Vandtæt... {{forumTopicSubject}}
Hej Gutter..
Nu har der jo været så meget skriveri herinde om hvordan man gør sin bil vandtæt. Der er kommet en ny løsning på problemet.
Den hedder PROLAN. og er en slags fedt der er udviklet specielt til elektronik, smøring, beskyttelse, jamen alt.!
Der er et dykker firma der har lavet en test af det, de tog en løs printplade fra en led lygte, smøre det skalte PROLAN på og koplede batterierne på så den lyste. derefter sænkende de den ned i havet altså rent saltvand i et døgn og den lyser stadig.
Jeg prøvede så med en af mine biler, Den fik et godt stort lag med pensel. Lugter lidt af får da det er lavet af lanolin..
Ned i vand med alt og strøm kom der på og det helt kørte. var så ude i sne og sjap og der kørte den også bare som den skulle. og der har ikke været noget efter.!!
http://www.smaabaadsfiskeri.dk/?Tricks_%26amp%3B_tips%26nbsp%3B:Elektronikken%26nbsp%3B:Fugt_%26amp%3B_ir_beskyttelse
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 20 RC-enheder: 6 Emner: 13 Svar: 1.318
Ideen er fin med fedt, og faktisk brugt rigtig länge... Normalt bruger man dog silikone fedt da det ikke skader elektronikken.
Ulempen ved fedt, er at det er forholdsvis nemt at fjerne utilsigtet...
Et billigt og godt trick, er at smutte ned i byggemarkedet, Find den billige akryl lak paa spray. Giv dit elektronik nogle RIGTIG tykke lag, Naar du tydeligt kan se t du har opbygget et lag lak. Saa er det elektronik 100% for ALTID.
Ulempeb herved, er at det er tät paa umuligt at reparere det hvis det gaar i stykker.(du faar det aldrig af igen)
dec 2012
Følger: 7 Følgere: 6 RC-enheder: 5 Emner: 12 Svar: 42
Er udlært automekaniker, og kender godt de billige tricks.
Det var udelukket for og finde andre løsninger som kunne holde og nemt, derfor søgte jeg andre veje end og springe på plastic dip osv.
Og det er bevist det virker.
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 20 RC-enheder: 6 Emner: 13 Svar: 1.318
Den med akryl lak er nu ikke et "billigt trick"....
Kan huske jeg var paa besög hos nogle som roede med elektronik til en F16, de brugte fx den med lak paa skidtet
(er selv elektronik tekniker, saa elektronik er ikke helt fremmed )
Har faktisk selv altid anset plasti dip som et "billigt trick", der dog virker...
jan 2006
Følger: 29 Følgere: 32 RC-enheder: 12 Emner: 75 Svar: 826
dec 2012
Og det lugter ikke når det er kommet på
Og det fede ved og bruge det er at der er ikke noget spørgsmål om garenti ryger hvis der skulle ske noget med et komponent..
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Det bruger man til at støbe elektronik ind i til bøjer og fyr, og det holder 30 i saltvand.
dec 2012
feb 2007
http://www.rcgalleri.dk/fotoalbum/guider/14198-vandtaet_spektrum_modtager
Epoxy.
http://www.lkrepoxy.dk/
feb 2007
okt 2007
Følger: 19 Følgere: 17 RC-enheder: 2 Emner: 22 Svar: 114
Vandtæt...