1.761 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Hvordan lader jeg flere 1 celle LIPO af gangen? Hvordan lader jeg flere 1 celle LIPO af gangen?

Hej med jer.

Jeg har kigget på den her lader, da jeg bor i Spanien og der en som har en ny på ebay til under 300kr med levering.

http://www.hobbypartz.com/thac6smbachw.html

Jeg har en lille quardcopter som bruger 1celle 500mAh

har lige bestilt 5 600mAh på Ebay, hvor der følger et stik med så jeg har et i den ene ende og 6 i den anden, kan jeg bare sætte allesammen direkte i min lader uden problemer??

Og hvor ser jeg om jeg kan lade 1C eller 2C på sådan et batteri, står intet på det originale jeg har? '

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.
  • Køb og installering af Aquastop på vaskemaskine 1.289 kr.
  • Skift af slange til trillebørhjul 205 kr.
  • Afinstallation af gaskomfur samt gasinstallation i lejlighed 3.500 kr.
  • Kitchen clogged 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan lader jeg flere 1 celle LIPO af gangen?
  • #1   25. nov 2013 Laderen du har brug skal bare kunne lade 1 LiPo celle og den du linker til kan lade 1-6 celler så er den ged bagt.

Du er nok nød til at kontakte enten stedet hvor du har købt din quadcopter eller fabrikanten af den og høre om de kan informere dig omkring det originale batter og hvor mange C det kan lades med men 1C er jo de 600mAh som kapaciteten er på de batterier du har bestilt på nettet, ½C vil være 300mAh men du kan jo altid nøjes med at lade med 100mAh som mange gange er det laveste som en digital lader kan lade med. Så sætter du bare Capacity cutoff til 600mAh så vil der ikke blive ladet mere end de 600mAh på som skulle være batteriets kapacitet. Så burde du ikke kunne ødelægge batterierne. En god investering hvis ikke du har det er en ladepose til LiPo.

Hvis jeg har skrevet eller formulleret noget forkert må folk jo lige rette mig. Så du ikke for nogle forkerte vejledninger..

• #2   25. nov 2013 Mange Tak for svar..

Så jeg kan faktisk gøre som her, og sætte den til 3Ah hvis jeg lader 5 600mAH på en gang, og kan faktisk lade 10 batterier af 600mAh på en time med den lader hvis jeg lader 1C??

https://www.youtube.com/watch?v=lOpr93-4d3c

Jeg vil typisk lade om natten, så evt lade dem lade på 1/2 c så jeg good to go går jeg ud fra??

En ting jeg ikke forstå det er på den lader der følger med står der DC 6v output men det er jo noget større på den lader jeg har købt, er det et problem??

• #3   25. nov 2013 Hmm Der må jeg så være dig svar skyldig det med at lade flere enkelte celler på en gang. Men jo det er nok måden at gøre det på som vist i videoen på youtube.

Det med den lader som følger med din quadcopter, det kan jeg heller ikke svare på men den digi-lader du har bestilt den lader jo ikke med et fast output til alle batterier det afhænger at batteritype og størrelse. Som der beskrives i videoen du linker til så hvis det er sat korrekt op vil ladespændingen aldrig overskride 4.2V ud til hver enkelte celle og jeg syntes at lade en enkelt celle med 6V det lyder voldsomt men det er ikke sikkert det er det. Det er en af de ting som gør det kan være risikabelt at lade LiPo fordi lader man med for stor spænding så er det at cellen kan bryde i brand.
    Her skal du se løjer hvad der kan ske hvis man lader LiPoer forkert
    https://www.youtube.com/watch?v=YCWdnjLqVWw

• #4   25. nov 2013 Men nu det den lader som fulgte med i pakken der står 6V på..
    Men går ud fra en digilader som jeg har købt, den selv finder ud af spændingen..?

Ja det sgu ikke legetøj.. smiley

• #5   25. nov 2013 Ja den lader du har bestilt den finder selv ud af det meste, det du indstiller er hvor mange celler der skal lades og med hvor mange mAh der max må lades med så finder den ud af resten.

