{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
772 visninger | Oprettet:

Lipo ladning.... {{forumTopicSubject}}

Har købt et Lipo batteri 7,4V 2S. 3200 mAh
Jeg har endnu ikke en Lader som kan lade Lipo
Derimod så har jeg en strømforsyning, hvor både strøm og spænding kan instilles (trinløst) 0 til 24V og 0 til 10 A
Det store spørgmål kan jeg lade Lipo batteri med den? uden at bruge balancer
Jeg tænkte at instille min forsyning til f.eks 8,4 og lade med 1 til 2 A
Hvad siger Lipo nørder????

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lipo ladning....
  • #1   16. dec 2009 Nej, du må aldrig bare sætte DC/AC spænding til, de skal lades op på en helt speciel måde med en lader beregnet til formålet. Så skaf dig en lipo lader. - En med indbygget balancer er at foretrække.

• #2   16. dec 2009 Min strømforsynning er en DC forsynning til lab brug og kan levere enten en konstant spænding, eller konstant strøm ( dvs man aktiverer en strømbegrænser ) Jeg bruger den til at lade mine NiMh batterier med den, dvs langsom ladning med en 1/10 af deres C men så i 12-14 timer.

• #3   16. dec 2009 Ja, du kan godt lade NiMh op med den, dog er det heller ikke for godt, da du ikke kan se hvornår batterierne har fået nok.
    - Men LiPo kan ikke bare lades med DC, det skal have en hel anderledes form for spænding, og der skal du have en ordentlig lipo lader.

• #4   16. dec 2009 Detder det må du for alt i verden ikke gøre.
    Når man lader lipo gør den det ikke med konstant strømstyrke.

Sådan her kan en ladekurve se ud
    http://img138.imageshack.us/i/akkuqq7.png/

Og dette foregår med en lader der mærker spændingen

Hvis du bare lader med din lader uden balancer, kan der også komme ubalance, hvilket kan forsage for høj spænding i en celle, hvilket gør det hele en meget brandfarlig affære.

• #5   16. dec 2009 Det kan sagtens lade sig gøre!

Sæt strømforsyningen til et maks. på 8,4V for 2S og sæt så en strømbegrænsning på det antal ampere, du vil lade med. Så vil strømmen aftage, når spændingen kommer op på det, du har sat max. spændingen til. Når der ikke længere er nogen spændingsforskel til at drive strømmen igennem, vil batteriet være opladet. Det kan du se på dit amperemeter i forsyningen.

• #6   16. dec 2009 ...men det er selvfølgelig rigtigt at du ikke kan balancere cellerne, med mindre du har en balancer.

Alternativet er så at lade hver celle op for sig igennem balancerstikket på batteriet. Så skal forsyningen selvfølgelig kun stå på 4,2V smiley

• #7   16. dec 2009 Thomas H, hvis du kigger på det fine billede så vil du se at der netop lades med en KONSTANT strøm på ca 1300 mA ( rød kurve ) Strømmen aftager når batteriet er ved at være ladet op.

Jesper M det er jo også hvad je har skrevet i mit første indlæg smiley
    Der er både A meter og V meter på min forsyning.

• #8   16. dec 2009 Losis Lipo lader har f.eks et output på 8,5V og 150 mA

• #9   16. dec 2009 Ja du kan godt lade dit LiPo op med en DC strømforsyning HVIS du sætter et voltmeter til så du kan tage dit batteri af når det kommer op på 4,20 volt per celle, og HVIS du gider at side og holde øje med opladningen hele tiden, og HVIS du engang imellem stopper opladningen for at kun oplade den ene celle hvis den ikke helt kan følge den anden celle.
    Husk hele tiden at måle efter.

Men det er en risikabel affære, og kan meget nemt koste dig dit LiPo.
    Køb en oplader, det vil spare dig for mange timers hårdt arbejde smiley

Kommentér på:
Lipo ladning....

Annonce