{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.499 visninger | Oprettet:

Kondensator {{forumTopicSubject}}

Hejsa jeg har lige et par spørgsmål vedrørende kondensator
1. Der sidder kondensator på nogle Proff biler hvad gør den godt for??
2 Kan den monteres på en BL eller er det kun til Kulmotore?
3 Hvor store skal de være i faran for at det duer?
4 Hvorledes lades de op og hvordan skal de tilsluttes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kondensator
  • #1   21. jan 2010 Kondensatore sidder stort set på alle El kombonenter, Kort sagt er det lige som et batteri, der kan oplades og afgive stømmen igen rigtig hurtigt. Og de bruges bla. på Fartregulatore.

  • #2   21. jan 2010 Du kan læse om dem her.

    http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_kondensator

    De findes i mange forskellige størrelser og med forskellig data.


  • #3   21. jan 2010 1: Sørger for ESC hele tiden har nok strøm-reserver også ved peak AMP
    2: Det er jo ESC man monterer den i forbindelse med ikke motor.
    3: Der kommer jo helt og holdent an på hvor meget esc trækker, men der sker jo intet ved at overdimensionere kondensatoren lidt
    4: Den bliver jo ladet op af batteriet og tilsluttes nøjagtigt som man tilslutter et batteri. + til + og - til -


  • #4   21. jan 2010 Helt rigtigt smiley

    Det du skal forstå ved at monterer en kondensator er, at når du slipper gassen og give igen - så vil du have strømmen hurtigere suget ned i motoren, end hvis det blot var fra batteriet.

    Vi er i ekstremerne, men fysikken taler sandt :o)

    Bare vælg en der ikke vejer meget, for så går vægt kontra effekt lidt ud i hinanden :oP


  • #5   21. jan 2010 Når det er til brushless er det ikke for sjov!
    Når man giver bundgas fra start så vil det ofte kunne mærkes at den hakker før den går igang, hvis man kører uden en ordenlig kondensator. Og den sidder der også for at sørge for esc får det strøm den skal have, hvis motor trækker strøm, og esc. ikke kan trække det hurtigt nok, så bliver den varmere end ellers, og kan faktisk godt brænde esc af hvis man kører uden.

    Dog er de indbygget i langt de fleste, nogle skal de så monteres udvendigt.


  • #6   21. jan 2010 Okay så blev jeg da en del klogere på dette da jeg troede de sad fra Esc til motor for at give den et skrald bang men det er så sammen med batteriet kan man så risikere det render ind i batteriet i stedet for esc eller er det ulogisk?

  • #7   21. jan 2010 hvor lang tid tager kondenstoren om at lade op for nogle gange når jeg giver bundgas med e-revo vxl vipper den bag over andre gør den ikke

  • #9   21. jan 2010 Jesper har du selv monteret en kondensator på din da?

  • #10   21. jan 2010 nej men ved ik om der er en i esc´en

  • #11   21. jan 2010 Hos rcmart kan man få reserve kondensator fra Novak, de er på 5600 uF 10V de er dog halvdyre > 10 USD / stk!!!!
    Men det giver da en ide om størrelsen så en
    RADIAL ELEKTROLYT 4700µF-10V kan fås herhjemme for ca. 2 kr/stk
    http://www.el-supply.dk/?Gid=30&VNr=211C4472

    Radial = stående, axial = ligende...
    Et par små huskere: Parralelforbindels af 2 ENS kondesatorer give dobbelt capacitet. Serieforbindelse af 2 ENS kondesatorer giver dobbelt spænding, men HALV kapacitet.
    Kapacitet ved serie beregnes som 1/(1/C1 + 1/C2 + 1/Cn) eller kun for 2
    kondesatorer: C1*C2/(C1+C2)



  • #12   21. jan 2010 Serieforbindelse bør undgås, da man også får større ESR (indre seriemodstand) for den samlede kondensator, så hellere op i spænding

  • #13   21. jan 2010 Hvordan beregner man så hvilken kondensator man skal bruge eller kan bruge og hvilken effekt den giver??

  • #14   21. jan 2010 Gå efter noget i retningen af 3000-5000 uF og så hvis du skal kører med 11.1 så gå op på 16 volts
    Skal helst være overdimensioneret mht. volt så minimum 10 volt til 7.2 / 7.4 volt, så er du på den sikre side.


  • #15   21. jan 2010 Okay og hvordan siger i så man monterere den og hvornår kan jeg se om den er fuld opladet?

  • #16   21. jan 2010 Og hvis vi skal gaa HELT ned i petitesser, saa er 10 kondensatorer paa 100µF bedre end én pa 1000µF.
    Jo mindre värdi, jo hurtigere kan de alfevere den energi der er "opbevaret" i dem.....

