1.388 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

RC 20 år senere RC 20 år senere

Jeg har været 'væk' fra RC i rigtig mange år, og tingene har ændret sig en del siden da. Der har været en del ny ord og begreber at sætte sig ind i, men fornemmer jeg så småt kan begynde at finde rundt i det teoretiske smiley

- Har købt en brugt E-Maxx og har fået blod på tanden efter mere, så nu skal den 'veteran' Tamiya Vanquish som står i klædeskabet hos de gamle hentes frem og sættes i stand.

- Det store spørgsmål er.. Hvad gør jeg? og hvor starter jeg? ALT i bilen er originalt fra den gang, dvs omkring 20 år gammelt. Jeg husker at den mekaniske fartregulator og servo'er til sidst var noget smadret. Radio-anlægget var fra starten noget skrammel, så i bund og grund er det eneste el jeg beholder RS540 motoren som ikke fejler noget. Bilen behøver såmænd heller ikke blive hurtigere.

Radioanlæg, servo'er og batterier virker som det nemme.. det er jo bare at finde noget der passer til bilen og pengepungen på eksempelvis hobbyking- det er jeg ikke så nervøs for

Det der volder problemer er at finde en fornuftig ESC til den gamle kul-motor. Alt er jo snart brushless i dag, men det behøver den gamle slæde ikke..

Har I bud på hvad jeg skal se efter, både med hensyn til pris og funktionalitet?

jeg har selv kig på denne her men har ingen idé om det er noget der både virker og holder. Synes den ligner produkter fra andre mærker som koster over det dobbelte, så måske er det bare en rebrand..

http://www.ebay.co.uk/itm/Etronix-Probe-WP-Brushed-ESC-w-15T-Limit-LiPo-Cut-Off-/400327457264?_trksid=p5197.m1992&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D14%26meid%3D3437050741603539182%26pid%3D100015%26prg%3D1006%26rk%3D1%26sd%3D400327457264%26

Hvad siger I?

Mange tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  RC 20 år senere
  • #1   13. nov 2012 Tror den er fin. Ellers til den pris kan man jo købe en ny. Helt fint der er lipo cut off, klart det man skal gå efter.

• #2   13. nov 2012 Hej godt du er kommet igang med rc igen smiley
    Jeg har en ESC.LRP Runner (plus reverse digital
    Du kan få billeder af den hvis du vil på MMS hvis du sende tlf nr.
    Mvh.Thomas

• #3   13. nov 2012 Lad være at køre med din fantastiske Vanquish (min første bil) smiley
    Dine uprights foran er lavet i sprøjtestøbt alu og knækker når du rammer noget, og de er garanteret svære at få fat på kunne jeg forestille mig.
    Men ellers er det bare på den igen og en sender der kan dobbelt så meget koster idag under det halve af hvad den gjorde dengang, det samme gælder speedo, og batterier. Du har garanteret også en Arlec lader med timer-ur, hvor det tog en time at oplade et 1600mAh batteri. Det er også nye tider nu hvor en lader til samme pris kan lade med det 5 dobbelte.

God fornøjelse og velkommen tilbage

• #4   13. nov 2012 (link fjernet)

• #5   13. nov 2012 Hmm, en 20 år gammel Vanquish ville jeg nok bare shine lidt op og stille på hylden som pynt.
    Det ville næsten være syndt at køre med den smiley

Men ellers er det nemt at komme billigt igang.
    Du kan få en standard Tamiya ESC samt 540motor til 250,-
    Og en 2,4Ghz remote til under 300,-

Så er du næsten kørende.

• #6   13. nov 2012 Indrømmer jeg har fuldstændig overset hvad Tamiya selv skulle have af stumper jeg kunne putte i.. så tak for det tip Claus.

Jeg undersøger den LRP.. tak Thomas

Og ja.. Søren.. jeg købte også sådan en æggeur's agtig Arlec lader dengang.. Der ramte du sgu plet smiley

Men okay.. jeg har læst hvad der er blevet skrevet og overvejer da så småt om bilen skal køre igen eller ej.. måske skulle den bare gøres fin og stilles på hylden som nogen siger. Det ville være et godt barndoms-minde og en fin måde at irritere konen hehe..

• #7   14. nov 2012 Her er lidt godnatlæsning om de gode gamle dage smiley
    http://www.blackholesun.fr/RC_Tamiya_OffRoad_Chassis_US.php#Avante

• #8   14. nov 2012 http://www.rcgalleri.dk/marked/elektronik/94211-tamiya_teu_104bk_esc__motor

Har her du et fint starter set.

• #9   14. nov 2012 ah ja.. god læsning.. der gik da lige en halv time smiley tak Claus.

I forhold til ESC så vil jeg nok gerne have een monteret som er relativt fleksibel ift drift af forskellige motorer. Den behøver ikke kunne køre brushless, men det kunne være fint at sætte en esc i hvor jeg senere kunne skifte motor i forhold til om jeg ville have en hurtigere, stærkere eller blot en federe for at øge lire-effekten.
    Og her er jeg lidt i tvivl om jeg kommer længst med Thomas's LRP, den fra ebay eller Claus's Tamiya?

Der blev ikke talt så meget om amps og turns dengang for 20år siden- der kørte jeg bare med det jeg havde smiley

• #10   14. nov 2012 Hvis det er til silver can motoren så den her http://www.rcgalleri.dk/marked/elektronik/93475-esc_tamiya_teu_101bk
    Det er en lidt mere rimelig pris.

Men påtænker du opgradere motor og vil have en esc til hurtigere motor så vil jeg sige http://www.morfars.dk/rc/brushless-system-ezrun-p-4690.html

Det sæt har jeg brugt i flere gamle Tamiya biler.

Her er du fremtidssikret og skal du give 250 for en esc og senere samme for en børste motor ? Så kan jeg kun se fordelen

• #11   14. nov 2012 @Jan: tak for det tip. Kan da også godt se man umiddelbart får meget for 500kr. Tror lige jeg overvejer den mulighed, men må indrømme jeg nok mere er til en løsning der er mere i trit med bilens ophav. Jeg ved bilen ikke kommer til at køre meget, og til at begynde med er det vigtigst blot at få den på benene igen.. så jeg tror det i første omgang bliver en esc der kan klare den gamle børstede motor. Så kan jeg senere putte en gammel børstet race-motor i.. kan godt li' det lugter lidt af retro smiley

• #12   14. nov 2012 Så ville jeg nappe den Tamiya esc jeg linker til eller en magen til fra andet sted.
    Den klarer også en lidt hurtigere Tamiya motor - så du billigt igang igen.

Peter Ø som har den til salg er flinker fyr har før handlet med ham.

En anden mulighed kunne også være (link fjernet)

• #13   4. dec 2012 Hvis ikke jeg tager helt fejl delere den mange dele med Tamiya Avante, og da de er genudgivet, skulle det være muligt at få dele til den, hvis den skal ud at køre.

Check evt. www.tamico.de

• #14   4. dec 2012 Jesper: Det var selvfølgelig en mulighed, jeg ikke havde tænkt på.

Angående esc har jeg, som en del af en handel om flere "projekter", fået fat i en gammel LRP ipc v7.1. En lækker gammel sag som jo næsten er tidstypisk.
    Den har godt nok ikke reverse, men jeg forventer heller ikke at bilen, når først den er sat i stand, skal køre meget mere end nogle få ture på stue-gulvet for at vise gutterne den virker.

Kommentér på:
RC 20 år senere

Annonce