988 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Lipo tips Lipo tips

Hej.
Nu har jeg 2x 5200 mah. 35 c. 7.4 og 2x 6000 mah. 60c 7.4.
Og de har ligget fuldt opladt i ca. En uge nu og jeg syntes at have læst at de ikke havde godt af at ligge fuldt opladt... De har dig mistet imens de har ligget opladet i den uge ca. 0.02 v. Pr. Celle, ihvertfald på det ene lipo. Så er der rigtigt at de ikke må ligge fuldt opladt?
Jeg kunne rigtigt godt tænke mig nogle tips om opbevaring af lipo batterier udover at man skal bruge lipo safe bag smiley

Tak på forhånd!

Ps. Min tanke er at sætte de forskellige tips og tricks sammen til en lille guide til opbevaring af lipo.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lipo tips
  • #1   19. dec 2012 Når det drejer sig om opbevaring af batterier, er det ikke en uge vi taler om smiley
    Det er altså hvis man lægger dem til side i et halv år eller mere.
    Så gælder reglen, oplad den halvt eller aflad dem halvt, og læg dem et køligt sted smiley
    En hel del opladere/afladere har den funktion.
    Hvis du bruger dem jævligt, glem alt op det her smiley

• #2   19. dec 2012 Okay super!
    Tak for hjælpen. smiley

• #3   19. dec 2012 Advarsel: LiPO og NiCD batterier KAN blive dø helt ud, hvis de ligger længe UDEN strøm. Vi snakker mange måneder her.
    Både LiPO og NiCD har en relativt høj sive rate. Det vil sige den mængde strøm de taber over tid, uden brug.
    Gem dem aldrig afladt helt. Og køligt (under 25 grader), men ikke frost. Frost aflader batterierne meget hurtigt.
    Hvis du skal have dem liggende i meget lang tid, så tag dem frem en gang i måneden og aflad og lad dem op til 40-50% igen.
    MEN gemte LiPO'er kan hurtigt tabe op til 20% af kapaciteten, når de ikke bruges. Så lad værre med at købe flere batterier end du skal bruge

• #4   19. dec 2012 Okay tak for Info!
    Jeg skal bruge batterierne men problemet er at ham jeg kører med's esc er stået af og jeg gider ikke køre alene.
    Han får dog en ny snart smiley
    Men tak for hjælpen. smiley

• #5   19. dec 2012 Peter K
    Du må lige læse på det her en gang til smiley
    Det er NiMh der har en høj sive rate, LiPo og NiCad kan holde strømmen i meget længere tid end hvad NiMh kan.
    Nogle typer NiCad kan godt aflades helt og gemmes, MEN det skal være med en modstand hen over plus og minus.
    Det blev brugt meget før i tiden for at give mere smæk på batteriet.
    MEN det forkorter batteriets levetid, så det er ikke noget jeg selv har ville gøre smiley

Ellers er vi stort set enige smiley

• #6   19. dec 2012 Jeg har ingen holdning til det. Jeg gentager kun hvad de kloge hoveder på andre fora siger. Så det er ikke mig du er enig eller uening med.

Personlig erfaringer fra boremaskiner (NiCd) og iPod (LiPO) siger dog at strømmen siver kraftigt fra disse og de alle har taget uoprettelig skade af opbevaring uden opladning.

Hvorimod jeg kører mit RC udstyr på NiMh og mine gamle NiMh batterier ikke tog skade af at ligge helt stille fra omkring 1998-1999 og til 2010 da jeg købte min nuværende rc bil. De ladede dog ikke til fuld kapacitet de første par gange, men det kom efter 5 cycles på opladerens recovery funktion.

• #7   19. dec 2012 En iPod er heller aldrig rigtig afbrudt fra batteriet, det er som på alle mulig andre ting af den type (laptops, telefoner osv) en softswitch. Så der er hele tiden dræn af batteriet i større eller mindre grad smiley

Kommentér på:
Lipo tips

Annonce