{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.471 visninger | Oprettet:

Ladning NIMH batt m delta peak lader {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
min lader slår fra alt for hurtigt, når jeg vil lade mine batt. Tror det er D-peak sensoren, der er skyld i det, men er ikke sikker. Laderen er en Ultimat 14. Har prøvet at stille delta-peak på både 3 mv (millivolt) og 20 mv., med samme resultat.

Der er måske en anden mulighed: Det kan være noget generelt med laderen. Den slår nemlig også allerede fra efter ca. 15 min, når jeg vil lade lipo batt. op. Jeg har kørt 20 min ca. med disse lipos og ville "friske dem op" selvom de ej er flade. Det kan man vel godt?

Jeg har også en Swallow 2 lader. Den skulle også have delta peak, men men kan ikke indstille det, såvidt jeg kan se. Gør den det selv automatisk? Ved nogen det?

Sidste spm: Til mine Mini-z har jeg et "ladebrædt", hvor 4 batt. (AAA) sider i serie. Ændrer det noget mht. indstillingen af delta-peak. Den lader jeg 7,2 v. 1250 mah batt på (dvs. prøver på, det funker nemlig ikke..) til en RC18b.

Tak for kyndig hjælp,
Palle

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ladning NIMH batt m delta peak lader
  • #1   28. dec 2009 he he. Nok med 1 indlæg? smiley

• #2   28. dec 2009 Hej Palle.
    Jeg kender ikke meget til delta peak da jeg kun køre med LiPo.
    Men i den meget korte periode jeg kørte med Ni-mh satte jeg min delta peak til 5mv og det skulle ikke ha´ noget at sige at du ændre størrelsen på batteriet, delta peak har kun noget med typen på batteriet du lader på.

Men det med at din lader slår fra kan jo også ha´ noget med hvor mange A (C) du lader med, eller hvor lang tid siden du sidst har ladet på batteriet.
    Det kan også ha´ med hvad det er for et batteri du lader på, dine AAA batterier du har kan nok ikke klare mere end en halv C, nok helst lidt mindre, AAA batterier høre som regel ikke til de bedste man kan få smiley

Jeg har selv haft en Ultimat 15 som skulle ligne din meget, den hade jeg ikke nogen problemer med, indtil den brænde af og åd 3 af mine LiPo´er smiley

• #3   28. dec 2009 Tak for info, ladning er lidt svært teknisk, synes jeg. Jeg lader nok med for lavt c generelt. Nimh lader jeg med 0,1 c, svarende til 0,1 A for de AAA batt jeg har. De er på 1000 mah. (Dog lader jeg dem jo med 4 i serie. Med det giver vel stadig 1000 mah, idet jeg vel "kun" skal aggregere volt i ikke ampare, og får 4x1,2 = et 4,8 v sæt med 1000 mah)

• #4   28. dec 2009 Det er så at sige rigtigt det du skriver, men lader du med under 10% virker automatikken ikke, eller er meget ustabil, husk det er en lyn lader du har.

Faktisk behøver man ikke lade automatik når man lader med under 10% på Ni-mh eller Ni-ca, med så lidt A kan de ikke over oplades.
    Prøv at lade med 0,3C til 0,5C hvis det er almindelige AAA celler, og se hvad automatikken så siger.
    Er det det de dyre celler med meget lav modstand, skal du op på 1C ellers kan det bliver en ustabil historie smiley

En anden ting er at du skal lade med 2 volt per celle, dvs 8 volt, men det er da noget din lader selv finder ud af, ik smiley

Det samme kan jeg sige om LiPo.
    Nye LiPo´er lader man med 0,5C de første 4 – 5 gange, derefter med 1C højst 2C.
    LiPo der har ligget i lang tid og skal i gang igen lades med 0,5C de første 2 – 3 gange, derefter med 1C højst 2C.

• #5   28. dec 2009 Okaj, the fog is clearing, som man vist siger i UK. Min lader kan kun justere A i intervaller a 0,1 a, og af frygt for at overlade, har jeg så prøvet at ladet pakker med 7,2 v og 1250 mah med 0,1 A, da jeg troede 0,2 A ville være for meget. Med det er jo under de 10 pct., du nævner og giver nok ustabil ladning. Det var her, det ikke hjalp mig hverken at sætte delta-peak på 3 mv. eller 20 mv. Det er Grauper batt. (den røde pakke med 6 celler a 1250 mah hver til 1/18 biler), så kvali må være ok til at jeg prøver med 0,2 A næste gang.

• #6   29. dec 2009 Jeg tror stadig det er for lidt, jeg ville nok prøve med 0,4A i først omgang, og hvis det går som det skal, ville jeg gå op til 0,6 eller 1,2A.
    Hvis du lader med for lidt strøm kan automatikken ikke finde ud af hvad den skal stille op med batteriet, så enten slår den fra før tiden, eller også opdager den ikke batteriet er opladt og bliver ved med at lade på det til det er brænd varmt.

• #7   29. dec 2009 Men læser man på web og i manualer til ladere (den til min Ultimate 14 fx), står der, at 0,1 c er standard at oplade med for nimh batt.. Du taler jo noget højere.

For Lipo siger manualen at 1 c er standard at lade med.

Anyways, en tinger er lademanualer en anden, hvad batt. producenter selv skriver, ja, og så er der jo RC folks erfaring, som må vægte meget.

Kommentér på:
Ladning NIMH batt m delta peak lader

Annonce