{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Tilkøring af pro motor. Søger kun hjælp fra profs {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har et stk. Nitrotec fra losi (samme som nova rossi) og en STS D21 B motor.

Jeg skal til at tilkøre dem men problemet er at jeg ikke kan få svinghjulet tvunget rundt på min starterboks selv om jeg varmer motoren op til 90 grader. Hvad skal jeg gøre?

Jeg synes at stempel og forring går pænt stramt specielt på min STS motor.

Jeg håber i kan hjælpe mig

M.v.h Christopher


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilkøring af pro motor. Søger kun hjælp fra profs
  • #1   13. jun 2011 En ting du kan gøre, hvis du ikke kan dreje motoren rundt på starterboksen selvom den er varm, er at løsne gløderøret en smule, og når motoren er startet, spænder du det igen.

  • #2   13. jun 2011 Hmmm jeg har også prøve at løsne gløderøret og forsøgt at starte den men den STS motor går ret stramt. Jeg tror jeg prøver at varme den op til omkring 100 grader og så prøver at dreje svinghjulet rundt på starterboksen uden gløderøret i smiley

    Jeg synes bare den er utrolig stram. Man kan dårligt dreje svinghjulet rundt med hånden når motoren er pillet af! smiley


  • #3   13. jun 2011 hvis den er helt ny, så skal den gå meget stramt.
    hvis den har sat sig kan du tvinge den over ved at sætte en ligkærvet skruetrækker på svinghjulet og bundpladen nedefra og tvinge den rundt.
    Jeg løsner normalt gløderøret så den ikke laver så meget kompression, har aldrig varmet på mine motore inden.

    husk at din starterboks skal være 100% opladet, og hjulet skal ramme svinghjulet rigtigt så den ikke rammer bundpladen.
    når du skal starte kan det være en fordel at dreje svinghjulet så langt den modsatte ved, for så skal stemplet vende en gang inden der kommer kompression, og så er det nemmere for starterboks at starte den, husk den første tank bare skal foregå i tomgang.


  • #4   13. jun 2011 nå ja, og hvis du har prøvet nogle gange at starte den uden den er startet kan motoren godt være drunknet, og så skal du skrue gløderøret af, og vende motoren på hovedet så evt. brændstof kan rende ud.

  • #5   13. jun 2011 Christopher:

    Det er en super fin ting at varme motoren op inden start, så bliv endelig ved med det... Som niklas og rene også er inde på så løsne gløderøret en halv omgang og prøv så igen...

    Hvis du varmer den op og tager gløderøret helt ud kan den så stadig ikke køres rundt på din starterboks? hvis ja, så er der nok ikke power nok på din starterboks. Og som rene siger husk at den skal ramme starterboksen 100% ordenligt smiley

    Ellers må du sige til så smider vi den i min tilkørings bænk og giver den en liter igennem den så er den klar til bilen smiley

    Du skriver bare hvis der er noget.. MEN nitrotecén burde ikke være noget problem at tilkører i bilen.

    Mvh
    Oliver


  • #6   13. jun 2011 Hej. Jo tak smiley Nitrotec'en er som den skal være smiley Det er mere min sts motor der bekymrer mig. Bare man prøver at dreje en omgang på svinghjulet sætter den sig næsten fast smiley

    Men tak for hjælpen smiley


  • #7   13. jun 2011 Selv om jeg har pillet gløderøret af min STS motor går den stadig stramt? Det plejer de da ikke at skulle? Det er som om den nærmest sætter sig fast hvor i mod min Nitrotec giver fint slip igen..

    Hvad kan det være?


  • #8   13. jun 2011 Pas på ikke at varme for meget, der er kun blokken/foring der skal gi´ sig lidt. Hvis du varmer for længe vil stemplet også udvide sig og så kan du lige så godt lade være for du ender i status quo.

    En ny motor skal gå stramt, men efter 1 tankfuld eller 2 er det ikke noget problem at starte den.

    //Dan


  • #9   13. jun 2011 Sts har så vidt jeg husker ry for at være latterlig stramme fra start..


  • #10   13. jun 2011 Ja det har jeg faktisk også hørt nu du siger det Morten K smiley Spørgsmålet er hvordan jeg skal bære mig ad med den? smiley

  • #11   13. jun 2011 Angående det som Dan H siger, så vil jeg anbefale at varme på køletoppen, da motoren typisk bliver gennemvarm, og ikke bliver varmet skævt / ulige.

    STS er voldsomt svære at få til at starte, så sørg for at alt er i orden inden du starter: rigeligt strøm på starterboksen, en god glødestarter, løsnet gløderør, varm motor.

    Starterboksen kan være for svag. Jeg vil normalt anbefale 4s lipo i starterboksen, da man i så fald kan udelukke at det er starterboksens skyld.

    Nogle starterbokse er lidt "langsomme" om at komme op i fart, så derfor vil jeg anbefale at få starterboksen til at køre rundt indtil du kan høre den er i max omdrejninger, og så skub motoren ned på.

    Det lader ikke til at være kompressionen, men udelukkende "pinch" der er problemet, men ellers kunne man tilføje en ekstra shim under forbrændskammeret for at sænke kompressionen. Den skal dog fjernes igen efterfølgende. Men eftersom det ikke virker at løsne gløderøret, er det ikke umiddelbart det der er problemet.

    Drejer den overhovedet ikke rundt, eller er den bare "svær" at få igang. Hvis det er det sidste, vil jeg gerne høre hvilket brændstof du kører med? Noget brændstof er lidt "sværere" at få gang i, mens andet brændstof starter stort set med det samme. Desuden vær sikker på at motoren har brændstof oppe ved karburatoren inden den forsøges startet.


  • #12   13. jun 2011 Niklas H
    Jeg kører med morfars merlin fuel 25%. Altså jeg kan sagtens dreje svinghjulet rundt men det er bare svært. Min starterboks er ret kraftig det er en nosram og jeg kører den med 2 * 2 7,2 V NiMH 3500 mah. Jeg har ikke prøvet at varme den og have gløderører løst endnu på samme tid. Og så prøver jeg lige at aflade min starterboks batterier og lade dem igen smiley


    Er STS motorer svære at få startet selvom de er tilkørte?? Ellers må jeg tage till smrc og få Darkwing* til at hjælpe mig. (han kører selv med dem)


    Jeg forstår ikke helt hvad det er du mener med shims i forbrandingskammeret?


  • #13   13. jun 2011 Jeg har ikke prøvet Merlin fuel, men personligt anbefaler jeg Mecca brændstof, som bl.a. kan købes hos Mini-Bizz (og nej - har ikke nogen relation der til). Motoren starter første gang hver gang.

    Det kan godt være volten er næsten den samme, men der er stor forskel i forhold til lipo. Der er væsentlig mere kraft i lipo.

    Prøv varm motor og løst gløderør. Det burde gøre det nemmere.

    Shims i forbrændingskammeret sænker kompressionen. Lavere kompression kan gøre den nemmere at starte. Det er typisk noget man gør med 30% nitro, men det kan også gøres under tilkøring. Det er dog ikke noget jeg har haft brug for endnu.

    Hvis du kører i SMRC, så snak med Henrik Rathje, Søren Hempel eller Oliver Fischer. De skal nok kunne hjælpe dig godt i gang. Specielt Henrik Rathje har en masse "cowboy-tricks".
    Ellers hvis du kommer forbi GRCC, vil jeg med glæde hjælpe til.


  • #14   13. jun 2011 Okay mange tak smiley Jeg tror jeg prøver nogle af de tricks som i har foreslået smiley hvis det ikke virker prøver jeg eksperterne i smrc eller greve rc smiley

    Men hvor skal de der shims sidde?? Jeg ved ikke om det er noget jeg prøver men hvis jeg skal prøve det bliver jeg nød til at få hjælp til det da jeg aldrig har hørt om det før smiley


  • #15   13. jun 2011 Og du vil anbefale lipo?? Hvad med lipo cut off. er det noget man skal bruge?

  • #16   14. jun 2011 Under forbrændingskammeret (den metal-plade du skruer gløderøret ned i) sidder der nogle shims. Du kan tilføje en ekstra shim der, hvilket nedsætter kompressionen.

    Jeg vil helt klart anbefale lipo. Lipo cut-off er ikke nødvendigt, men en lipo buzzer er rar at have. Mange løsninger med lipo cut-off indebærer en form for ESC ind i mellem, og det kan ikke betale sig. Men en buzzer der sidder til balance-stikket er en god ting. Da jeg kørte, havde jeg et 4s 5000mah lipo batteri i starterboksen, og det kunne holde strøm for evigt (overdrivelse fremmer forståelse :P).


