633 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

hjælp til mit projekt hjælp til mit projekt

Jeg har brug for hjælp til mit KraVler projekt.
jeg har store problemer med og få den til og dreje, og holde retningen. servoen kan ikke holde den. når jeg kører lige ud kan svinger hjulene bare fra side til side som de selv lyster. og jeg kan ikke dreje så jeg bestemmer

her er lidt billeder.. http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12675

gode ideer modtages med kyshånd. jeg ville gerne have at den virkede til på lørdag i holbæk.. men ellers kommer den med, der er sikkert nogen der har nogle gode ideer deroppe.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Mount TV on the wall 650 kr.
  • Hæng TV op 500 kr.
  • Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Kaffemaskine, Sage 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp til mit projekt
  • #1   21. jul 2010 Skal det forståes sådan, at det er dit design af bilen den er gal med. Eller fordi du har en for svag servo spændt for?

  • #2   21. jul 2010 design, det kan sagtens være det. det er jo noget der er taget ud af mit hoved

    tjaa servoen er jo en digi 4 og det plejer at virke i en fg monster.. kan så bare ikke forstå at det ikke virker her.


  • #3   21. jul 2010 Prøv og tag servohornet af også tril med den, og evt se om du selv kan holde det servoen skal, jeg vil gætte det er dækkene der er skæve smiley

  • #4   21. jul 2010 Der kan være mange årsager som jeg ikke er i stand til finde bare ved hjælp at nogle billeder.
    Men en af de ting som der kan være i vejen er ”kronisk selvstyre”, som den gamle HBX crawler led meget af som vist på dette billede.
    (link fjernet)

    Billedet og tekst findes i dette fotoalbum.
    HBX Crawler i smådele.
    http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=5841

    En anden tung som er medvirkende til at du ikke kan styre vognen, er at styretøjet er vendt om så bilen vil te sig som om den køre baglæns og bliver ustabil, dette forstærker den ”kronisk selvstyre”.
    Hvis der så også er lidt slør i styretøjet går det helt galt og vognen dingler af sted som en fuld mand.




  • #5   21. jul 2010 hey sauron det var lige dig jeg havde håbet ville dukke op..

    den vælter ikke overvognen når den drejer. det er den vist for stiv til..

    styretøjet er ikke vendt om. det sidder som det gør på en normal bil.

    slør ja der er lidt slør,

    dækne er ikke skæve. dog virker det som der skal bruges en del kraft for at holde dem på plads. men da de servoer normalt virker på en fg monster så burde de også virke på denne.


  • #6   21. jul 2010 der er lige smidt lidt flere billeder ind af styretøjet

  • #7   21. jul 2010 Det er heller ikke så meget om vælter overvognen når den drejer, det er mere om for og bagaksel drejer sig i forhold til hinanden når affjedringen virker.
    Prøv at vrik lidt i vognen mens du ser på vognen oven fra, akslerne skal helst stå stille om må ikke bevæge sig i forhold til hinanden.

    Ups, jeg fik ikke lige set at dit styretøj ikke er vendt om ;-)men der er noget andet jeg kan se på dine nye billeder, i den plade som er centeret i styretøjet har du sat de styrerstænger som går ud til hjulene lidt langt fra hinanden.
    Det vil gøre at det yderste hjul i svinget (det hjul som det meste af vægten ligger på) drejer mindre end det burde (efter hvad jeg kan se).
    Prøv at dreje hjulene til yderstillingen (servoens yderstilling) og se på vognen oven fra.


  • #8   21. jul 2010 umiddel bart bevæger de to aksler sig ikke i forhold til hinanden. mest fordi mine støddæmpere er for kraftige..

    jeg har lige taget 2 billeder af hjulene i hver sin stilling..

    det er rigtigt med den plade den er ikke centreret i frhold til hjul. men jeg kan få fuldt udslag til begge sider.


  • #9   21. jul 2010 Ja det ser ud til at virke som det skal, og hvis servoerne er i orden og ikke har ryste syge, og dine aksler ikke kan bevæge sig i forhold til hinanden, burde din bil køre snorlige og dreje når du vil ha´ det.
    Hvis den ikke gør det, må der være noget af det vi har været igennem her som alligevel ikke er som det skulle være.


  • #10   21. jul 2010 jeg har en mistankt til den alu plade som overføre kraften, så den er jeg ved og redesigne + jeg forlænger armene ved upright, på et eller andet tidspunkt lykkes det vel

  • #11   21. jul 2010 Ja det må man da håbe smiley
    Det gør det, men af få det til at fungere tager altid længere tid ind man regner med.


