1.342 visninger
|
Oprettet:
Lade LiPo batterier ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har et par lipo batterier til at ligge, men ikke et ladekabel der ender i fire poler, eller hvad det hedder. Så jeg tænkte på, behøver det at være sådan et stik, kan jeg ikke bare tage de tre der går til plus polen, og sætte sammen i et andet stik, og så den ene på minus polen på det andet ben i det nye stik? Eller skal det være delt ud på 4 forskellige, som så alligevel går ind til 2 når de skal i laderen?
Håber i kan følge hvad jeg mener, har ikke prøvet at lade sådan nogle før..
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 62 RC-enheder: 36 Emner: 26 Svar: 922
Mine lipo's er der kun 2 ledninger på fra batteriet, så kan ikke rigtigt følge dig.
nov 2006
Følger: 14 Følgere: 13 RC-enheder: 7 Emner: 49 Svar: 421
nov 2006
Jeg har faktisk 6 ledninger på mit batteri.. Og det jeg snakker om er at samle de tre af de små til en, og lade det på den måde .
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 14 RC-enheder: 4 Svar: 1.751
det store er lade/aflade stik.
Du skal bruge en lipo lader med balancer eller lipo lader med ekstern balancer. du skal IKKE begynde at fifle med stikkene
nov 2006
Jeg har en altramat 14 lader, som skal kunne lade op til 5 celler lipo. Men ved ikke hvad det der balancer noget er, skal jeg bare lade dem i det store stik?
nov 2006
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 62 RC-enheder: 36 Emner: 26 Svar: 922
Du skal for alt i verden ikke begynde at samle de ledninger.
Som TASS siger de to tykke er til at lade, og montere til esc(med stik), og det andet er balancer.
Ultramaten er en udmærket lipolader, jeg har den selv, men den kæver en separat balancer.
Balanceren gør at dit batteri holder længere, da det bliver ladet ordentligt op hver gang.
Randers hobby import har en lille dims man sætter ind istedet for en balancer som gør det samme, men ingenting fylder den koster ca 130,-
Og er meget nemmere at bruge end en alm balancer. Jeg har overvejet at købe den selv, selvom jeg har en balancer
apr 2007
men det lille stik skal ligeledes sættes til en balancer. Dens opgave er at balancere spændingen på cellerne i forhold til hinanden, således at de ikke bliver overopladet.
Kender ikke laderen, så kan ikke sige om den har en indbygget balancer, hvis det er tilfældet, følger der normalt et balancer board med, som det lille hvide stik passer i.
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Få fat i en ekstern balancer som TASS siger
Jeg bruger denne her, den er lidt dyr men kan en del andet end kun balancere batteriet
Der sider de balancer stik på som du bruger.
http://www.morfars.dk/rc/battery-doctor-p-4272.html
nov 2006
Lige for at være sikker, jeg skal ikke oplade dem før jeg har en balancer, det kan lade sig gøre, men så er der fare for det halvfarlige fyrværkeri man har set på film, som lipo batterier kan lave?
feb 2007
Problemet kommer først når du køre med det, er batteriet ikke blevet balanceret vil den af de celler der er mindst strøm på måske komme ned under de 2,7 volt det kan tåle, og så kan du bare ikke få det til at fungere mere, det er alt
Ingen kæmpe ekslotioner, flammer eller giftig røg udvikling
nov 2006
apr 2007
Hvis cellerne ligger 0,5 volt fra hinanden (som mine nye gjorde) så er der en reel risiko for at overoplade de celler der i forvejen har højest spænding når der lades uden balancer.
Og jo, det kan godt give røgslør etc. hvis man ikke holder opladningen under opsyn.
feb 2007
Det er rigtigt, men det er sjælden det sker
De fleste batterier kan tåle mere overladning ind de kan aflades, så for ikke at male fanden på vægen for hvad der måske sker, skriver jeg hvad der sker for temmelig mange mennesker der ikke helt har fod på det med at lade LiPo.
Nemlig at en celle står af
apr 2007
Lade LiPo batterier ?