638 visninger
|
Oprettet:
esc amp eller turns {{forumTopicSubject}}
heiasn
er lige lidt forvirret
hvis en esc kan klare 40 amp, hvad er så motorlimit i turns ????
er der en tabel eller en formel så man kan finde ud af det ???
okt 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 9 Svar: 338
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Jeg kan forstå at du ikke kan finde ud af det, for det er mildt sagt noget rod.
Men hvis du kan finde nogle motorer hvor der står specifikationer på, står der hvor mange ampere de trækker under de bedste forhold og i spids.
Det er spids belastningen du skal kikke på, for den må ikke under nogen omstændigheder overstige hvad ESC´en normalt kan klare konstant (ikke i spids)
Nu er det bare at det ikke er alle motorer hvor du kan se nogen specifikationer på, så du bliver nød til at se på temmelige mange motorer før du kan danne dig et indtryk af hvad du kan sætte sammen af ESC´er og motorer.
Og nej man kan ikke lave en tabel eller en formel for det, i bedste fald vil den blive unøjagtig, i værste fald vil den blive temmelig misvisende for der er ret mange ting der spiller ind i motorens strømforbrug.
Jeg kørte engang løb med en 16x6T motor, og den virkede som en 13T på speed og brugte strøm som bare ……….
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 37 RC-enheder: 6 Emner: 88 Svar: 717
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Det er altså stik omvent, du kan kun bruge "turns" som retnings linie, men det er amperetrækket der tæller her
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 9 RC-enheder: 3 Emner: 6 Svar: 973
Men 2 motorer af sammen størrelse(dimensioner), med samme Turns, fra 2 forskellige producenter, kan sagtens have stor forskel på max Amps.
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Men der er også andre ting der spille ind her.
f.eks antallet af ledninger du vikler motoren med har temmelig meget at sige, 6 tynde ledninger vil tilsammen være noget tykkere end en tyk ledning, selvom de fylder det samme.
En anden ting er hvor mange poler der er i en motor.
Specielt i BL motorer er der en utrolig forskel på antallet af poler, dem man normalt bruger til biler ind-runner har typisk 3 poler (mange omdrejninger og ikke meget trækkraft
Out-runner til fly har som regel 12 poler (få omdrejninger og men rigtigt meget trækkraft
Så selvom både ind-runner og Out-runner har f.eks 7T kan man slet ikke sammenligne de to motorer med hinanden.
Det er noget nemmere med kulmotorer da de som regel alle sammen er 3 polet (næsten) for jeg har selv kørt med et par 7 polet motorer til løb.
Så kulmotorerne er rimelige ens, bort set fra magneternes styrke og kullenes placering og måden de sider ind på ankeret (om de ligger, står eller køre skråt ind på bare det alene kan give udsving på ca 50% på strømforbruget.
Men hvis vi ser bort fra de mere specielle motorer, så vil to tilsyneladende ens motorer fra hver sin producent svinge med omkring 20% på strømforbruget og endnu mere på effektiviteten.
Så antallet af Turns er kun en retningslinje og ikke mere
esc amp eller turns