{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.089 visninger | Oprettet:

Bedre forende på FG Marder - opdateret. {{forumTopicSubject}}

Forenden på min FG Marder er okay. Men den er efterhånden en gammel modelbil, og er derfor lidt smal. Én af grundene til, at nyere biler har bedre køreegenskaber er, at de er brede. Så det skal min Marder naturligvis også være. Bredere sporvidde giver bedre greb og mere fart i sving, samt mere stabilitet generelt.

Det første skridt i det arbejde er, at jeg har forøget min sporvidde med 9mm i hver side, det vil sige 18 mm. i alt. Det har jeg gjort ved, at skifte alufirkanten som sidder uden på uprighten ud, med den bredest mulige. Selv om jeg har sat skivebremser på foran, prøver jeg at holde vægten nede, med alufirkanter, ikke stål. Skulle det vise sig, at de ikke kan holde til belastningen ved skivebremser, skifter jeg dem til stål.
Her ses de almindelige alufirkanter i 9mm bredde.

M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedre forende på FG Marder - opdateret.
  • #1   11. sep 2016 Og her ses de brede 18mm alufirkanter. Der findes jo flere bredder, så man kan eksperimentere lidt med hvad som virker bedst.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #2   11. sep 2016 Her ses tre forskellige bredder på alufirkanter til montering på min Marder - 9mm, 14mm og 18mm.
    For at kunne sætte så brede firkanter på, skal man også forøge længden på den stubaksel, som de sidder på. Den kommermed to små udfræsninger til en støtteclips, som løser stubakslen på indersiden, altså ind mod midten af marder'en.
    Jeg har selvfølgelig valgt, at sætte clipsen inderst således, at der er mest mulig længde til rådighed, og dermed en bredere sporvidde på Marder'en.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #3   11. sep 2016 Og her ses den nye stubaksel og alufirkant, monteret i hver side, og med de originale Marder hjul.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #4   11. sep 2016 super... godt arbejde. smiley



  • #5   11. sep 2016 Oh well, du var der jo selv med skruetrækkeren fremme smiley
    Nå, men den skal bare have noget smadder. Jeg er ude af huset her til formiddag, så de sidste bremseændringer må være i eftmd.
    Ses,
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Kubemarder smiley


  • #6   11. sep 2016 Så kom den forreste krængningsstabilisator på min Marder, og den virker perfekt på græs og enge og lignende. Hurtig at tage af, hvis man skal off-roade mere end det.
    Her ses kittet, som også indeholder dele til montering på både plastikfront og metalfront, som vanligt fra FG.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #7   11. sep 2016 Tager 2 minutter at montere.
    Af med forkofangeren, på med lange plastikender i hver ende af krængningsstabilisatoren, på med denne på fronten, i med to skruer og skiver, og i med de to skruer som holder stabilisatoren og dennes arme til bærearmen.
    Denne er en rimelig tynd krængningsstabilisator, da den ikke skal være tyk til off-road. Marder'en er glad! Den giver bagenden mere greb.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #8   11. sep 2016 Og her er den færdig.
    En god billig upgrade til en Marder med flere.
    Så ud at køre, for det er smarter' at køre Marder smiley
    M.v.h.
    Jacques.


    profilbillede
  • #9   12. sep 2016 Ser godt ud. Mere vægt til forenden. He he.

  • #10   17. sep 2016 Fint nok, men det kan gøres bedre. Så lavere vægt, mere stivhed hvor det gælder, og mere præcision.
    Derfor fandt jeg mig en lille kulfiberplade fra en onroad FG, til min Marder. Den er så lang, at den både fungerer som afstivningsplade i forbroen,(a-b stykkerne), og samtidig også som servoplade trekanten. Bare ud i eet stykke. Mere stivhed. MIndre Flex, så bedre kontrol.
    Den ses her:
    M.v.h.
    Jacques.
    Wider-Lighter-Faster-Marder smiley


    profilbillede
  • #11   18. sep 2016 Den er for lang til at passe på min Marder, men det er der heldigvis råd for.
    Man afmonterer de eksisterende dimser, d.v.s. forbremsekabelholder, støddæmpertårnet og alutrekanten.
    Derefter skrues kulfiberpladen på forrest med to korte skruer, som det ses her:
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #12   18. sep 2016 Derefter lægges den gamle alutrekant oven på, dér hvor den plejer at sidde på forbroen, nu oven på kulfiberpladen. Der skrues to lange skruer i, men kun lidt ned, så alutrekanten kan vippe spidsen nedad, mod det hul, hvor der sidder en bolt, som forbinder servopladen med alutrekanten (normalt).
    Så tager man et 3mm bor, og borer ned i alutrekantens hul, derefter 3,5mm, derefter 4mm. Og vupti, har man et hul i kulfiberpladen, som er lige oven over det bolthul, som servosaver'en har. Sæt ikke en bolt i endnu, men fjern kulfiberpladen, læg alutrekanten i kassen med reservedele smiley og sæt nu en ny alubro på til at holde støddæmperne øverst. Denne har jeg vendt om, så dens vægt er mere centralt. Bolte i nedefra, så det kan skilles ad på en lettere måde senere, om nødvendigt. Låsemøtrikker ovenpå med en lille dråbe loctite.
    Ser sådan ud:
    M.v.h.
    Jacques.
    Wider-Lighter-Faster-Marder smiley


    profilbillede
  • #13   18. sep 2016 Sæt kulfiberpladen fast med bolten i spidsen ved servopladen, og stram ikke endnu. To skruer forrest mod kofangeren og to på forbroen mod servopladen sættes først igennem aluprofilen, som støtter kablerne, og de to messingjusterskruer til kablerne skrues også i. Det hele skrues fast.
    Stram ikke helt endnu.
    Bremsestangen til forbremserne tages af servoarmen og vendes om således, at den lille collet sidder opad, ikke neden under servoarmen.
    Trækstangen er for lang, og når servoarmen er på plads på servoen, kan man skære en passende bil af trækstangen således, at når servoen er drejet helt bagud, falder standen ikke ud af støttealubroen (den med en blå plastikindsats).
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #14   18. sep 2016 Den lille støttealubro til kablerne og trækstangen har 3 huller. Det er ikke de to yderste som skal bruges, men det ene yderste, og det midterste således, at boltene passer ned i forbroens plastik (eler alu).
    Der er to små aluspacere med alustøttebroen til kablerne, som sættes mellem denne og kulfiberpladen, så alustøttebroen løftes op, så kabler og trækstang ikke rør hele alustøddæmpertårnet.
    Det ser således ud, når det er monteret:
    M.v.h.
    Jacques.
    Wider-Lighter-Faster-Marder smiley


    profilbillede
  • #15   18. sep 2016 Herefter genmonteres kabler, og man kan med fordel vende kabelstoppet om, så de 3 små pinolskruer vender opad. Meget nemmere at arbejde med.
    Husk at krydse kablerne, så de får størst mulige buer. Mindre drag på bremserne.
    Man kan sætte cykelkabelender på kablerne, så de ikke flosser.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #16   18. sep 2016 Bremserne justers på fingerskruerne, og så ser det således ud. Lettere, stivere og mere kontrol.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #17   18. sep 2016 fint arbejde... jeg skal også have sådan et sæt finger dimser. smiley

  • #18   18. sep 2016 Ja, de gør det unægteligt noget lettere, at justere bremser.

    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


Kommentér på:
Bedre forende på FG Marder - opdateret.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce