{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.425 visninger | Oprettet:

Claus N
Claus N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Hjælp til hjemmelavet RC {{forumTopicSubject}}

jeg står og vil til at lave min egen hjemmelavede fjernstyret bil.

Drivkræften derpå bliver en pocketbike motor, hvor jeg regner med at sætte en servo motor til at klare trækket af gaskablet fra karburatoren.

Jeg vil have en anden servo motor til at klare styringen.

Mit spørgsmål kommer så her.

Hvis jeg køber en 3 kanals fjernbetjening og modtager, har jeg så mulighed for at den ene kanal kan bruges til at give gas samt slippe gas.

den anden kanal til at dreje til højre og venstre

samt at jeg måske kan bruge den 3. kanal til at styre en bremse.

fungerer det sådan eller er det blot at den kan køre på 3 forskellige frekvensbånd og så blot har 2 funktioner ?

hvis ovenskrevne er muligt, hvordan fungerer modtageren så.

Er det bare en form for kontakt som giver det antal volt som den nu er lavet til ud igennem benene i kanalen eller skal man have koblet noget yderligere på for at levere strømmen ud til de valgte enheder?

jeg er helt ny på dette område og synes ikke jeg har kunne finde nogen virkelig begynder guide med hvad de forskellige ting hedder, gør og hvordan de fungerer som helhed.

håber der sidder nogle kloge hoveder herinde som kan give svar på mine spørgsmål.

på forhånd tak

Claus nielsen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til hjemmelavet RC
  • #1   3. sep 2012 Det kan du godt lave.

Du kan også sætte bremsen og gas servoen på samme kanel (hvis du bruger de mindre kontrolsæt uden servomix)
    Dette gør man normalt. Så man kan selv bestemme hvor meget man vil give gas og bremse.

Ellers skal der bare et modtager batteri til modtageren og ellers sætte modtageren til servoerne

• #2   3. sep 2012 Så du har faktisk kun behov for en 2 kanals. Dog er de fleste nye kontrolsæt på 3.
    Så har du bare en ekstra kanal du ikke bruger

• #3   3. sep 2012 jeg står og vil til at lave min egen hjemmelavede fjernstyret bil.

Du behøver kun 2 kanaler, 1 kanal til styretøj og 1 kanal til gas/brems.
    Så du har en kanal tilovers som du kan bruge til hvad du vil smiley

De fleste 3 kanals anlæg er ikke rigtig 3 kanals, men kun 2,5 kanals anlæg smiley
    Dvs at du har to fulde kanaler, og så en så en hvor servoen kun har to stillinger som blev brugt til at skifte gear på nito biler før i tiden.

Det med om den kan skifte frekvens kommer an på hvilket anlæg du har.
    Du bliver nød til at give os lidt flere informationer, da der er mange anlæg, som ikke fungere helt på samme måde smiley

• #4   3. sep 2012 Kik på rcuniverse.com
    der er rigtig mange hjemmelavet projekter, bla i 1:5, 1:4 og et par stykker i 1:3 skala.
    Som sauron skriver, må du komme med lidt flere fakta omkring hvad du vil bygge i bilen... Men lad os høre mere om dit projekt..

• Claus N
    Claus N Tilmeldt:
    sep 2012

#5   3. sep 2012 Martin H <Ma>

okay, men tror jeg vil få købt sådan at jeg altid har mulighed for at kunne udvidde den med nye funktioner smiley Så en med 3 kanaler er nok perfekt til at starte med.

Sauron L
    Hvordan kan man se om de er med 3 fulde kanaler eller kun 2,5 kanaler smiley ?
    Har ikke helt bestemt mig for hvilken fjernstyring jeg vil bruge endnu da jeg synes det virker som lidt af en jungle.. Så er i gang med at læse lidt op på det.

Kører servo motoren selv tilbage i start position på alle fjernbetjeningerne eller skal man gå efter nogle bestemte typer der også ?

Claus R
    Har luret en hel del derinde efterhånden smiley
    Tror jeg er ude i noget i stil med 1:4 størrelsen. Men er stadig kun i begyndelses processen med at udtænke hvordan jeg vil lave bundramme samt afjædring dertil.

Overvejer lidt at lave en bil uden affjædring først bare for at få detaljerne med elektronikken og motoren til at virke, og så derefter lave en anden ramme med fungerne affjædring for og bag og så montere det hele over på.