Feks. 1 LiPo celle er på 3.7V og med en kapacitet på 600mAh.
    Så kobler du cellen op til din lader og vælger LiPo program og sætter ladekapaciteten til enten ½C = 300mAh eller 1C = 600mAh. og starter ladningsprocessen så skulle den gerne klare resten selv og den maksimale ladespænding burde ikke overskride 4.2v. Bemærk dette er kun ladning af en enkelt celle og ikke hvis du kobler flere op som du gerne vil der er du du skal til at regne på nogle ting før du går igang..

• #6   25. nov 2013 Nej præcis det jeg klar over, går ud fra jeg på videoen bare ganger op alt efter hvor mange der kobles på.. smiley

Ville være smart hvis man kunne holde øje med hver enkelt celle under opladning, men det helt sikkert ikke muligt, når den skal lade igennem det ene stik. Men så var man sikker på de fik samme strøm. smiley

• #7   25. nov 2013 De 6V på din medfølgende lader er outputspænding UDEN belastning.

• #8   25. nov 2013 Ja det kan du ikke være sikke på når de lades på denne måde at de får 100% lige mange volt ladet på. Men hvis ikke der skal kobles flere sammen på samme tid i din quadcopter så betyder det ikke så meget. Men vil du koble flere sammen parallet for at få mere flyvetid såh skal du til at matche de celler som er tættest på hinanden mht. spænding. er der for stor forskel i spænding på 2 celler så vil den med den laveste spænding blive drænet først og derfor også nå sin kritiske grænse før den anden.
    feks. en celle er på 4.2V og en anden er på 3.8V så er det jo en forskel på 0.4V og så vidt jeg ved er det ikke optimalt. 0.1V det kan gå an men så vidt jeg husker så er alt over det ikke tilrådeligt.

• #9   25. nov 2013 Ahh skide godt Eddie lige kom på banen der med info som jeg ikke vidste en skid om smiley der er bare med at få så meget input som muligt fra så mange kloge hjerner som muligt.

• #10   25. nov 2013 Jeg tror ikke engang den ville kunne løfte et batterier mere, jo måske lige..
    Kunne man serieforbinde dem med sådan et kabel som i videoen?

Men hvad så med strømmen, den bliver vel også anderledes, eller er det kun når cellerne bliver forbundet til hinanden??

Eddie Vil det sige den så selv går ned på det den skal når den bliver belastet? Tager over 1.5 time at lade 500mAh batteri nu med den lader.

• #11   25. nov 2013 ja. ellers ville dit batteri dø i flammer.

• #12   25. nov 2013 Det jeg nu meget glad for det ikke gør, selvom det er et bette et. smiley

• #13   25. nov 2013 Du kan i princippet godt lade en masse batterier der er koblet sammen i parallel sådan som det er vist i videoen.

MEN, det er meget vigtigt at alle celler er samme spænding inden de kobles sammen for ellers svarer det til at kortslutte den overskydende spænding lige når du kobler det sammen.

Det er i øvrigt også vigtigt at cellerne er ret ens, så den relativt høje ladestrøm du formentlig har tænkt dig at bruge fordeler sig ligeligt i alle cellerne.

Personligt kunne jeg ikke finde på at lade LiPo'er i parallel, da jeg synes risikoen for at gøre noget forkert er alt for stor.

• #14   25. nov 2013 Okay. Men man kan sige 3 af batterierne er helt ens 15C og samme mærke, så der et på 25C som er det som havde kablet med og det originale aner jeg ikke hvad er, står ingen steder..

Men kun at kunne oplade et batteri af gangen med så stor en lader, ville være en smule irriterende.. smiley

Lige nu lader den der fulgte med batteriet på næsten 2 timer og batteriet er 500mAh og laderen er på 600mAH står der.. Det jo helt vildt for 6minutters flyvning. smiley

Men kan vel tjekke spændingen på hvert batteri inden jeg lader dem? Tænker jeg så skal undlade at lade 500mAh sammen med 600mAh som resten er..?

• #15   25. nov 2013 Jeg må nu også indrømme jeg lader aldrig mere end et batteri ad gangen, men okay jeg har også 3 ladere som jeg kan bruge på samme tid.

• #16   28. dec 2013 Kunne godt bruge lidt hjælp af jer der ved noget om det??

http://www.rcgalleri.dk/forum/Teknik/92892-hjaelp_til_parallel_ladning_af_lipo_1_celle__virker_ikke_ordenligt__

Kommentér på:
Hvordan lader jeg flere 1 celle LIPO af gangen?

Annonce