  • #12   21. jul 2010 nu giver jeg snart op, alle de små ændringer duer bare ikke. tror simpelthen at der er noget grundlæggende galt et eller andet sted.

  • #13   21. jul 2010 Kan kun sige put din Crawler og ALT grej i bilen og kør over til Sauron og få en sprød dag med total nørderi!!!

  • #14   21. jul 2010 he he det var jo en mulighed... men jeg har sku ikke plads til hele mit værksted i bilen smiley

    nu får den lov til at skamme sig lidt. og jeg er gået i læse mode. det kan for pokker da ikke være så svært


  • #15   21. jul 2010 LOL

    Jeg mente så heller ikke hele dit værksted men bilen og alt det du har til den for jeg gætter på Sauron har sq nok alle de forskellige typer værktøj der er behov for.

    Håber da du får det til at virke som du ønsker.


  • #16   21. jul 2010 he he, ja jeg tror også sauron L har et vel assoteret værksted..

    den skal nok komme til og virke, det er kun et spørgsmål om tid og så lige den gode ide smiley


  • #17   21. jul 2010 Jeg har i hvert fald ikke noget bud på hvad det kan være, men det er nok en masse små ting der tilsammen gør bilen helt ustyrlig smiley
    Det er faktisk ikke så nemt at lave en rigtig god crawler fordi der er så mange modstridende faktorer at tage hensyn til, som f.eks høj frihøjde, lavt tyngdepunkt og stabilt styretøj med en vildt blød affjedring osv.
    Der er meget at tænke over når man skal bygge noget der skal kunne overgå de andre crawlere smiley


  • #18   21. jul 2010 Vold, Gaffatape, Epoxy og WD40 hvis ikke de kan klare opgaven så er opgaven ikke værd at klare hehe.

  • #19   21. jul 2010 sauron hvis du havde det imellem dine hænder så kunne du sikkert se noget som ikke er som det skal være for at det kommer til at virke..

    vold hjælper ikke, så kommer ungerne bare og siger jeg ikke må banne


  • #20   21. jul 2010 Havde jeg boet i nærheden af dig Kuno kunne vi sq hurtigt tage Æ Yaris over til Sauron men der er sq lidt langt at køre for mig hehe.

  • #21   22. jul 2010 Kuno.
    Det er ikke sikkert at jeg vil kunne sige noget med sikkerhed, for det kan let være en masse småting der til sammen kan give problemer.
    Men derfor kan jeg jo godt ha´ et par ideer smiley

    Der er en ting vi ikke har været rundt om i nu, for det er noget der er ret indviklet at forklare og meget svært at se nogen mening i. og de fleste folk vil bare sige at det ikke betyder noget, men det gør det, temmelig meget endda.

    Affjedrings geometri smiley Uha nu nørder vi.

    Affjedrings geometri er den måde hjulene bevæger sig i forhold til det underlag det køre over.
    Hvis du ser på en buggy kan du se at specielt for affjedringen er lagt lidt tilbage så hjulet hvis den rammer en sten, kan bevæge sig lidt tilbage i forhold til vognen så hjulet kan nå at komme over stenen uden at skulle holde vognens vægt tilbage i det korte øjeblik stenen rammer hjulet.

    Den form for affjedring giver en glidende jævn og stabil kørsel over ujævnt terræn, men giver til gengæld andre problemer som f.eks. hjulenes hældning og hvis man køre med stive aksler er der en masse ”selvstyrer” problemer at tage hensyn til smiley

    På en crawler er det lige omvendt, en crawlers affjedrings geometri gør at vognen prøver at støde hjulet fremefter når den rammer en sten, og det er noget lort også fordi dette vil dreje akslerne i forhold til hinanden og give ”selvstyr”.

    For at afhjælpe dette problem, prøver man at lægge de ”links” der holder akslerne så vandrette som muligt så hjulet hopper lige op når den rammer en sten i stedet for at støde fremad.
    Men lægger man de ”links” vandret mister vognen til gengæld frihøjde og kan ikke komme over forhindringerne smiley

    For at sige det kort, vandrette ”links” giver god affjedrings geometri og et godt styretøj. Og jo mere du vinkler dine ”links” jo stører problemer vil du få smiley

    (Advarsel, dette er affjedrings geometri i 2D for burhøns, bare vendt til vi tager fat på affjedrings geometri i 3D for nørder smiley


  • #22   22. jul 2010 ha ha, nå så skal jeg prøve at forklare mit sæt op:

    Mine aksler er helt stive. og ved hver upright sidde en dæmper som har fat i toppen af vognen, denne dæmper står lodret..