• #6   4. sep 2012 OK, så kan jeg bedre forså dine spørgsmål smiley
    Du kan ikke ”Se” om det er en 3 eller 2,5 kanals sender du har fat i, det er kun noget man kan prøve sig frem til, og det er som du siger, lidt af en jungle at finde rundt i smiley

Det jeg vil råde dig til er:

1, Hold dig til 2,4ghz fjernstyringer, de er svære at forstyrre, og de skifter selv kanal hvis der er noget eller nogen der bruge den samme kanal som du selv, og det gør den så hurtigt at du ikke lægger mærke til det.

2, Køb et godt mærke som der er stabilt og ikke lader sig forstyrre, det er trods alt en tung vogn du vil bygge smiley

3, Tænk dig godt om, og find ud af hvad det er du vil bruge din fjernstyring til frem i tiden, f.eks. vil du bruge din fjernstyring til andre ting, biler, både, skala både eller fly.
    Det er mere typen af fjernstyring jeg tænker på her, jeg køre selv med fly fjernstyringer fordig de er meget fleksible.
    Og nogle af fjernstyringerne har indbygget en computer der kan huske de andre rc enheder.

4, hvis du vil købe et anlæg med computer så du kan bruge den til flere rc enheder, så tjek lige prisen på modtager først.
    Der er nogen anlæg der er ret billige, men hvor modtagerne er ret dyre og det er ret surt hvis man skal ud og give 800kr for at få en ekstra modtager.

Og så er der spørgsmålet om servoer smiley
    Ja, den finder selv tilbage, eller retter den efterligner dine bevægelse på senderen.
    Så slipper du senderen, går servoerne tilbage til nul smiley
    Det er grundlæggerne det samme på alle fjernstyringer, skal du ha´ din fjernstyring til at opføre sig på en anden måde, er det specialudstyr smiley

Og så lige en ting til, til sådan en stor vogn skal man bruge meget kraftige servoer, tjek lige hvor og hvor meget du skal give for sådan en.
    Skal du bruge rigtig meget trækkraft, kan du parallelforbinde flere servoer så de virker som en servo.

• Claus N
    Claus N Tilmeldt:
    sep 2012

#7   4. sep 2012 Sauron L
    Jah det er også det jeg synes. - Har fundet lidt ud af at dem der hedder specktrum vist skulle være rimelig gode er det noget der er noget hold i eller hvordan ?

Er rækkevidden ikke også længere på 2.4 ghz båndet end den er på både 27 mhz og 40 mhz båndene smiley

Jeg regner kun med at den skal bruges til bil da jeg ikke har så meget interesse inden for de andre områder smiley

Det med at sætte flere servorer i parallel forbindelse lyder som en god ide. Kan man få nogle modtagere som kan tåle mere en 6 volt. Der skal jo noget mere kraft til servoerne hvis jeg fx. har sat 3 til at køre parallel.

Kan man have flere modtager til samme sender sådan at man måske kunne bruge kanal 3 i to modtagere således at den ene kunne styre bremserne foran og den anden bremserne bagi ?

Hvis ikke man kan få en modtager der kan tåle mere end 6 volt, skal jeg så ud og have den til at køre hen til et relæ som så aktiverer en højere spænding som så kører ud til dem..

Kan jeg koble en hvilken som helst modtager til senderen eller skal det være bestemte typer til bestemte sendere ?

har bestilt en servo der har en træk kraft på 13 kg pr cm, men kan godt være jeg skal have fat i en mere af den slags for at kunne være sikker på en hurtig nok reaktion fra dem.

• #8   4. sep 2012 Jeg har en 20 kg styreservo i min halvstore elbil, den er rigelig, men til en større bil er den for lille, så i dit tilfælde skal du have noget i denne stil
    http://www.fg-hobby.dk/elektronik-fjernstyring/servoer/sav-x-sv-0235mg-digital-jumbo-servo-35kg-7-4v-metal-tandhjul.htm

Nogle af largescalebilerne kører med 2 i den størrelse for at kunne styre godt nok og hurtigt nok.

