851 visninger
|
Oprettet:
Spænding på Lipo-batteri i forhold til motorer {{forumTopicSubject}}
Jeg håber, at nogen kan komme med en forklaring på dette spørgsmål:
- Til en max. 4S motor, er det ligegyldigt, om man anvender et 4S Lipo-batteri (=14,8 volt) eller et 6S (22,2 volt) men neddroslet via fjernbetjeningen til max. ca. 70% svarende til ca. 14,8 volt.
Jeg har fået det sikkert meget fornuftige råd, at man helst ikke skal sejle for meget på “halv gas” da esc’er / power transistorer er mest effektive, når de står helt åbne (100% throttle).
Så tager batterierne skade over tid, hvis der kun trækkes ca. 14,8 volt på et 22,2 volt batteri (6S).
Tilmeldt:
feb 2006
Følger: 13 Følgere: 186 RC-enheder: 42 Emner: 93 Svar: 3.945
Nej batteri tager ikke skade.
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 6 RC-enheder: 1 Emner: 1 Svar: 20
Det har jeg aldrig hørt om før.
apr 2022
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 25
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 60 RC-enheder: 15 Emner: 32 Svar: 542
apr 2022
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 25
dec 2022
Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 11
Flere har undret sig over mit spørgsmål med bemærkninger, som jeg svarer på her:
- Jeg har en Flysky Noble, hvor man kan reducere ydelsen som angivet i mit oprindelige kommentar. P.t. står den for min ene speedbåd, som har medført spørgsmålet, på 80% fremad og 20% baglæns. De andre er beregnet til 6S.
- Jeg har så mange 6S-batterier, at investere i 4S-batterier måske ikke er nødvendigt, derfor neddrosling via fjernbetjeningen.
Men kan nogen så give mig et svar på, om neddrosling giver problemer for ESC'en, herunder transistorerne?
Tilmeldt:
feb 2006
Følger: 13 Følgere: 186 RC-enheder: 42 Emner: 93 Svar: 3.945
Motor vil fint holde til max 70% gas også selvom den er mærket til max 4S.
Det med transistorer er noget ammestuesnak i den sammenhæng du nævner.
dec 2022
Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 11
Tak for svarene. Så er jeg beroliget, for jeg kunne ikke forstå, at der skulle være en problematik med at anvende 6S batterier neddroslet til 4S, i hvert fald som et udgangspunkt, ESC virkemåde taget i betragtning.
apr 2022
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 25
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 25 Svar: 1.881
Men du misforstår hvordan en ESC virker. En ESC virker ved PWM - Pulse Width Modulation. Både på indgangen og på udgangen. Her koncentrerer vi os om udgangen.
PWM betyder at ESC'en altid er enten slukket eller tændt på udgangen - den har aldrig ½ spænding. Så hvis du kører 6S vil udgangen på ESC'en enten være 22 volt eller 0 volt.
Tricket er så at den tænder og slukker MEGET hurtigt. Måske flere hundrede gange i sekundet. Hvis den så er tændt 50% af tiden og slukket 50% af tiden, så kører du med halv gas. Og den EFFEKTIVE spænding på din motor vil være ca. 11volt. Men de opstår ved at den får 22 volt halvdelen af tiden og 0 volt den anden halvdel.
Kører du med 3/4 gas vil den tid ESC'en er tændt på udgangen være større og den tid den er slukket vil være mindre.
Så du vil altid trække 22 volt fra 6S. Og din motor og elektronik skal kunne tåle denne spænding, da de vil få den i "bursts" hele tiden.
Men historien ovenfor fortæller jo så også at det med at køre ½ gas skulle belaste ESC'en er noget vås.
Hvis det var power transistorer som regulerede analogt ville det (måske) være korrekt.
Men de er altid enten helt on eller off, og hvis man ser bort fra det lille overhead der er ved at tænde og slukke dem, så er den afsatte effekt direkte kompatibel med deres åbningstid.
Og ja, de er mest effektive når de er 100% åbne - men det er de også altid - bare i meget korte intervaller. Det er det der er hele ideen med PWM. For så kan man regulere meget store effekter med en mindre styring end hvis man regulrer analogt hvor de skal stå delvist åbne.
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 25 Svar: 1.881
Så en lille justering til ovenstående. Den tænder og slukker ikke flere hundrede gange i sekundet men flere tusinde gange, typisk 12.000 gange i sekundet.
dec 2022
Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 11
Tak for en informativ forklaring. Nu føler jeg, at jeg har fået lidt bedre styr på denne problematik, men dog ikke helt!
Som jeg fortolker din gode forklaring skulle der ikke være noget problem ved at neddrosle i følgende tilfælde:
ESC er 120A Speed Controller og motor er SSS 3674/2075KV. ESC 120A kan i hvert fald tåle de 22,2 volt jf. specifikationerne (2S-6S, 120A kontinuerlig og 760A peak). Og SSS 3674/2075KV kan vel også tåle de 22,2 volt og dermed 6S jf. specifikationerne (2200w max. og max 75 A).
Men i anbefalingerne på salgsannoncerne står der, at anbefalet batteristørrelse er ”3S, 4S og 5S” og/eller ”Use with 120a ESC, ideal for 3-4S”. Så hvis jeg neddrosler mine 6S batterier netop ved hjælp af netop EPA - End Point Adjustment på fjernbetjeningen er der vel ikke et problem. Men vel heller ikke, hvis jeg anvender 100% på fjernbetjeningen, da ESC og motor (som jo trækker strømforbruget) vel kan klare 6S, eller?
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 25 Svar: 1.881
Du skal være opmærksom på at effekten stiger logaritmisk med spændingen, så selv relativt små ændringer på spænding giver relativt større udsving i effekten.
Det gode eksempel er når man går fra 2c til 3 c. Så øger man spændingen (volt) 1,5 gange.
Men effekten (watt) øges med 1,5^2 = 2,25 gange.
Så havde man ved 7,4 volt 500 watt har man 11,1 volt 1125 watt.
Det er derfor man skal være meget opmærksom på gearing eller propel når man går en celle op, for ellers ristes ESC'en der ikke kun skal håndtere ½ gang spænding mere men 2,25 gange mere effekt.
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 25 Svar: 1.881
https://tflnorthamerica.com/product/sss-36-series-motor-36742075kv/
Så hvorfor ikke køre 6 celler fuld skrald?
Den er opgivet til 2200 watt.
Det svare ca. til spec. på 75A * 30 V = 2250 watt.
Så hvis du kører på f.eks. 14 volt vil du kun få (14/30) * 75 * 14 = 490 watt ud af din motor.
Det kan jo ikke trække meget skind af din cacao......
Har du overvejet sådan en fætter her:
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-180a-watt-meter-and-power-analyzer.html?___store=en_us
Så arbejder man ikke i blinde mere.
dec 2022
Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 11
Jeg sejler med en tilsvarende konfiguration i en V-skrogbåd, hidtil uden problemer ved 6S, (som alle mine batterier er), men da jeg er ved at klargøre en nyanskaffet katamaran med 2 sæt ESC'er på 120A og motorer på SSS 3674/2075KV, og så oplysningerne "anbefalet batteristørrelse er ”3S, 4S og 5S” og/eller ”Use with 120a ESC, ideal for 3-4S”" kom jeg noget i tvivl. Derfor mit spørgsmål om at "drosle 6S" i dette forum, som har medført dine fyldestgørende kommenteringer, mange tak for hjælpen!!!
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 25 Svar: 1.881
dec 2022
Følgere: 11 Emner: 6 Svar: 11
Spænding på Lipo-batteri i forhold til motorer