    HELT HELT basic.
    Saa se den som et mini batteri, som er hurtig til at oplade og hurtig til at afgive energien igen....
    De "hjälper" batteriet naar ESC'en skal bruge en stor spidsström.
    (spidsström = en höj peak ström over en kort periode smiley


  • #17   21. jan 2010 Preben >> du monterer den parallet med dit dit batteri, og den er opladet hurtigere en du kan naa at blinke öjnene.
    Du kan ikke "se" om den er opladet, men fordi den sidder parallet med batteriet, saa er den opladet paa en brökdel af et sekund, saa snart du sätter batteriet til. (og afleverer energien ligesaa hurtigt)
    Den hjälper med at holde batteri spändingen stabil..


  • #18   22. jan 2010 MAnge tak for de gode svar det er da noget man kan bruge til noget

  • #19   22. jan 2010 (link fjernet)

    Som du kan se på dette billede, sidder der 3 stk. kondensatorer på en mamba max på 330.
    Og hvis du kigger på de fleste andre vil du se det samme, dog er nogle kondensatorerne ikke synlige på alle esc'er, med mindre man åbner dem.

    Og de 3x330 svarer jo til én på 990 / ca.1000, og det er fordi de 3 på 330 kan levere aflade og oplade hurtigere end en på 1000


  • #20   22. jan 2010 Thomas B >> Netop lavet efter det princip jeg forsögte at beskrive smiley
    Altid godt med et eksempel smiley


  • #21   22. jan 2010 Ja, det er helt korrekt, det er den bedste måde at gøre det på, og det gøres for at reducere en kondensators ESR (indre seriel DC modstand) værdi, idet parralelkobling af f.eks 3 ens kondensatorer vil reducerer den samlede ESR til 1/3..

  • #22   23. jan 2010 Så er der lige et par ting mere lad os nu antage at jeg kører med 11,1 volt og monterer 2 stk af de her RADIAL ELEKTROLYT 470µF-16V hvordan udmåler man effekten altså er de for store til f.eks 11,1Volt 3300mAh Lipo batteri?
    Så lader man dem op jamen vil de ikke bliver tømt de kondensatorer uanset om jeg giver meget eller lidt speed?
    Hvordan bliver de kontrolleret sltså jeg monterer dem imellem batteri og Esc,
    Eller laver man en kontakt eller switch som kører på en anden kanal så man åbner op for dem når der er brug for dem??


  • #23   23. jan 2010 De skal ikke kontrolleres, de vil altid blive ladet op til batteri spändingen. De sidder jo bare parallet med batteriet.
    Men de er "hurtigere" til at "gaa fra" at aflevere en lille ström og saa op til en stor ström.
    De strömme vi snakker om er nogle meget kortvarige "spidser" som var et brökdel af 1 sekund smiley


  • #24   23. jan 2010 JA men LArs er de ikke ligeglade om man man giver langsom speed eller fuld speed på senderen? Vil de ikke bare afgive det hele på engang eller styre Esc det?

  • #25   23. jan 2010 Nej et batteri afgiver jo heller ikke ström, med mindre der ligesom er noget til at träkke/bruge strömmen..
    Det med langsom og fuld speed, selvfölgelgi träkker/bruger din motor og ESC mere ström i det den skal accellere hurtigt. Men det er ikke saadan at kondensatorerne levere ström som saadan hele tiden men den acc.
    Det er kun naar batteri spändingen falder kortvarigt fordi de ikke kan naa at "omstille" sig til at skal levere en mere strörre sträkt i en fart. Det kan kondensatoerne. Og naar de er ladet (praktisk talt med det samme at ström spideen er väk). Saa träkker de jo ikke nogen ström fordi spändginen paa dem er den samme som paa batteriet. smiley



  • #26   23. jan 2010 Stave fejlene er gratis denne gang ;p

  • #27   23. jan 2010 Vil det så være fornuftigt som jeg skrev at bruge 2 eller 3 stk af RADIAL ELEKTROLYT 470µF-16V for at få noget knald på

  • #28   26. sep 2010 Disse små kondensatorere skal faktisk ikke lades op inden man sætter dem til, men når de bliver brugt i biler, vi snakker 1 farad og opefter er det vigtigt at man sætter en pære imellem så den kan lade op uden at vælte batteriet og smelte ledninger, i værstefald kan den springe.
    Det er et ekstremt hurtigt men kortvarigt batteri. Bruges også til bilanlæg så lyser ikke står og blinker når man fyrer op, og aflaster også ens batteri og generator for trækspændinger hvilket større forstærkere vil gøre. Forstærkerene bliver faktisk også "bedre" så at sige, da de kan holde en jævn spænding.
    Alt dette kan man føre over til el-bilen, servomotore, hovedmotor osv. Man vil ha fuld knald på når man tænker på at gøre noget, og max ydelse, da der ikke kommer et spændingsfald smiley


Kommentér på:
Kondensator

Annonce