• #9   4. sep 2012 Jeg køre selv med en ombygget Spektrum DX6i der er beregnet til fly.
    Lige ud af kassen er den ikke god til biler fordi der ikke er en fjeder belastning på gas pinden, med det er noget man selv kan lave.
    Modtagerne er rasende billige, kun 70 kr stk.
    Jeg har lavet et par guider om min Spektrum.
    Spektrum DX6i ombygning.
    http://www.rcgalleri.dk/fotoalbum/guider/16585-spektrum_dx6i_ombygning

Vandtæt Spektrum modtager
    http://www.rcgalleri.dk/fotoalbum/guider/14198-vandtaet_spektrum_modtager

Nej rækkevidden er ikke længere på 2,4 ghz HVIS der ikke er noget der forstyrrer.
    Men med alt det der bliver sendt rundt her i Danmark, her tænker jeg på mobil telefon, radio og tv, trådløse net værk, satellit net osv, er 2,4 ghz det eneste der virker, så glem alt det andet.

Hvis du kun skal bruge den til biler uden de store ting, kan en almindelig pistol fjernstyring godt bruges, men hvid du vil kunne lidt mere end bare køre og dreje er pistol fjernstyringen ikke nok.

Modtageren er ligeglad med hvor mange servoer du parallel forbinder.
    Modtageren sender kun et styre signal ud, det med at bruge strøm klare servoerne helt selv udenom modtageren.

Og ja man kan godt få servoer og modtagere der kan tåle mere end de 6 volt, men der er pisse dyre og dumme at ha´ med at gøre.

Man kan sikkert godt to modtagere til at arbejde sammen, men der er ingen ide i det, kun besvær.
    Som sagt kan du sætte flere servoer til samme kanal, så du kan sådan set sætte en servo ude i hvert hjul og køre dem sammen med gas servoen på kanal 2, kanal 3 er kun til tænd/sluk, så glem den kanal i første omgang.

Glem alt om relæer til at give servoerne mere strøm, det vil bare resultere i en afbrændt modtager smiley
    Du kan få servoer hvor der sider en power ledning ud som kan forbindes til flere volt, men de bruges kun til meget hurtige servoer, og dem har du ikke brug for.
    Kør det hele på 6 volt og undgå problemer, du kan altid nørde med det når alt det andet virker.

Nej, du kan ikke koble en hvilken som helst modtager til senderen, det skal være en bestemte typer til bestemte sendere, og det samme mærke i de fleste tilfælde.

En servo på 13 kg pr cm, det lyder af meget lidt til sådan en stor bil.
    Jeg køre selv med 20kg servoer i mine 1/10 crawlere.

• #10   5. sep 2012 Der er flere som bygger en viskermotor fra en 1:1 bil, om til servo, skal lige finde et link... Ellers kan Tonegawa Seiko måske være noget?

• Claus N
    Claus N Tilmeldt:
    sep 2012

#12   5. sep 2012 John J
    okay jeg må lige få undersøgt hvad man kan få i kraftige modeller

Sauron L
    Det med at modtagerne er billige, hvor meget har det at sige.. det er vel ikke en man skifter ud hele tiden eller hvordan smiley ?

Okay troede bare at det var derfor man ikke rigtigt bruger 27 og 40 mhz båndene længere.

Så blev jeg så meget klogere på modtagerne, jeg troede at det hele skulle køre igennem den og så at den fordelte det ud. Så er det en helt anden sag at få trukket noget power rundt til de forskellige ting nu.

Tror jeg må se mig efter en kraftigere servo så kan jeg godt gætte hehe smiley

Claus R
    okay det lyder spændene, hvis du kan finde et link dertil vil det være skønt

- phønix -
    ja så er man i hvert fald på den sikre side, hellere for meget end for lidt smiley

• #14   5. sep 2012 Nej, man skifter ikke modtagerne ud så meget smiley
    Grunden til at jeg syndes det er vigtigt med modtager til en rimelig pris, er hvis du for fat i endnu en vogn, skal du ikke pille alt udstyret ud af den gamle for at få den nye ud at køre, du køber bare en ny modtager, servo og det du nu skal bruge for at få den nye bil ud at rulle.
    Computeren i senderen kan huske flere forskellige biler og deres indstilliger, så får du flere end to biler her frem i tiden er der penge at spare ved kun at ha´ en rigtig god sender der kan bruges til det hele smiley

• #15   27. sep 2012 Så fandt jeg linket til den hjemmelavet servo...
    (link fjernet)
    Her er den monteret i hans buggy... (link fjernet)

Kommentér på:
Hjælp til hjemmelavet RC

Annonce