{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

Ang. Ladning af batterier {{forumTopicSubject}}

Har lige fået mig en dejlig Ansmann Racing Xbase Deluxe 2.0 lader og den ser lækker ud smiley
Men men men.
Har sprunget et batteri i luften nu (var nede og træne så kunne ikke kontrollere temp på batt med hånd)

Så vil lige høre hvad i gør når i lader/aflader?

Hvor meget kan man tillade sig at aflade batteriet med?
Hvor langt ned kan man køre cellerne? Jeg har kigget i manualen og der står:
NiCD: Discharge 0.85V/cell så der har jeg sat den til 0.8
NiMH: Discharge 1.00V/cell så der står den til 1 self
Men hvor mange ampere kan man tillade sig at aflade med uden det går galt? den kan tage fra 0.1 til 2 ampere.

Den har også Capacity cut-off. Den skal man sætte alt efter hvor meget batteriet er på ik? altså 1800 mAh hvis det er et 1800 mAh batterii, og hvis det er 2500 ja så sæt den til 2500?

Og nu kommer fejlen så tror jeg.
NiCH Charge aut Cur Limit: 3.3 ampere satte jeg den til, men det var nok mere end batteriet kunne holde til, så det blev for varm og sprang. Satte den til 3.3 da det var et 3300 mah batteri

Så hvad kan man lade den batterierne med?
Kan se på det ene batteri der står der charge rate 180 mah, på hver celle, men det der sprang i luften står der intet på.

Men den charge rate på dette batteri skal jeg gange det med 6? Da der er 6 celler i det, eller hvordan hænger det sammen? smiley

Kom med fif og tricks tak, for manualen er faktisk ikke for godt udført synes jeg smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang. Ladning af batterier
  • #2   9. feb 2011 Kan kun sige hvad jeg normalt gjorde da jeg ladede nihm batterier.
    Aflade dem til 0,9 v pr. Celle, og derefter lade et eks. 3800 miah batteri på nihm på lader og 3,8 amperer, mine celler blev ca. 40 grader ved endt ladning. Og så var de. Noget med at jeg kunne stille milivolt? Pr celle min stod til 6 men jo længere ned jo bedre skulle det være. Er ikke helt sikker på det sidste, Hvis den fandt på at lade for mange a på så sætte jeg det tal ned, min kunne gå ned til 3

• #3   13. feb 2011 Ni-cd skal aflades helt ned og ni-mh ned til 0,9 volt pr celle. Har du svært ved at få den totale kapacitet på dine. Ni-mh celler, aflad dem til 0,4 volt også oplad igen med svag strøm. Gør det max nogle gange om året med Ni-mh. Skal du have ni-mh liggende i nogle uger, lad dem op til 1/3 af cellens totale kapacitet.

• #4   13. feb 2011 Du skal for uden ikke blande batteriets totale kapacitet sammen med hvor meget strøm du lader dem op med. Ni-cd giver jeg 3 amp for sub-c celler. Ni-mh får tilsvarende 4 amp også med blæser køling når de lades.

AA batteriet max 1 amp!

Afladnings strømmen bestemmer du helt selv! Evt køl dem hvis du synes de bliver varme. Det sammegælder din oplader

Kommentér på:
Ang. Ladning af batterier

Annonce