    mine upright står også helt lodret, hvilket jeg godt kan tro er en fejl. kunne godt være de skulle hælde lidt bagud..

    jeg har også tænkt lidt på at lave styretøjet med en arm til det ene hjul og så sætte den andet hjuæ på som slave, men om det kommer til og dú ved jeg ikke.

    den har slet ikke kørt på noget der er mere ujævnt end min græsplæne. g der er ingen kontrol over hvad vej hjulene peger i smiley


  • #23   22. jul 2010 Kuno, det er jo det jeg prøver at forklare dig smiley
    Det er affjedrings geometri der gør om bilen er stabil eller ej, køre du med f,eks Tamiyas Cloud buster skal du være heldig hvis du kan køre bilen imellem to ølflasker der står 1,5m fra hinanden på jævn asfalt uden at ramme nogen af dem.
    Og kan du ikke ramme inden for 1,5m på asfalt, hvor meget plads skal du så bruge i hårdt terræn?????

    En crawler SKAL være stabil, ellers køre du galt eller vælter.
    Tjek hjulsporene på dette billede og forstille dig hvilken af dine biler du tør at køre på denne måde smiley
    (link fjernet) 10:22:08



  • #24   22. jul 2010 tjaa hvis jeg skulle køre så tæt på vandet så skulle det nok være min juggernaut.

    jeg er såmen godt klar over at du ville forklare støddæmper og hjulophæng styretøj virke måde og påvirkninger af hinanden.. jeg skev forklaringen så du var helt klar over mit opsæt.



  • #25   22. jul 2010 Dit sæt op er så at sige ok (det meste af det)

    Dine aksler er helt stive, det er OK, du er ikke den eneste der køre med stive aksler.

    Dine dæmper står lodret, det er ok, det giver ikke så meget affjedring men gør bilen mere stabil.

    Dine upright står også helt lodret, det giver en bedre vende radius, men gøre bilen lidt mere ustabil, næsten alle mine upright står lodret så det er ikke altafgørende..

    Der er slør i dit styretøj, det er noget lort, men din ide med så få dele i styretøjet som muligt er fin, det giver mindre slør.

    Din affjedrings geometri er ikke god, for og bag affjedring modvirker hinanden så hele vognen kommer i svingninger, højden på din vogn gør ikke tingene bedre.
    Det er et generelt problem på alle terræn biler og ikke kun på din bil



  • #26   22. jul 2010 så nu er der sket lidt udvikling. der er billeder i fotoalbum..

    det virker som det er bedre. men der er lige lidt og samle inden test


  • #27   22. jul 2010 YES så lykkes det sku, nu er det ikke den stive sømand der køre mere, nu skal den så bare laves i den anden ende også så skulle det funke.. dog skal jeg lige se om jeg ikke kan få den til at dreje noget skarpere

  • #28   22. jul 2010 Nu er der ikke noget slør, men er servoarmen ikke lidt for kort i forhold til styrearmene.
    Det ser ikke ud som den kan få hjulene til at dreje nok.


  • #29   22. jul 2010 j skruen skal længere ned ellers får jeg ikke fuldt styreudslag, men det vigtigste er at det fungere, så kan man tweake bagefter

  • #30   22. jul 2010 Helt enig smiley

  • #31   23. jul 2010 Din axle kan laves lidt smatere

    som jeg ser den nu
    http://i190.photobucket.com/albums/z198/SnoopMaxx/Solid%20Axle/Foraxle.jpg

    alt neden for den blå streg er spildt
    http://i190.photobucket.com/albums/z198/SnoopMaxx/Solid%20Axle/Foraxle2.jpg

    her er en ide til din aksel
    http://i190.photobucket.com/albums/z198/SnoopMaxx/Solid%20Axle/Foraxle3.jpg

    Der er mere frihøjde og driv axlerne til diffen er ikke så vinklede
    Hvor har du de differ fra ?
    de ser intresante ud


  • #32   23. jul 2010 http://s190.photobucket.com/albums/z198/SnoopMaxx/Solid%20Axle/

    der er et par tegninger mere

    c",)


  • #33   23. jul 2010 det er vinkel gear, mener at de er rs-online. det er nogle jeg fik af min svigerfar på et tidspunkt..

    ideen er ikke så tosset, men nu sidder min servo under gearet, og desvære går det endnu mere ud over den manglende frihøjde da servohornet kommer langt ned.
    men der er da nogle ideer som der skal arbejdes vidre med


Kommentér på:
hjælp til mit projekt

Annonce