at stilles på hylden for lidt tid måske.
Vedr at drosle er det en mulighed den specifikke sender har. På nogle kontroller kan du nedsætte EPA (End point adjustment) på din gas/brems servo. altså er det yderste punkt stillet til fx. 20% istedet for 100% og dermed åbner den ikke karburatoren så meget = drosling.
okt 2011
Følger: 32 Følgere: 84 RC-enheder: 17 Emner: 144 Svar: 2.281
Hvad er forskellen på om sender og modtager køre på henholdsvis 2,4 Ghz, 27 mhz, 30 mhz, eller 40 mhz?
Den første er den foretrukken Hz at benytte da rækkeviden er længere end de andre samt rigtig mange kan køre samtidig. De andre benytter sig af krystaller med få intervaller, hvis du kører sammen med en anden som tilfældigvis har samme krystalsæt, vil I forstyrre hinandens signaler.
Nitro spørgsmål:
Min bil er opgivet til at kunne køre på 7-30% nitro, hvad er forskellen på om jeg køre på 16 eller 30% ? Tjek motor størrelse. Typisk vil de mindre motorer fra .12-.18 køre på 16% nitro. De kan køres med højere nitro % men så skal der åbenbart shimmes et eller andet sted på motoren - tror det er der hvor gløden skrues i - men jeg er IKKE helt sikker Måske kan en anden give en bedre forklaring??
Hvor ofte skifter man typisk gløderør? Det svinger meget, de kan dø anytime. Men ha' altid nye ved hånden. Hvis din bil begynder at køre mærkeligt og du mener du har justeret alt korrekt, kan det meget vel være gløderøret. - se lidt mere her: http://www.rcgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=12453
Hvad skal afterrun olie bruges til og hvordan bruger man det? Det beskytter motoren primært mod rust. Det bruges typisk hvis bilen skal stå i længere end 1 uges tid uden kørsel. Jeg drypper nogle dråber ned i glødehullet samt lidt i karb'en.
Er det muligt at drosle en nitrobil ned på nogen måde, sådan så man f.eks. kan låne den ud til mindre børn, der gerne vil prøve at køre med den? Enten kan du justere skruen på gas armen så den er mere "løs" og åbner karb'en mindre eller justere på din sender så den f.eks kun står på 50% max gas.
Andet jeg bør vide om nitrobiler før jeg rigtig går i gang? Jeg har styr på indstilling af motor osv.
No idea men nitrobogen kan være en ide og/eller tjek nitromekanikeren.dk
nov 2006
Dette problem kan løses ved at køre 2,4 ghz som er en båndbredde med mange mange frekvenser der selv finder en ledig frekvens.
Det er blevet meget billigere med tiden og er helt klart til at anbefale da chancen for forstyrrelser på din frekvens er mindre.
Derfor er det anbefalet at finde en 2,4ghz kontrolsæt (kontrol & modtager)
jun 2011
Følger: 1 RC-enheder: 4 Emner: 5 Svar: 13
Blandede spørgsmål