  • #17   14. jun 2011 Okay jeg tror jeg skaffer mig lipo'er smiley Men hvad med lipo i til modtager og servoer? Er det noget du kan anbefale eller bliver det for bøvlet?

  • #18   14. jun 2011 "It depends".
    Hvis din modtager kan klare det, vil jeg anbefale et lithium-baseret batteri (så som LiPo eller LiFe). Kan din modtager og dine servoer klare lipo, ville jeg helt klart vælge LiPo. Sanwa og Spektrum (og vist nok Futaba 4PKS' modtager) kan klare lipo direkte, og med nogle HiVolt servoer, ville jeg klart køre lipo.

    Hvis ikke både servoer og modtager kan klare det, har du to muligheder. Enten kan du køre med en spændingsregulator mellem batteri og modtager, hvorved din elektronik kun får 6V. Disse kan dog svige, så jeg vil anbefale at finde en god regulator, og selv lave lodningerne om. Det var det jeg gjorde da jeg kørte nitro.

    Den anden løsning er LiFe hvorved du ikke behøver noget specielt udstyr. Selv har jeg aldrig kørt med LiFe, men jeg har hørt nogle stykker på Greve-banen have lidt problemer.

    Hvis du vælger at køre LiPo, vil jeg anbefale at have en lipo cut-off på. Mange spændingsregulatorer har dette indbygget, så vælger du det setup er du sikkert allerede dækket ind. Vælger du direkte lipo, vil jeg anbefale Ko Propo's kontakt, som desuden har lipo cut-off indbygget. Det er desuden en fantastisk kontakt, som ikke bare slår fra i tide og utide, og som ikke går i stykker.


  • #19   14. jun 2011 Jeg ved ikke om de kan klare lipo men mine servoer er futaba's dyreste brushless servoer og jeg kører med spektrum DX3R med DSM2 modtager smiley Så mon ikke de kan klare det smiley Hvad koster den kontakt du anbefalede? smiley

  • #20   14. jun 2011 Så vidt jeg ved at Futaba's servoer ikke opgivet til at kunne klare lipo, men jeg ved at nogle har succes med det. Jeg vil dog ikke garantere at de kan, og servoer der ikke er bygget til det, er ofte lidt "hit 'n' miss" hvor nogle servoer godt kan, og andre (af samme model) ikke kan.

    Spektrum modtager kan godt klare det, da de er testet op til 9V, så vidt jeg husker.

    Ko Propo er lige kommet med en ny kontakt, så jeg ville vælge den. De kan dog være svære at få fat på lige her i starten. Den gamle ligger dog på omkring 40$, så regn med cirka det samme for den nye. Den er dyr, men til gengæld er den virkelig god.


  • #21   14. jun 2011 Skal jeg så finde nogle servo'er der kan tage lipo? Og er det ikke ret svært at finde lipo til nitro biler? Jeg kører mugen MBX-6 og MBX-6T og de har jo en batteriboks med aflange batterier. Er det muligt at finde batterier der passer i eller skal man lave en holder som man også gør på Kyosho MP9 ?

  • #22   14. jun 2011 Jeg kørte selv Mugen dengang jeg kørte, og man kan sagtens finde lipo batterier til dem. Det er af typen stickpacks, og blandt andet MuchMore har lavet et ganske udemærket batteri på 2400mah (kan købes hos Mini-Bizz).

    Lipo servoer er et lidt "ømt" punkt lige for tiden, da der har været nogle problemer med en del mærker der laver HiVolt servoer. Som markedet er lige nu, ville jeg nok satse på et setup med en spændingsregulator, og dine nuværende servoer. Igen har Mini-Bizz en MuchMore 7A regulator til en fin pris. De holder udemærket ud af posen - men holder bedre hvis man lige laver lodningerne om smiley


  • #23   14. jun 2011 Ja jeg bestiller også udelukkende mine dele fra Mini-bizz.dk De leverer hurtigt og har mange lækre varer. Jeg skal snart have nogle dele derfra. Så tror jeg at jeg bestiller et lipo og en spændingsregulator med smiley

Kommentér på:
Tilkøring af pro motor. Søger kun hjælp fra profs

Annonce